Westmalle Extra

Gestart door Adrie, 03-02-2016 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwmus

Hartelijk dank voor het delen van het recept! Klinkt lekker; het komt zeker dit jaar nog op de brouwagenda :)

Oscar

Citaat van: brouwmus op 04-04-2016  20:09 uHartelijk dank voor het delen van het recept! Klinkt lekker;

Recept is dermate simpel...bijna het delen niet waard...dit kun je zelf toch nog wel verzinnen ?  :brouwen: ^-^

brouwmus

Voor mensen die pas een jaartje brouwen is dit nog steeds welkom, Oscar :)

Overigens ben ik niet de enige die gebruik gaat maken van het recept; het was gisteren al bijna 60x gedownload vanaf het forum op de computer opgeslagen.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 04-04-2016  13:49 uGisteren is dit bier gebotteld met een eind SG van 1,003. Pfff. Wel heel laag dus

Ook een veel hoger rendement gehad bij een wat lichter bier, onlangs.
De pilsmout was van Dingemans, fabricagelot september 2015.

Het is mijn 2de brouwsel met dit lot en telkens hoger rendement dan voorheen.
Zou er iets veranderd zijn (in positieve zin althans) bij Dingemans?  :weetniet:

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 04-04-2016  21:11 uRecept is dermate simpel...bijna het delen niet waard...dit kun je zelf toch nog wel verzinnen ?  :brouwen: ^-^
Veel te simpel natuurlijk, qua hopschema, in vergelijking met de echte Westmalle.

j.heesters3

Citaat van: homoeccentricus op 05-04-2016  17:17 uVeel te simpel natuurlijk, qua hopschema, in vergelijking met de echte Westmalle.

Als het resultaat maar goed is.

Jos

Oscar

Citaat van: brouwmus op 05-04-2016  08:52 uOverigens ben ik niet de enige die gebruik gaat maken van het recept; het was gisteren al bijna 60x gedownload vanaf het forum op de computer opgeslagen.

Ja, ik verbaas mij nog heel erg vaak hoe weinig mensen nog in staat zijn om zelf een recept in elkaar te draaien....zelfs mensen die al jaren lang brouwen....en nog van veel dingen geen weet hebben.... maar goed...niet iedereen is een biernerd.... ;)

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 05-04-2016  19:43 uJa, ik verbaas mij nog heel erg vaak hoe weinig mensen nog in staat zijn om zelf een recept in elkaar te draaien....zelfs mensen die al jaren lang brouwen....en nog van veel dingen geen weet hebben.... maar goed...niet iedereen is een biernerd.... ;)

Ik denk dat als je iets "Westmalle" noemt mensen het vanzelf downloaden.

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 05-04-2016  19:46 uIk denk dat als je iets "Westmalle" noemt mensen het vanzelf downloaden.

binnenkort maar eens een Westmalle porter posten dan..... ;D ;D ;D

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 05-04-2016  19:53 ubinnenkort maar eens een Westmalle porter posten dan..... ;D ;D ;D

Nu nieuw, de Westmalle Porter. Nadat de mout per ongeluk verbrand was in de ketel ontdekten de monniken ineens een nieuw bier.

Adrie

Ik proef nu een Westmalle Extra-"kloon". Mooi lichtgeel van kleur met een romige schuimkraag. Geur is hoppig (wat citrus), typische Westmalle-gistgeuren (heel licht zwavel, heel klein beetje velpon, heel licht banaan). Fris. Smaak is eerst zoetig met wat banaan en pilsmout. Dan iets velpon en hopsmaken. In de nasmaak lekker bitter. Dit bier is net een Westmalle tripel-light. Heerlijk! Ik ben erg tevreden.

homoeccentricus

Gist, zwavel, velpon en banaan? Ik begin te begrijpen waarom ik geen tripel fan ben.

Erick

Adrie, ik zou geen job in de marketing zoeken als ik jou was.
Het klinkt inderdaad niet als een aanbeveling. ;D

brouwmus

Net als bij alles zit het in de dosis:

"[...] heel licht zwavel, heel klein beetje velpon, heel licht banaan [...]"

(Mijn onderstrepingen)

Met deze omschrijvingen kan ik me het bier goed voorstellen. Ik ga binnenkort ook zo'n 'Tripel Light' brouwen en proeven!

Adrie, proficiat met het - zo te horen - erg geslaagde bier.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 08-04-2016  17:13 uIk proef nu een Westmalle Extra-"kloon". Mooi lichtgeel van kleur met een romige schuimkraag. Geur is hoppig (wat citrus), typische Westmalle-gistgeuren (heel licht zwavel, heel klein beetje velpon, heel licht banaan). Fris. Smaak is eerst zoetig met wat banaan en pilsmout. Dan iets velpon en hopsmaken. In de nasmaak lekker bitter. Dit bier is net een Westmalle tripel-light. Heerlijk! Ik ben erg tevreden.

Je schrijft: Het begin SG is wat hoger uitgekomen door een belachelijk hoog brouwzaalrendement, maar dat mag de pret niet drukken.
Hoe hoog was het begin SG dan?

Hopbier

Adrie

Citaat van: Erick op 08-04-2016  18:18 uAdrie, ik zou geen job in de marketing zoeken als ik jou was.
Het klinkt inderdaad niet als een aanbeveling. ;D

Een baan in de marketing is inderdaad niets voor mij. Daar ben ik veel te eerlijk voor.  ;)

Citaat van: Drents Hopbier op 09-04-2016  14:51 uJe schrijft: Het begin SG is wat hoger uitgekomen door een belachelijk hoog brouwzaalrendement, maar dat mag de pret niet drukken.
Hoe hoog was het begin SG dan?

1,056

Ronnie

Citaat van: Adrie op 04-04-2016  13:49 uGisteren is dit bier gebotteld met een eind SG van 1,003. Pfff. Wel heel laag dus. Toch smaakt het jongbier niet dun of (te) droog...

Adrie, vermoedelijk is deze vraag je ontglipt, er ligt ook een stuk vakantie tussen he:

Citaat van: Ronnie op 05-04-2016  09:44 uOok een veel hoger rendement gehad bij een wat lichter bier, onlangs.
De pilsmout was van Dingemans, fabricagelot september 2015.

Het is mijn 2de brouwsel met dit lot en telkens hoger rendement dan voorheen.
Zou er iets veranderd zijn (in positieve zin althans) bij Dingemans?  :weetniet:

Ook in onze Reynaert Gilde hebben de mensen het op de zondagochtend treffen het over hogere rendementen van de recente mout.
Wat denk jij?

Adrie

Ik had pilsmout van Weyermann. Gerst blijft natuurlijk een natuurproduct. Er zijn van jaar tot jaar verschillen in gehalte aan enzymen en zetmeel, waardoor er verschillen kunnen optreden in hoeveelheid extraheerbare suikers.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 11-04-2016  09:39 uIk had pilsmout van Weyermann

Citaat van: Adrie op 03-02-2016  11:06 uBrouwHulp Recept uitdraai

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,595 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %



???

brouwmus

Bij mij was het andersom: vorig jaar brouwde ik met een zak pilsmout van The Swaen, nu met Dingemans (vorig jaar april gekocht, nu bijna op). De mout van The Swaen gaf een iets hoger rendement dan die van Dingemans (1 of 2%).

Binnenkort moet ik dus weer pilsmout aanschaffen (25 kg), ik twijfel nog of ik deze keer weer mout van Dingemans of van een andere mouterij neem. Het zal er ook aan liggen wat op voorraad is bij Brouwmarkt. Wel fijn dat we kunnen kiezen!

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 11-04-2016  09:15 u1,056

Dus zo'n 7,8 vol% alcohol. Fors. Die 75 minuten bij 64 °C hadden dus wel 45 kunnen zijn.

Hopbier

j.heesters3

Citaat van: Drents Hopbier op 11-04-2016  11:41 uDus zo'n 7,8 vol% alcohol. Fors. Die 75 minuten bij 64 °C hadden dus wel 45 kunnen zijn.

Hopbier

Klopt dat wel van 1056 naar 1003 en dan nog wat bottelsuiker? Heb wat nagerekend en kwam met 7 g / liter bottelsuiker uit op 7,37 %.

Jos

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 03-02-2016  11:06 uAfgelopen zaterdag hebben we met de Vier Broeders een Westmalle Extra gebrouwen. Hier het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWestmalle Extra
Brouwdatum
BiertypeBitter blond
Volume27,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
24,50 lWater uit Zutphen12,17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l12 mg/l62 mg/l224 mg/l89 mg/l43 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,595 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
53,3 gSaazpellets3,4%first wort hop21,7 IBU
74,0 gSaazpellets3,4%10 min.9,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Start de vergisting bij 18ºC en laat gedurende de hoofdvergisting langzaam oplopen naar 20ºC. Uit laten gisten bij 20ºC en dan nog een paar weken lageren bij 10ºC.

Het begin SG is wat hoger uitgekomen door een belachelijk hoog brouwzaalrendement, maar dat mag de pret niet drukken.

Het zal wel worden gezien als vloeken in de kerk. Maar als ik ipv de Wyeast 3787 een korrelgist zou willen gebruiken, welke zou dan het dichtste in de buurt komen? Dit omdat ik opkweken niet zo zie zitten (nog te weinig ervaring, misschien in de toekomst) en omdat ik met het gebruiken van een korrelgist wat flexibeler ben in het brouwen.

Jos

brouwmus

Dan lijkt mij de Safbrew Abbaye de aangewezen kandidaat.  :brouwen:

Herman

Je kunt natuurlijk ook een Wyeast verpakking gebruiken en na opbollen toevoegen. Abbaye vind ik persoonlijk niet erg lekker.

De Whitelabs 530 is ook mooi, dan voeg je gewoon slurry toe aan je bier. Bijv. te verkrijgen bij van der Kooy.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.