Hallo, zoals enkele posten hierboven aangeven heb ik mijn recept en nu wil ik op 4 maart dit met een vriend gaan brouwen. Dus over 2 weken. Nu wilde ik jullie advies vragen over het opkweken van gist hiervoor, met name of ik het zo goed aanpak:
Wil zelf Westmalle gist opkweken. Uitgaande van de depots van 2 verse flesjes W-Dubbel, pakje appelsap (0,2l) erbij, in 2 liter erlenmeyer, regelmatig schudden en ronddraaien voor beluchting en dan na start vergisting opschalen door (1) 0,5 liter wort met SG 1040 erbij, paar dagen later (2) 1 liter wort erbij, dan wat laten bezinken, paar dagen later afgieten en (3) weer 1 liter verse wort erbij. Dan kom ik uit op een starter van dik 2 liter. Die wil ik dan laten bezinken in de koelkast, op bouwdag afgieten, gist op kamertemperatuur laten komen en dan uiteindelijk enten.
Is deze werkwijze zo goed? En qua timing: denk dat ik vandaag maar begin, dan heb ik dus zo'n 2 weken. Is dat ok? (of moet ik een ander excuus verzinnen om nu lekker aan het bier te gaan?

) Ik dacht dat mocht ik (te) vroeg klaar zijn met het opkweken dat ik dan de opgekweekte gist gewoon een paar dagen in de koelkast bewaar...
Alvast bedankt voor het meedenken.