Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Nog een keer Candico kandijsuiker is niet kleur vast daar deze enkel E150a dus gewone karamel bevat en gewone karamel is niet kleur vast in bier. Deze geeft wel een lekkere smaak maar de kleur gaat na verloop van tijd verdwijnen. Je hebt kandijsuiker nodig die gekleurd is met amoniakcaramel E150c
Lees ook de ervaringen in het topic Vergistbare Suiker,
Bron: http://www.tiensesuikerraffinaderij.com/~/media/Application%20Information/Drinks/Brochure%20dranken.ashx

David Steeman

Serge, dat kan kloppen maar de donkere Candico gebruik ik voor de mooie smaak die het geeft, de kleur maak ik met een procentje ontbitterde zwarte mout.

Serge VL

Ik doe meestal een mengeling van Candico donkere siroop en Van Gilse donkere basterdsuiker van bij AH , die laatste is wel gekleurd met amoniakkaramel.
Dan heb je de smaak en de kleur te samen tegen betaalbare prijs ;)

ciesvandekwis

Serge, enig idee of zelfgemaakte donkere kandijsiroop kleurvast is? Ik heb vorige week nog eens met kristalsuiker en lepeltje fosforzuur een litertje siroop gekookt. Volgens Adrie zijn methode die hier ergens te vinden is. Kleur is mooi rood-oranje. Vanavond es foto posten. Smaakt wel fruitig, evenwel minder kruidig als Cassonadesuiker.
Gebruik ik voor mijn Orvalium, versie 4, voordien met Candico Cassonade, de bruine suiker, niet de siroop. Nu eens een andere toets.

Adrie

Het SG zit ondertussen op 1,028 en het bier gist nog stevig door. De temperatuur is ondertussen langzaam verhoogd naar 22 ºC.

Serge VL

De methode van Adrie waarbij je diammoniumfosfaat gebruikt resulteert in amoniakkaramel (E150c) en die is volgens de heren van de Tiensesuikerraffinaderij kleurvast in bier.
De methode met melkzuur, citroenzuur of fosforzuur dan maak je gewone karamel E150a en die is niet kleurvast in bier volgens de heren van de Tiensesuikerraffinaderij
De methode voor gewone karamel E150a te maken is best OK,

De methode waarbij diamoniumfosfaat wordt gebruikt om amoniakkaramel E150c te maken vind ik persoonlijk nogal gewaagd, er is de mogelijkheid dat er als bijproduct THI of 2-acetyl-4-(tetrahydroxybutyl)imidazool  gevormd THI onderdrukt de weerstand tevens kan er ook nog 4-Methylimidazool als bij product gevormd worden wel als mogelijk kankerverwekkend wordt omschreven.
Er is daar een Europese richtlijn ( RICHTLIJN 95/45/EG VAN DE COMMISSIE van 26 juli 1995 houdende vaststelling van bijzondere zuiverheidseisen voor kleurstoffen die in levensmiddelen mogen worden gebruikt) welke de maximale hoeveelheden hoeveelheden voor deze stoffen bepaald in functie van de volks gezondheid.
Gezien je zelf niet de mogelijkheid bezit om de concentratie van deze bij producten te bepalen weet je eigenlijk niet of je karamel voldoet aan deze eisen en eigenlijk geschikt is volgens de letter van de wet voor consummatie.
Hier de nodige links naar de betreffende info.
http://ec.europa.eu/food/fs/sfp/addit_flavor/flav13_nl.pdf
http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:247877&type=org&disposition=inline&ns_nc=1
http://www.health.fgov.be/eportal/foodsafety/19105233_NL?fodnlang=nl#.VryvGfLhC71

Ik weet dat dit niet het nieuws is dat je wil horen, maar ik zou me schuldig vinden als ik deze info niet deel.
Het is ieder voor zich die moet uitmaken wat hij er mee doet, ik zeg niet dat het niet kan.

elBieros

Hm ethanol is ook een kankerverwekkende stof en het is een bijproduct van bierbrouwen.
Allemaal aan de Radler 0.0 dus!  :o

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: David Steeman op 11-02-2016  07:46 uSerge, dat kan kloppen maar de donkere Candico gebruik ik voor de mooie smaak die het geeft, de kleur maak ik met een procentje ontbitterde zwarte mout.
Maar 1% ontbitterde zwarte mout geeft geen bruin bier.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Adrie op 11-02-2016  14:13 uHet SG zit ondertussen op 1,028 en het bier gist nog stevig door. De temperatuur is ondertussen langzaam verhoogd naar 22 ºC.

Dus over een dag of twee zal hij het ergste gehad hebben. Ben benieuwd.

Serge VL

Citaat van: elBieros op 11-02-2016  18:43 uHm ethanol is ook een kankerverwekkende stof en het is een bijproduct van bierbrouwen.
Allemaal aan de Radler 0.0 dus!  :o
Methanol is ook een bijproduct van bierproductie
Maar ik sterf liever van een ethanol vergiftiging uit bier dan van een methanol vergigtiging  >:D

Als de grote (Coca Cola en Pepsi) hun recept aanpassen om deze producten te weren, dan doet dat bij mij toch een belletje gaan rinkelen.
http://www.foodsafetynews.com/2012/03/sodas-contain-animal-carcinogen-study-finds/#.Vr2xoPLhC70
http://www.c2w.nl/alternatief-gebruinde-cola.241426.lynkx

Een andere andere bedenking, ik en zelfs mijn ouders zijn nog steeds niet van gestorven van al die liters cola met amoniakkaramel die wij in ons leven hebben gedronken.

Ik gebruik om mijn bier te kleuren met suikers de donkere basterdsuiker van Van Gilse, specifiek om dat die de amoniakkaramel bevat, maar die is geproduceerd onder gecontroleerde omstandigheden en voldoet aan de vooropgestelde eisen van voeding.

Genoeg gezeverd, daar gaat het hier eigenlijk niet over het gaat hier over Westvleteren 12

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Adrie op 11-02-2016  14:13 uHet SG zit ondertussen op 1,028 en het bier gist nog stevig door. De temperatuur is ondertussen langzaam verhoogd naar 22 ºC.
Adrie,
Ga je lageren en zo ja op welke temperatuur? Weet niet of ik het in jou boek of in 'Brew Like a Monk' heb gelezen maar bij Westmalle gaat hij niet beneden de 14 graden C de eerste 6 weken.

Ansius

De 3 gram Wyeast gistvoedingscomplex zijn toegevoegd bij het koken lees ik.
Op welk tijdstip?
Of maakt dat niet zo veel uit als het maar meekookt?

Adrie

Citaat van: Ansius op 14-02-2016  14:39 uDe 3 gram Wyeast gistvoedingscomplex zijn toegevoegd bij het koken lees ik.
Op welk tijdstip?
Of maakt dat niet zo veel uit als het maar meekookt?

De laatste 5 minuten. Als je het te lang meekookt, dan verdampt er veel ammoniak. Ammonium is een belangrijke voeding voor de gist, dus niet te lang meekoken.

Adrie

SG is nu 1,020. Veel zal er niet meer afgaan, want hij gist nog maar langzaam door. Het beoogde eind SG van 1,014 gaat niet worden gehaald.

chm

Is 1.014 niet wat laag voor zo een bier?

ThomasM

Citaat van: Adrie op 18-02-2016  12:56 uSG is nu 1,020. Veel zal er niet meer afgaan, want hij gist nog maar langzaam door. Het beoogde eind SG van 1,014 gaat niet worden gehaald.

Wat is de oorzaak, denk je?

Adrie

Citaat van: ThomasM op 18-02-2016  13:23 uWat is de oorzaak, denk je?

Geen idee. Ik heb heel veel verse en gezonde gist toegevoegd, extra belucht en gemaischt bij relatief lage temperatuur. Maar goed, uitgegist is uitgegist zullen we maar zeggen.

Citaat van: chm op 18-02-2016  13:09 uIs 1.014 niet wat laag voor zo een bier?

Dat is wat in het recept op het Amerikaanse forum als eind SG wordt genoemd. Overigens voorspelt BrouwHulp dat eind SG ook.

ThomasM

Ik heb nu ook al twee keer een westvlereren 12 kloon gebrouwen. Beide keren kwam ik ook niet tot het beoogde eind SG.
Heb je met pure zuurstof belucht? Dat hoor ik vaak als remedie.

Adrie

Nee, ik heb geen pure zuurstof.

EvdBroek

Citaat van: ThomasM op 18-02-2016  13:23 uWat is de oorzaak, denk je?
Een te lage vergistingstemperatuur

Adrie

Citaat van: EvdBroek op 18-02-2016  17:36 uEen te lage vergistingstemperatuur

Nee hoor. De temperatuur is na een dag of twee steeds met een graad per dag verhoogd en is nu al een tijdje 26 graden.

Adrie

Gisteravond heb ik gebotteld. Het SG is uitgekomen op 1,019. Verrassend, die D-180 siroop. Toen ik het bier proefde, kon ik inderdaad geloven dat heel veel Belgische dubbels en quadrupels gebrouwen worden met uitsluitend kandijsiroop en geen caramouten. D-180 geeft behalve veel kleur ook een heel mooie karamelsmaak met rozijnen en gedroogde pruimen, zonder geroosterde smaken te introduceren.

Door het hogere eind SG dan gepland en gewild is het bier wel zoeter geworden dan me lief is, maar met koolzuur erop wordt de ervaring van zoetheid nog wat minder. De vergisting is prima verlopen voor wat betreft de smaak van het bier. Ik proef geen scherpe alcoholbite en ook geen velpon. Wel wat fruitigheid uit de gist, licht banaan. Heerlijk.

Ik heb trouwens twee 9,5 liter fustjes gevuld. In een van de fustjes heb ik in bourbon geweekte whiskeyvatenhout toegevoegd. Dat bier ga ik denk ik bewaren voor de kerstdagen. In het tweede fust heb ik het bier zonder toevoegingen gedaan. En toen bleef er nog wat bier over om een paar flessen te vullen. Die gaan tzt mee naar de clubavond. Helaas kan ik dit bier niet inzenden voor het ONK, want ik mag er maar 1 in klasse D insturen en daar heb ik al een andere kandidaat voor. Of ik stuur hem onder een alias in natuurlijk.  ;D

homoeccentricus

- Ik heb ergens gelezen (denk bij Stan Hieronymus) dat Westvleteren tot 29 ºC gaat bij zijn vergisting.
- Dus voorlopig heb je een goeie ervaring met die D-180?  Wil iets Rochefort-achtigs maken, met typische gedroogd fruit aroma's.

hobbybob

Daar is die candy sirup heel goed voor heb nu 2 brouwsels gebotteld dit jaat met candy sirup een dikke dubbel met D 180 en een blond met de golden versie.

Beide zeer verassende bieren ik neig er sterk naar dat wij als hobbybrouwers het ons te moeilijk maken met het klonen van Belgische bieren ( maw te complexe moutstort)

RienP

Ik heb nu 2x een quadrupel met D-180 gebrouwen. Het is nog een leerproces, maar ik ben wel tevreden over de smaak die het geeft aan het bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.