Brouwerij Stijl

Gestart door RGeraads, 02-02-2016 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Beste allen,

Met gepaste trots kan ik melden dat Nederland per 1 januari een nieuwe commerciële brouwerij rijker is. Samen met mijn buurman Robin en vrouw Anneke hebben we Brouwerij Stijl opgericht.

Brouwerij Stijl is volledig onafhankelijk en qua oppervlakte één van de kleinste (8 m2) van Nederland. We brouwen met een Speidel 50 liter.

13 februari is onze officiële presentatie van 3 tot 5 bij Bier en Plezier in de Food Passage te Almere. U bent van harte uitgenodigd om onze bieren gratis te komen proeven.

Groeten,
Raymond Geraads

William

Gefeliciteerd Raymond.

Welke bieren wil je op de markt zetten?

Jacques

Gefeliciteerd Raymond. Op een of ander manier had ik al langer het idee dat je commercieel wilde gaan. Veel succes toegewenst. 

RGeraads

Dank jullie wel. Ons assortiment zal in het begin bestaan uit een Saison, Wheat Ale, IPA, Dubbel en RIS. Later zal dit worden uitgebreid. Ik heb zat leuke ideeën  :D

Oscar

Citaat van: RGeraads op 02-02-2016  23:11 uWheat Ale

Dat is niet binnen de stijl.... :neenee:

 ;)

orangeloo

Citaat van: RGeraads op 02-02-2016  22:22 uBrouwerij Stijl is volledig onafhankelijk en qua oppervlakte één van de kleinste (8 m2) van Nederland. We brouwen met een Speidel 50 liter.


Gefeliciteerd.  :brouwen:
Ben erg benieuwd naar jullie concept. Gewoon thuis? Kreeg je daar alle vergunningen voor? Wat moet je daar voor aanpassen?
Net ff op Facebook gekeken, dus veel vragen beantwoord. Maar als je er wat over wil vertellen mag dat natuurlijk altijd.  :biersmile:
Dat zou mij ook nog wel wat lijken dan. Niet omdat ik nou zo nodig commercieel wil gaan.
Maar meer om de vraag "kan ik ook bier van jou kopen" te kunnen beantwoorden.
Er zijn namelijk geregeld mensen in mijn kennissen kring die dit vragen, en nu mag ik het niet dus doe ik dat ook niet.
Maar met een brouwerij van 50 liter blijft het toch nog zeer kleinschalig, ik zou bijna zeggen hobby.  ^-^

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 03-02-2016  03:40 uMaar met een brouwerij van 50 liter blijft het toch nog zeer kleinschalig, ik zou bijna zeggen hobby.  ^-^

Met 50 liter is het ook hobby. En zeker als je het met 3 personen doet. Daar houd je financieel niets aan over. Maar wel leuke ontwikkeling. :brouwen:

Adbrouwt

Gefeliciteerd Raymond. 13 februari staat in de agenda. Erg leuk dat jullie zo kleinschalig beginnen. Succes met jullie commerciële start

wonnink

Gefeliciteerd, en veel geluk gewenst

Het enige wat ik me afvraag,
Heeft het zin om met zo`n kleine capaciteit commercieel te gaan?
Lijkt mij dan zinvoller om het dan als een gewone hobby te houden, al kan ik het natuurlijk helemaal mis hebben?

Gr Erwin

RienP

Gefeliciteerd en veel succes Raymond. Dat er maar mooie bieren uit de brouwerij mogen vloeien.  :brouwen:

RGeraads

Dank allemaal voor de leuke reacties.

We hebben besloten een commerciële brouwerij op te richten om precies de reden die Orangeloo zegt. Het legaal kunnen verkopen van onze bieren. Hiervoor zijn verschillende dingen die je moet regelen, namelijk in de eerste plaats een AGP (accijnsgoederenplaat). Hier hebben we ruim een half jaar over gedaan, maar dit kwam ook voornamelijk door de verbouwing van de schuur. De douane wil eerst bekijken of het object waar de brouwerij in gemaakt wordt ook daadwerkelijk in aanmerking kan komen voor een AGP, vervolgens moet je de brouwerij opbouwen zoals je die wilt gaan gebruiken en dan komt de douane weer langs om een definitief besluit te nemen (dit was bij ons een formaliteit). Het is belangrijk dat je een goed systeem hebt voor de administratie (moutvoorraad, accijns). Wij hebben kunnen regelen dat we accijns betalen op het moment dat het bier gebotteld wordt (aantal gebottelde flesjes bepaalt het accijnsbedrag). Dit heeft voor ons als voordeel dat het bier in huis of in een externe opslag opgeslagen mag worden voor de hergisting op de fles. Het nadeel is dat als het bier toch niet goed blijkt te zijn dat je de accijns voor dit bier wel kwijt bent.

Naast de douane moet je ook contact opnemen met de gemeente en de milieudienst voor de benodigde vergunning. Zij toetsen vervolgens of er niet teveel overlast ontstaat door de brouwerij voor de omgeving. Als je het klein houdt, net als ons, dan is dit vaak geen probleem. Ook wordt bekeken of dit binnen het bestemmingsplan past.

We zijn weliswaar een commerciële brouwerij, wat niet meer wil zeggen dan dat we bier produceren in een kleine hoeveelheid, hier accijns over betalen en dus het bier op een legale manier mogen verkopen. Dit alles naast onze fulltime banen. We hebben tegen elkaar gezegd dat het geen must is om groter te worden, maar dat we vooral plezier gaan beleven in het brouwen en verkopen en mocht het ooit groter groeien, dan is dat mooi meegenomen en zullen we het zeker niet nalaten om ook deze stappen te nemen.

Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik dat graag. Ik zal deze met alle plezier beantwoorden.

Groeten,
Raymond

seed7

Citaat van: RGeraads op 04-02-2016  09:09 uNaast de douane moet je ook contact opnemen met de gemeente en de milieudienst voor de benodigde vergunning. Zij toetsen vervolgens of er niet teveel overlast ontstaat door de brouwerij voor de omgeving. Als je het klein houdt, net als ons, dan is dit vaak geen probleem. Ook wordt bekeken of dit binnen het bestemmingsplan past.

Dat is in de loop der jaren wel veranderd. In de jaren negentig heb ik al eens de mogelijkheden om iets te doen geïnventariseerd. In twee gemeenten kreeg ik geen enkele medewerking, het werd botweg niet toegestaan. Bij een was men zelfs zo betuttelend dat er werd gezegd dat het ook 'niet mocht' omdat het bedrijfseconomisch toch geen haalbare kaart was. Nu is het geen probleem om met een goed stuk in handen midden in een woonwijk in je garage een brouwerij van gepaste schaal te beginnen.

Ingo

RGeraads

Citaat van: seed7 op 04-02-2016  09:19 uDat is in de loop der jaren wel veranderd. In de jaren negentig heb ik al eens de mogelijkheden om iets te doen geïnventariseerd. In twee gemeenten kreeg ik geen enkele medewerking, het werd botweg niet toegestaan. Bij een was men zelfs zo betuttelend dat er werd gezegd dat het ook 'niet mocht' omdat het bedrijfseconomisch toch geen haalbare kaart was. Nu is het geen probleem om met een goed stuk in handen midden in een woonwijk in je garage een brouwerij van gepaste schaal te beginnen.

Ingo

Gelukkig waren ze bij ons heel soepel. In eerste instantie werden we ook afgescheept, maar we kwamen goed beslagen ten ijs. Een uitgewerkt businessplan kan vaak voor de leken in de ambtenarij wonderen verrichten. Zo ook in ons geval. Ik ken ook (recente) gevallen waar het allemaal niet zo soepel loopt. Ik denk dat het per gemeente verschilt en binnen de gemeentes zelfs per ambtenaar.

orangeloo

Citaat van: RGeraads op 04-02-2016  09:09 uWe hebben besloten een commerciële brouwerij op te richten om precies de reden die Orangeloo zegt.

 :brouwen: Ik word steeds nieuwsgieriger.   ^-^
Ben net klaar met een bouwproject (maken van een sauna) ik heb dus wel weer wat tijd over om de garage te verbouwen.  ;)

Gerb

Leuk Raymond, gefeliciteerd!

Oscar

Citaat van: RGeraads op 04-02-2016  09:09 uHet nadeel is dat als het bier toch niet goed blijkt te zijn dat je de accijns voor dit bier wel kwijt bent.

Dat is geen nadeel, want bier dat "niet goed" is kun je vernietigen (wel ff aanmelden) en dan kun je de accijns terug vragen. Zelfs bier van jaaren oud... :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 04-02-2016  10:57 uDat is geen nadeel, want bier dat "niet goed" is kun je vernietigen (wel ff aanmelden) en dan kun je de accijns terug vragen. Zelfs bier van jaaren oud... :)

Goede tip.  :brouwen:
Maar ooit kreek ik de tip, van ene Oscar  :weetniet:, om dat bier te bewaren, misschien werd het nog een drinkbare Lambiek.
Ik ben blij dat ik die tip toen heb opgevolgd.  ^-^

wilbertd

'Heerlijk' initiatief  :biersmile:

Leidsche_Brouwer

Leuk zeg, gefeliciteerd!
Houd ons vooral op de hoogte :D

Vraagje, wat zijn de kosten van de vergunningen? Moet je die jaarlijks blijven vernieuwen of zo, of is het eenmalig iets betalen en thats it?

Puck

Ten eerste: Gefeliciteerd! Prachtig weer een brouwerij erbij!  :brouwen: :biersmile: :proost:

Ten tweede een vraag: Ik was altijd in de veronderstelling dat een schuur/garage bij een woonhuis op hetzelfde perceel nooit een AGP status kan krijgen... Of heb ik het al die tijd mis gehad?

RGeraads

Citaat van: Leidsche_Brouwer op 04-02-2016  16:59 uLeuk zeg, gefeliciteerd!
Houd ons vooral op de hoogte :D

Vraagje, wat zijn de kosten van de vergunningen? Moet je die jaarlijks blijven vernieuwen of zo, of is het eenmalig iets betalen en thats it?

Dank je wel, ga ik doen. Wat betreft de kosten van de vergunningen, deze zijn er wel, maar mag geen nekbreker zijn. AGP is zelfs helemaal gratis, je betaalt enkel de accijns wanneer je gaat produceren. Voortoets bestemmingsplan ligt rond de 50 euro (heb geen exacte bedragen bij de hand momenteel) en de omgevingsvergunning ligt rond de 300 euro, maar hier gaan de kosten voor de voortoets weer af. Al met al dus een prikkie van het totaalbedrag wat benodigd is om de schuur/ garage om te bouwen tot brouwerij ;)

RGeraads

Citaat van: Puck op 05-02-2016  00:31 uTen eerste: Gefeliciteerd! Prachtig weer een brouwerij erbij!  :brouwen: :biersmile: :proost:

Ten tweede een vraag: Ik was altijd in de veronderstelling dat een schuur/garage bij een woonhuis op hetzelfde perceel nooit een AGP status kan krijgen... Of heb ik het al die tijd mis gehad?

Dank je wel. Het wordt een uitdaging om anders te zijn dan de andere brouwerijen in Nederland, maar ik ga mijn best doen ;) Aan een AGP op hetzelfde perceel als een woonhuis zijn wat voorwaarden verbonden. Zo mag het object waar de AGP in gevestigd wordt niet vastzitten aan het woonhuis. Voor een inpandige garage krijg je bijvoorbeeld geen AGP. Daarnaast moet de brouwerij via een eigen ingang bereikbaar zijn. Mocht de douane langs komen om de zaken te controleren, dan willen ze niet door het woonhuis om de brouwerij te bereiken. Een eigen ingang via achterom is dus een must. Voor de rest heeft de douane weinig te maken met hoe je de brouwerij inricht of afwerkt, maar je moet wel rekening houden dat je een bezoekje kunt krijgen van de VWA (voedsel- en warenautoriteiten).

seed7

Citaat van: RGeraads op 05-02-2016  07:45 uVoor een inpandige garage krijg je bijvoorbeeld geen AGP.

Jawel hoor ;) zolang die maar niet direct vanuit het woonhuis bereikbaar is,

Ingo

ledoomi

Hoi,

Ik was wat aan het rond neuzen naar informatie over een AGP en kwam zo bij dit bericht.
Ik ben zelf ook bezig om professioneel(er) te gaan. Maar ik stuit op een hoop papier winkel van de douane. (de AGP risico en de bedrijfsbeschrijving) Ik heb het al eens ingediend maar kwam snel weer retour omdat het niet volledig was ingevuld. Terwijl ik alles het beantwoord.
Ik heb geen idee wat ze willen weten en na het gesprek kom ik er ook niet uit. Weet jij of iemand die mij hiermee kan helpen?
Het klinkt hier alsof er niemand problemen mee heeft gehad en dat het appeltje eitje is.
Een voorbeeld zou handig zijn.

Alvast bedankt!

RGeraads

Stuur even een mail naar info(at)brouwerijstijl(punt)nl. Mijn vrouw heeft voor ons de aanvraag gedaan en al verschillende start ups op weg geholpen. Zij kan je waarschijnlijk wel verder helpen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.