Giststarter maken; een video

Gestart door Jukkie, 18-02-2016 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Je moet de reclame even wegdenken, en er zijn vast meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik vond deze video erg verhelderend. Is wel in het Engels

DLB

Handig filmpje.
Was me al aan het verdiepen in het maken van de perfecte giststarter.
Heb zelf een eenvoudige versie gemaakt van 1 g suiker/ml water opkoken en na afkoelen de gist er bij. Ging ook vrij goed. Veel schuimvorming in de fles (had een wijnfles gebruikt). De hoofdvergisting gaat ook als een trein.
Ik wil het de volgende keer wel gaan proberen met wortpoeder en gistvoeding. Hopelijk gaat de vergisting dan nog beter en sneller.

Markiej87

Moutsuikers zijn complexer dan kristalsuiker. Het risico met zo'n starter maken (zoals DLB) is dat de gist lui wordt..

Vik75

Ik heb geen schuimstoppertje wat is de daarna beste optie.
Een waterslot helpt denk ik niet want die laat geen zuurstof toe.
Zou ik dan gewoon een stuk aluminiumfolie over de fles kunnen doen.

DLB

Ik heb mijn vorige giststarter inderdaad gemaakt met een beetje aluminiumfolie over de fles. Dan kan de druk in ieder geval niet te ver oplopen.
Heb tot nu toe geen problemen gezien, maar weet niet of het de beste optie was. Collega van me (al veel langer hobbybrouwer) doet het altijd met alu-folie.

Vik75

En ja ook weer de vraag oude wort afgieten en op brouwdag nieuw opgooien?

ciesvandekwis

Als je starter bvb 5 à 10% volume van je bier is, afgieten = ja (mits die enkele dagen in koelkast stond). Kleiner dan 5% minder van belang. Smaakafwijking komt vooral van gistvoeding = zout.

Vik75

Het wordt een starter van 2 liter op 30 liter bier. Dus denk toch dat ik hem afgiet.
Maar moet ik het dan niet weer activeren na die koel tijd. Of gewoon zo bij het afgekoelde wort gooien

brouwmus

Ik dacht dat er minder dan 5 ºC verschil moet zitten tussen de gist en het afgekoelde wort, maar hopelijk wordt dat nog door een meer ervaren brouwer bevestigd.

-> op tijd ('s morgens op de brouwdag?) uit de koelkast halen, afgieten (restje overlaten)en op kamertemperatuur laten komen
-> na het koelen van het wort de gist met het restje vloeistof in suspensie brengen en bij het wort gieten

Vik75

Dat dacht ik ook zo ergens brouwmus.

Thx

ciesvandekwis

Da's inderdaad het eerste wat ik doe op een brouwdag. De starter afgieten (niet helemaal) en gist rustig de tijd geven.

Als je de gist nadien bewaart kan je ook wel es wat extra werk hebben  ;D:
http://www.instructables.com/id/How-I-ended-up-mopping-the-ceiling/

Jacques

Hopfenfox

Wat ik in dit filmpje niet helemaal begrijp, is het laatste deel. Daarin willen ze de stappen herhalen voor een grotere starter. Ze hebben gist gekweekt in 1,5 starterwort, afgegoten en wederom 1,5 starterwort toegevoegd. Krijg je dan nog wel groei, of hadden ze juist naar 3 liter of meer moeten gaan?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 04-04-2022  10:14 uWat ik in dit filmpje niet helemaal begrijp, is het laatste deel. Daarin willen ze de stappen herhalen voor een grotere starter. Ze hebben gist gekweekt in 1,5 starterwort, afgegoten en wederom 1,5 starterwort toegevoegd. Krijg je dan nog wel groei, of hadden ze juist naar 3 liter of meer moeten gaan?
Voor een optimale gistgroei is vergroten met een factor 5 tot 10 aan te bevelen. Maar soms wil je niet zo veel gist of heb je geen grotere fles of erlemeyer...

Hopfenfox

Aha. Maar je krijgt dus wel nog enige groei als je dezelfde hoeveelheid wort toevoegt als eerst? Ik beredeneerde dat er dan net genoeg te eten is voor de bestaande populatie gist en groei daardoor niet echt mogelijk is.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 04-04-2022  12:33 uAha. Maar je krijgt dus wel nog enige groei als je dezelfde hoeveelheid wort toevoegt als eerst? Ik beredeneerde dat er dan net genoeg te eten is voor de bestaande populatie gist en groei daardoor niet echt mogelijk is.

Heel veel groei krijg je dan inderdaad niet. Maar omdat de gist zuurstof en voeding krijgt zullen er wel nieuwe gistcellen aangemaakt worden.
De valkuil van een te kleine giststarter is dat de gist snel alle voeding verbruikt heeft en dat grotere gistpopulatie voedingstoffen te kort komt. Het gevolg is dat de gist gaat interen op zijn reservestoffen. Hierdoor kan de gist zich minder goed vermenigvuldigen als de starter bij het wort wordt gedaan. Om deze reden is het ook het beste een starter al in een koelkast te zetten wanneer er nog volop activiteit is. Kort na het hoogtepunt van de starter zitten de gistcellen vol met glycogeen en threhalose. Reservestoffen die de gist gebruikt voor de aanmaak van nieuwe cellen.
Zie ook
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.517.2633&rep=rep1&type=pdf 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.