Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir gebaseerd)  (gelezen 82482 keer)

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Het "OFFICIELE" brewboard topic. (ArdBir gebaseerd)
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2016 22:18 u »
Oh, nou helemaal super! De Cv-pomp levert op zn max 36watt dacht ik (maar draai m eigenlijk altijd op 16watt), dus dat moet makkelijk kunnen! Snapte al even niet waarvoor dat blokje diende op het printplaatje  :groots:

Rajd: bedankt voor je bestellijstje, aanzetschakelaar heb ik hier al liggen, maar die is niet in zo'n knight rider stijltje, toch nog even het overwegen waard haha!
Die knoppen met de lampjes zijn ook netjes, maar er zit bij mijn setje als het goed is een knoppenbalk.

Die plugs zijn ook nog handig inderdaad. De temperatuursensor zou daar als het goed is geen afwijking van krijgen toch?

Bedankt voor jullie hulp heren! Waardeer het enorm

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2016 22:18 u »
Haha de pomp van mijn koivijver slurpt 145W en verpompt 18.0000l/h en heeft een max. opvoerhoogte van 6m :)
Dat bedoel ik hahaha!! Handig voor als je maisch ketel beneden staat en je boil ketel boven.  :weetniet: met 3A relais moet het wel lukken om fatsoenlijk te pompen. Op 12V DC zou je dan 36Watt pompje kunnen gebuiken.
De krachtigste versie van het bekende bruinige solar pompje is volgens mij 2A en 24Watt en pomp 15L/min (900l/hr) Ex verliezen  :nut:

Dat blokje, het relais is trouwens ÚÚn van voordelen van dit bordje ten opzichte van het ArdBir design.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2016 22:22 u »

Die plugs zijn ook nog handig inderdaad. De temperatuursensor zou daar als het goed is geen afwijking van krijgen toch?

Geen dank :-)

Ik denk (en hoop ;:-)) dat de GX16 plug niet gaan storen op de werking van de sensor - het is immers een digitaal signaal, zolang dat maar heelhuids over de lijn komt zou ik denken dat er geen probleem moet zijn? Ik merk het vanzelf wel, mocht het niet werken dan heb ik voor een volgende project alvast een plug op vooraad :D

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 16-02-2016 22:23 u »
Oh, nou helemaal super! De Cv-pomp levert op zn max 36watt dacht ik (maar draai m eigenlijk altijd op 16watt), dus dat moet makkelijk kunnen! Snapte al even niet waarvoor dat blokje diende op het printplaatje  :groots:

Rajd: bedankt voor je bestellijstje, aanzetschakelaar heb ik hier al liggen, maar die is niet in zo'n knight rider stijltje, toch nog even het overwegen waard haha!
Die knoppen met de lampjes zijn ook netjes, maar er zit bij mijn setje als het goed is een knoppenbalk.

Is digitale sensor, maakt dus weinig uit. Wel even checken en instellen op de printplaat soms is er een kleine afwijking welke je kan opheffen in het setup menu.
Standaard staat dat ding helemaal verkeerd in de software. Waar overigens nog veel verbetering is te halen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2016 22:34 u »
De bestelling voor de derde serie is eruit overigens, ik hou jullie op de hoogte! ong. 3 tot 4 weken dan gaan ze de deur uit.
Er zijn er nog 6 te reserveren.

Ik hoop toch wel binnenkort wat foto's en reviews te zien van mensen die het werkend hebben, heb nog niks gezien eigenlijk. Sinds de eerste serie.

Laatste 3 van deze serie gaan morgen op de post, (Voor de liefhebbers die hem nog niet binnen hebben) Er komen trouwens ook steeds meer Belgen bij.
zouden ze op het vlaamse forum ook een draadje hebben?

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2016 22:35 u »
Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's! Kan ik mooi als inspiratiebron gebruiken.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 16-02-2016 22:36 u »
Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's! Kan ik mooi als inspiratiebron gebruiken.
Precies, ik ben ook benieuwd wat voor gave dingen mensen bedenken!

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 16-02-2016 22:37 u »
Geen dank :-)

Ik denk (en hoop ;:-)) dat de GX16 plug niet gaan storen op de werking van de sensor - het is immers een digitaal signaal, zolang dat maar heelhuids over de lijn komt zou ik denken dat er geen probleem moet zijn? Ik merk het vanzelf wel, mocht het niet werken dan heb ik voor een volgende project alvast een plug op vooraad :D

Ik gebruik voor de sensor een 3 polige 3,5 inch plug (Koptelefoon plugje) sluit goed aan op de kabel. Ideaal en goedkoop.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 18-02-2016 21:45 u »
Ik kreeg net het bericht dat er een pakketje helemaal naar de "KL***" was. Balen.

Iedereen inmiddels de controller in goede orde ontvangen verder?

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #34 Gepost op: 18-02-2016 23:48 u »
Ik kreeg net het bericht dat er een pakketje helemaal naar de "KL***" was. Balen.

Iedereen inmiddels de controller in goede orde ontvangen verder?

Helemaal top hier:)

Nu nog hopen dat de boot uit China hem een standje hoger zet :D

Offline Bennie Beunhaas

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #35 Gepost op: 19-02-2016 00:06 u »
Ik heb mijn pakketje vandaag ook ontvangen Jelle,
Stukje topwerk hoor!

Review komt pas over een tijdje, ivm verbouwing huis staat het afmaken van de brouwinstallatie op een lager pitje helaas.

Misschien is het een idee om voor de minder technische mensen een (beknopte) aansluithandleiding te maken.
Je weet van te voren wel dat het geen kant en klare controller is, maar voor het aansluiten van de sensor welke draden op welke plek, hoe aansluiten van de knoppen, SSR, evt leds voor verwarming enz. En hoe de software werkt.

Ik heb er absoluut geen problemen mee, ik red me wel. Maar ik kan me voorstellen dat het de wat minder technische mensen wel kan helpen met afbouwen zonder dat je 10x dezelfde vraag krijgt.

Bennie Beunhaas

Offline LeBo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 19-02-2016 12:13 u »
Jelle,

Pakket is goed ontvangen. Nu alleen nog gaan aansluiten en testen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 19-02-2016 20:20 u »
Ik heb mijn pakketje vandaag ook ontvangen Jelle,
Stukje topwerk hoor!

Review komt pas over een tijdje, ivm verbouwing huis staat het afmaken van de brouwinstallatie op een lager pitje helaas.

Misschien is het een idee om voor de minder technische mensen een (beknopte) aansluithandleiding te maken.
Je weet van te voren wel dat het geen kant en klare controller is, maar voor het aansluiten van de sensor welke draden op welke plek, hoe aansluiten van de knoppen, SSR, evt leds voor verwarming enz. En hoe de software werkt.

Ik heb er absoluut geen problemen mee, ik red me wel. Maar ik kan me voorstellen dat het de wat minder technische mensen wel kan helpen met afbouwen zonder dat je 10x dezelfde vraag krijgt.

Bennie Beunhaas
Bennie, ik ben er mee bezig. De handleiding is alleen nog niet af. haha ik moest even lachen Beunhaas is aan het verbouwen.  :biersmile:
Ik ken het ik ben ook bezig met de trapkast, ja mag raden wat daar in komt te staan  :proost:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 23-02-2016 22:11 u »
Derde serie is onderweg, kan nog gereserveerd worden. Zal met 2 weken wel helemaal gereed zijn denk ik zo.

Offline Canis Lupus

• Junior lid
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 25-02-2016 17:31 u »
Biertje, ik heb problemen met de software uploaden.
Eerst was het een gepuzzel om de bootloader in de Nano te zetten, is me uiteindelijk gelukt met een Arduino Uno (oplossing gevonden op deze website http://www.instructables.com/id/How-To-Burn-a-Bootloader-to-Clone-Arduino-Nano-30/  ).  :)

Maar bij het uploaden van de BREWCONTROLL_PROTODUINO krijg ik de foutmelding:
Arduino: 1.6.7 (Windows 10), Board:"Arduino Nano, ATmega328"

J:\temp\BREWCONTROLL_PROTODUINO\BREWCONTROLL_PROTODUINO.ino:24:21: fatal error: OneWire.h: No such file or directory

#include <OneWire.h>

^

compilation terminated.

exit status 1
Fout bij compileren.   :-[ :-[ :-[

Weet jij hier een oplossing voor?

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #40 Gepost op: 25-02-2016 19:39 u »
Heb je de Onewire library wel ge´nstalleerd?

Dat kan via Schets - Bibliotheek gebruiken - Bibliotheken beheren

Zoek vervolgens op Onewire en klik er op als je hem gevonden hebt.
Klik dan op de knop installeren en probeer als hij ge´nstalleerd is nogmaals te compileren / uploaden.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 26-02-2016 08:50 u »
Biertje, ik heb problemen met de software uploaden.
Eerst was het een gepuzzel om de bootloader in de Nano te zetten, is me uiteindelijk gelukt met een Arduino Uno (oplossing gevonden op deze website http://www.instructables.com/id/How-To-Burn-a-Bootloader-to-Clone-Arduino-Nano-30/  ).  :)

Maar bij het uploaden van de BREWCONTROLL_PROTODUINO krijg ik de foutmelding:
Arduino: 1.6.7 (Windows 10), Board:"Arduino Nano, ATmega328"

J:\temp\BREWCONTROLL_PROTODUINO\BREWCONTROLL_PROTODUINO.ino:24:21: fatal error: OneWire.h: No such file or directory

#include <OneWire.h>

^

compilation terminated.

exit status 1
Fout bij compileren.   :-[ :-[ :-[

Weet jij hier een oplossing voor?
Je hebt inderdaad da one wire library nodig, en de chipset moet op 328 staat als je een 328 chipset hebt.
http://playground.arduino.cc/Learning/OneWire

Offline Canis Lupus

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 26-02-2016 20:08 u »
Je hebt inderdaad da one wire library nodig, en de chipset moet op 328 staat als je een 328 chipset hebt.
http://playground.arduino.cc/Learning/OneWire

Dit is me wel gelukt, het programma werd gecompileerd en geupload.
Nu weet ik niet of het lcd scherm goed is aangesloten, ik zie alleen 2 regels zonder karakters :weetniet:
Ik kan ook niet duidelijk zien hoe jij het hebt aangesloten.

Ik ben trouwens wel een noob met Arduino.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #43 Gepost op: 27-02-2016 19:38 u »
Nu weet ik niet of het lcd scherm goed is aangesloten, ik zie alleen 2 regels zonder karakters :weetniet:

Zie je wel dat het scherm "aan" is ?
Je kan eerst proberen het potmetertje van de lcd brightness te verstellen tot je wel iets ziet op het scherm. En die van de achtergrondverlichting.
Verder moet de software ingesteld zijn op het juiste display, 16X4 of 16x2 karakters voor resp. 4 of 2 regelige display's.
Dit kan je opzoeken in de sketch en aanpassen naar je eigen lcd als dat niet goed staat.

Offline erwinl

• Vol lid
  • www.deceijser.nl
« Reactie #44 Gepost op: 28-02-2016 17:39 u »
Hoi Biertje 1985, inmiddels heb ik ook alles ge´nstalleerd en ik moet zeggen het ziet er erg mooi uit.
Helaas heb ik het pompje nog dus moet ik nog even wachten met de functionele test.

Wel heb ik nog een vraag, als ik de voeding aanzet van de print gaat ook meteen de voeding van de ketel aan.
Ik meet 12 volt op de + en - pin terwijl ik nog geen programma heb gestart.

Heb jij hier een verklaring voor, zal wel een instelling zijn?

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-03-2016 22:21 u »
Hoi Biertje 1985, inmiddels heb ik ook alles ge´nstalleerd en ik moet zeggen het ziet er erg mooi uit.
Helaas heb ik het pompje nog dus moet ik nog even wachten met de functionele test.

Wel heb ik nog een vraag, als ik de voeding aanzet van de print gaat ook meteen de voeding van de ketel aan.
Ik meet 12 volt op de + en - pin terwijl ik nog geen programma heb gestart.

Heb jij hier een verklaring voor, zal wel een instelling zijn?
Daar heb ik eigenlijk geen verklaring voor. Loop de print even na, misschien is er iets niet helemaal goed gegaan. Net kastje overigens, lekker ruim ik ga ook naar een grotere behuizing toch wat prettiger. Dat probleem met het aangaan van het verwarmingselement kunnen we vast fixen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 01-03-2016 22:27 u »

Derde Tab blad van de sketch A5 en A4 omdraaien, bekend dingetje  :weetniet:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-03-2016 22:29 u »
Sorrie, ik ben er even tussenuit geweest. Ik zag dat er een paar vragen zijn waar ik meteen antwoord heb gegeven.
Ik ben overigens heel benieuw of er al iemand een met de controller gemaakt brouwsel op fermentatie heeft staan.

Offline Canis Lupus

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 02-03-2016 17:13 u »
Derde Tab blad van de sketch A5 en A4 omdraaien, bekend dingetje  :weetniet:

Was mij niet bekend :-[, nu werkt het :biersmile:
Dan ga ik binnenkort beginnen met inbouwen.

Offline erwinl

• Vol lid
  • www.deceijser.nl
« Reactie #49 Gepost op: 02-03-2016 22:29 u »
Volgens mij is mijn Arduino niet helemaal lekker, ik meet tussen de A7 pin en de + 4 volt aangesloten op USB.
Het lijkt met niet dat deze niet continu spanning moet door geven aangezien deze zover ik kan zien de heater pinnetjes schakelt.

Mijn computer kent de Arduino ook niet dus kan helaas de programmering er niet opnieuw in schieten.

Update: inmiddels heeft de Arduino het loodje gelegd, waarschijnlijk door het vele meten en prutsen. Direct een nieuwe besteld ben zeer benieuwd wat het wordt.