Westmalle Extra

Gestart door Adrie, 03-02-2016 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Juindorper

Citaat van: j.heesters3 op 22-04-2016  18:22 uHet zal wel worden gezien als vloeken in de kerk. Maar als ik ipv de Wyeast 3787 een korrelgist zou willen gebruiken, welke zou dan het dichtste in de buurt komen? Dit omdat ik opkweken niet zo zie zitten (nog te weinig ervaring, misschien in de toekomst) en omdat ik met het gebruiken van een korrelgist wat flexibeler ben in het brouwen.

Jos
Waarom kijken sommigen mensen toch zo op tegen die eerste giststarter?
Gewoon proberen en kijken wat er gebeurt. Dat is net het leuke van de hobby vind ik.
En stel dat het mislukt kun je er alsnog korrels bij gooien maar de kans dat het dan op Westmalle gaat lijken is vrij klein.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 22-04-2016  21:44 uDan lijkt mij de Safbrew Abbaye de aangewezen kandidaat.  :brouwen:

Volgens mij heet die gist tegenwoordig Safbrew BE-256...

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 22-04-2016  23:11 uVolgens mij heet die gist tegenwoordig Safbrew BE-256...

Dat klopt, recent een extra zakje gekocht omdat ik er 1 te weinig had voor mijn Tripel. Daar stond nu op BE-256. Op de andere zakjes stond dus nog 'Abbaye'. Verder is de kleur & toelichting op het zakje gelijk gebleven.

Carlo

Deze kwam ik nog tegen.

Westmalle Extra clone

FERMENTABLES (Assumed 75% efficiency):
Weight (lbs) Description
4.00 Belgian Pale (Dingeman's)
4.00 Belgian Pils
1.00 Blanc Soft Candi Sugar (Candi Syrup, Inc.)

HOPS:
Description Form Weight (oz) a/a % Duration (min)
Northern Brewer Pellet 0.5 9.0 60
Hersbrucker  Pellet 1.0 4.0 30
Styrian Goldings Pellet 1.5 5.0 20
YEAST:
WLP530 –

MASH:
Mash Temp Duration
Saccharification 146F 50 minutes
Saccharification  162F 30 minutes
Mash out 170F 15 minutes

Sorry heb alleen in het engels.

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 08-04-2016  17:13 uIk proef nu een Westmalle Extra-"kloon". Mooi lichtgeel van kleur met een romige schuimkraag. Geur is hoppig (wat citrus), typische Westmalle-gistgeuren (heel licht zwavel, heel klein beetje velpon, heel licht banaan). Fris. Smaak is eerst zoetig met wat banaan en pilsmout. Dan iets velpon en hopsmaken. In de nasmaak lekker bitter. Dit bier is net een Westmalle tripel-light. Heerlijk! Ik ben erg tevreden.

Ik heb hem op mijn lijst staan om te brouwen. Ga er de Fermenitis Safbrew Abbey bij gebruiken. Wordt dan wel een ander bier maar wie weet pakt het heel goed uit. 
Jos

Gerald

Citaat van: j.heesters3 op 21-05-2016  15:23 uIk heb hem op mijn lijst staan om te brouwen. Ga er de Fermenitis Safbrew Abbey bij gebruiken. Wordt dan wel een ander bier maar wie weet pakt het heel goed uit. 
Jos

Ik hoop dat de smaak je bevalt. De Abbaye geeft bij mij iedere keer een medicijnachtige smaak die me niet bevalt.

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 21-05-2016  15:23 uGa er de Fermenitis Safbrew Abbey bij gebruiken. Wordt dan wel een ander bier maar wie weet pakt het heel goed uit. 
Jos

Houd er rekening mee dat deze gist hernoemd is naar Safbrew BE-256.

j.heesters3

Citaat van: Jacques op 21-05-2016  22:08 uHoud er rekening mee dat deze gist hernoemd is naar Safbrew BE-256.

Jacques

Was mij bekend, maar toch bedankt. Zit ook nog in dezelfde zakjes, alleen de afdruk is wat gewijzigd. Bij Kooy Jubbega staat hij echter nog onder dezelfde naam. Misschien nog een oude voorraad.

Jos

dirk

Ik heb dit bier ook 2 weken geleden gebrouwen, vergist met Wyeast, vanmiddag overgeheveld in een schone mandfles. Het jongbier heb ik met de refractometer gemeten en meet een SG van ca 1020, duidelijk nog niet uitvergist dus. Ondertussen begint de vergisting weer (of het is het uitzetten van lucht, ik zie wel wat belletjes op het jongbier), ik heb nog nooit meegemaakt dat de vergisting stokte, is dit typisch voor deze gist? Ik vraag me af wat ik nu 'fout' heb gedaan, zou ik het wort nou moeten beluchten met een bruissteentje? Ik heb 1 smackpack gebruikt op 14,5 liter, dat zou toch wel voldoende moeten zijn?


Jeukstaardt

Heb je wel gecorrigeerd aangezien je meet tijdens vergisting?

dirk

Citaat van: Jeukstaardt op 13-05-2017  21:08 uHeb je wel gecorrigeerd aangezien je meet tijdens vergisting?

Verrek ja, met de GF tool, kom ik wel uit...  Had hem eerst in BrouwHulp ingevoerd... Maar dat is niet voor hydrometercorrectie geloof ik.

Jeukstaardt

Dan is er niks aan de hand toch? Die belletjes die je ziet ontwijken is waarschijnlijk CO2 wat ontsnapt uit je jongbier door het overhevelen.

Sander van Dijk

Citaat van: dirk op 13-05-2017  22:27 uVerrek ja, met de GF tool, kom ik wel uit...  Had hem eerst in BrouwHulp ingevoerd... Maar dat is niet voor hydrometercorrectie geloof ik.
Met BrouwHulp kun je een hydrometermeting voor de temperatuur corrigeren, maar ook (en die had hij nodig) de brixmeting van een refractometer tijdens of na de vergisting. Aan de rechterkant van het scherm heb je wat tooltjes die je kunt invullen.

dirk

Citaat van: Sander van Dijk op 14-05-2017  06:23 uMet BrouwHulp kun je een hydrometermeting voor de temperatuur corrigeren, maar ook (en die had hij nodig) de brixmeting van een refractometer tijdens of na de vergisting. Aan de rechterkant van het scherm heb je wat tooltjes die je kunt invullen.

Klopt, maar ik heb de SG afgelezen en ingevoerd, en dan werkt het niet. Nu ik de brixwaarde invoer zit het wel goed !

dirk

Ik heb nu de Westmalle voor de 3e keer gebrouwen, maar nu voor de eerste keer in de gistkast. Na een week hoofdgisting heb ik deze overgeheveld in een schone fles, deze staat nu al ruim 3 weken in de gistkast bij 20 graden na te gisten. Graag zou ik volgend weekend willen bottelen, is het mogelijk de temperatuur iets op te krikken? Het duur mij nu toch iets te lang zo...

Koen S

Citaat van: dirk op 04-12-2017  20:39 uIk heb nu de Westmalle voor de 3e keer gebrouwen, maar nu voor de eerste keer in de gistkast. Na een week hoofdgisting heb ik deze overgeheveld in een schone fles, deze staat nu al ruim 3 weken in de gistkast bij 20 graden na te gisten. Graag zou ik volgend weekend willen bottelen, is het mogelijk de temperatuur iets op te krikken? Het duur mij nu toch iets te lang zo...
Verhoog de temperatuur elke dag met 0,5°C  tot de bovengrens van je gist. Zo kan je er vaak nog enkele punten afsnoepen. Als je dan het gewenste sg bereikt, nog een weekje lageren bij een graad of 15. Dan pas bottelen. Nog wat geduld dus. ;)

HermanH

Citaat van: dirk op 04-12-2017  20:39 uIk heb nu de Westmalle voor de 3e keer gebrouwen, maar nu voor de eerste keer in de gistkast. Na een week hoofdgisting heb ik deze overgeheveld in een schone fles, deze staat nu al ruim 3 weken in de gistkast bij 20 graden na te gisten. Graag zou ik volgend weekend willen bottelen, is het mogelijk de temperatuur iets op te krikken? Het duur mij nu toch iets te lang zo...
Ga gerust tot 25 graden met een Westmalle tot hij uitgegist is, daarna zou ik hem (persoonlijk) 3 weken op 3 graden zetten, komt uw helderheid zeker ten goede...

dirk

Citaat van: Koen S op 04-12-2017  21:53 uVerhoog de temperatuur elke dag met 0,5°C  tot de bovengrens van je gist. Zo kan je er vaak nog enkele punten afsnoepen. Als je dan het gewenste sg bereikt, nog een weekje lageren bij een graad of 15. Dan pas bottelen. Nog wat geduld dus. ;)

Ha, nog meer geduld? Amai, ik moet echt opzoek naar een 2e koelkast, aangezien mijn hele brouwplanning in de soep loopt...

Citaat van: HermanH op 04-12-2017  22:04 uGa gerust tot 25 graden met een WM tot hij uitgegist is, daarna zou ik hem (persoonlijk) 3 weken op 3 graden zetten, komt uw helderheid zeker ten goede...

Bedankt, alleen de helderheid vind ik niet zo'n punt hoor. Ik krijg langzamerhand wel dorst van dat geloer in de gistkast ;)

EBC

Citaat van: dirk op 04-12-2017  20:39 uIk heb nu de Westmalle voor de 3e keer gebrouwen, maar nu voor de eerste keer in de gistkast. Na een week hoofdgisting heb ik deze overgeheveld in een schone fles, deze staat nu al ruim 3 weken in de gistkast bij 20 graden na te gisten. Graag zou ik volgend weekend willen bottelen, is het mogelijk de temperatuur iets op te krikken? Het duur mij nu toch iets te lang zo...

Is ie nog niet uitgegist dan? Heb je metingen gedaan?

dirk

Citaat van: EBC op 05-12-2017  22:53 uIs ie nog niet uitgegist dan? Heb je metingen gedaan?

Nope, ik zie dat er nog genoeg CO2 opstijgt in het gistvat. Zolang dat niet stilvalt ga ik nog niet meten...

Toch gemeten: 4,5 Brix zonder correctie, amai dat wordt een zwaar bier :) Ben begonnen met een SG van 1047!

nevermind

Hoi,

Ik heb deze gebrouwen voor een familie barbecue en als experiment voor een feest dat ik binnenkort zelf geef. Het was redelijk, maar allemaal misten we "iets". Kunnen jullie eens meedenken hoe dit recept wat aan te passen? Wat we misten was dit:
* Het was wat "dun", de body mistte.
* Het was droog en het licht zoete van een blond / tripel mistte volledig.
* De hopsmaak was erg subtiel, alleen in de verte wat hop. Maar weinig nasmaak.

Ik zou dus graag een beetje zoet er in willen hebben, wat meer body en iets meer hop-nasmaak. Tips hoe dit aan te pakken?

(Bij mij was het bier erg ver gegist. Eind SG 1.005. Kan het zijn dat ik daardoor het zoetje mis?)

Ik wil proberen woensdag (4 juli) weer te brouwen. Hopelijk zijn er dan wat tips zodat ik die kan toepassen. Bedankt voor het meedenken!

dirk

Het is een droog biertje eind SG 1.005 heb ik ook gehad. Als je het voller wilt hebben moet je eens 67 graden proberen, dat geeft meer body. Mijn Westmalle Extra was vrij bitter, gelukkig vonden mijn gasten het wel lekker. Heb je wel de juiste hopdosering uitgerekend? En rekening gehouden met eventuele veroudering? Dit moet je altijd in de gaten houden.


nevermind

Bedankt. Ik zal eens proberen iets hoger in te maischen.
En die hopveroudering heb ik meegenomen hoor, via BrouwHulp. In mijn ogen altijd een betrouwbaar hulpmiddel.

Heeft het misschien ook zin om de vergistingstemperatuur te verhogen? Dus niet starten bij 18 graden Celsius maar bij, bijvoorbeeld, 21 graden?

dirk

Citaat van: nevermind op 01-07-2018  19:57 uEn die hopveroudering heb ik meegenomen hoor, via BrouwHulp. In mijn ogen altijd een betrouwbaar hulpmiddel.

Het is een hulpmiddel, maar zeker niet zalig makend. Je weet immers niet hoe de hop door de (her)verpakker is behandeld en is opgeslagen. Altijd moet je een proefbrouwsel maken om de bitterheid van de hoppen te interpreteren, tenzij je de beschikking hebt tot analyseapparatuur om de bitterstoffen te bepalen.

Fermon

Onlangs ook dit bier gebrouwen alleen met andere hop. Ik heb genoeg gist geënd, niks verloren via een blow-off (genoeg kopruimte).
Begin sg was 1.050, na 8 dagen overgeheveld naar een mand fles, sg 1.013.
Nu na 10 dagen is het sg 1.012, ik meet over 3 dagen nog wel een keer maar het zou mij verbazen dat de sg nog verder zakt.
Ik heb het gemaischt op 65 ℃, 75 min lang, daarna uitgemaischt op 78 ℃ voor 10 min.
Hoe kan het zo zijn dat de bieren in deze post zo laag eind sg hadden en ik niet, want ik verwacht niet dat mijn eind sg nog 6 punten lager gaat uitkomen.
Het bier is ook al behoorlijk helder.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.