Welke chocolade voor mijn brouwsel?

Gestart door Carlo, 06-02-2016 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carlo

Goede dag

Het gaat om de Rogue Chocolate Stout Clone.

Maar er staat chocolate extract heb wel bij Brouwmarkt gekeken,vind het niet wat.
Kan het ook met echte chocolade?

Oscar

Gebruik chocolade mout! ( Mroost 900)   :)

Carlo

Citaat van: Oscar op 06-02-2016  16:19 uGebruik chocolade mout! ( Mroost 900)   :)

Die gaat er ook al zoals hier onder

11.0 lb (5 kg) Great Western two-row pale malt
0.5 lb (227 g) 120 L crystal malt
0.5 lb (227 g) chocolate malt
0.5 lb (227 g) rolled oats(havermout)
3.0 oz (85 g) roast barley
1.5 oz (42 g) chocolate extract (in secondary)

Sjaak_Deventer

Cacao nibs... 10 g / liter voor mooie donkere chocolade tonen.

Wolter

Citaat van: Sjaak_Deventer op 06-02-2016  17:22 uCacao nibs... 10 g / liter voor mooie donkere chocolade tonen.
En even licht roosteren in de oven.  Heerlijk.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Wolter op 06-02-2016  21:53 uEn even licht roosteren in de oven. Heerlijk.

 :) 150 ºC (grill functie) en dan 8 minuten...

Carlo

Oke  super dat ik daar niet op gekomen ben dank je.


Wolter

Citaat van: Sjaak_Deventer op 06-02-2016  22:04 u:) 150 ºC (grill functie) en dan 8 minuten...

Er is wel één 'nadeel' als je ze in de oven doet.  ;) Het hele huis ruikt daarna naar chocola...

Mijn vrouw vond het ineens erg leuk dat ik de keuken weer eens had bezet voor mijn hobby!

David Steeman

Probeer een echte, harde, bittere chocolade te vinden. De meeste chocolades bevatten teveel vetten om goed te zijn voor bier.

Jacques

Citaat van: David Steeman op 09-02-2016  19:29 uProbeer een echte, harde, bittere chocolade te vinden. De meeste chocolades bevatten teveel vetten om goed te zijn voor bier.

Voeg de chocolade toe tijdens het maischen. De vetten zullen dan bijna geheel achterblijven in de bostel. Tijdens het koken verdampen er ook vetten zodat er niet veel van de vetten in het wort achterblijft. Een beetje vet is overigens niet verkeerd. Voor de opbouw van celmembranen zijn vetzuren vereist.

David Steeman

Overleven de smaak en aroma van chocolade de maisch- en kookstappen wel?

Gerb

Er staat chocolade-extract, dus dat betekent naar mijn mening dat er iets geëxtraheerd is. Probeer eens chocolade/cacao in alcohol te extraheren. Ik weet uit ervaring dat dat echt een goede geur en smaak oplevert.

David Steeman

Extraheren ze chocolade niet met CO2? Zoals cafeïne?

Jacques

Citaat van: David Steeman op 10-02-2016  06:00 uOverleven de smaak en aroma van chocolade de maisch- en kookstappen wel?

Als je chocolade toevoegt einde koken is de chocoladesmaak ook beperkt. Chocolade doet vooral iets met het mondgevoel. Het is lastig uit te leggen.

Voor een chocolade-aroma kun je het beste chocolademout gebruiken zoals Oscar ook al schreef.

Wolter

Met de geroosterde nibs heb je veel choco aroma.

ciesvandekwis


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.