Feedback recept oatmeal chocolate milkstout

Gestart door breda82, 26-11-2017 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

breda82

Goedenavond,

2 dec heb ik een brouwdag gepland. Ik wil graag een milkstout gaan brouwen.
Mijn doel is om een bier te brouwen welke doet denken aan chocomelk dus gematigd zoet met een romig mondgevoel, fijn schuim, nadruk op donkere chocolade tonen, relatief laag in alcohol. Op internet kwam ik een recept tegen en die heb ik hier en daar een beetje aangepast. Ik wil geen aroma hop gebruiken om smaken van de mout de boventoon te laten voeren dus alleen magnum voor beetje bitterheid.

In het originele recept zou 800 gram cara 120 gaan, dat is veel meer dan de fabrikant adviseert dus ik heb die al flink wat verminderd. Ik denk dat 500 ook nog veel teveel is?

De kleur komt nu op 64 ebc uit, dat is denk ik te licht, qua kleur zou ik graag een mooi zwart bier willen hebben alleen heb ik met de gebruikte speciaalmouten nog geen ervaring dus kan ik niet goed inschatten wat er gebeurt als ik de parameters aanpas. Welke mouten kan ik verhogen om meer kleur te krijgen zonder teveel koffie/bitterheid te krijgen?

Eventueel ga ik nog een experiment uitvoeren door de batch te splitsen en coco nibs toe te voegen bij de ene helft en de andere helft (misschien vloeken in de kerk) "natuurlijk" chocolade extract/aroma toe te voegen

Hoor graag jullie mening over dit recept en wat ik nog zou kunnen aanpassen.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBB Oatmeal chocolate milkstout
Brouwdatum
BierstijlStout (Milk)
Volume21,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)64 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
12,19 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,200 kgPale Ale moutDingemans7 EBC77,8 %
0,500 kgCara-120Brewferm120 EBC9,3 %
0,450 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,3 %
0,090 kgBrewferm Geroosterde gerst 1000 - 1300 ebcBrewferm1200 EBC1,7 %
0,080 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC1,5 %
0,075 kgBrewferm chocolate malt 800 - 1000 ebcBrewferm900 EBC1,4 %

Onvergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamFabrikantKleur%
0,200 kgLactoseOnbekend? EBC..

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Infusie67,0 °C1 min.60 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,3 gMagnum (pellets)pellets12,0%60 min.27,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


BrouwMark

Hallo Breda!

Je kunt ook (een deel van de) geroosterde gerst cold steepen, je krijgt dan wel de donkere kleur en granigheid zonder al te veel extra bitter. Zo kun je dat aandeel wat hoger maken zonder dat het bier te gebrand wordt.

Gebrande gerst schroten, 24u op kamertemperatuur in een halve liter water laten staan, roeren en aan het eind van de kook (10 minuten of zo) door een theezeefje bij het wort doen.

Mark.

breda82

Citaat van: BrouwMark op 26-11-2017  20:28 uHallo Breda!

Je kunt ook (een deel van de) geroosterde gerst cold steepen, je krijgt dan wel de donkere kleur en granigheid zonder al te veel extra bitter. Zo kun je dat aandeel wat hoger maken zonder dat het bier te gebrand wordt.

Gebrande gerst schroten, 24u op kamertemperatuur in een halve liter water laten staan, roeren en aan het eind van de kook (10 minuten of zo) door een theezeefje bij het wort doen.

Mark.

He mark, bedankt voor je reactie. Neem ik mee, dan ook een halve liter minder spoelwater? De extra gerst wel invoeren in BrouwHulp voor de berekening neem ik aan.

Wat vind je overall van het recept, goeie richting? En de hoeveelheid cara?


Knobby

Als je gaat voor chocolademelk, dan mag het aandeel choco wel verdubbeld. Wordt het ook gelijk wat donkerder van. Misschien iets meer haver?
Voor de zoetheid inderdaad niet te veel hop, al is 27 ibu wel weer erg laag denk ik. Ik zou voor 35 of zo gaan.

Als ik het goed heb heet een milkstout zo omdat er ook lactose in zit. (maar ook zonder lactose wordt deze wel zoet denk ik)
Lijkt me wel een interessant recept.

BrouwMark

Caramout geeft meer onvergistbare suikers, dus een wat voller en zoeter bier. Ik zit net even te kijken wat de verhoudingen zijn bij mijn (weliswaar imperial) stout, die ook aardig chocoladerig is: pale 81,9%, cara 120L 9,9%, choco 2%, geroosterde gerst 2%, bruine suiker 3%, havervlokken 1%.

Ik vind zelf dat bier echt niet te brandbitter, EBC is berekend op 38.

Aangezien ik zelf vond dat er de volgende keer wel wat meer haver en chocolademout in mag, denk ik dat jouw recept dezelfde kant op gaat zo. Leuk dat je er lactose in gaat gebruiken!

Voor de cold steep kun je inderdaad gewoon iets minder spoelwater nemen, maar van die halve liter blijft ook wel wat in de gerst hangen natuurlijk.

 :degroeten:

Mark.

breda82

Ik heb het recept iets aangepast, ik ga de geroosterde gerst voor de helft steepen. De lactose voeg ik later toe, afhankelijk van hoe zoet het geheel eindigt.

Ik zit alleen echt met vragen over de kleur, ik heb zaken flink verhoogt maar EBC blijft laag.  Als ik een recept van De Roerstok zie die op 174 EBC uitkomt snap ik het niet, daar gebruiken ze veel minder donkere mouten. Wat doe ik fout?

https://www.roerstok.nl/recepten?id=241



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBB Oatmeal chocolate milkstout
Brouwdatum
BierstijlStout (Milk)
Volume21,0 l
Begin SG1,052 SG
Berekende kleur (Morey)92 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
11,90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,600 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,5 %
0,550 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,8 %
0,450 kgCara-120Brewferm120 EBC8,8 %
0,225 kgBrewferm chocolate malt 800 - 1000 ebcBrewferm900 EBC4,4 %
0,180 kgBrewferm Geroosterde gerst 1000 - 1300 ebcBrewferm1200 EBC3,5 %
0,100 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Infusie67,0 °C1 min.60 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gMagnum (pellets)pellets12,0%60 min.28,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
2,00 gWyeast gistvoedinganderskoken
100,00 gLactoseandersnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


Jacques

Citaat van: breda82 op 01-12-2017  16:57 uIk zit alleen echt met vragen over de kleur, ik heb zaken flink verhoogt maar EBC blijft laag.  Als ik een recept van De Roerstok zie die op 174 EBC uitkomt snap ik het niet, daar gebruiken ze veel minder donkere mouten. Wat doe ik fout?

Staar je niet blind op berekende kleurwaarden. Zeker bij donkere bieren.
Misschien kun je forumlid Esterenbrouw (de bedenker van het recept) vragen hoe donker hij het bier inschat.

breda82

Bedankt voor je reactie jacques, morgenochtend ga ik brouwen, denk niet dat het meer lukt om dat te doen. We gaan zien wat het resultaat gaat worden :)

breda82

Ben aan het spoelen nu, eerste afloop ziet er keurig uit en heeft een sg van 1062. Kleur mooi zwart. Smaak is nu al goed haha




pippakillinova

Citaat van: breda82 op 02-12-2017  11:49 uBen aan het spoelen nu, eerste afloop ziet er keurig uit en heeft een sg van 1062.

Prima maischrendement als ik dat zo zie. Ik zat gisteren met een soortgelijk bier en maischschema preboil op sg 1055 (15L). Ik heb 2 uur gekookt en uiteindelijk maar wat kandijstroop bijgegooid om richting het gewenste sg te raken (was een 6kg storting btw).

Een beetje hoger SG vind ik persoonlijk wel prettig bij dit soort bieren. Door de donkere mouten vergisten ze nl. vaak niet zover door.

breda82

Volgens BrouwHulp zou ik voor het koken op 1044 moeten uitkomen eindige uiteindelijk 1043 op 20 graden, nog niet eerder zo goed in de buurt gekomen. Spoelen ook niet vast, had dit keer iets fijner geschroot.

pippakillinova

Citaat van: breda82 op 02-12-2017  13:08 uVolgens BrouwHulp zou ik voor het koken op 1044 moeten uitkomen eindige uiteindelijk 1043 op 20 graden, nog niet eerder zo goed in de buurt gekomen. Spoelen ook niet vast, had dit keer iets fijner geschroot.

Waar denk je op uit te komen na vergisting?

breda82

Citaat van: pippakillinova op 02-12-2017  14:17 uWaar denk je op uit te komen na vergisting?

1014 volgens BrouwHulp maar ik weet niet of die de lactose meeneemt.

Half 9 begonnen en zojuist het vat in gegaan. Ben benieuwd!!

pippakillinova

Citaat van: breda82 op 02-12-2017  15:17 u1014 volgens BrouwHulp maar ik weet niet of die de lactose meeneemt.

Half 9 begonnen en zojuist het vat in gegaan. Ben benieuwd!!

Het is net werken he, dat brouwen  ;)

Ik ben ook benieuwd of je 1014 gaat halen.

breda82

Uitgekomen op 1017 maar dat is incl lactose. Morgen ga ik bottelen. Hoeveel bottelsuiker is gebruikelijk bij dergelijk bier. Ik zat aan 5 a 6 gram per liter te denken?

Jacques

Citaat van: breda82 op 15-12-2017  23:11 uUitgekomen op 1017 maar dat is incl lactose. Morgen ga ik bottelen. Hoeveel bottelsuiker is gebruikelijk bij dergelijk bier. Ik zat aan 5 a 6 gram per liter te denken?

Dat is meer dan genoeg. Je zou zelfs naar 4 à 5 gram kunnen gaan.

breda82

Citaat van: Jacques op 15-12-2017  23:55 uDat is meer dan genoeg. Je zou zelfs naar 4 à 5 gram kunnen gaan.

Bedankt, dan hou ik het op 5 gram. Smaak komt nu al in de buurt van wat ik voor ogen had. Dit lijkt een mooi bier te gaan worden!

breda82

Vandaag geproefd, en hij is naar mijn bescheiden erg goed gelukt. Goed doordrinkbaar toch romig mondgevoel, geroosterde mout in balans. Mooie smaaklagen, zoet vol, dan heel licht friszurige smaak en mooie bittere afdronk met donkere chocolade

Martijn0172

Hoe heeft de smaak zich ontwikkeld na een paar maanden? Ik zit er aan te denken om dit recept na te brouwen. ^-^

breda82

Citaat van: Martijn0172 op 21-03-2018  10:06 uHoe heeft de smaak zich ontwikkeld na een paar maanden? Ik zit er aan te denken om dit recept na te brouwen. ^-^

Zie deze reactie nu pas, hij was zeer goed, heb nog een flesje over die ga ik van het weekend open maken. Binnenkort brouw ik een nieuwe versie, die ga ik iets aanpassen. Meer lactose en iets om choco smaak te verhogen.

Martijn0172

Dank voor je reactie, je bent voor mij op tijd want de mijne staat over een paar weken gepland
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=37424.0

Waar denk je aan om de cholcolade smaak mee te verhogen? Meer chocomout of eerder cacaonibs of poeder?

breda82

Citaat van: Martijn0172 op 07-09-2018  10:29 uDank voor je reactie, je bent voor mij op tijd want de mijne staat over een paar weken gepland
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=37424.0

Waar denk je aan om de cholcolade smaak mee te verhogen? Meer chocomout of eerder cacaonibs of poeder?

Leuk!
Mijn volgende split ik weer. De ene route volg ik met iets meer chocomout en zeker meer nibs misschien wel dubbele hoeveelheid geroosterde nibs.

De andere helft wil ik experimenteren en stuk zoeter maken en ook wat natuurlijk choco extract toevoegen om te kijken hoe dicht ik bij chocolademelk kan komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.