15% stoutje

Gestart door Markiej87, 22-02-2016 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Ik plaats het recept hier gewoon omdat ik benieuwd ben hoe jullie hierover denken. Ga ik het halen, etc etc. Shoot!

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20160220
Naam receptDetroit Muscle
Brouwdatum20-02-2016
BiertypeRussian Imperial Stout
Volume12,0
Begin SG1,143 SG
Berekende kleur (Morey)167 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)83 IBU
Brouwzaalrendement63,1 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Beverwijk6,07 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l9 mg/l62 mg/l56 mg/l81 mg/l45 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,047 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,0 %
0,648 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC7,5 %
0,648 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC7,5 %
0,432 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC5,0 %
0,216 kgHeavily Peated moutThomas Fawcett and Sons4 EBC2,5 %
0,648 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
64,0 °C1 min.75 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
43,3 gColumbusbellen15,7%75 min.90,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist


Adbrouwt

Wauw is dit niet typisch een klusje voor een champagne gist? In ieder geval voor de hergisting.

Markiej87

Champagnegist ligt al klaar voor de hergisting inderdaad. Voor de hoofdgisting is deze niet geschikt ivm het falen bij ingewikkelde suikers ;)

Ik snap je punt. Wat ik heb gedaan om de gist zo ver mogelijk te gaan laten komen:

- Gehydrateerd.
- ± 170% geënt
- Flink belucht
- Langzaamaan temperatuur opvoeren. Iedere dag een graadje tot aan de 23-24 graden

RienP

Op zich niks mis met de benadering lijkt mij. Ik ben benieuwd hoever de gist het gaat redden.  :brouwen:

Markiej87

Citaat van: Markiej87 op 22-02-2016  22:19 uChampagnegist ligt al klaar voor de hergisting inderdaad. Voor de hoofdgisting is deze niet geschikt ivm het falen bij ingewikkelde suikers ;)

Ik snap je punt. Wat ik heb gedaan om de gist zo ver mogelijk te gaan laten komen:

- Gehydrateerd.
- ± 170% geënt
- Flink belucht
- Langzaamaan temperatuur opvoeren. Iedere dag een graadje tot aan de 23-24 graden
Ohja, en ook nog suiker in de stort. Doe ik normaal met stouts niet maar deze moet dat wel kunnen hebben ;)

Citaat van: RienP op 22-02-2016  22:23 uOp zich niks mis met de benadering lijkt mij. Ik ben benieuwd hoever de gist het gaat redden.  :brouwen:
Ik ook! Zal dit topic wel volspammen met updates  :proost:

Oscar

15% ga je niet halen met de US05, die stopt al eerder. :brouwen: En daarna champagn gist bij het bottelen is vragen om bommetjes... :) En ik zou dikker gaan maischen.

Met 2,4 l/kg heb je een maisch van 1096 indien alles versuikerd is. En je kunt niet spoelen dus moet je inkoken van 1096 tot 1143. Je zou dan 18 liter voor koken moeten hebben om met 12 liter te eindigen en moet je dus 6 liter indampen. :brouwen:

seed7

WLP099 en even goed inlezen hoe je die gebruikt,

Ingo

David Steeman

Ik zou ook het aandeel peated mout verhogen als je deze wil terugproeven. Met 2,5% zal het slechts een hint in de verre achtergrond geven. Als je deze enkel gebruikt om wat meer complexiteit te geven dan is 2,5% prima, in dat geval zou je ook nog 2,5% Special B kunnen gebruiken voor een extra toets.

Gerb

Ik heb laatst ook een 16% stout gebrouwen met US-05 om te beginnen. Deze gist is bij een % of 10-11 gestopt. Daarna heb ik een killergist (wijngist) toegevoegd en ben ik begonnen met suiker in delen toe te voegen. De vergisting is daarbij elke keer zichtbaar op gang gekomen. Het bier zit nu een maand op fles en het koolzuur begint langzaam te komen. De smaak is echt heel heftig. Jouw recept komt aardig in de buurt van mijn recept.

De tips uit onderstaand citaat van de brouwer van Black Tuesday heb ik gebruikt:
Citeer- Low temp. mash (142 or so) (=61°C, red.)
    -- All malt in boil, no sugar added to boil
    -- Add sugar after fermentation begins-- every 12 hours for the first 4 days of fermentation is optimal. We use highly fermentable sugars like maple syrup, cane sugar, and dextrose. Adding this in a dissolved syrup format is best. About 20% of our fermentables are from sugar additions.
    -- This year, we've been constantly recirculating the beer to make sure the yeast doesn't floc. out and to help dissolve the sugar additions. You could do something similar by swirling your fermenter a little every few hours.
    -- Add yeast nutrient during fermentation
    -- Carefully oxygenate. The first 2 days we can constantly oxygenate and get no alcohol oxidation, but in the 3rd and 4th days we just oxygenate when feeding. Oxygen will improve yeast health and in the presence of oxygen the yeast will continue reproducing.
    -- Age for a very long time. It took at least 10 months of barrel aging before Black Tuesday resembled anything I'd want to drink.

    Wine yeast strains may or may not help get it to attenuate further. We've had mixed results. Wine yeasts are typically "killer" strains, which secrete some substance (KF1 and KF2) that kills off susceptible yeast strains. Be careful to pitch compatible strains if you are going to pitch 2 strains at the beginning of fermentation.


Markiej87

Citaat van: Oscar op 22-02-2016  23:51 u15% ga je niet halen met de US05, die stopt al eerder. :brouwen: En daarna champagn gist bij het bottelen is vragen om bommetjes... :) En ik zou dikker gaan maischen.

Met 2,4 l/kg heb je een maisch van 1096 indien alles versuikerd is. En je kunt niet spoelen dus moet je inkoken van 1096 tot 1143. Je zou dan 18 liter voor koken moeten hebben om met 12 liter te eindigen en moet je dus 6 liter indampen. :brouwen:
Hoe ver de US05 kon komen wilde ik inderdaad gaan ontdekken. Ik zie wel eens commerciële bieren voorbij komen met dat alcoholpercentage vergist met die giststam, dus ik dacht, misschien kom ik in de buurt. Champagnegist vergist alleen simpele suikertjes dus dat is alles behalve vragen om bommetjes ;)

Verder ben ik begonnen met 17,5 ltr 1,095 en heb ik in 75 min ongeveer 5,5 ltr verdampt, tot er uiteindelijk 12 liter 1,127 in het gistvat zat. Prima dus..

Citaat van: seed7 op 23-02-2016  00:08 uWLP099 en even goed inlezen hoe je die gebruikt,

Ingo
Die tip had ik inderdaad in de tussentijd al van iemand anders gekregen. Dank :)

Citaat van: David Steeman op 23-02-2016  06:02 uIk zou ook het aandeel peated mout verhogen als je deze wil terugproeven. Met 2,5% zal het slechts een hint in de verre achtergrond geven. Als je deze enkel gebruikt om wat meer complexiteit te geven dan is 2,5% prima, in dat geval zou je ook nog 2,5% Special B kunnen gebruiken voor een extra toets.
Het is heavily peated mout. Ik heb in een smoked baltic porter een keer 1,5% hiervan gebruikt en dit heeft een flink rokerig smaakje opgeleverd.

Citaat van: Gerb op 23-02-2016  08:52 uIk heb laatst ook een 16% stout gebrouwen met US-05 om te beginnen. Deze gist is bij een % of 10-11 gestopt. Daarna heb ik een killergist (wijngist) toegevoegd en ben ik begonnen met suiker in delen toe te voegen. De vergisting is daarbij elke keer zichtbaar op gang gekomen. Het bier zit nu een maand op fles en het koolzuur begint langzaam te komen. De smaak is echt heel heftig. Jouw recept komt aardig in de buurt van mijn recept.

De tips uit onderstaand citaat van de brouwer van Black Tuesday heb ik gebruikt:

Wanneer de vergisting stilvalt zal ik inderdaad met verschillende suikergiften de vergisting weer proberen op te wekken, dat was ik al van plan. Ik wil eigenlijk niet gaan lopen kloten met andere gisten voor het bottelen, ik wil gewoon proberen de US05 zo ver mogelijk te krijgen door constant suiker toe te voegen. Ik ken zat geweldige commerciële stouts die een eind SG van tussen de 1,040 en 1,050 hebben, dus als ik dat voorbeeld kan volgen klaag ik niet :) Als het echter niet wil lukken kan ik altijd nog terugvallen op je methode, dus bedankt voor je tips :)

Lonnes

Citaat van: Markiej87 op 27-02-2016  20:00 uHoe ver de US05 kon komen wilde ik inderdaad gaan ontdekken. Ik zie wel eens commerciële bieren voorbij komen met dat alcoholpercentage vergist met die giststam, dus ik dacht, misschien kom ik in de buurt.
Ik weet niet hoe die commerciële brouwerijen tot dat percentage zijn gekomen, maar vrienden van mij waren laatst bij Brewdog. Daar hebben ze een bier van 68% gedronken. Dat percentage is gehaald door bevriezen. Dan ben je dus minder afhankelijk van hoe ver je gist komt. Ik heb zelf inmiddels twee keer een bier na een coldcrash bevroren. De eerste keer per ongeluk, de tweede keer expres. Beide keren heeft me dat een heerlijke, stroperige, hoogalcoholische stout opgeleverd.

Gerb

CiteerIk ken zat geweldige commerciële stouts die een eind SG van tussen de 1,040 en 1,050 hebben, dus als ik dat voorbeeld kan volgen klaag ik niet

Mijn stout eindigde op 1042. Zo'n bier is eigenlijk altijd dik en stroperig, dus dat zit wel goed. Zelfs met een redelijke suikerstort heeft het mondgevoel er niet onder te lijden gehad.

Leidsche_Brouwer

15%, wow heftig zeg!
Ben je met zo'n dik beslag niet bang dat het erg lastig filteren wordt? Ik zou denken dat je enorm veel verlies zult hebben.
Maar prachtig project, ik volg dit graag, en misschien ga ik je recept zelf wel proberen na te doen, het inspireert wel zo!


Markiej87

Citaat van: Leidsche_Brouwer op 29-02-2016  14:26 u15%, wow heftig zeg!
Ben je met zo'n dik beslag niet bang dat het erg lastig filteren wordt? Ik zou denken dat je enorm veel verlies zult hebben.
Maar prachtig project, ik volg dit graag, en misschien ga ik je recept zelf wel proberen na te doen, het inspireert wel zo!
Filteren duurde inderdaad een eeuwigheid. Alsof je stroop door een koffiefilter probeert te laten lopen ;)

Citaat van: Lonnes op 28-02-2016  08:09 uIk weet niet hoe die commerciële brouwerijen tot dat percentage zijn gekomen, maar vrienden van mij waren laatst bij Brewdog. Daar hebben ze een bier van 68% gedronken. Dat percentage is gehaald door bevriezen. Dan ben je dus minder afhankelijk van hoe ver je gist komt. Ik heb zelf inmiddels twee keer een bier na een coldcrash bevroren. De eerste keer per ongeluk, de tweede keer expres. Beide keren heeft me dat een heerlijke, stroperige, hoogalcoholische stout opgeleverd.
Naar mijn weten hebben de voorbeelden die ik ken geen eisbock-methode gebruikt. Al dan niet wel een prima alternatief om mijn doelstelling te bereiken ;)

Adbrouwt

Citaat van: Markiej87 op 29-02-2016  20:51 uFilteren duurde inderdaad een eeuwigheid. Alsof je stroop door een koffiefilter probeert te laten lopen ;)
Wat voor filter methode heb je gebruikt, ik neem aan dat een hevel filter voor deze job niet bruikbaar is.

Markiej87

Zoals altijd, maischen in mijn koelboxie. Zit een koperen buisje met sleufjes in, daaroverheen een rvs sok. Niets bijzonders dus ;)

Markiej87

Ik heb zojuist een meting gedaan. Het begin SG (inclusief suiker) was 1,143. Voor mijn zojuist toegevoegde suikergift was dit 1,137. Meting net was 1,059 oftewel iets minder dan 11% alcohol. Hopelijk met mijn laatste suikergift de vergisting weer een beetje kunnen boosten, heb ook even goed gezwenkt en de temperatuur opgevoerd. Even goed in de gaten houden, volgend week wellicht nog wat extra gist erbij :)

Markiej87

Ik heb zojuist het bier weer gemeten en zit nu op een sg van 1044 oftewel 13,6% abv.

Ik heb in de gistingsperiode van dit bier een andere imperial stout gebrouwen waarvan vandaag de hoofdgisting voorbij was. Deze heb ik overgeheveld en ik heb de Detroit Muscle overgeheveld op de redelijk vitale overgebleven gist van die tweede stout. Benieuwd of dit nog wat uithaalt :)

RienP

Klinkt al veelbelovend.  :brouwen:

Brambo

Zeer interessant!

Heb je tijdens de gisting ook nog gist toegevoegd of enkel suiker in stappen?
Ik probeer binnenkort een barley wine te brouwen volgens hetzelfde principe, uittesten tot hoever de US-05 gaat.

Markiej87

Echt een leuk project dit.

Ik heb deze week gebotteld, uiteindelijk heb ik de 14,5% alcohol gehaald.

Ik heb de suiker in stappen toegevoegd tijdens de nagisting. Vervolgens heb ik nog een keer het bier op een actieve koek van een andere stout geheveld, maar dat scheelde echt maar 1 of 2 SG-punten, ik denk dat hij die er vanuit zichzelf ook wel vanaf gekregen had.

Ik zou een volgende keer minder mout en meer suiker gebruiken. Met de mouten tot 1,100 gaan en de rest aanvullen met suiker (ik denk dat commercieel brouwerijen het ook zo doen). Deze hoeveelheid mout geeft al een dik en vol mondgevoel, maakt niet zoveel uit hoeveel suiker je er nog tegenaan gooit denk ik.

Haagse Wouter

Merk je nu ook verschillen in de hergisting op fles?

Markiej87

Ik heb geen idee. Ik laat ze sowieso een half jaar staan voor ik een flesje probeer.. ;)

Markiej87

Nou, ik heb het niet volgehouden om er een half jaar vanaf te blijven. Ik kan niet zeggen dat ik dat erg vond, wat een heerlijk bier is dit geworden. Stroperig, zoetig, mooie bittere en kruidige afdronk en koolzuur perfect dankzij de toegevoegde champagnegist bij bottelen. Ik ben dik tevreden!!

RienP

Leuk om heel je proces zo mee te kunnen lezen. Geniet ervan.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.