Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Iets roods met restingrediŽnten  (gelezen 702 keer)

Offline Oscar II

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Gelukkig gebrouwd
Iets roods met restingrediŽnten
« Gepost op: 01-09-2018 17:35 u »
Hoi allemaal,
Normaal gesproken zoek ik op internet recepten op die ik een beetje aanpas en waarmee ik dan brouw. Ik werk nooit heel precies op de letter maar het komt meestal wel goed. Nu heb ik wat restmouten die ik op wil maken en daarom heb ik voor het eerst met BrouwVisie een recept in elkaar proberen te zetten. Ik dacht. Ik doe iets roods en heb een beetje geschoven en gedaan en daar kwam het volgende uit:

-----------------------------------------------------------------------
¶                       BrouwVisie Receptrapport                       ¶
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Rode bloemekes
Kenmerk                   :
Brouwdatum                : 1-9-2018
Biertype                  : Irish Red Ale
Aantal liters             : 20
Gewenst begin SG          : 1063 (6,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 30,75 liter
Maischdikte               : 4,21 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 6,75 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 34 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 26 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Palemout (DM)                70,2 %         4,000 kg       8 EBC                                                                     
Amber (DM)                   7,0 %          0,400 kg       50 EBC                                                                 
Cara-red                     8,8 %          0,500 kg       50 EBC                                                               
Pilsmout (DM)                14,0 %         0,800 kg       4 EBC                                                                     

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertau          4,8 %     30 gr          10 Min.        7 EBU                                                                   
Tettnang           3,3 %     45 gr          60 Min.        19 EBU                                                                   

Opmerkingen     : -

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander (gemalen Tijdens kokenkorrels)    10 gr          10 Min.                                                                                       

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Fermentis Safale US-05

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen maischschema
Stap 1: 63įC      30 Min.      4,2 l/kg
Stap 2: 72įC      30 Min.      4,2 l/kg
Stap 3: 75įC      1 Min.      4,2 l/kg

Die koriander was maar een ideetje. Dat had ik ook nog over. Geen idee wat het effect is. Wellicht dat ik dat er ook maar gewoon uit wil laten. Kunnen jullie hier alsjeblieft op schieten voordat ik ga brouwen. Wellicht dat ik iets heel stoms over het hoofd zie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar II

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gelukkig gebrouwd
Re: Iets roods met restingrediŽnten
« Reactie #1 Gepost op: 01-09-2018 17:36 u »
Maischwater is 24 liter trouwens. Geen idee waarom daar 0 staat. In het programma staat het goed.

Offline Thom

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2018 22:05 u »
Persoonlijk vind ik de S-04 erg lekker bij een Irish red. Net even iets fruitiger dan de US-05.

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2018 12:17 u »
Ik zou een beetje meer bitter willen voor een Irish Red. Dus als je nog wat hop hebt.....

Offline Oscar II

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gelukkig gebrouwd
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2018 10:38 u »
Persoonlijk vind ik de S-04 erg lekker bij een Irish red. Net even iets fruitiger dan de US-05.

Goede tip. Ik moet de gist nog bestellen en had US-05 gekozen omdat ik tegenkwam in de suggesties dat die goed is voor de Irish red. Je argument voor S-04 is overtuigend.

Ik zou een beetje meer bitter willen voor een Irish Red. Dus als je nog wat hop hebt.....

Ja, hop genoeg, Met name Tettnanger die ik op wil maken omdat de vriezer tijdelijk was uitgevallen. BrouwVisie gaf echter aan dat ik uit de "range" voor Irish red zou vallen als ik meer zou toevoegen. Ik heb ook nog een oogst van (aroma)hop uit de tuin, al weet ik niet welk type dat is. Dacht eraan daar misschien een kleine gift van toe te voegen in de laatste 5 minuten/tijdens het koelen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2018 11:55 u »
Irish Red Ale gebrouwen laatst met de Windsor van Lallemand, ook erg lekker geworden. Bitterheid zat op 25 IBU destijds, viel erg goed!

Offline Oscar II

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gelukkig gebrouwd
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2018 09:32 u »
Irish Red Ale gebrouwen laatst met de Windsor van Lallemand, ook erg lekker geworden. Bitterheid zat op 25 IBU destijds, viel erg goed!

Dat klinkt als een hele goede suggestie. Ik kende die helemaal niet. Neem ik mee voor mijn volgende ale

Tags: