Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Luchtbellen door waterslot de andere kant op  (gelezen 2936 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Luchtbellen door waterslot de andere kant op
« Gepost op: 15-01-2016 16:22 u »
Mijn bier is in het gistvat uitvergist. Ik heb niet overgeheveld.
Door omstandigheden zal ik het minimaal een week moeten laten staan.
Ik heb vergist op 20 graden en ben nu bezig af te koelen naar een graad of vier.
Nu zie ik dat het water in het waterslot door de afkoeling (volumeafname) van het jongbier verschoven is richting bier.

Hij is nu pas een paar graden afgekoeld, dus er is nog heel wat te gaan.
Ik verwacht dat er straks lucht van buien het vat naar binnen het vat  zal worden gezogen.
Drie vragen:
- Is dit normaal bij sterke afkoeling?
- Kan dit kwaad (spoorelementen in aangezogen lucht? Of wordt lucht door water gezuiverd?)
- Kan het ook nog dat water uit waterslot straks in gistvat gezogen wordt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Luchtbellen door waterslot de andere kant op
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2016 20:56 u »
Door afkoeling krimpt de lucht boven je bier en lost er ook nog eens meer koolzuur op in je bier. Als er geen gisting meer is wordt er dus lucht aangezogen. Een en ander zal niet zo snel besmetten, mits je waterslot niet te vol zit. evt wat jenever, of wodka in je waterslot? Maar de zuurstof uit de lucht mengt wel langzaam met de koolzuur, ook al is koolzuur zwaarder en zal dus als je het lang laat staan in je bier oplossen en dat wil je liever niet. Als je binnen een paar dagen gaat bottelen zou ik me niet zo druk maken om die zuurstof.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 16-01-2016 14:37 u »
Door afkoeling krimpt de lucht boven je bier en lost er ook nog eens meer koolzuur op in je bier. Als er geen gisting meer is wordt er dus lucht aangezogen. Een en ander zal niet zo snel besmetten, mits je waterslot niet te vol zit. evt wat jenever, of wodka in je waterslot? Maar de zuurstof uit de lucht mengt wel langzaam met de koolzuur, ook al is koolzuur zwaarder en zal dus als je het lang laat staan in je bier oplossen en dat wil je liever niet. Als je binnen een paar dagen gaat bottelen zou ik me niet zo druk maken om die zuurstof.

Is een weekje zo laten staan een probleem?
Ik heb inderdaad al wat luchtbellen door het waterslot het vat in zien schieten...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2016 15:43 u »
Ik verwacht dat er straks lucht van buien het vat naar binnen het vat  zal worden gezogen.
Drie vragen:
- Is dit normaal bij sterke afkoeling?
- Kan dit kwaad (spoorelementen in aangezogen lucht? Of wordt lucht door water gezuiverd?)
- Kan het ook nog dat water uit waterslot straks in gistvat gezogen wordt?

* Ja, dit is normaal bij afkoeling. Een gas (in dit geval koolzuurgas) krimpt nu eenmaal bij afkoeling.
* Er komt zuurstof bij het bier. Dat hoor je zo veel mogelijk te voorkomen. Een beperkte oxidatie is echter nooit te voorkomen door een hobbybrouwer.
Voor infecties hoef je je minder druk te maken dan aan het het begin van de vergisting. Door de daling van de pH, de vorming van koolzuur en alcohol en het feit dat er aanzienlijk minder aminozuren beschikbaar zijn hebben infecties veel minder kans om zich te ontwikkelen.
* Er kan inderdaad water uit het waterslot in het gistvat komen. Dat hoeft niet tot problemen te leiden. Zeker niet als je vergist hebt in een geīsoleerde gistkast met temperatuurcontrole. In een dergelijke kast heerst een overdruk aan koolzuur waardoor de kans op besmetting van het water in je waterslot gering is. Ook de afsluiting van het waterslot aan de bovenkant met de bijgeleverde dop of een stuk aluminiumfolie zorgt er voor dat er niets in het water kan vallen. Daarnaast bevat leidingwater geen micro-organismen die bierschadelijk zijn.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2016 16:04 u »
Dank voor de reactie.
Ik zal me er niet te druk overmaken.
Het afkoelen van 20 ēC naar 4 ēC gaat overigens erg langzaam. Ik zit nu - na 20 uur - op  9 ēC. 

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2016 21:37 u »
I.v.m. de bovenruimte in mijn gistkast kon ik het normale waterslot (met rode dopje) niet gebruiken
maar heb ik een slangetje maar een jampot met water als waterslot gebruikt.
Werkt prima.

Tot dat ik het brouwsel ging koelen naar 4ē.
Toen is 3/4 van het water uit het potje in het brouwsel gezogen.
Ik weet nog niet of het een probleem op gaat leveren, maar ook niet hoe dit in de toekomst te voorkomen als
een potje of iets anders moet gebruiken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2016 21:47 u »
Waarom is iedereen zo bang voor het water in een waterslot of een potje met schoon water bij een blow off?
Wanneer je gistvat met waterslot of blow off in gesloten gistvat staat is er weinig risico. Voor de zekerheid kun je het waterslot of het potje met water vullen met gedestilleerd water.

Tags: