Westvleteren 12

Gestart door Adrie, 05-02-2016 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Adrie

In een ander topic kwam de Westvleteren 12 al even langs. Vandaag heb ik een kloonpoging gedaan op aanwijzing van het Amerikaanse forum. Hieronder het recept. Ik heb dus niet, zoals in het Amerikaanse eerste recept een deel van het wort ingekookt. Dat doen de monniken ook niet, denk ik en bovendien denk ik dat de Amerikanen op dat idee gekomen zijn om de hoogstwaarschijnlijk in Amerikaanse flessen aanwezige oxidatiesmaken te simuleren.

Omdat ik geen Belgische Pale mout had, heb ik Maris Otter Pale gebruikt. Omdat deze sterker van smaak is dan Belgische Pale mout, heb ik relatief wat minder gebruikt.

De gist had ik opgevangen vanuit een blowoff van een eerder brouwsel, zieHIER. Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP127
Naam recept12 Monks
Brouwdatum05-02-2016
BiertypeQuadrupel
Volume27,0
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)67 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU
Brouwzaalrendement79,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Zutphen
3,00 gCaSO4
13,10 mlMelkzuur
13,81 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l12 mg/l62 mg/l212 mg/l89 mg/l107 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC49,6 %
3,700 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC36,7 %
1,384 kgD-180 kandijsiroopCandy Syrup inc.355 EBC13,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.90 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
85,0 gBrewers Goldpellets3,8%60 min.25,8 IBU
36,0 gHallertau Mittelfrühbellen2,4%30 min.4,9 IBU
34,0 gStyrian Goldingspellets4,0%15 min.5,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
300,0 mlTrappist High Gravity (3787)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C

Al een uur na het toevoegen van de gist werd het waterslot actief. De gist lijkt dus zeer vitaal. Vanavond ga ik nog een keer extra beluchten.

De D-180 kandijsiroop smaakt trouwens een beetje zuur en naar koffie. Hij is dan ook zeer donker. Heel maf om met een blond wort te beginnen en na koken een donker wort over te houden.

hobbybob

Heb hem ook in de planning maar dan alleen pilsmout en de candysirup.
De smaak van die candysirup is afwijkend omdat er dadelsuiker in zit ben ik inmiddels achter.

Inderdaad alleen de 3787 of de wpl530


Ga overigens eerst de 8 proberen te klonen.

Brambo

Mooi recept!
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Ik denk wel niet dat de originele een ibu heeft van 36.

hobbybob

CiteerIk denk wel niet dat de originele een ibu heeft van 36.


Dat denk ik wel misschien nog ff iets meer

Sjaak_Deventer

Leuk Adrie. Misschien leuk om ze vergelijken met elkaar. Ik heb alleen andere hop gebruikt. Vorige week al een flesje open gemaakt en is een heerlijke quadrupel.

Adrie

Ha Sjaak,

Ja, laten we ze over een paar maanden eens naast elkaar proeven op de clubavond. Op welk SG is jouw versie geëindigd?

Sjaak_Deventer

Van 1089 naar 1022... Had nog wat verder mogen doorgaan. Heb zelf de Westmalle gist opgekweekt. En zag net dat ik Pacific Gem heb gebruikt.

hobbybob

Inderdaad 1022 lijkt me wat te hoog inderdaad maar daarom kan ie wel lekker zijn.
Vandaag eerst eens de Westvleteren 8 gebrouwen volgens candy-sirup recept maar dan alleen pils mout geen pale.
Zat om 4 uur in gistvat slurry erbij en is al volop bezig nu.

Ben benieuwd waar Adrie op uitkomt :brouwen:

Gerald

Citaat van: Adrie op 05-02-2016  21:29 uHa Sjaak,

Ja, laten we ze over een paar maanden eens naast elkaar proeven op de clubavond. Op welk SG is jouw versie geëindigd?

geef het van te voren even aan aub. ;)

Adrie

Tja. 25 liter bier in een 50 liter vat en dan toch nog schuim door het waterslot. Toch maar even een blowoff geïnstalleerd. Na een halve dag was het weer afgelopen met het overschuimen en is er gelukkig weinig gist verloren gegaan.


Robert1968

Ja, de 3787 staat bekend om zijn enthousiaste schuimgedrag.

Ik zag dat je nogal wat kandijsiroop in je recept hebt. Ik kreeg bij mijn brouwsels de indruk dat het bier hierdoor vrij zurig gaat smaken. Ik had het met name met de kandijsiroop die Brouwmarkt onder het Arsegan merk verkoopt.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

ThomasM

Ik heb ook van hetzelfde forum deze eens gebrouwen. Belangrijk voor mensen die hem ook willen brouwen is dat je genoeg gist gebruikt, want die van mij was, hoewel dezelfde smaken aanwezig waren, een stuk zoeter dan het origineel.

Adrie, dit is het recept dat je hebt gebruikt neem ik aan?

Adrie

Citaat van: ThomasM op 08-02-2016  09:13 uAdrie, dit is het recept dat je hebt gebruikt neem ik aan?

Ja, maar dan zonder het inkoken van een deel van het wort.

BrouwNispen

Interessant recept, zeker omdat je de kleur puur uit de siroop kunt halen!~
Hoe zit de ml/kg verhouding van die siroop? Ik zie dat je hem uitdrukt in kg, maar die zakjes zijn 460 ml, reken ik dan met 3 zakjes voor zo'n recept?

RienP

Een zakje bevat 16 oz. Dat is ± 454 gram.

Ik zag trouwens op website van Candisyrup dat ze binnenkort met een nog donker candijsiroop gaan komen. De kleur is 240 SRM = 473 EBC. 

Adrie

Citaat van: BrouwNispen op 08-02-2016  10:12 uInteressant recept, zeker omdat je de kleur puur uit de siroop kunt halen!~
Hoe zit de ml/kg verhouding van die siroop? Ik zie dat je hem uitdrukt in kg, maar die zakjes zijn 460 ml, reken ik dan met 3 zakjes voor zo'n recept?

Ik heb 3 zakjes gebruikt, dus er zit 461 gram in een zakje. Het gewicht van de siroop heb ik bepaald door eerst de volle en daarna de lege zakjes te wegen.

Adrie

Ik heb ook maar alvast een etiket gemaakt:


Brambo

Adrie wat is de reden dat je zelf geen kandijsiroop gemaakt hebt? Om zo dicht mogelijk bij het origineel te komen? Om zeker te zijn van je kleur/smaak?

Bram

Adrie

Citaat van: Brambo op 09-02-2016  12:41 uAdrie wat is de reden dat je zelf geen kandijsiroop gemaakt hebt? Om zo dicht mogelijk bij het origineel te komen? Om zeker te zijn van je kleur/smaak?

Bram

Omdat ik nieuwsgierig was naar die D-180. Die wilde ik wel eens proeven en vergelijken met zelf gemaakte kandijsiroop.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Adrie op 09-02-2016  12:42 uOmdat ik nieuwsgierig was naar die D-180. Die wilde ik wel eens proeven en vergelijken met zelf gemaakte kandijsiroop.
Dat snap ik. Altijd leuk om te weten.
Zelf wil ik deze ook gaan brouwen maar daar ik aan neem dat de paters van Westvleteren hun kandijsiroop in België halen. Zal die van Arsegan of Brouwland dan niet dichter bij het origineel komen? Die wil ik dan gaan gebruiken. Ik heb dan de keuze uit twee soorten (Arsegan), 225 ebc en 1900 ebc. Welke zou het beste zijn?

Sjaak_Deventer

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 10-02-2016  12:25 uDat snap ik. Altijd leuk om te weten.
Zelf wil ik deze ook gaan brouwen maar daar ik aan neem dat de paters van Westvleteren hun kandijsiroop in België halen. Zal die van Arsegan of Brouwland dan niet dichter bij het origineel komen? Die wil ik dan gaan gebruiken. Ik heb dan de keuze uit twee soorten (Arsegan), 225 ebc en 1900 ebc. Welke zou het beste zijn?

De één is te licht en de ander te donker. D180 is de SRM-waarde en dan kom je op een EBC van 354.

Serge VL

Niet alle karamel is kleur stabiel in bier!!! Gewone karamel E150a is dat zeker niet (bijvoorbeeld Candico kandijsuiker), dus als je niet alleen de karamelsmaak maar ook de kleuring wil in je bier dien je na te zien of er ammoniakkaramel E150c in verwerkt zit.

Brambo

De paters gebruiken kandijsiroop van "Belgosuc"
Welke siroop juist weet ik niet.

David Steeman

Qua siroop, met de donkere Candico ga je erg dicht in de buurt zitten. Vlot verkrijgbaar in de Belgische supermarkt. Het is dan wel geen siroop 'maar kristallen' maar dat maakt weinig verschil.

ThomasM

Bij de Albert Heijn ook te halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.