Hulp gevraagd bij het invoeren van drinkwatergegevens

Gestart door rajd, 15-02-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Hallo,

Ik heb bij mijn watermaatschappij (WML) het profiel van het drinkwater alhier opgevraagd en als reactie een mooi uitgebreide PDF ontvangen. Nu ik alles in wil vullen in BrouwHulp valt me op dat ik een aantal gegevens mis, nl. de ionenbalans (in mmol/l) en de totale alkaliteit.

M.b.t. de ionenbalans: de PDF geeft wel weer dat er sprake is van een ionenbalans van ±6%. Kan ik dat gegeven gebruiken om de ionenbalans in mmol/l te berekenen?
M.b.t. de alkaliteit: ik heb m.b.v. de rekenhulp de de parameter voor waterstofcarbonaat opgevoerd en zo een totale alkaliteit verkregen; kan ik dit gegeven als dusdanig gebruiken?

Bedankt!

Adrie

De ionenbalans heb je niet nodig om in BrouwHulp in te voeren. BrouwHulp rekent deze namelijk zelf uit als controle. De ionenbalans zou namelijk altijd op 0 moeten uitkomen.

Wat betreft de alkaliteit: inderdaad. Je voert in het rekenhulpje de bicarbonaatconcentratie in. De alkaliteit wordt uitgerekend en die vul je in bij het blokje Eigenschappen.

P3SM

Zou het mogelijk zijn om de pdf te delen? Voor de andere Zuid Limburgers  :brouwen:

rajd

Citaat van: Adrie op 16-02-2016  09:34 uDe ionenbalans heb je niet nodig om in BrouwHulp in te voeren. BrouwHulp rekent deze namelijk zelf uit als controle. De ionenbalans zou namelijk altijd op 0 moeten uitkomen.

Wat betreft de alkaliteit: inderdaad. Je voert in het rekenhulpje de bicarbonaatconcentratie in. De alkaliteit wordt uitgerekend en die vul je in bij het blokje Eigenschappen.

Top, dan heb ik alles goed ingevuld. Ionenbalans is inderdaad 0 - ik interpreteerde 0 als niet gespecificeerd :)

rajd

Citaat van: P3SM op 16-02-2016  13:28 uZou het mogelijk zijn om de pdf te delen? Voor de andere Zuid Limburgers  :brouwen:

Dat wil ik zeker, zie hier: https://www.dropbox.com/s/ccajvqr9zqnr0de/Schinveld%202015.pdf?dl=0

Echter... het betreft de meting van het station uit Schinveld - ik denk niet dat Gronsveld daarop is aangesloten? Overigens stond ik ervan te kijken hoe snel WML reageerde; zondagavond verzoek ingediend, maandagochtend in de bus.

homoeccentricus

In ieder geval niet het slechtste water van Nederland/Vlaanderen.

illsn-z

Bedankt voor het delen. hoe weet ik trouwens uit welk station het water komt. Denk dat Heerlen hier ook wel onder valt dan.

rajd

Citaat van: illsn-z op 17-02-2016  08:41 uBedankt voor het delen. hoe weet ik trouwens uit welk station het water komt. denk dat heerlen hier ook wel onder valt dan.

"Vroegah" had Heerlen ander water dan Landgraaf (waar ik woon); het water uit Landgraaf kwam uit de Eiffel, het water uit Heerlen werd opgepompt in de regio. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Via het contactformulier (voor vragen of klachten) heb ik aangegeven waar ik woon en op basis hiervan heb ik de PDF ontvangen.

P3SM

CiteerEchter... het betreft de meting van het station uit Schinveld - ik denk niet dat Gronsveld daarop is aangesloten? Overigens stond ik ervan te kijken hoe snel WML reageerde; zondagavond verzoek ingediend, maandagochtend in de bus.

Goed punt! Misschien toch maar een mailtje naar WML aan wagen! Toch bedankt!

Eric v B

Voor degene die water betrekken van de Groote Heide in Venlo, heb ik de drinkwater analyse van 2015 bijgevoegd.

Ger Debije

Hier voor diegene die het water van Valkenburg betrekken.

Eric v B

Citaat van: ger debije op 18-02-2016  12:47 uHier voor diegene die het water van Valkenburg betrekken
Moet de titel van dit topic niet aangepast worden naar "Hulp gevraagd bij het invoeren van Limburgse drinkwatergegevens"?

P3SM

Mailtje gestuurd naar WML voor een water rapport van Gronsveld. Binnen een uur (!) antwoord: petje af WML! Top!

Blijkt dat we in Gronsveld hetzelfde water drinken als in Valkenburg. Dus het rapport staat al in dit draadje!

Jeroen76

Ook ik heb de recente gegevens opgevraagd bij mijn waterleverancier. Reden dat ze vertelde medio 2015 minder hard water te gaan leveren en het online overzicht dateerde van begin 2014. Krijg binnen een week al een leuke reactie. Zijn erg behulpzaam en zoals ik zag zijn de meeste overzichten van de watersamenstelling die online staan sterk verouderd en de moeite om nieuwe op te vragen is gering.



Gr. Jeroen

Hieronder de bestanden van Lieshout, Beek en Donk en Son (en Breugel)

BVeenema

Ik loop bij het invoeren van de waterkenmerken ook tegen een vraag aan. Kan ik bij het invoeren van het bicarbonaat simpelweg het gehalte waterstofcarbonaat invoeren of moet ik hier nog een correctie doen? In het dorp waar ik woon bedraagt dat gehalte 190 mg/l HCO3.

homoeccentricus

bicarbonaat = waterstofcarbonaat = HCO3.
Soms wordt bakpoeder ook bicarbonaat genoemd, maar dat is eigenlijk natriumbicarbonaat.  :proost:

BVeenema


Eric v B

Ter informatie: WML heeft ook de drinkwatergegevens op hun site staan. Dan hoef je geen mailtjes meer te sturen.

https://www.wml.nl/alles-over-water/drinkwater-kwaliteit/overzichten-waterkwaliteit

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.