Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Vandaag mijn versie gebotteld.
Het is de eerste keer dat ik werk met D-180.
In mijn versie zit 8%.
Dit brouwsel heb ik gesplitst in 2.
Ene met La Chouffegist en de andere met Westvleterengist vergist.
Beiden zijn geëindigd op 1,014.

Verrassend weinig smaakverschil tussen beide versies.
Het kan zijn dat mijn smaakpapillen niet geoefend genoeg zijn of dat de D-180 is erg bepalend is.

Nieuwsgierig hoe het straks uit de fles komt.



Jacques

Citaat van: Ansius op 13-03-2016  18:18 uVerrassend weinig smaakverschil tussen beide versies.
Het kan zijn dat mijn smaakpapillen niet geoefend genoeg zijn of dat de D-180 is erg bepalend is.

Westvleteren gist = Westmalle gist.

Het smaakprofiel van de Westvleteren/Westmalle gist is veel fruitiger (esters) dan dat van La Chouffe gist.

Ansius

Gebruikte gist van White Labs nummer 530 & 550.

Dat van dat veel fruitiger herken ik in mijn brouwsel (nog) even niet.

Serge VL

Maar Westmalle blijft Mestwalle in bruin bier  ;)

Adrie

Citaat van: Adrie op 05-03-2016  09:45 uGisteravond heb ik gebotteld. Het SG is uitgekomen op 1,019. Verrassend, die D-180 siroop. Toen ik het bier proefde, kon ik inderdaad geloven dat heel veel Belgische dubbels en quadrupels gebrouwen worden met uitsluitend kandijsiroop en geen caramouten. D-180 geeft behalve veel kleur ook een heel mooie karamelsmaak met rozijnen en gedroogde pruimen, zonder geroosterde smaken te introduceren.

Door het hogere eind SG dan gepland en gewild is het bier wel zoeter geworden dan me lief is, maar met koolzuur erop wordt de ervaring van zoetheid nog wat minder. De vergisting is prima verlopen voor wat betreft de smaak van het bier. Ik proef geen scherpe alcoholbite en ook geen velpon. Wel wat fruitigheid uit de gist, licht banaan. Heerlijk.

Met koolzuur erop komt dit bier veel minder zoet over. Het is een heerlijk, complex bier, veel beter dan ik had verwacht. Ik ben er nu wel van overtuigd dat Belgische quadrupels (en dubbels) veelal worden gebrouwen met kandijsiropen in plaats van (of met slechts weinig) caramouten.

Robert1968

Natuurlijk zo eenvoudig mogelijk, zeker voor de grotere brouwers: zo min mogelijk moutsoorten, bij voorkeur één soort gist en zo mogelijk gebruik van hopextract.

William

Citaat van: Adrie op 23-03-2016  16:34 uMet koolzuur erop komt dit bier veel minder zoet over. Het is een heerlijk, complex bier, veel beter dan ik had verwacht. Ik ben er nu wel van overtuigd dat Belgische quadrupels (en dubbels) veelal worden gebrouwen met kandijsiropen in plaats van (of met slechts weinig) caramouten.

Drink dit bier maar eens met een waskniiper op de neus. Dan merk direct het effect van vluchtige (gist)esters op zoetheidperceptie.

Ansius

Niet bijzonder enthousiast over D-180.
Overheerst net te veel.

Is maar een mening

hobbybob

Citaat van: Ansius op 30-03-2016  22:25 uNiet bijzonder enthousiast over D-180.
Overheerst net te veel.

Is maar een mening

Mijn zware dubbel zit nu 8 weken op fles maar de smaakevolutie is nog steeds gaande, in de eerste weken was ie inderdaad nogal "aanwezig" maar het wordt steeds minder.
Tot nu toe zeer tevreden over de candy sirup

hobbybob

1090 naar 1019 is SVG van 79% dat is toch redelijk laag voor deze gist?

Zelf mijn startersbiertje 1045 naar 1007 een 84% gehaald ( recept zonder suiker )
En mijn Westvleteren 6 ( 10% suiker ) zit al op 86% na 6 dagen.

Ik "forceer" geen warmte stijging maar laat die "natuurlijk" ontstaan.
De Westvleteren 6 geënt op 21 graden en deze steeg naar 25 graden in 4 dagen verwarming in de gistkast niet aangesloten, koelen wel maar ingesteld op 27 graden.

Wel is waar geen 3787 maar de White Labs 530 maar dat zou niet uit mogen maken.

Brouwers

Citaat van: hobbybob op 01-04-2016  14:34 u1090 naar 1019 is SVG van 79% dat is toch redelijk laag voor deze gist?

Zelf mijn startersbiertje 1045 naar 1007 een 84% gehaald ( recept zonder suiker )
En mijn Westvleteren 6 ( 10% suiker ) zit al op 86% na 6 dagen.

Ik "forceer" geen warmte stijging maar laat die "natuurlijk" ontstaan.
De Westvleteren 6 geënt op 21 graden en deze steeg naar 25 graden in 4 dagen verwarming in de gistkast niet aangesloten, koelen wel maar ingesteld op 27 graden.

Wel is waar geen 3787 maar de White Labs 530 maar dat zou niet uit mogen maken

ik heb 2 bieren met de White Labs 530 gebrouwen en beide waren ze onder de 1010 geëindigd.

hobbybob

Citaat van: Brouwers op 01-04-2016  16:01 uik heb 2 bieren met de White Labs 530 gebrouwen en beide waren ze onder de 1010 geëindigd.

De 530 is identiek aan de 3787 dus dat zou niet uit mogen maken
1010 zegt me niet zoveel meer het SVG percentetage dus van welk begin SG kwam die 1010

hobbybob

Min 12 kloon zit nu 19 uur in het gistvat en gaat als een dolle :gistsmile:

Ben uitgekomen op 41 liter SG 1092

DJ

Volg dit lijntje.
Gaat goed bij jullie dus.

Brouwers

Citaat van: hobbybob op 01-04-2016  20:17 uDe 530 is identiek aan de 3787 dus dat zou niet uit mogen maken
1010 zegt me niet zoveel meer het SVG percentetage dus van welk begin SG kwam die 1010

Sorry had hem gemist.
Dubbel: Begin SG: 1.072  Eind SG: 1.007  SVG: 90.3
Quadrupel: Begine SG: 1.079 Eind SG: 1.006 SVG: 92.4

De bieren hadden allebei een hoge suikerstort namelijk 16 en 20%, verklaard natuurlijk het eea.

hobbybob

Citaat van: Brouwers op 23-04-2016  19:34 uSorry had hem gemist.
Dubbel: Begin SG: 1.072  Eind SG: 1.007  SVG: 90.3
Quadrupel: Begine SG: 1.079 Eind SG: 1.006 SVG: 92.4

De bieren hadden allebei een hoge suikerstort namelijk 16 en 20%, verklaard natuurlijk het eea.

Ja inderdaad mijn Westvleteren 6 is uiteindelijk uitgekomen op 1004 wat een SVG opleverd van 94%
In mijn 12 iets minder candy syrup gebruikt ( 3 verpakkingen ipv 5 voor 40 liter ) en gecompenseerd met Special B en zwart mout voor de kleur.
Hoop daarmee een SVG te halen van 87%

Peterrr

Had zelf nog niet gereageerd in dit draadje, maar 3 weken geleden ook dit recept (omgerekend naar 20 liter) gebrouwen.
Met 2 zakjes Candy sirup. En fermentis abbaye gist.
Begin SG 1085 eind 1012.  En de temperatuur de eerste week laten oplopen van 19 ºC. Tot 26 ºC in de eerste week.
Tweede week overgeheveld naar het bottelvat even terug naar 18 ºC.

Staat nu in hergisting op flessen van 75cl in de klimaat kast op 22,5 ºC.
En gaat van de week naar de trap onder kelder alwaar ik het de komende maanden laat rusten.

Ben zeer benieuwd het is mijn eerste Quadrupel  en hoop tijdens de kerstdagen vrienden te kunnen verrassen.

Grt Peter  :biersmile:


Jacques

Citaat van: Peterrr op 23-04-2016  20:39 uBen zeer benieuwd het is mijn eerste Quadrupel  en hoop tijdens de kerstdagen vrienden te kunnen verrassen.

Dat duurt nog ruim 8 maanden! Het is al veel eerder goed te drinken.
Lekker proeven en als je nog niet helemaal tevreden bent heb je nog tijd genoeg om opnieuw te brouwen. Sowieso is het heel leerzaam om een brouwsel opnieuw te brouwen met een kleine aanpassing. Daar leer je heel veel van.

Peterrr

Zeker waar Jacques.

Heb ook een paar kleine flesjes gevuld om tussendoor te proeven.
Maar ik drink quadrupels eigenlijk als het weer de tijd van het jaar is om lekker warm binnen te zitten.
Nu begint het weer beter te worden en drink ik liever de tripels, blonde , ipa enz.
Gewoon net het gevoel wat ik met winterkost heb.  :)

Ik hoop inderdaad dat het enigszins richting een bier gaat zoals de bekende merken, zo niet gewoon opnieuw proberen.

Grt Peter

DJ


hobbybob

Citaat van: DJ op 25-04-2016  12:10 uOp vat gerijpt :)

In mijn geval zeker niet aangezien we het hier over een Westvleteren kloon hebben, de Westvleteren 12 wordt ook niet op vaten gerijpt.

De Frementis Abbay gist zal ook geen Westvleteren 12 kloon opleveren, daarvoor kun je 2 soorten gist gebruiken ( eigenlijk maar 1 Westmalle ) de Wyeast 3787 of de Whitelabs 530, of zelf een Westmalle opkweken.

hobbybob

Dag 4: temp verhoogd naar 25 graden

Volg volledig het candy syrup recept morgen een graadje erbij en vrijdag eerste meting

Peterrr

Een precieze kloon...

Hmm ik heb hier 6 bouwsteen boxen gehad en 2 houten kratjes zelf gehaald...
De twee boxen van de Colruyt smaakten anders dan de  4 van de Sligro.
En de houten kratjes waren een tikje bitterder dan de boxen....
En zouden de monniken...  Candysirup gebruiken of iets uit hun eigen regio.
Dus kloon... Met een korreltje mannen we gaan gewoon voor een makkelijk quadrupel recept   ;)

Grt Peter  :proost:

Haagse Wouter

Klonen doe je natuurlijk niet persé voor de smaak, maar ook omdat je het leuk vind om te proberen uit te vogelen hoe een ander het maakt.

hobbybob

Citaat van: Peterrr op 26-04-2016  17:41 uEen precieze kloon...

Nee dat gaat helaas niet lukken omdat de paters het recept niet hebben vrijgegeen.

Citaat van: Peterrr op 26-04-2016  17:41 uEn zouden de monniken...  Candysirup gebruiken of iets uit hun eigen regio.
Grt Peter  :proost:

Misschien op homebrew forum eens nalezen hoe die candy syrup ooit is ontstaan :biersmile:
Feit is wel dat je alleen Westmalle gist moet gebruiken aangezien dat ook in het "orgineel" zit  dat is geen geheim.

Als je een gemakkelijk quadrupel recept wil dan zou ik zeker geen candy syrup gebruiken, uiteindelijk is het gewoon veel te duur.
Als vervanger zou ik gewoon donkere candy suiker nemen ( als zal het eind resultaat net iets anders zijn ) of het zelf maken.

Voor een gemakkelijk quadrupel recept:

70% pils
10% aroma 200ebc
5% special B 350 ebc\
1% chocolade mout 800 ebc
1% zwart mout 1400 ebc
13% donkere candy suiker

Daarmee krijg je een prima quadrupel hoppen tot een IBU'tje of 40 en vergisten maar.
Alleen heet dit topic Westvleteren 12 en das net iets anders :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.