Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Neetje


Mthijs

Ja tuurlijk, niet aan gedacht. Mespuntje erbij. Bedankt!

EvdBroek

Citaat van: Mthijs op 19-02-2017  15:37 uHallo, zoals enkele posten hierboven aangeven heb ik mijn recept en nu wil ik op 4 maart dit met een vriend gaan brouwen. Dus over 2 weken. Nu wilde ik jullie advies vragen over het opkweken van gist hiervoor, met name of ik het zo goed aanpak:

Wil zelf Westmalle gist opkweken. Uitgaande van de depots van 2 verse flesjes W-Dubbel, pakje appelsap (0,2l) erbij, in 2 liter erlenmeyer, regelmatig schudden en ronddraaien voor beluchting en dan na start vergisting opschalen door (1) 0,5 liter wort met SG 1040 erbij, paar dagen later (2) 1 liter wort erbij, dan wat laten bezinken, paar dagen later afgieten en (3) weer 1 liter verse wort erbij. Dan kom ik uit op een starter van dik 2 liter. Die wil ik dan laten bezinken in de koelkast, op bouwdag afgieten, gist op kamertemperatuur laten komen en dan uiteindelijk enten.

Is deze werkwijze zo goed? En qua timing: denk dat ik vandaag maar begin, dan heb ik dus zo'n 2 weken. Is dat ok? (of moet ik een ander excuus verzinnen om nu lekker aan het bier te gaan?  ;) ;D ) Ik dacht dat mocht ik (te) vroeg klaar zijn met het opkweken dat ik dan de opgekweekte gist gewoon een paar dagen in de koelkast bewaar...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ja ik zou nu gaan beginnen, het is namelijk maar de vraag hoe vers je flesjes zijn. Kan wel 3 a 4 dagen duren voordat er leven in komt.
Je moet even berekenen hoe groot je starter moet zijn. De laatste stap is niet goed, die moet je groter maken wantje gaat van 1 liter naar 1 liter; ik zou (ivm de grootte van je erlemeyer) deze in je gistvat doen

Mthijs

Twee Westmalle verder intussen, gist zit in Erlenmeyer. Pfoehee, afzien hoor, zelf gist opkweken  ^-^

Mthijs

Citaat van: EvdBroek op 19-02-2017  16:38 uJe moet even berekenen hoe groot je starter moet zijn. De laatste stap is niet goed, die moet je groter maken wantje gaat van 1 liter naar 1 liter; ik zou (ivm de grootte van je erlemeyer) deze in je gistvat doen
Kun je berekenen in BrouwHulp? Wel hoeveel je nodig hebt, maar hoe het zit met zelf opkweken? Daar kwam ik niet uit.
En bedoel je met laatste stap in vat dat ik deze dan oversla en dus dik 1,5 liter ga enten?

mbroek

Citaat van: Mthijs op 19-02-2017  15:37 uIs deze werkwijze zo goed? En qua timing: denk dat ik vandaag maar begin, dan heb ik dus zo'n 2 weken. Is dat ok? (of moet ik een ander excuus verzinnen om nu lekker aan het bier te gaan?  ;) ;D ) Ik dacht dat mocht ik (te) vroeg klaar zijn met het opkweken dat ik dan de opgekweekte gist gewoon een paar dagen in de koelkast bewaar...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik doe dit zelf meestal in ongeveer een week, dus je bent dan ruim op tijd klaar als alles goed gaat. Succes.

Walter1991

Citaat van: hobbybob op 24-01-2017  18:21 u89% pils
10% candy syrup
1% donkere bastardsuiker

Hoe is deze geworden hobbybob?

Mthijs

Citaat van: EvdBroek op 19-02-2017  16:38 uKan wel 3 a 4 dagen duren voordat er leven in komt.
Je moet even berekenen hoe groot je starter moet zijn. De laatste stap is niet goed, die moet je groter maken wantje gaat van 1 liter naar 1 liter; ik zou (ivm de grootte van je erlemeyer) deze in je gistvat doen

Nou gaat lekker, nu al leven in die erlenmeyer! Al meer gist te zien, slierten, depot en schuim. Als ik de erlenmeyer ronddraai/ schut, gaat waterstof flink bluppen. Dus heb zojuist 2 liter wort gemaakt, staat nu af te koelen dan ga ik morgen beginnen met opschalen.

hobbybob

Citaat van: Walter1991 op 20-02-2017  13:01 uHoe is deze geworden hobbybob?

Door omstandigheden pas 1,5 geleden gebrouwen, qua kleur zit ik nu goed, smaak is even afwachten maischschema was 25 min 65 en 40 min 72 graden.
Gisteren toevallig een monster genomen om te meten vergisting bijna klaar deze is behoorlijk zoeter dan mijn eerste poging (wat ook het doel was)

Walter1991

Citaat van: hobbybob op 27-02-2017  07:55 uDoor omstandigheden pas 1,5 geleden gebrouwen, qua kleur zit ik nu goed, smaak is even afwachten maischschema was 25 min 65 en 40 min 72 graden.
Gisteren toevallig een monster genomen om te meten vergisting bijna klaar deze is behoorlijk zoeter dan mijn eerste poging (wat ook het doel was)

Oke, klinkt goed klinkt goed. Hou ons op de hoogte. Ben erg benieuwd

Mthijs

Hallo allemaal,

Vanmorgen schrok ik toch wel even. Vorige week mijn W12-kloon gebrouwen, verliep allemaal prima. Start SG 1085, geënt met de opgekweekte Westmalle gist, eerste dagen ging ie als een tierelier. Afgelopen donderdag SG gemeten en was 1040.
Vanmorgen wilde ik gaan overhevelen, net gemeten: SG 1035.
Help. Gisting lijkt gestopt te zijn. Bier smaakt goed maar loeizoet! Wat nu? Is het nog te redden?

EDIT:
Vergisting liep in het begin lekker. Na een dag of 5 werd het minder, SG 1040. Twee dagen later (vandaag) weer gekeken, SG 1035. Dus ineens gestokt/vertraagde gisting. Om vergisting te boosten en het iets te lage start SG van 1085 op te krikken naar 1090 heb ik zojuist een suikeroplossing toegevoegd. 235 gram donkere palmsuiker en 165 gram kristalsuiker = 400 gram + 600 ml water. Gekookt en toen na afkoelen toegevoegd aan gistvat met flink roeren zodat er ook weer zuurstof bij kwam. Weet trouwens niet of dat laatste goed of juist slecht is, bedenk ik me nu ineens. Ivm aerobe fase (gistvermeerdering) en anaerobe fase (suikers opsnoepen). Nou ja, we zien wel.

Jacques

In plaats van mee suiker had je denk ik beter gistvoeding kunnen toevoegen...

Underdike

Extra gist, gistvoeding en temperatuur verhogen?

Mthijs

Bedankt voor het meedenken.
Gistvoeding zat er al in, en temperatuur had ik stapsgewijs verhoogd van 19 graden bij enten tot 23 graden, ongeveer 0,5-1 graad/dag.

Anyway, hij staat nu weer flink actief te gisten, zowat iedere seconde een blub.
Afwachten is nu het enige wat ik kan doen. Overigens rook het heerlijk in het vat!

Nu maar lekker van de zon genieten en het gist z'n werk laten doen.
Zal het vervolg en resultaat hier delen.

Jacques

Citaat van: Underdike op 12-03-2017  15:15 uExtra gist, gistvoeding en temperatuur verhogen?

Extra gist heeft meestal weinig zin. Het meer een kwestie dat de gist essentiële stoffen mist.
Wat wel werkt is een starter maken met gistvoeding zodat je vitale gist hebt die geen essentiële stoffen missen.

Mthijs

Citaat van: Jacques op 12-03-2017  20:14 uWat wel werkt is een starter maken met gistvoeding zodat je vitale gist hebt die geen essentiële stoffen missen.

Dat had ik inderdaad gedaan. Ruim 2 liter, was zeer vitaal.
Gelukkig is het nu weer volop actief. Ben benieuwd.

Brouwers

Hoe met je het SG? Met refractometer of met hydrometer?
Hoeveel liter is de batch?

Walter1991

Citaat van: Mthijs op 12-03-2017  16:19 uBedankt voor het meedenken.
Gistvoeding zat er al in, en temperatuur had ik stapsgewijs verhoogd van 19 graden bij enten tot 23 graden, ongeveer 0,5-1 graad/dag.

Anyway, hij staat nu weer flink actief te gisten, zowat iedere seconde een blub.
Afwachten is nu het enige wat ik kan doen. Overigens rook het heerlijk in het vat!

Nu maar lekker van de zon genieten en het gist z'n werk laten doen.
Zal het vervolg en resultaat hier delen.

In een docu van de monniken gaven zij aan dat het bier soms pas na het brouwen na 3 maanden in de fles gaat omdat zei het proces volledig op de natuurlijke manier laten gaan en niets forceren.

Wat dat inhoud mag je zelf bepalen. Maar lekker laten staan dus.

Mthijs

Citaat van: Brouwers op 12-03-2017  23:22 uHoe met je het SG? Met refractometer of met hydrometer?
Hoeveel liter is de batch?

Ongeveer 23 liter in vat, SG meet ik met hydrometer op ~21 graden.

Nu inderdaad maar lekker laten staan, eind van de week nog eens meten...

Underdike

Citaat van: Mthijs op 13-03-2017  09:43 uOngeveer 23 liter in vat, SG meet ik met hydrometer op ~21 graden.
Dat was het probleem nóg groter. 1035 op 21 graden is... tromgeroffel... gecorrigeerd: 1036.
1 puntje, niks dus, maar voor de cijferneukers onder ons :police:
Hoop voor je dat het nog rechttrekt, ik hou van zoet bier, maar dit klinkt als aanmaaklimonade & je mist natuurlijk nog wat alcohol (procent of 2) ;)

Jacques

Citaat van: Underdike op 13-03-2017  10:20 uDat was het probleem nóg groter. 1035 op 21 graden is... tromgeroffel... gecorrigeerd: 1036.
1 puntje, niks dus, maar voor de cijferneukers onder ons :police:
Hoop voor je dat het nog rechttrekt, ik hou van zoet bier, maar dit klinkt als aanmaaklimonade & je mist natuurlijk nog wat alcohol (procent of 2) ;)

Citaat van: Mthijs op 12-03-2017  21:30 uGelukkig is het nu weer volop actief. Ben benieuwd.

Nu is het een kwestie van afwachten. Het SG kan nog behoorlijk dalen.

Mthijs

Dank voor de bemoedigende woorden. Vanavond SG gemeten, 1035.  :(
Met mijn suikertoevoeging steeg het SG met 5 punten en na 1,5 dag is dat er weer vanaf. Gaat dus toch wel erg traag. Aangezien Jacques het over gistvoeding had heb ik toch nog 5 gram opgelost in een theeglas kokend water en na afkoeling toegevoegd. Er stond trouwens wel een mooie schuimkraag op het jongbier. Vat geschut en temperatuur beetje verhoogd. Volgens mij heb ik nu gedaan wat ik kon dus laat ik nu de natuur z'n werk gaan.

En uiteraard iedere avond even tegen het bier praten en gregoriaanse muziek opzetten in de vergistingskast...  ;)

Mthijs

Intussen zit ik op SG 1025 en nog volop activiteit. Dus alle vertrouwen dat het goed gaat komen!

Underdike

Ik heb 't vanmiddag voor je ingestraald:

But anyway... goed nieuws!

Mthijs

Goed bezig! 😉

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.