Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peterrr

Inderdaad hobby bob.
Dit recept van de Westy 12 circuleert al wat langer en volgens de meeste schijnt het heel goed te smaken.
Vandaar toen ik dit topic zag en een zeer gerespecteerd lid het poste dacht ik deze maar eens proberen.

Alleen toen ik de spullen bestelde was de siroop uitverkocht ( scheen ineens heel snel te gaan)   
Dus een maand je later gebrouwd.
Volgende keer probeer ik misschien jou recept wel ik heb hem gekloont ik bedoel copy paste  bedankt!

 :biersmile:

Grt Peter

Brambo

Citaat van: Peterrr op 26-04-2016  17:41 uEn zouden de monniken...  Candysirup gebruiken of iets uit hun eigen regio.

Ze gebruiken de kandijsiroop van Belgosuc.
De welke weet ik niet precies maar ik denk deze: http://www.sbi4beer.com/Producten/Suikers/Brouwerij+specialiteiten/Candimic+73+donker/

Serge VL

Citaat van: Brambo op 26-04-2016  22:16 uZe gebruiken de kandijsiroop van Belgosuc.
De welke weet ik niet precies maar ik denk deze: http://www.sbi4beer.com/Producten/Suikers/Brouwerij+specialiteiten/Candimic+73+donker/
Belgosuc maakt ook specifieke mengelingen voor brouwerijen,
De Candimic 73 is een smaak kandijsiroop, en niet volledig kleurvast in bier.
Beter is de caramel - Burnt Syrup BS5000 welke wel kleur stabiel is http://www.sbi4beer.com/Producten/Suikers/Brouwerij+specialiteiten/caramel+-+Burnt+Syrup+BS5000/
Brouwerijen zullen vermoedelijk een samenstelling van deze 2 of zelfs ook nog caramel P32 -E150C laten maken voor hun bier

hobbybob

Update:

Waterslot was stil na 6 dagen dus monstertje genomen:

 - 10,8 Brix wat neer komt op 1012 met een svg van 87% :biersmile:

Perfect! Temperatuur nu laten dalen naar 21 graden voor 2 dagen en dan naar 10 graden voor een dag of 5 daarna wordt het bottelen :proost:

Smaak is goed wel wat gistig nog

hobbybob

De hele batch gebotteld afgelopen vrijdag 14 dagen na het brouwen.
Heb 7- 0,7 liter petflessen gebotteld om de smaak evolutie te volgen die zijn al op druk zo te voelen.

Donderdagavond open ik de eerste daarna iedere maand 1 fles, de rest gaat onder de vloer voor minimaal 7 maand.
Smaak notities ga ik bijhouden :biersmile:

hobbybob

Ok vandaag geproefd!

Uitzonderlijk lekker biertje al, gezien ik nooit een Westvleteren 12 heb gehad ( en het nooit zal hebben als ik er niet bij de paters doorkom, tja ik weiger 10 euro voor een flesje te betalen >:D ) vergelijk ik um maar met een st Bernardus.

Deze is ( veel) :proost: lekkerder meer diepgang in de smaak hier en daar nog een scherp randje maar een geweldige quadrupel zo geweldig dat ik denk dat deze batch geen 8 maanden lang gaat overleven dus volgend weekend nog maar eens 40 liter brouwen :brouwen:

Adrie

Mijn kloon is gekeurd op het ONK. De keurmeester vond het een goed bier, op het zuurtje na. Er zat inderdaad een beetje zurige geur en smaak in en die komt denk ik uit de siroop. Toen ik de siroop proefde voor het toevoegen, viel het me op dat ie behoorlijk zuur was.En aangezien er behoorlijk wat siroop in het bier is gegaan, proef je dat zurige terug. Persoonlijk stoort me dat in het bier niet, ik vind het nog steeds een heerlijk bier. 72 punten kreeg ik ervoor.

hobbybob

Afgelopen week nog een fles geproefd van mijn versie, hij wordt alleen maar beter.
Geen zuurtje te bekennen hier ( zit ook maar op 10% CandySyrup in jij bijna 14% Adrie).

Hier wordt ie wat zoeter in vergelijking met de eerste flesjes, laat um staan tot minimaal december en er staan wat flesjes gereed voor het ONK 2017 :proost:

Ambero

Mijn Westvleteren 12 staat inmiddels in de gistkast. Het recept iets aangepast omdat ik geen 27 liter in mijn ketel kwijt kan en ik niet met een halve verpakking D-180 kom te zitten. Hopelijk lijkt het er op:

20 ltr water
3.8 kg pils mout
2.8 kg pale mout
898 cl D-180
Spoelwater aangezuurd en aangevuld tot uiteindelijk 20 liter na koken.

Verder de door Adrie genoemde hoppen en gistvoeding. Ik wilde 30 min beluchten maar het schuim kwam er uit, dus gestopt bij 20 min. Misschien vannacht nog een keer om binnen de 12 uur te blijven. Het SG is uitgekomen op 1074,5.

BVeenema

Citaat van: hobbybob op 26-04-2016  17:26 uDag 4: temp verhoogd naar 25 graden

Volg volledig het candy syrup recept morgen een graadje erbij en vrijdag eerste meting

Heb je ook qua ingredienten het recept van Candi syrup gevolgd? Als je die hebt ingevoerd in brouwsoftware, zou je die nog even willen posten? Scheelt weer omrekenen  ;)

hobbybob

Citaat van: BVeenema op 22-09-2016  21:09 uHeb je ook qua ingredienten het recept van Candi syrup gevolgd? Als je die hebt ingevoerd in brouwsoftware, zou je die nog even willen posten? Scheelt weer omrekenen  ;)

Nee moutstort iets aangepast zodat ik op 10% candysyrup kwam en wel de kleur wilde:

 - 84% pils 3
 - 3% special B 350
 - 1% zwartmout 1400
 - 1% chocomout 800
 - 10% candysyrup D180
 - 1% zwarte bastardsuiker

Hoppen zoals in het recept, tevens de gist. (En de vergistingstemperaturen)
Van SG 1092 naar 1012
Het is een super lekkere quadrupel en de smaak ontwikkeling is nog steeds gaande.


BVeenema

Top, dank je wel!

hobbybob

Inmiddels naast elkaar gehad, volgende brouwsel gaat alleen worden met pils mout en candy-syrup mijn versie is te donker
Bovendien vond ik de "orginele" behoorlijk zoeter fan de mijne, eigenlijk vond ik de orginele te zoet en de mijne complexer en beter van smaak.

Des al niet te min gaat volgende week versie 2 het gistvat in met alleen pilsmout en candysirup, hoppen blijven gelijk tot 30 IBU deze keer, gist zit wel goed met die whitelabs 530 starten met OG 1085 gelijk maar 40 liter.

Versie 1 probeer ik in te schrijven voor het ONK

Sjoerd

Welke verhouding pilsmout/candycirup hanteer je dan? 

hobbybob

Citaat van: Sjoerd op 19-01-2017  22:14 uWelke verhouding pilsmout/candycirup hanteer je dan?

Stond een paar berichten hierboven:

Citeer- 84% pils 3
 - 3% special B 350
 - 1% zwartmout 1400
 - 1% chocomout 800
 - 10% candysyrup D180
 - 1% zwarte bastardsuiker

Sjoerd

Dat had ik wel gezien, ik doel op jouw geplande versie 2 waarbij je alleen pilsmout en candysirup gebruikt. Groet Sjoerd

Mthijs

Hallo, interessant topic. Ik wil als beginner me hier aan wagen. Maar wat ik niet weet is hoe en wanneer de suiker/siroop toe te voegen.
Kan iemand dat toelichten? Bedankt!

EvdBroek

Citaat van: Mthijs op 24-01-2017  11:16 uHallo, interessant topic. Ik wil als beginner me hier aan wagen. Maar wat ik niet weet is hoe en wanneer de suiker/siroop toe te voegen.
Kan iemand dat toelichten? Bedankt!
Staat gewoon in dit topic...

hobbybob

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2017  20:40 uDat had ik wel gezien, ik doel op jouw geplande versie 2 waarbij je alleen pilsmout en candysirup gebruikt. Groet Sjoerd

89% pils
10% candy syrup
1% donkere bastardsuiker

henkie

Citaat van: hobbybob op 26-04-2016  19:22 uDaarmee krijg je een prima quadrupel hoppen tot een IBU'tje of 40 en vergisten maar.
Alleen heet dit topic Westvleteren 12 en das net iets anders :biersmile:

Wat voor en wanneer gooi je de hop erin?

Neetje

Citaat van: EvdBroek op 24-01-2017  11:49 uStaat gewoon in dit topic...

Waar dan?

Citaat van: Mthijs op 24-01-2017  11:16 u... Maar wat ik niet weet is hoe en wanneer de suiker/siroop toe te voegen.
Kan iemand dat toelichten?

Suiker/siroop kun je gewoon bij het maischen toevoegen.
Ook mogelijk tijdens koken. Dan weet je precies je start sg bij einde koken.

Als ik zelfgemaakte sirup toevoeg, gaat deze na de hoofdvergisting in het gistvat.

Mthijs

Bedankt! Ja ik vroeg me ook al af 'waar',ik heb het hele topic doorgespit...
Las elders dat het gebruikelijk is om laatste 5 minuten van koken suiker of siroop toe te voegen. Denk dat ik dat maar gaan doen.

Neetje

Citaat van: Mthijs op 24-01-2017  21:07 uBedankt! Ja ik vroeg me ook al af 'waar',ik heb het hele topic doorgespit...
Las elders dat het gebruikelijk is om laatste 5 minuten van koken suiker of siroop toe te voegen. Denk dat ik dat maar gaan doen.

Goed idee. 5 tot 10 minuten voor einde kook. Weet je zeker dat je geen infectie in je gistvat gooit.
Als je SG bij einde koken teveel afwijkt van de berekening, kun je bv wat langer koken of andere actie nemen.

Sjoerd

Dank voor de verhouding versie 2. Ben benieuwd naar het resultaat!

henkie

Citaat van: henkie op 24-01-2017  20:34 uWat voor en wanneer gooi je de hop erin?

Of lees ik ergens over heen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.