Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westmalle Extra  (gelezen 20050 keer)

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
Re: Westmalle Extra
« Reactie #75 Gepost op: 28-08-2018 17:37 u »
Onlangs ook dit bier gebrouwen alleen met andere hop. Ik heb genoeg gist gend, niks verloren via een blow-off (genoeg kopruimte).
Begin sg was 1.050, na 8 dagen overgeheveld naar een mand fles, sg 1.013.
Nu na 10 dagen is het sg 1.012, ik meet over 3 dagen nog wel een keer maar het zou mij verbazen dat de sg nog verder zakt.
Ik heb het gemaischt op 65 ℃, 75 min lang, daarna uitgemaischt op 78 ℃ voor 10 min.
Hoe kan het zo zijn dat de bieren in deze post zo laag eind sg hadden en ik niet, want ik verwacht niet dat mijn eind sg nog 6 punten lager gaat uitkomen.
Het bier is ook al behoorlijk helder.

Ok niet goed gelezen... Ik moet dus veel geduld hebben met deze gist tijdens de nagisting. Ik heb de temperatuur vandaag een graad omhoog gegooid, morgen weer 1 graad en overmorgen weer 1 graad omhoog dan kom ik op 25C. Dit laat ik een week staan en dan meet ik nog een keer mijn SG. (ik wil eigenlijk weer brouwen maar dan ben ik mijn gistkast nodig ::))

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #76 Gepost op: 28-08-2018 17:38 u »
Klopt. Je hebt ook veel te warm gemaischt. 65 graad is veel te zoet ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 28-08-2018 21:42 u »
Klopt. Je hebt ook veel te warm gemaischt. 65 graad is veel te zoet ;)

Nee hoor, bij een 1 stapsmaischschema geeft 65 C een vrij hoge vergistingsgraad.

Hoe kan het zo zijn dat de bieren in deze post zo laag eind sg hadden en ik niet, want ik verwacht niet dat mijn eind sg nog 6 punten lager gaat uitkomen.
Het bier is ook al behoorlijk helder.

Misschien wijkt je thermometer af? Of heb je heel dik gemaischt?
Of was de gist wat ouder, dan wel niet goed bewaard?

Of moet je nog meer geduld hebben...

Er kunnen dus meerdere redenen zijn waarom je hoger of lager uitkomt dan anderen.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 29-08-2018 00:13 u »
Tijdens de maisch gebruik ik altijd 2 thermometers deze gaven dezelfde waarden aan. Ook niet te dik gemaischt: 1:4. Gist opgekweekt dus vers.

Dus ik denk geduld... Ik laat het wel weten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #79 Gepost op: 29-08-2018 07:31 u »
65 graad is veel te zoet ;)

Onvergistbare suikers uit je maisch maken je bier niet zoet!!!  :) :brouwen:

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 30-08-2018 10:27 u »
Tijdens de maisch gebruik ik altijd 2 thermometers deze gaven dezelfde waarden aan. Ook niet te dik gemaischt: 1:4. Gist opgekweekt dus vers.

Dus ik denk geduld... Ik laat het wel weten.

Het is inderdaad de factor geduld ::).
De temperatuur is inmiddels verhoogd naar 24 graden. Ik heb net een monster genomen en deze was 6,4 brix, omgerekend een sg van 1.010, in 2 dagen 2 punten eraf.
Wel vreemd dat er in 10 dagen maar 1 puntje word afgesnoept (1.013->1.012), en nu in 2 dagen 2 punten. Blijkbaar moet de temperatuur echt omhoog tijdens de nagisting met deze gist.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 05-09-2018 12:01 u »
Hij is bij mij blijven hangen op 1.010. Vandaag gebotteld.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #82 Gepost op: 07-09-2018 10:31 u »
Onvergistbare suikers uit je maisch maken je bier niet zoet!!!  :) :brouwen:
Dat klopt ja, wel voller.

Hij is bij mij blijven hangen op 1.010. Vandaag gebotteld.

Dat is een mooi eind SG, wel flink hoger dan 1006 wat ik in het verleden wel eens haalde. Zou 1 graad Celsius zo'n verschil maken?

Tags: