Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kan je met een boorstandaard kroonkurken persen?  (gelezen 6058 keer)

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kan je met een boorstandaard kroonkurken persen?
« Gepost op: 05-02-2016 08:22 u »
Gewoon even een simpele gedachte, kan je met een gemodificeerde boorstandaard kroonkurken persen?

Ik heb het nog niet gezien, een echte kroonkurkpers zal ik maar zeggen.
Omdat de prijs toch meestal wel aan de hoge kant is, en er vaak van die verdwaalde boorstandaarden rondslingeren.
De goedkope tangen even buiten beschouwing gelaten.

Of ga je dat niet redden met de benodigde perskracht?
Ik begrijp dat je dan een bus o.i.d. moet hebben om aan de juiste maat te komen om de dop te persen op de fles.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwmus

• Super lid
  • Land: nl
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: Kan je met een boorstandaard kroonkurken persen ?
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2016 08:24 u »
Ja, dit werkt: (ex-)forumlid Zeebrew had zo'n gemodificeerde boorstandaard.

(Hij is ondertussen gestopt met brouwen en heeft zijn spullen verkocht, dus ik weet niet of er nog een foto van is.)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2016 08:25 u »
Gewoon even een simpele gedachte, kan je met een gemodificeerde boorstandaard kroonkurken persen ?

Ik heb het nog niet gezien, een echte kroonkurkpers zal ik maar zeggen.
Omdat de prijs toch meestal wel aan de hoge kant is, en er vaak van die verdwaalde boorstandaarden rondslingeren.
De goedkope tangen even buiten beschouwing gelaten.

Of ga je dat niet redden met de benodigde perskracht ?
Ik begrijp dat je dan een bus o.i.d. moet hebben om aan de juiste maat te komen om de dop te persen op de fles.
Ja dat kan. Het gaat het beste met een boorstandaard met vertanding op vertikale as. Bij de standaards met alleen een hefboom moet je veel kracht zetten.

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2016 08:30 u »
Ok,

Weet dan toevallig ook iemand de juiste binnenmaat die je nodig hebt ?
Dan kan er een bus van 43 mm buiten met X binnen gemaakt worden.

Ik heb de beschikking over een draaibank etc.. 8)
Misschien kan ik meer mensen er blij mee maken.

Serge VL

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-02-2016 08:36 u »
Volgens mij kan je die wel ombouwen, maar dat je voordeliger gaat uitkomen is de vraag,
Wat je al zeker nodig hebt is een gepaste kop om het kroonkurkje te sluiten, dus eentje van 26mm en eentje van 29mm (13€ stuk)
Dan nog een inwendige veer en magneetje om het kroonkurkje vast te houden en de fles terug uit de kop te drukken.
Hier een elementaire tekening hoe zoiets is samengebouwd https://www.Brouwland.com/content/docs/020/020%20Kroonkurkapparaten/020.148.3_MAN_10talen_Brewferm%20Cappin.pdf
Maar een goed kroonkurk apparaat heb je al vanaf 40€ dus ik weet niet of de investering om je boorstaander om te bouwen loont.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/kurkapparaten/kroonkurkapparaten/manueel/d/Brewferm-capp-in-tt-kroonkurkapparaat-26-mm#.VrRP4FjhC71

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-02-2016 08:40 u »
ja, voor 40 Euro kan je inderdaad niet zelf beginnen.
Dan kan je beter met je eigen brouwsel lekker in de zon gaan zitten. ;D ;D

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #6 Gepost op: 05-02-2016 08:46 u »
Ik heb er ééntje zelf gemaakt. De losse kop heb ik gewoon bij Brouwmarkt gekocht. Ik heb ook geen magneetje en een veer. Een magneetje lijkt mij ook niet zo nodig, omdat ik de dopjes altijd van te voren, gelijk na het vullen, op de flesjes doe. Een veer zou inderdaad wel handig zijn, want ik moet soms wel een klein beetje wrikken om de fles met kroonkurk er weer uit te trekken.

Zie deze draad voor mijn boorstandaard tafelmodel kroonkurk apparaat

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 05-02-2016 08:48 u »

Serge VL

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 05-02-2016 09:04 u »
Het kán goedkoper... 26 mm kop voor € 2,35 en 29 mm kop voor € 3,15
Dat zijn gestanste koppen en die gaan niet zo lang mee als gedraaide koppen, van daar het wezenlijke prijsverschil, maar die zijn evenzeer bruikbaar, deze moet je vermoedelijk gewoon net iets sneller vervangen.

Het belangrijkste aan een goed kroonkurk apparaat is de inwendige veer die het kroonkurkje op je fles duwt alvorens de getande rand wordt omgebogen door de kop om zo het flesje definitief te sluiten.
Deze veer moet eigenlijk 6 kg druk uitoefenen om achteraf een gegarandeerde afsluiting te hebben.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-02-2016 09:45 u »
Ik heb een massieve gedraaide kop van 26 mm bij Brouwmarkt gekocht. Die kostte toen iets van € 6.50  Op dat moment stond alleen de 29 mm versie op de site en heb ik gebeld voor de 26 mm versie. Toen heb ik de 29 mm versie besteld en hebben ze de 26 mm versie opgestuurd. Nu zie ik alleen helemaal geen losse kop meer bij hen op de site staan. Maar ik acht de kans wel groot dat ze die nog wel gewoon hebben liggen.

Die van mij is heel stevig en massief. Ik heb geen veer, maar de kurken sluiten bij mij perfect af, dat is het probleem niet. Ik leg eerst los de kroonkurk op het flesje na het vullen, zodat er niets in kan vallen of vliegen. Dan zet ik het flesje onder de standard en druk ik het kurk over de fles heen. Alleen is het wel even wrikken om de fles met dop weer uit de kop te krijgen. Bij nader inzien had ik misschien beter gewoon een standaard model kunnen kopen.

Maar zoals gezegd het afsluiten is geen probleem. Zo'n boorstandaard is heel stevig uitgevoerd en ik kan er heel veel druk mee uitoefenen. De standaard is ook erg zwaar, waardoor die lekker stevig staat en niet wiebelt.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #10 Gepost op: 05-02-2016 11:12 u »
Ik gebruik een oude boorstandaard met zo'n goedkope gestanste dop. Gaat al acht jaar mee.
Een veer of magneet is nergens voor nodig. Wanneer je zou moeten "wrikken" dan doet wat olijfolie in de dop wonderen.

Bert

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-02-2016 11:21 u »
Ik gebruik een oude boorstandaard met zo'n goedkope gestanste dop. Gaat al acht jaar mee.
Een veer of magneet is nergens voor nodig. Wanneer je zou moeten "wrikken" dan doet wat olijfolie in de dop wonderen.

Bert

Aha, die olijfolie is een goede tip :duimop:    Hij moet bij mij ook nog een beetje inslijten denk ik.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #12 Gepost op: 05-02-2016 11:22 u »
Dat zijn gestanste koppen en die gaan niet zo lang mee als gedraaide koppen

Klopt en die levensduur scheelt heel veel!

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #13 Gepost op: 05-02-2016 11:47 u »
Ik gebruik ook al twee jaar een boorstandaard en gestanste koppen, het werkt nog steeds perfect.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kan je met een boorstandaard kroonkurken persen?
« Reactie #14 Gepost op: 05-02-2016 13:19 u »
Gewoon even een simpele gedachte, kan je met een gemodificeerde boorstandaard kroonkurken persen?

En de simpele gedachte die dan bij mij opkomt is: gebruik de zoekfunctie van het forum! Ruim 20 zoekresultaten...

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 05-02-2016 16:06 u »
En de simpele gedachte die dan bij mij opkomt is: gebruik de zoekfunctie van het forum! Ruim 20 zoekresultaten...

Ja, klopt je hebt gelijk. Maar het kwam spontaan in mij op. Net zoals een spontane vergisting.  ;D ;D ;D

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #16 Gepost op: 05-02-2016 16:32 u »
Ja, klopt je hebt gelijk. Maar het kwam spontaan in mij op. Net zoals een spontane vergisting.  ;D ;D ;D

Das niet best als ineens binnen in je een spontane vergisting opkomt :p.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #17 Gepost op: 23-02-2016 20:25 u »
Wanneer je zou moeten "wrikken" dan doet wat olijfolie in de dop wonderen.
Zojuist geknutseld met losse koppen (rare buitendraad voor FIW apparaat), maar experiment mislukt. Kop bleef muurvast op de kurk, dat is geen werken. Misschien die olie proberen... of moet die kop ook ' inslijten'...?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 23-02-2016 20:28 u »
Zojuist geknutseld met losse koppen (rare buitendraad voor FIW apparaat), maar experiment mislukt. Kop bleef muurvast op de kurk, dat is geen werken. Misschien die olie proberen... of moet die kop ook ' inslijten'...?

In de kop zit bij een standaard apparaat een binnendop met veer. Deze drukt de dop er weer uit.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #19 Gepost op: 23-02-2016 20:51 u »
In de kop zit bij een standaard apparaat een binnendop met veer. Deze drukt de dop er weer uit.
Dan moet die verrektes hard drukken! In ieder geval... ik lees hier ook over "geen veer nodig".

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #20 Gepost op: 23-02-2016 21:37 u »
Dan moet die verrektes hard drukken! In ieder geval... ik lees hier ook over "geen veer nodig".
Druppeltje olijfolie aan de binnenkant van de dop en na het persen van de kroonkurk de fles er een beetje schuin naar beneden uitdraaien/trekken. Even een handigheidje maar dan moet het gewoon werken. Ik doe het al jaren zo met mijn zelfbouw-kroonkurk-perser-op-een-wolfkraft-boorstandaard   :biersmile:

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #21 Gepost op: 24-02-2016 08:38 u »
Ik geef het nog een kans!

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 24-02-2016 19:17 u »

Die veer is zwaar ja. De binnenkop is voorzien van een magneet.
Het flesje met kroonkurk komen dan erg makkelijk uit de dop.
Misschien kan je iets maken door een pijp met veer tussenstuk?