Goedenavond,
2 dec heb ik een brouwdag gepland. Ik wil graag een milkstout gaan brouwen.
Mijn doel is om een bier te brouwen welke doet denken aan chocomelk dus gematigd zoet met een romig mondgevoel, fijn schuim, nadruk op donkere chocolade tonen, relatief laag in alcohol. Op internet kwam ik een recept tegen en die heb ik hier en daar een beetje aangepast. Ik wil geen aroma hop gebruiken om smaken van de mout de boventoon te laten voeren dus alleen magnum voor beetje bitterheid.
In het originele recept zou 800 gram cara 120 gaan, dat is veel meer dan de fabrikant adviseert dus ik heb die al flink wat verminderd. Ik denk dat 500 ook nog veel teveel is?
De kleur komt nu op 64 ebc uit, dat is denk ik te licht, qua kleur zou ik graag een mooi zwart bier willen hebben alleen heb ik met de gebruikte speciaalmouten nog geen ervaring dus kan ik niet goed inschatten wat er gebeurt als ik de parameters aanpas. Welke mouten kan ik verhogen om meer kleur te krijgen zonder teveel koffie/bitterheid te krijgen?
Eventueel ga ik nog een experiment uitvoeren door de batch te splitsen en coco nibs toe te voegen bij de ene helft en de andere helft (misschien vloeken in de kerk) "natuurlijk" chocolade extract/aroma toe te voegen
Hoor graag jullie mening over dit recept en wat ik nog zou kunnen aanpassen.
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | |
Naam recept | BB Oatmeal chocolate milkstout |
Brouwdatum | |
Bierstijl | Stout (Milk) |
Volume | 21,0 l |
Begin SG | 1,055 SG |
Berekende kleur (Morey) | 64 EBC |
Berekende bitterheid (Rager) | 27 IBU |
Brouwzaalrendement | 75,0 % |
Kooktijd | 60 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 18,00 l | Water uit Zutphen |
12,19 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 66 mg/l | 12 mg/l | 66 mg/l | 215 mg/l | 94 mg/l | 41 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 4,200 kg | Pale Ale mout | Dingemans | 7 EBC | 77,8 % |
0,500 kg | Cara-120 | Brewferm | 120 EBC | 9,3 % |
0,450 kg | Havervlokken | Supermarkt | 2 EBC | 8,3 % |
0,090 kg | Brewferm Geroosterde gerst 1000 - 1300 ebc | Brewferm | 1200 EBC | 1,7 % |
0,080 kg | Carafa Special III | Weyermann | 1400 EBC | 1,5 % |
0,075 kg | Brewferm chocolate malt 800 - 1000 ebc | Brewferm | 900 EBC | 1,4 % |
Onvergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Fabrikant | Kleur | % | 0,200 kg | Lactose | Onbekend | ? EBC | .. |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Infusie | 67,0 °C | 1 min. | 60 min. | 3,3 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 14,3 g | Magnum (pellets) | pellets | 12,0% | 60 min. | 27,0 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 11,5 g | SafAle English Ale (S-04) | bovengist |