Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir gebaseerd)

Gestart door Biertje1985, 13-02-2016 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

BertG

Citaat van: Biertje1985 op 16-02-2016  22:18 uDe krachtigste versie van het bekende bruinige solar pompje is volgens mij 2A en 24Watt en pomp 15L/min (900l/hr) Ex verliezen  :nut:

15 liter per minuut is dan eigenlijk niet veel te veel om het wort van onder een filterplaat bij gebruik van een weckketel met binnenpan weg te pompen, pomp snel droog kan gaan lopen.
En bij het gebruik van een naaldkraan kan deze door ( verkleinde ) opening zeer snel  kunnen verstoppen.

Is het niet mogelijk pomp gewoon met interval ( al of niet instelbaar ) te laten pompen.

Of zit ik met beide problemen te zien er er helemaal niet bestaan.

Bert

Bert

Canis Lupus

Citaat van: erwinl op 02-03-2016  22:29 uVolgens mij is mijn Arduino niet helemaal lekker, ik meet tussen de A7 pin en de + 4 volt aangesloten op USB.
Het lijkt met niet dat deze niet continu spanning moet door geven aangezien deze zover ik kan zien de heater pinnetjes schakelt.

Mijn computer kent de Arduino ook niet dus kan helaas de programmering er niet opnieuw in schieten.

Update: inmiddels heeft de Arduino het loodje gelegd, waarschijnlijk door het vele meten en prutsen. Direct een nieuwe besteld ben zeer benieuwd wat het wordt.

Als je een goedkope kloon uit China hebt, zit daar vaak een goedkope usb-chip (CH340) onder.
De driver voor Windows 8 kun je hier http://www.arduined.eu/ch340-windows-8-driver-download/ downloaden.
Verder is er vaak geen bootloader geinstalleerd, daarvoor heb je hier http://www.instructables.com/id/How-To-Burn-a-Bootloader-to-Clone-Arduino-Nano-30/ instructies.

Heeft mij de nodige tijd gekost om het uit te zoeken. :(

Biertje1985

Citaat van: BertG op 03-03-2016  14:03 u15 liter per minuut is dan eigenlijk niet veel te veel om het wort van onder een filterplaat bij gebruik van een weckketel met binnenpan weg te pompen, pomp snel droog kan gaan lopen.
En bij het gebruik van een naaldkraan kan deze door ( verkleinde ) opening zeer snel  kunnen verstoppen.

Is het niet mogelijk pomp gewoon met interval ( al of niet instelbaar ) te laten pompen.

Of zit ik met beide problemen te zien er er helemaal niet bestaan.

Bert

Bert

Geen idee bert dat ligt denk ik aan je filterplaat en je installatie, je kan in de uitgaande kan met een ball valve de stroming wat smoren als het te snel gaat. Needle valve, nee niet doen, te storingsgevoelig en die reduced bore van de meeste needles is ook niet zo goed. Goedkope full bore ball valves van rvs lopen wel lekker, wel even kijk of je seat van het valvje tegen de temperaturen bestand is. http://www.rvsfittingen.eu/nl/rvs-afsluiters/rvs-1-delige-kogelkraan/

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 02-03-2016  17:13 uWas mij niet bekend :-[, nu werkt het :biersmile:
Dan ga ik binnenkort beginnen met inbouwen.
Verschilt per print versie, had ik ook eerder moeten posten hier.   :-\ excuses.

DenMaarten

Citaat van: Biertje1985 op 03-03-2016  20:35 uGeen idee bert dat ligt denk ik aan je filterplaat en je installatie, je kan in de uitgaande kan met een ball valve de stroming wat smoren als het te snel gaat. Needle valve, nee niet doen, te storingsgevoelig en die reduced bore van de meeste needles is ook niet zo goed. Goedkope full bore ball valves van rvs lopen wel lekker, wel even kijk of je seat van het valvje tegen de temperaturen bestand is. http://www.rvsfittingen.eu/nl/rvs-afsluiters/rvs-1-delige-kogelkraan/

Ik zou gaan voor een RVS 3 delige kogelkraan. Deze kosten wel het dubbele maar kunnen helemaal uit elkaar.

BertG

Citaat van: Biertje1985 op 03-03-2016  20:35 uGeen idee bert dat ligt denk ik aan je filterplaat en je installatie, je kan in de uitgaande kan met een ball valve de stroming wat smoren als het te snel gaat. Needle valve, nee niet doen
te storingsgevoelig en die reduced bore van de meeste needles is ook niet zo goed. Goedkope full bore ball valves van rvs lopen wel lekker, wel even kijk of je seat van het valvje tegen de temperaturen bestand is. http://www.rvsfittingen.eu/nl/rvs-afsluiters/rvs-1-delige-kogelkraan/

Kogelkranen heb ik zelf genoeg, want als "Technoplaza" heb ik een website gemaakt voor deze zaken en heb inmiddels veel mensen binnen dit forum reeds als klant mogen verwelkomen. Dat is het probleem niet.
Maar mijn vraag was dus of de controller een bepaalde interval kon bewerkstelligen ( zoals bijvoorbeeld een ruitenwisser van een auto ) omdat anders te veel wort onder de filterplaat wordt weggezogen.
Immers als het maischen met binnenpan is afgelopen mag men toch ook niet de kogelkraan volledig opendraaien opdat de mout niet teveel wordt ingedrukt.
Pomp langzamer laten draaien werkt niet en de zuigzijde knijpen heb ik met een 220 volt messing Lowara pomp D5 geen goede ervaring mee. Vaak komt er na een poosje helemaal geen wort meer uit de pomp.
Braumeister gebruikt dezelfde pomp, maar werkt precies andersom, daar wordt het wort vanaf de onderzijde van de filterplaat door de mout geperst.
Ik gebruik nu eenmaal de ketel met een zogenaamde false bottom.

Bert

Biertje1985

Citaat van: BertG op 03-03-2016  21:40 uKogelkranen heb ik zelf genoeg, want als "Technoplaza" heb ik een website gemaakt voor deze zaken en heb inmiddels veel mensen binnen dit forum reeds als klant mogen verwelkomen. Dat is het probleem niet.
Maar mijn vraag was dus of de controller een bepaalde interval kon bewerkstelligen ( zoals bijvoorbeeld een ruitenwisser van een auto ) omdat anders te veel wort onder de filterplaat wordt weggezogen.
Immers als het maischen met binnenpan is afgelopen mag men toch ook niet de kogelkraan volledig opendraaien opdat de mout niet teveel wordt ingedrukt.
Pomp langzamer laten draaien werkt niet en de zuigzijde knijpen heb ik met een 220 volt messing Lowara pomp D5 geen goede ervaring mee. Vaak komt er na een poosje helemaal geen wort meer uit de pomp.
Braumeister gebruikt dezelfde pomp, maar werkt precies andersom, daar wordt het wort vanaf de onderzijde van de filterplaat door de mout geperst.
Ik gebruik nu eenmaal de ketel met een zogenaamde false bottom.

Bert
Je kan een pomprust en een pomptijd instellen op de controller, daarmee zou je dit kunnen afvangen. (Zuigzijde knijpen kan je nooit doen, altijd perszijde.)

BertG

Citaat van: Biertje1985 op 03-03-2016  21:46 uJe kan een pomprust en een pomptijd instellen op de controller, daarmee zou je dit kunnen afvangen. (Zuigzijde knijpen kan je nooit doen, altijd perszijde.)

Als je pomprust en pomptijd in kan stellen op de touch screen is het helemaal geweldig, precies wat er gedaan moet worden om niet te veel wort onder de filterplaat weg te zuigen.
Hetzelfde wellicht ook voor het roerwerk?

Blijft alleen nog over wat ik middels een PM heb gevraagd wat te doen met overschieten van temperatuur in combinatie van een zelflerende temperatuurcontrole.
Heb inmiddels de eerste SSR van 40 amp aangesloten op een PID controller zien smelten.
Dus relais van Conrad wat is aanbevolen is denk ik geen overbodige luxe voor een betrouwbaar functioneren

Bert



Bert

Biertje1985

Citaat van: BertG op 03-03-2016  22:14 uAls je pomprust en pomptijd in kan stellen op de touch screen is het helemaal geweldig, precies wat er gedaan moet worden om niet te veel wort onder de filterplaat weg te zuigen.
Hetzelfde wellicht ook voor het roerwerk?

Blijft alleen nog over wat ik middels een PM heb gevraagd wat te doen met overschieten van temperatuur in combinatie van een zelflerende temperatuurcontrole.
Heb inmiddels de eerste SSR van 40 amp aangesloten op een PID controller zien smelten.
Dus relais van Conrad wat is aanbevolen is denk ik geen overbodige luxe voor een betrouwbaar functioneren

Bert


Manual
http://api.ning.com/files/TARUKDkBK7rN5eItOCyW51Q-KGqKrdBASTrp3i4NtDD8XhS5b5fMaPqRn6JzVDzM*89iGTPW9XxxdtrGdUcKV73L7GwjBwcZ/ArdBirManualEN2.6.62.pdf
(OpenArdBir)

Lees het eens door, dan heb je een idee hoe het werkt, kijk ook eens op youtube staan een hoop filmpjes op over de (ardbir) controller.

Heatsink op een SSR is niet overbodig  ^-^ die Dingen gaan anders snel kapot, max temperatuur is meestal 70 a 80 graden, maar een graadje of 40 is haalbaar met een gewone
heatsink. (bij een belasting van 2 a 2,5 kw) Relais zal het waarschijnlijk vrij snel begeven, schakelt veel te vaak en te traag.

Is geen touch screen, er zitten 4 knopjes bij. (Membraanstripje)

Tjardo

Bedankt voor de manual, die had ik net nodig!

Gisteren de buttons gesoldeerd en daarna een beetje spelen met het menu maar ik bleef hangen in het 'setup' menu, dacht echt dat de controller kapot was  :huilen: gelukkig niks aan de hand, ik had geen idee dat 'up' en 'down' tegelijk ingedrukt moesten worden om het menu te verlaten  :nut:

Canis Lupus

Citaat van: Biertje1985 op 03-03-2016  20:40 uVerschilt per print versie, had ik ook eerder moeten posten hier.   :-\ excuses.


Excuses aanvaard :)
Ik vind het ook niet erg om dingen uit te zoeken en te proberen, als het eindresultaat maar bevredigend is en niet in een vergeethoek verdwijnt.

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 05-03-2016  08:26 uBedankt voor de manual, die had ik net nodig!

Gisteren de buttons gesoldeerd en daarna een beetje spelen met het menu maar ik bleef hangen in het 'setup' menu, dacht echt dat de controller kapot was  :huilen: gelukkig niks aan de hand, ik had geen idee dat 'up' en 'down' tegelijk ingedrukt moesten worden om het menu te verlaten  :nut:
Je kan ook door naar het einde van het menu dan komt er een Quit button te voorschijn.

Biertje1985

Helaas duurt de derde serie wat langer, ik hoopte dat het vorige week zou binnen komen. Helaas ik verwacht dat het nog een weekje duurt. Er zijn overigens nog 2 bordjes beschikbaar. Ook heb ik even snel de updates ten opzicht van het vorige model erbij gezet.



(De kleur wordt  zwart, (met ENIG plating voor de kenners)

Biertje1985

Ze zijn binnen gekomen, nu nog wachten op de LCD en de Arduino en dan zullen ze spoedig de deur uit gaan!








Houten Hoofd

Whoehoeeee, ik kan niet wachten om mijn setje binnen te krijgen, alles uit China ondertussen in huis, dus kan meteen aan de slag!

rajd

Inmiddels beginnen de diverse artikelen uit China binnen te druppelen, met een beetje geluk kan ik aanstonds gaan bouwen.

Nog wat vragen mijnerzijds:
- is het voor het aansturen van een elektrisch verwarmingselement te prefereren om met een mechanisch relais te werken of met een SSR? ik heb beiden op voorraad en vraag me af waar ik het zwaarst aan moet tillen: warmteontwikkeling of mechanische slijtage?
- kan ik m.b.v. de pompaansluiting van het brewboard een solar pompje direct aansluiten? of kan ook daar beter een relais tussen (er zit immers een relais op het bordje)? ik beschik over een 12v model overigens
- waar tref ik een actuele versie van de NL versie van de OpenArdbir aan? Ik merkte op dat de mijne aangeeft in graden Fahrenheit te meten, terwijl het overduidelijk over graden celcius gaat :)

Biertje1985

Citaat van: Houten Hoofd op 08-03-2016  08:54 uWhoehoeeee, ik kan niet wachten om mijn setje binnen te krijgen, alles uit China ondertussen in huis, dus kan meteen aan de slag!

Ik doe mijn best, volgens min zijn de overige componenten ook binnen, helaas ben ik donderdag pas thuis.

Biertje1985

Citaat van: rajd op 08-03-2016  09:48 uInmiddels beginnen de diverse artikelen uit China binnen te druppelen, met een beetje geluk kan ik aanstonds gaan bouwen.

Nog wat vragen mijnerzijds:
- is het voor het aansturen van een elektrisch verwarmingselement te prefereren om met een mechanisch relais te werken of met een SSR? ik heb beiden op voorraad en vraag me af waar ik het zwaarst aan moet tillen: warmteontwikkeling of mechanische slijtage?
- kan ik m.b.v. de pompaansluiting van het brewboard een solar pompje direct aansluiten? of kan ook daar beter een relais tussen (er zit immers een relais op het bordje)? ik beschik over een 12v model overigens
- waar tref ik een actuele versie van de NL versie van de OpenArdbir aan? Ik merkte op dat de mijne aangeeft in graden Fahrenheit te meten, terwijl het overduidelijk over graden celcius gaat :)

Solarpompje ja gaat lukken mits je voeding dit aan kan, gewoon de pompjumper gebruiken en dan buitenste aansluitingen gebruiken, rechts is de plus.

Celsius kan je instellen in het menu.

Relais, gebruiken voor zo vaak schalelen lijkt me niet slim maar proberen kan altijd,wie weet gaat het lang goed.
Se sample time van de pid ip 7500 zetten scheelt al een berg met het aantal schakelingen.

Biertje1985

Poeh, nog geen arduino en geen LCD binnen, duurt bijzonder lang dit keer. Maar dat geeft me wel de tijd alvast het e.e.a te solderen.

Houten Hoofd

We wachten het rustig af, zijn dat de enige onderdelen die nog missen?

erwinl

Hoi Jelle,

Had je die van mij al retour ontvangen?

Ben super benieuwd wat er mis mee is / was.

Hoop nog steeds zondag te kunnen brouwen haha

Biertje1985

Citaat van: erwinl op 10-03-2016  23:09 uHoi Jelle,

Had je die van mij al retour ontvangen?

Ben super benieuwd wat er mis mee is / was.

Hoop nog steeds zondag te kunnen brouwen haha

Ik ga er vanavond naar kijken, zondag wordt lastig.

Biertje1985

Citaat van: Houten Hoofd op 10-03-2016  21:41 uWe wachten het rustig af, zijn dat de enige onderdelen die nog missen?
Ja, dat klopt

erwinl

Citaat van: Biertje1985 op 11-03-2016  18:17 uIk ga er vanavond naar kijken, zondag word lastig.

Dank je, laat maar even weten wat er aan mankeerde.

Biertje1985

Citaat van: erwinl op 11-03-2016  18:19 uDank je, laat maar even weten wat er aan mankeerde.
De Arduino is kapot. die kan niet meer geupload worden, ik heb nu ook even geen LCD schermpje liggen, ik kan niet verder kijken, Maar ik verwacht dat het de arduino is.
Ik zal eens kijken of het de bootloader is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.