Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mthijs

Zojuist overgeheveld naar mandfles voor nagisting. SG was nu 1018.
Dus in totaal duurde de gisting 13 dagen om van 1090 naar 1018 te gaan. Langer dan verwacht maar ben zeer tevreden, het bier heeft nu zo'n 9,5% alc/vol en ruikt echt fantastisch, ook mooie kastanje kleur. De temperatuur heeft de laatste paar dagen op 25 graden gestaan, nu nagisten/lageren bij kamertemperatuur, constant 20 graden op de vloerverwarming.

Over een dag of 10 ga ik bottelen, nu eerst lekker op vakantie!

hobbybob

Mijn versie 2 zit inmiddels een week in de fles(-sen) ff afwachten maand of 6
Ik heb wel een agressiever temp schema aangehouden dan Mthijs

48 uur op 21 graden
Daarna iedere 12 uur een graad erbij tot 27 graden

Na 6 dagen een svg van 87% en klaar, geen banaan en/of hogere alcoholen.

wijmaar

Zojuist even het recept van candisyrup doorgelezen (http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/westvleteren_12_clone_-_040.pdf). In de narrative van de huidige versie lees ik een ander proces dan de meesten hier hebben gevolgd:

  • Chill to 17C. Oxygenate slowly through 0.05 micron diffusion for 90-120 seconds (we're after 9-10 ppm O2).
  • Ramp primary to 25C for 6-7 days.
  • At 1.013 rack off yeast to secondary and crash to 13-16C. Hold for 3-4 days until FG is reached. --> Deze stap zie ik bij de meesten niet terugkomen. Wat is het effect van het verlagen van de temp aan het einde van de vergisting? Voelt voor mij nogal tegenstrijdig
  • Dump yeast again and lower to 7C and hold for 8 weeks. --> 8 weken lageren in gistvat zie ik ook bij niemand terugkomen
  • Bottle using heavy Belgian bottles or Champagne bottles. Prime with 33g/gal Simplicity Candi Syrup and repitch ½ cup fresh krausen or a 500ml stir-plate WLP 530. Let bottle carb for 14 days at 25C. --> in dit recept wordt opnieuw gist toegevoegd tijdens het bottelen. Is dit vanwege het twee maal aftappen van de gist tijdens het lageren?

Ik ben benieuwd of dit een verandering in het recept is, of een bewuste keuze om deze stappen over te slaan van voorgaande brouwers omdat men weinig toegevoegde waarde zag in bovenstaande stappen.

Winne2

Ben ook wel benieuwd naar de eventuele verschillen. Heb het plan om beide versies te gaan maken. Benieuwd hoe de Candisyrup versie het doet.
Bij zware bieren wordt wel vaker de nagisting op lagere temperaturen verricht. Ben ff kwijt waarom dat precies wordt toegepast.
Lange lagering in het vat vinden sommigen beter qua uiteindelijk resultaat dan in de fles.
Gist toevoegen na langere lagering wordt wel vaker gedaan. Persoonlijk doe ik dit niet, zeker niet bij deze bieren met voorkeur voor esterige profielen. Want a.g.v. gebrek aan gist in de fles met zo'n zwaar bier kunnen er smaakafwijkingen ontstaan die in biertypen nier gewenst zijn. Weet niet waarom de keuze hier gemaakt wordt om bottelgist te gebruiken waarschijnlijk voorkeur brouwer of eerdere ervaringen. Hergisting komt vaak wel wat langzamer op gang.

Frank vH

Nieuw op dit forum.... ::)
Ook ik wil dit mooie recept eens gaan proberen. Beperkte ervaring.
Wat blikken gebrouwen en vorige keer een heerlijk Prealis Qudrupel pakket.

Ik heb alle ingrediënten volgens opzet van de topic starter in huis.
Zou graag nog een paar dingen willen helder krijgen:
  • Wanneer moet het CaS04 toegevoegd? Al vanaf het begin?
  • En hoe belangrijk en precies betreft het Melkzuur? Bij Brouwmarkt kreeg ik het advies om niet zomaar alles toe te voegen, maar pH te meten. Welke pH moet het dan worden en wanneer toevoegen en pH meten?
  • Ik heb een 60 liter-vat en een 30 liter-vat. Is het een goed plan om de eerste gisting in het grote 60 liter vat in te zetten en als de gisting rustiger wordt over te hevelen naar het 30 liter-vat? En wanneer kan ik dat ongeveer verwachten?
  • En verder wordt ieder advies voor deze beginnen met dank aanvaard!
Zin in!!!   :D

Frank vH

Sorry, en nog een vraag...
We zien dat 27 liter het doelvolume is en er met 26 liter beslag water en 13,7 liter spoelwater gewerkt wordt.
We zitten nu een beetje met hoeveelheden te rekenen ivm een beslagpan van 30+ liter....
Gaat er zoveel water verloren? Kunnen we ons niet herinneren van onze Prealis bereiding?
En kunnen we beter spoelen tot 27 wort of tot we op het streef start SG 1092 uitkomen?

Advies zeer welkom!   ???

Sjoerd

Je zou mijn recept die ik in de topic Orangeloo Abt 12 geplaatst heb kunnen volgen. De Westmalle gist heeft ruimte nodig, dus gisten in 60 liter vat en ongeveer na een dag of 6 hevelen naar 30 liter vat. Succes

Frank vH

Dankjewel, Sjoerd!
Ga het inderdaad zo doen!
We hebben uiteindelijk het maischen in twee delen gedaan, en ik ben nu met het koken met de eerste hop bezig!
Nu al het beslag is gefilterd blijft het wort keurig onder de 30 liter!
Straks nog de candi syrup en de gistzouten erbij.
Begint al lekker te geuren!

Kan niet wachten...!   ;D

Frank vH

Heb denk ik iets flink fout gedaan.
Eerste keer met vloeibaar Wyeast-gist.
Niet goed gelezen?!
Wel gesmackt, maar net voor het toevoegen, koud uit de koelkast.
Ook niet gewacht/kunnen wachten op zwellen van het pak.
Stond op het pak dat het bovenstaande ook niet per se nodig was!

Twee zakjes gist in de 25 liter most van SG 1092 gegooid.
Na 12 uur niets aan activiteit.
Gewoon afwachten of kan ik iets doen om het aan de gang te krijgen?!
De rest van het proces is volgens mij allemaal perfect verlopen!

Traploper

In eerste instantie nog even wachten. Twee zakjes voor deze hoeveelheid en sterkte is niet overdreven veel, dus geef het even de tijd.

Frank vH

Vannacht is de gisting op gang gekomen!
En goed! Het waterslot plopt er lustig op los!
Nu nog in een ruim vat, zodra de gisting kalmeert, naar een kleiner vat.

Niet goed voor de nachtrust, dat brouwen...   ;-)
Heb 'm wel geknepen!

Nu nog afwachten hoe het met de smaak zal gaan!
Dank voor de adviezen!

Winne2

Als vergisting op gang is komt het wel goed. Vanwege de andere aanpak pitching duurt het gewoon langer. ALS je al zou willen overhevelen, dan wachten tot er nog een beetje activiteit is, dit beschermd je jongbier tegen oxidatie.

ok

Frank vH

Dank voor de adviezen! Neem ik ter harte!
Vorig jaar met een kleine batch te laat overgeheveld en prompt kaam op het bier onder het waterslot met teveel ruimte!
Bedankt!

Frank vH

Na 5 dagen gisten is nu het SG van 1092 naar 1018!
Gisting lijkt dus prima verlopen!
Heb het overgeheveld naar een 25 l mandfles die nu nagenoeg vol zit.
Met een klein beetje water aangevuld zodat er weinig lucht boven staat en een paar scheppen suiker om nog even gisting op de nieuwe fles te krijgen zodat de CO2 de zuurstof wegdrukt boven het nagistende bier. Plopt overigens nog steeds heel aardig.

Wat adviseren jullie tav nagisting? Hoe lang? En wel of niet lageren alvorens te bottelen? Bij welk SG?

Door het warme weer gist het nu bij zo'n 23 graden C.

Winne2

Citaat van: Frank vH op 29-06-2018  15:13 uNa 5 dagen gisten is nu het SG van 1092 naar 1018!
Gisting lijkt dus prima verlopen!
Heb het overgeheveld naar een 25 l mandfles die nu nagenoeg vol zit.
Met een klein beetje water aangevuld zodat er weinig lucht boven staat en een paar scheppen suiker om nog even gisting op de nieuwe fles te krijgen zodat de CO2 de zuurstof wegdrukt boven het nagistende bier. Plopt overigens nog steeds heel aardig.

Wat adviseren jullie tav nagisting? Hoe lang? En wel of niet lageren alvorens te bottelen? Bij welk SG?

Door het warme weer gist het nu bij zo'n 23 graden C.

Maakt niet heel veel uit, qua lagering. Sommigen zweren bij lagering in gistvat. Heb laatst een quad 4 wkn in vat gehad, fastfermenter, prima biertje. Kijk wat anderen zoal doen en probeer uit...

Winne2

Citaat van: Frank vH op 29-06-2018  15:13 uWat adviseren jullie tav nagisting? Hoe lang? En wel of niet lageren alvorens te bottelen? Bij welk SG

Daadwerkelijke SG maakt niet uit. Bepalend is of de gist er klaar mee is. dwz:als SG in2 a 3 dagen niet meer daalt.

Frank vH

De gisting is nagenoeg klaar.
Het waterslot geeft nog één bubbel per minuut.
Ben bang om nog een aantal keer SG te bepalen ivm besmetting.
Ik denk dat ik er op kan vertrouwen dat het in ieder geval lager zal zijn dan 1018 en dat het nagenoeg niet meer zal veranderen.
Ik wil over een dag of wat gaan bottelen.
Zal SG bepalen voor het in de fles gaat.

Dank voor de adviezen!

wamser.

Hi

I found this photo Brew Kettle Westvleteren, they were adding sugar



supplier: Iscal

http://www.iscalsugar.com/produits.php?langue=french&cle_menus=1138461476

Font: VAW les 22.03.14 ext 2.pdf
page: 14/48

Can be this sugar to do the blond and W12

 :weetniet:


Jacques

Citaat van: wamser. op 27-05-2019  17:04 uCan be this sugar to do the blond and W12

A lot of sugar is used in both beers...

brouwerwaldonk

Citaat van: Frank vH op 06-07-2018  17:13 uDe gisting is nagenoeg klaar.
Ben bang om nog een aantal keer SG te bepalen ivm besmetting.
Dat is allemaal flink overroepen dat je niet dan één keer mag meten. Als je met zuiver materiaal werkt om een staal te nemen is er totaal geen gevaar.
Hetzelfde geldt in verband met oxidatie als je iets open maakt.

Bepaalde personen op dit forum hebben de Nederlanders doodsbang gemaakt om ook maar iets te doen met hun uitgegist bier, met spuiters tot gevolg. 
Een verkeeerde manier van bottelen zal voor VEEL MEER oxidatie zorgen, dan een mandfles of lagervat eventjes te openen om een staal te nemen.

hobbybob

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-05-2019  08:12 uDat is allemaal flink overroepen dat je niet dan één keer mag meten. Als je met zuiver materiaal werkt om een staal te nemen is er totaal geen gevaar.
Hetzelfde geldt in verband met oxidatie als je iets open maakt.

Bepaalde personen op dit forum hebben de Nederlanders doodsbang gemaakt om ook maar iets te doen met hun uitgegist bier, met spuiters tot gevolg. 
Een verkeeerde manier van bottelen zal voor VEEL MEER oxidatie zorgen, dan een mandfles of lagervat eventjes te openen om een staal te nemen.

+1 gewoon schoon werken kan het geen kwaad

Toevallig afgelopen vrijdag ook de Westvleteren 12 weer gebrouwen, 25 litertjes - 20 Brix ( 1083) geënt met opgekweekte St Bernardus 12 zit nu op 1018.
Ik brouw dit recept de laatste keren altijd rond de 1085 ipv 1092 omdat ik heel vaak tussen de 1010 en de 1012 eindig en dan ver boven de 11% uitkom.

Sjoerd

Gisteren sinds lange tijd weer eens een flesje open getrokken van het recept van mijn eerste post in de Orangeloo abt 12 topic samen met een originele Westvleteren. Beiden ruim een jaar op fles. Tot mijn positieve verrassing was waren ze nagenoeg identiek. Mijn kloon had nu ook dat karakteristieke Westvleterensmaakje, heerlijk! Erg jammer dat ik altijd weer te weinig geduld heb, heb nog maar 2 flesjes. Op de Candysirup site had ik gelezen dat je hem een jaar weg moet zetten. Dat klopt dus.

Sjoerd

Dit is het recept dat ik ruim een jaar geleden gebrouwen heb.

Westvleteren 12 kloon gebrouwen, geinspireerd door Angelo en Adrie. Ik heb het volgende recept gebrouwen:

25L/31IBU
Begin SG 1086

31,5 L maisch
10 L spoel

Pilsmout 4315 gr         43,3%
Pale alemout 4315 gr   43,3%
Candy syrup D180 1340 gr   13,4%

Maischschema
63 C 60 min
73 C 25 min
78 C 1 min

Hop
90 min koken (30 min inkoken)
Br Gold            3,8 alfa 60 min 88 gr 22 IBU
H Mittelfruh.     2,9 alfa 30 min 35 gr 5 IBU
35 St Goldings  3,4 alfa 15 min 35 gr 4 IBU

Gist
W 3787
Getrapte starter 2,3 L afgegoten

start gisting 19 C


brouwerwaldonk

Zo zie je weeral eens dat al dat aansporen om bier vlug te drinken niet altijd de juiste oplossing is.
Ik laat mijn bieren minstens 6 maand rijpen in een donkere kelder waar de temperatuur nagenoeg costant is.
Zonet eentje geproefd, het eerste van 85 L gebrouwen in januari.
Begin densiteit 1063 nu 6 maand later 1004 fantastisch lekker geworden een blonde tripel van 8,4 vol%
Veel dry hop toegepast tijdens het lageren, 850 g Cascade van 8% alfazuur
Echt een genietbier geworden, hier kan ik nog lang van proeven en proeven en blijven proeven.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-07-2019  16:52 uZo zie je weeral eens dat al dat aansporen om bier vlug te drinken niet altijd de juiste oplossing is.
Ik laat mijn bieren minstens 6 maand rijpen in een donkere kelder waar de temperatuur nagenoeg costant is.
Zonet eentje geproefd, het eerste van 85 L gebrouwen in januari.
Begin densiteit 1063 nu 6 maand later 1004 fantastisch lekker geworden een blonde tripel van 8,4 vol%
Veel dry hop toegepast tijdens het lageren, 850 g Cascade van 8% alfazuur
Echt een genietbier geworden, hier kan ik nog lang van proeven en proeven en blijven proeven.

Snel drinken of niet ligt ook aan het bieren. Zure bieren en ook bieren met een gistkarakter kunnen voordeel hebben bij een langere rijpingstijd.
Bier met hopkarakter kun je beter snel drinken. Zeker als je koudhopt. Na een 6 maanden is de verfijnde hopsmaak voor het grootste gedeelte verdwenen...

Maar ook bij zure bieren en bieren met een gistkarakter wordt de smaak minder als die bieren langer dan een jaar bewaard. Ligt ook aan de mate waarin zuurstof is opgenomen tijdens het brouwproces.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.