Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoe je SG bepalen bij late suikergift? Lageren of niet?  (gelezen 989 keer)

Offline Jochen

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hallo,

ik heb een vraagje ivm SG en late suikergift an aansluitend een vraagje ivm lageren

Eind SG bij late suikergift :

Ik heb dus een 2-tal weken geleden het biertje in bijlage gebrouwen...

Nu wil ik weten in hoeverre het bier uitgegist is (om over te gaan tot de lagering).

* Akkoord, de makkelijkste manier is met een hygrometer, maar ik wil eerst een idee hebben of ik in de buurt zit.
* Ik kan ook verschillende dagen na elkaar gaan meten (geen wijziging = geen gisting). Maar is dit ook geldig met een refractometer?

Om een idee te hebben gebruik ik als basis :
   * In het recept staat "voorspelling eind SG    3,6 Pt   SG  1013,6    - - - -"
   * Onderaan kan je een omrekening doen om te zien wat de werkelijke waarde is van wat je refractometer je zegt.
   * Deze omzetting is afhankelijk van de resultaten na het koelen. Dit was SG1058 zonder de 800 gr honing die ik op dag 4 heb gegeven.
   * In het rekenblad staat ook :  "te verwachten  uit suikers en extracten    2,9 Pt   SG  1011,4   2,9Bx"

- Welke waarde dien ik te nemen als het resultaat na koeling? Is dit die SG1058 + SG1011,4 = 1069,4 ??? Want dit zou een eind SG zijn van SG1005,8 ...
      (Als ik voor de berekening een start SG van SG1058 invul, dan is het eind SG nog steeds 1012,6, dus volgens de theorie ook uitgegist ...)

Lageren of niet?

En wat raden jullie nu aan?
Ik heb gelezen dat als je bier uitgegist is, dat je dan kan lageren met volledig gesloten rubberen stop... Zo kan er geen water in je bier terecht komen ...
  * Ga ik ervan uit dat het uitgegist is, dus dat ik kan overhevelen en een gesloten stop gebruiken?
  * Wacht ik nog met overhevelen, en test ik binnen 2-3 dagen nog eens?
  * Of hevel ik over, en lager ik toch gewoon met een waterslot?

Alvast bedankt voor jullie visie hierover!

Tags: