Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Citaat van: henkie op 25-01-2017  19:41 uOf lees ik ergens over heen?

Brewers Gold - 60 min (Start van het koken )
Mittelfruh - 30 min
Goldings - 15 min

Mthijs

Heb een recept in elkaar geknutseld, op basis van de info in dit topic en het boek 'Trappist', waar ook eea over Westvleteren instaat.

Wat denken jullie van dit recept"?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWestvleteren 12 kloon
Brouwdatum
BierstijlQuadrupel
Volume22,7 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)67 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)38 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,154 kgPilsmoutDingemans3 EBC47,5 %
3,148 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC36,0 %
0,525 kgAroma 150Dingemans150 EBC6,0 %
0,918 kgCandi Syrup D-180 Premium extra dark kandijsiroopBrouwmarkt360 EBC10,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,7 gNorthern Brewerbellen9,7%75 min.27,6 IBU
21,4 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%30 min.5,0 IBU
33,8 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.5,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist


Martijn0172

Het enige wat ik je terug kan geven is dat 1 pak Trappist High Gravity (3787) niet voldoende is.

Erick

Gezien de kleur van het bier zou ik het iers mos eruit houden (maar ik zou het sowieso nergens indoen).

EvdBroek

Citaat van: Mthijs op 08-02-2017  21:32 uHeb een recept in elkaar geknutseld, op basis van de info in dit topic en het boek 'Trappist', waar ook eea over Westvleteren instaat.

Waarom neem je niet het recept dat op de site van candisyrup staat?

En inderdaad zorg voor voldoende gist, één pak Wyeast is echt veel te weinig

Mthijs

Maar was vergeten te vermelden dat ik een giststarter ga maken, of misschien wel zelf Westmalle gist ga opkweken....

Hoezo geen Iers mos?

EvdBroek

Citaat van: Erick op 09-02-2017  08:08 uGezien de kleur van het bier zou ik het iers mos eruit houden (maar ik zou het sowieso nergens indoen).
Helemaal mee eens

EvdBroek

Citaat van: Mthijs op 09-02-2017  08:11 uMaar was vergeten te vermelden dat ik een giststarter ga maken, of misschien wel zelf Westmalle gist ga opkweken....

Hoezo geen Iers mos?
Waarom een klaringsmiddel gebruiken in een donker bier?

Mthijs

Ja zit wat in...
Maar sowieso nergens in? Nu bent ik nog een beginnende brouwer, begrijp dat de meningen nogal uiteen lopen over dit.
Heb toen ik brouwspullen overnam van iemand die stopte allerlei ingredienten meegekregen, waaronder iers mos.
Maar het is dus vaak eigenlijk overbodig?
In het boek 'Thuis bier brouwen' (overigens een heel basaal boek) wordt het in ieder recept gebruikt...

Thanks voor het meedenken en reageren  ;)

Sander van Dijk

Citaat van: Serge VL op 11-02-2016  08:14 uIk doe meestal een mengeling van Candico donkere siroop en Van Gilse donkere basterdsuiker van bij AH , die laatste is wel gekleurd met amoniakkaramel.
Dan heb je de smaak en de kleur te samen tegen betaalbare prijs ;)
Hoi Serge,

Heb je toevallig enig idee hoeveel je van beide moet toevoegen om ongeveer voor een Westvleteren kloon de Candy sirup D-180 te kunnen vervangen?

Erick

Het is maar net hoe belangrijk helder bier voor je is.
Ik hecht er zelf geen waarde aan, overigens zijn mijn bieren helder genoeg zonder dat spul.
Ik gebruik zelf het liefst zo weinig mogelijk zooi in mijn bieren waar ik het nut niet van inzie en die ook voor besmettingen kunnen zorgen, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Maar, dat gezegd zijnde, moet iedere brouwer daar zeker zijn eigen afwegingen in maken. Als helderheid voor jou een big deal is... Prima, jij bent de brouwer.

Gr. Erick

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 09-02-2017  10:08 uHoi Serge,

Heb je toevallig enig idee hoeveel je van beide moet toevoegen om ongeveer voor een Westvleteren kloon de Candy sirup D-180 te kunnen vervangen?

Bedoel je deze dan?

https://www.ah.nl/producten/product/wi223299/candico-kandijsiroop

https://www.ah.nl/producten/product/wi187621/van-gilse-donkere-basterdsuiker



tdp

Citaat van: Mthijs op 09-02-2017  08:35 uJa zit wat in...
Maar sowieso nergens in? Nu bent ik nog een beginnende brouwer, begrijp dat de meningen nogal uiteen lopen over dit.
Heb toen ik brouwspullen overnam van iemand die stopte allerlei ingredienten meegekregen, waaronder iers mos.
Maar het is dus vaak eigenlijk overbodig?
In het boek 'Thuis bier brouwen' (overigens een heel basaal boek) wordt het in ieder recept gebruikt...

Thanks voor het meedenken en reageren  ;)

Ik gebruik het nooit, uiteindelijk wordt ieder bier wel helder ;)

Sander van Dijk


EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 09-02-2017  11:54 uJa, die inderdaad.
Goeie tip (als we de verhouding weten) !!

Jacques

Citaat van: Erick op 09-02-2017  08:08 u... (maar ik zou het sowieso nergens indoen).

Iers mos heeft anders toch wel effect op het uitvlokken van de eiwitten tijdens het koken.
Ik zie in ieder geval de eiwitvlokken flink toenemen na toevoeging.
Bij een donker bier als Westvleteren is het niet noodzakelijk dat het bier helder is maar het goed uitvlokken van je eiwitten zorgt er ook voor dat je bier stabieler van smaak is. De eiwitten kunnen namelijk reageren met de polyfenolen uit de mout en hop. Hierdoor kunnen smaakveranderingen ontstaan.

Er is overigens nog een ander effect. Iers mos is in feite zeewier. Het is een beetje zout. De extra chloriden die je zo in je wort brengt zorgen voor een rondere en vollere smaak van je bier.


Mthijs

Dank voor je verheldering over Iers mos. Dus jij bent er wel een voorstander van begrijp ik?

Jacques

Citaat van: Mthijs op 09-02-2017  22:44 uDank voor je verheldering over Iers mos. Dus jij bent er wel een voorstander van begrijp ik?

Ja. Ik gebruik het zeer regelmatig.

Erick

En zo heeft iedereen weer een mening.
Zoals ik al zei: Jij bent de brouwer :-)

Serge VL

Citaat van: Sander van Dijk op 09-02-2017  10:08 uHoi Serge,

Heb je toevallig enig idee hoeveel je van beide moet toevoegen om ongeveer voor een Westvleteren kloon de Candy sirup D-180 te kunnen vervangen?
Sorry ik had deze blijkbaar niet meer opgevolgd, ik heb deze al in verschillende verhoudingen gebuikt in verschillende bieren
De siroop geeft ontzettend veel smaak dus daar mag je zeker niet mee overdrijven
Maar voor een Westvleteren (candy syrup type) zou ik in mijn suikerstort  25% siroop en 75% basterdsuiker nemen.


Sander van Dijk

Citaat van: Serge VL op 10-02-2017  09:39 uSorry ik had deze blijkbaar niet meer opgevolgd, ik heb deze al in verschillende verhoudingen gebuikt in verschillende bieren
De siroop geeft ontzettend veel smaak dus daar mag je zeker niet mee overdrijven
Maar voor een Westvleteren (candy syrup type) zou ik in mijn suikerstort  25% siroop en 75% basterdsuiker nemen.
Bedankt! Gaan we daarmee eens experimenten.

HermanH

Citaat van: Serge VL op 10-02-2017  09:39 uMaar voor een Westvleteren (candy syrup type) zou ik in mijn suikerstort  25% siroop en 75% basterdsuiker nemen.
Dat kan ik alleen maar beamen Serge, ik had voor mijn kastanje/vijgen (herfstbiertje met als gist: Danstar Nottingham) een zakje D-180 'extra' genomen omdat ik de kleur einde kook iets donkerder wou, te veel van het goede blijkbaar, had er dus 2 ipv 1 in gedaan op 11 liter eindwort....  :( Let op, geen slecht biertje geworden, maar het is teveel van het goede vind ik...  :-[

Eelke301

Ik heb vandaag deze kloon gemaakt, na een lange tijd geen bier te hebben gebrouwen. Was weer erg leuk om te doen. Minder leuk was mijn eind SG van 1078... Misschien toch ergens iets fout gedaan met het afmeten van de hoeveelheden water (die ik wel had berekend met BrouwVisie).
Mijn moutstort bestond uit: 84% pils, 3% special-B, 1% zwarte mout, 1% choco, 1% basterdsuiker en 10% D-180 (volgens recept hier in dit topic). 

Is er een mogelijkheid om toch het alc.% iets te verhogen?

Underdike

Citaat van: Eelke301 op 14-02-2017  18:47 uIs er een mogelijkheid om toch het alc.% iets te verhogen?
Ja hoor, door na een dag of 3 a 4 nog lekker wat kristalsuiker toe te voegen...

Mthijs

Hallo, zoals enkele posten hierboven aangeven heb ik mijn recept en nu wil ik op 4 maart dit met een vriend gaan brouwen. Dus over 2 weken. Nu wilde ik jullie advies vragen over het opkweken van gist hiervoor, met name of ik het zo goed aanpak:

Wil zelf Westmalle gist opkweken. Uitgaande van de depots van 2 verse flesjes W-Dubbel, pakje appelsap (0,2l) erbij, in 2 liter erlenmeyer, regelmatig schudden en ronddraaien voor beluchting en dan na start vergisting opschalen door (1) 0,5 liter wort met SG 1040 erbij, paar dagen later (2) 1 liter wort erbij, dan wat laten bezinken, paar dagen later afgieten en (3) weer 1 liter verse wort erbij. Dan kom ik uit op een starter van dik 2 liter. Die wil ik dan laten bezinken in de koelkast, op bouwdag afgieten, gist op kamertemperatuur laten komen en dan uiteindelijk enten.

Is deze werkwijze zo goed? En qua timing: denk dat ik vandaag maar begin, dan heb ik dus zo'n 2 weken. Is dat ok? (of moet ik een ander excuus verzinnen om nu lekker aan het bier te gaan?  ;) ;D ) Ik dacht dat mocht ik (te) vroeg klaar zijn met het opkweken dat ik dan de opgekweekte gist gewoon een paar dagen in de koelkast bewaar...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.