Westmalle Extra

Gestart door Adrie, 03-02-2016 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Afgelopen zaterdag hebben we met de Vier Broeders een Westmalle Extra gebrouwen. Hier het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWestmalle Extra
Brouwdatum
BiertypeBitter blond
Volume27,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
24,50 lWater uit Zutphen12,17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l12 mg/l62 mg/l224 mg/l89 mg/l43 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,595 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
53,3 gSaazpellets3,4%first wort hop21,7 IBU
74,0 gSaazpellets3,4%10 min.9,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Start de vergisting bij 18ºC en laat gedurende de hoofdvergisting langzaam oplopen naar 20ºC. Uit laten gisten bij 20ºC en dan nog een paar weken lageren bij 10ºC.

Het begin SG is wat hoger uitgekomen door een belachelijk hoog brouwzaalrendement, maar dat mag de pret niet drukken.

Gerb

Lekker simpel recept! Heb je ergens informatie over het origineel gevonden of is het een eigen interpretatie?

jan le mercier

Adrie,

Wat bedoel je met water uit Zutphen? Is dat kraantjeswater of water uit één of andere bron in Zutphen?

Jan

DenMaarten

De vergisting starten bij 18 graden zal ik met deze gist de volgende keer ook eens proberen. De laatste keer dat ik hem gebruikt had in een tripel recept was ik gestart bij 19,5 graden. Dan zit er toch te veel oplos middel geur aan.

Adrie

Citaat van: jan le mercier op 03-02-2016  11:28 uWat bedoel je met water uit Zutphen? Is dat kraantjeswater of water uit één of andere bron in Zutphen?

Gewoon kraanwater.

Adrie

Citaat van: Gerb op 03-02-2016  11:17 uLekker simpel recept! Heb je ergens informatie over het origineel gevonden of is het een eigen interpretatie?

Het recept komt uit Brew Your Own of Zymurgy, dat weet ik even niet meer. Laatst stond er een artikel in over de refterbieren met een recepten van de Westmalle Extra en de Westvleteren Blond.


seed7

Mooie stijl is dat toch, dat patersbier/enkel/bitter blond/petit blonde. Heel veel van die Belgische gisten harmonieren uitstekend met een goed bitter bier en een late nobel-hop gift.

Ingo

chm

By tge way als je echt wil doen wat ze in westmal doen. Dan zou je eerst een tripel kunnen brouwen en dan de extra van hetzelfde stort.

homoeccentricus

Ben er ook mee bezig, maar zoek nog het juiste hopschema. In de tripel zit wsch Tettnang, Saaz, en Styrian Goldings.

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 03-02-2016  11:06 uAfgelopen zaterdag hebben we met de Vier Broeders een Westmalle Extra gebrouwen. Hier het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai
...knip...

Start de vergisting bij 18ºC en laat gedurende de hoofdvergisting langzaam oplopen naar 20ºC. Uit laten gisten bij 20ºC en dan nog een paar weken lageren bij 10ºC.

Het begin SG is wat hoger uitgekomen door een belachelijk hoog brouwzaalrendement, maar dat mag de pret niet drukken.

Hallo Adrie

Welk alcoholgehalte krjjgt dit bier? Rond de 5 % ?

Jos

Adrie

Citaat van: j.heesters3 op 03-02-2016  12:53 uWelk alcoholgehalte krjjgt dit bier? Rond de 5 % ?

Iets dergelijks, ja.

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 03-02-2016  12:54 uIets dergelijks, ja.

Thanks, zo te horen een lekker doordrinkbaar bier voor een mooie zomeravond. :proost:

Jos

Ronnie

Adrie, de echte Extra (die ze in België heel beperkt verhandelen) heeft hetzelfde complexe hopshema als hun tripel.
Een echte lekkere hoppige doordrinker en dorstlesser. Het is hun bier van de refter bij de Westmalle paters.
Succes.

De HaAn

Westmalle extra staat die extra voor extra simpel recept 4 ingredienten 4 broeders
Het moet natuurlijk wel goed gebrouwen worden maar dat zal wel goed gekomen zijn
Ben benieuwt of je na het proeven nog aanpassingen aan het recept zou doen als je hem nogmaals zou brouwen
We zien denk ik nog wel een reactie als je hem samen met de broeders geproefd  hebt :proost2: :proost2:

j.heesters3

Hallo Adrie

Ben benieuwd naar de voortgang van julie Westmalle Extra. Dit omdat ik plannen heb om dit bier ook te gaan brouwen. Ik hoor of lees het wel. Alvast bedankt.

Jos

Adrie

Hij staat nog steeds langzaam door te gisten. Nog geen nieuws dus.

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 14-02-2016  13:44 uHij staat nog steeds langzaam door te gisten. Nog geen nieuws dus.

Nog even geduld hebben dus, in ieder geval bedankt.

Jos

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 14-02-2016  13:44 uHij staat nog steeds langzaam door te gisten. Nog geen nieuws dus.

Al gebotteld Adrie?

Jos

Adrie

Nee, het bier gist nog steeds door. Het SG was zaterdag 1,006. Dit wordt een droog bier. Dat hij zo langzaam door gist wijt ik aan het feit dat dat er zoveel gist door de blowoff is verdwenen. Nog even geduld hebben dus.

j.heesters3

Citaat van: Adrie op 07-03-2016  08:53 uNee, het bier gist nog steeds door. Het SG was zaterdag 1,006. Dit wordt een droog bier. Dat hij zo langzaam door gist wijt ik aan het feit dat dat er zoveel gist door de blowoff is verdwenen. Nog even geduld hebben dus.

Hallo Adrie

Bedankt voor je antwoord. Alcoholgehalte zal dus ongeveer op 5,3 % zitten. Jammer dat ik vrijdag a.s. niet naar de clubavond van de Roerstok kan. Had graag je lezing bijgewoond. Jammer maar helaas. Als je daar een presentatie van hebt, zou ik die graag krijgen. Kan er alleen maar van leren.

Jos

ThomasM

Ik heb vorige week bij de bierbrigadier in Eindhoven (mooie winkel, aanrader) een Westmalle extra gekocht. Als ik het zelf na zou willen brouwen, zou ik er meer body aan geven. Het is op het moment een te vlak biertje, zonder dat het echt uitnodigt tot een volgende slok. Liever een doordrinkbaarder bier met een wat voller mondgevoel

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 07-03-2016  10:02 uHallo Adrie

Bedankt voor je antwoord. Alcoholgehalte zal dus ongeveer op 5,3 % zitten. Jammer dat ik vrijdag a.s. niet naar de clubavond van de Roerstok kan. Had graag je lezing bijgewoond. Jammer maar helaas. Als je daar een presentatie van hebt, zou ik die graag krijgen. Kan er alleen maar van leren.


Adrie,

Al nieuws van de Westmalle Extra? Ben benieuwd naar het resultaat. Misschien zien we elkaar nog eens bij de Roerstok.

Groeten

Jos

Adrie

Vandaag gaan we hem bottelen.

Adrie

Gisteren is dit bier gebotteld met een eind SG van 1,003. Pfff. Wel heel laag dus. Toch smaakt het jongbier niet dun of (te) droog. Nog even afwachten hoe hij is met koolzuur, maar bij het bottelen smaakte hij niet verkeerd. Als een Westmalle tripel-light.

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-04-2016  13:49 uGisteren is dit bier gebotteld met een eind SG van 1,003. Pfff.

Dus een Westmalle extra extra... ;D Toch zo'n 6% alc. :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.