Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  20:39 uSnel drinken of niet ligt ook aan het bieren. Zure bieren en ook bieren met een gistkarakter kunnen voordeel hebben bij een langere rijpingstijd.
Bier met hopkarakter kun je beter snel drinken. Zeker als je koudhopt. Na een 6 maanden is de verfijnde hopsmaak voor het grootste gedeelte verdwenen...
Het bier is vergist met een Chimay gedurende 7 dagen. Tijdens het lageren bij 10°C heb ik flink koudhop gegeven. Er is in de kook en bij flame off gemikt naar een bitterheid van 35 EBU. In het brouwsel van 85 L is totaal 850 g hop gebruikt, en nu na 6 maanden is de smaak veel verfijnder dan na 2 weken gebotteld wat nog een heel harde bitterheid gaf. Ik proef doorheen het hele brouwproces en ervaar nu dat de smaak van een gewone biersmaak geëvolueerd is naar een heel fijne ronde balans van mout en hoparoma.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-07-2019  07:53 u...nu na 6 maanden is de smaak veel verfijnder dan na 2 weken gebotteld wat nog een heel harde bitterheid gaf. Ik proef doorheen het hele brouwproces en ervaar nu dat de smaak van een gewone biersmaak geëvolueerd is naar een heel fijne ronde balans van mout en hoparoma.

2 weken na bottelen drinken is snel. Enige rijping is gewenst. Bij een zwaar bier die het niet echt van een hoparoma moet hebben kan een rijping van 6 tot 8 maanden goed uitwerken.
Maar bewaar bier geen jaren zoals soms wel eens wordt aangeraden. Dat is voor zo goed als geen bier goed. De verouderingssmaak gaat dan overheersen.

Winne2

Een dergelijk bier zo zwaar te hoppen is misschien een leuk experiment maar zou ik niet met 85 liter doen. Dit bier komt tot zijn recht door de mout en niet door de hoppen, die overigens steeds verder verdwijnen in de smaak.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.