Weizen voor onze tennisclub

Gestart door Bentley, 01-03-2018 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bentley

Voor onze tennisclub zijn we op het idee gekomen om een eigen bier te laten brouwen. In ons clubhuis worden al talrijke bieren verkocht en om er uit te springen hadden we gedacht aan een fris zomers Weizenbier. Niets zo zalig om na een uurtje balletjes kloppen op het terras een lekkere pint te kunnen drinken. Over Weizenbieren lees ik op het net niet zo heel veel info. Heeft dit een reden? Het is nochtans een heerlijk biertje dat we als Belgen en Nederlanders toch ook graag drinken op de zonnige terrasjes in de skigebieden. Is dit een bier dat we makkelijk zouden kunnen laten maken bij (micro)brouwerijen die zich bezighouden met het maken van biertjes voor verenigingen? Als jullie tips hebben over zaken waarmee we rekening moeten houden voor dit type bier, hoor ik het graag :-)

dirk

Allereerst welkom op het forum.

Als je niks kunt vinden over weizenbier dan heb je zeker nog geen kennis gemaakt met de zoekfunctie van het forum, deze staat rechtsboven in. Er is echt wel veel geschreven over weizenbieren, ook zijn er diverse (prijswinnende) recepten gedeeld.

Wil je op je tennisclub legaal willen verkopen zonder ketels en de rompslomp, dan kun je het beste het bier laten maken bij een microbrouwerij, en dan labelen onder eigen naam. Dan wordt de tennisvereniging een zg. 'huurbrouwer'.

Groet,

Dirk

Knobby

Het helpt ook als je even zegt waar in het land je zit.
Het huurbrouw verhaal is inderdaad het minste gedoe, je betaalt gewoon een prijs per fles en alle accijns en btw en andere regelgeving etc is al geregeld.
Minimale batch is denk ik wel rond de 500l

Bentley

Ok, ik ga alvast wat beter zoeken dan op dit forum  ;D

Ik wilde gewoon toch al eens rondhoren hier op het forum of er mensen ervaring hebben met Weizenbier brouwen om te zien wat de mogelijkheden zijn en waar we rekening moeten mee houden.

We zijn gelegen tussen Brussel en Antwerpen en er kan zeker al voor minder dan 500 liter gebrouwen worden ook bij een brouwerijtje hier in de buurt.

Oscar

Citaat van: Bentley op 01-03-2018  22:46 uIk wilde gewoon toch al eens rondhoren hier op het forum of er mensen ervaring hebben met Weizenbier brouwen om te zien wat de mogelijkheden zijn en waar we rekening moeten mee houden.

De beste weizen koop je toch in Dld serieus. En weizen brouwen bij een Belgische brouwerij... Dat wordt nooit "the real thing" Brouw dan een mooie Belgische blonde voor de tennis club :-)

Bentley

Citaat van: Oscar op 01-03-2018  22:56 uDe beste weizen koop je toch in Dld serieus. En weizen brouwen bij een Belgische brouwerij... Dat wordt nooit "the real thing" Brouw dan een mooie Belgische blonde voor de tennis club :-)

We hebben echt wel aan een "blonde" gedacht hoor maar met dit idee zouden we eens iets willen doen dat er uitspringt vandaar het idee voor het Weizenbier. Ik weet niet of we onze leden genoeg zouden aanspreken met een blonde tussen de andere bieren (Duvel, Cornet, Hoegaarden, Karmeliet...) die we nu al serveren.

Jacques

Citaat van: Bentley op 02-03-2018  07:35 uWe hebben echt wel aan een "blonde" gedacht hoor maar met dit idee zouden we eens iets willen doen dat er uitspringt vandaar het idee voor het Weizenbier. Ik weet niet of we onze leden genoeg zouden aanspreken met een blonde tussen de andere bieren (Duvel, Cornet, Hoegaarden, Karmeliet...) die we nu al serveren.

Een weizen is een fris bier en redelijk bekend. Daar zijn er ook heel veel van.

Je kunt natuurlijk ook een ander toegankelijk bier brouwen zoals een speciaal belge, maar dan met Engelse palemout en wat Amerikaanse hop.  ;)
Een beetje buiten de lijntjes maar wel smakelijk en een beetje trendy...

Bentley

Citaat van: Jacques op 02-03-2018  23:34 uEen weizen is een fris bier en redelijk bekend. Daar zijn er ook heel veel van.

Je kunt natuurlijk ook een ander toegankelijk bier brouwen zoals een speciaal belge, maar dan met Engelse palemout en wat Amerikaanse hop.  ;)
Een beetje buiten de lijntjes maar wel smakelijk en een beetje trendy...

Jacques, wat is een speciaal belge? Welke varianten zijn reeds op de markt verkrijgbaar?

Knobby

Citaat van: Bentley op 06-03-2018  09:52 uJacques, wat is een speciaal belge? Welke varianten zijn reeds op de markt verkrijgbaar?
Palm, Koninck etc

Jacques

Citaat van: Knobby op 06-03-2018  10:10 uPalm, Koninck etc

Precies. Mijn voorstel is net een beetje anders te brouwen. Bijvoorbeeld een andere gist te gebruiken, hop of andere basismout dan gebruikelijk.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 06-03-2018  21:55 uPrecies. Mijn voorstel is net een beetje anders te brouwen. Bijvoorbeeld een andere gist te gebruiken, hop of andere basismout dan gebruikelijk.
:lol: Kortom een ander bier  :lol:
Maar ik begrijp hem wel. Als je wat veranderd geeft dat een ander karakter aan het bier wat speciaal voor de tennis vereniging gebrouwen is. Met hop kun je zeker heel makkelijk de smaak veranderen door bijvoorbeeld wat citrus hoppen te gebruiken in de nagisting krijg je een extra frisse weizen.

Bentley

Bieren zoals Palm en De Koninck zijn niet bepaald de bieren die bij ons goed draaien in het clubhuis. Vandaar ons idee om in de richting van Weizen te gaan. We zitten met een jonge (maar ook oudere) garde op de club en uit een rondvraag is duidelijk een voorkeur gekomen voor Weizen bier. Maar de vraag is of we een brouwerij zullen vinden die voor ons zo'n smakelijk zomerbiertje kan brouwen. Ik heb een aantal kleinere brouwerijtjes die bieren op maat brouwen aangeschreven met de vraag wat er mogelijk is dus ik wacht op feedback.

dirk

Citaat van: Adbrouwt op 07-03-2018  08:08 uMet hop kun je zeker heel makkelijk de smaak veranderen door bijvoorbeeld wat citrus hoppen te gebruiken in de nagisting krijg je een extra frisse weizen.

Een variant op  Grolsch Weizen IPA of Schneiders Hopfen Weisse Tap 5, da's zuipen geblazen... :proost:

Jacques

Citaat van: Bentley op 07-03-2018  11:20 uBieren zoals Palm en De Koninck zijn niet bepaald de bieren die bij ons goed draaien in het clubhuis. Vandaar ons idee om in de richting van Weizen te gaan. We zitten met een jonge (maar ook oudere) garde op de club en uit een rondvraag is duidelijk een voorkeur gekomen voor Weizen bier. Maar de vraag is of we een brouwerij zullen vinden die voor ons zo'n smakelijk zomerbiertje kan brouwen. Ik heb een aantal kleinere brouwerijtjes die bieren op maat brouwen aangeschreven met de vraag wat er mogelijk is dus ik wacht op feedback.

Bieren als Palm en De Koninck hebben een beetje een bestoft imago. Het zijn bieren van vroeger. Maar deze zijn in een hedendaags jasje te gieten. Het grappige is dat men dan iets bekends herkend terwijl het net wat anders is.

Oude bieren weer nieuw leven in blazen is vrij actueel. Kijk maar eens naar het feit dat Brand nu een gose op de markt wil brengen. Dit biertype was in Duitsland nagenoeg verdwenen. Nu zijn er meerdere craft brouwerijen die het brouwen en is het een nieuwe trend.

Een weizen is snel 13 in een dozijn. Daar zijn er zo veel van. Net als een IPA touwens maar dat bier voor 'jong volk'. Dat is tenminste hetgeen ik een tijd geleden geleden te horen kreeg van een ober toen ik vrij extreme IPA bestelde: "Maar meneer daar bent u toch veel te oud voor", was zijn reactie.  ;D

BrouwMout.nl

Voor een serieuze Weizen zul je met decoctie moeten brouwen. Weizen laat je dus best brouwen bij een brouwerijtje in Beieren, die zijn ingericht voor de juiste brouwtechniek.

Verder is ook alle commerciele Weizen voorzien van cloudifiers, als je bij een lokale kleine brouwerij brouwt wordt dit zeer waarschijnlijk niet gebruikt en krijg je een helder bier met een bepaald andere smaak dan je van Weizen gewend bent.


Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 07-03-2018  21:41 uOude bieren weer nieuw leven in blazen is vrij actueel. Kijk maar eens naar het feit dat Brand nu een gose op de markt wil brengen. Dit biertype was in Duitsland nagenoeg verdwenen. Nu zijn er meerdere craft brouwerijen die het brouwen en is het een nieuwe trend.

Wel als "limited edition in 2019 op de markt"

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 08-03-2018  10:27 uWel als "limited edition in 2019 op de markt"

Hopbier

Er zijn meerdere brouwerijen die een gose op de markt zetten. De aloude bierstijl maakt weer een terugkeer.
Dit is in het verleden met meer bierstijlen gebeurd. Zo'n 40 jaar geleden was het Belgische witbier nagenoeg verdwenen. Ook dat bier is in een aantal jaren heel erg populair geworden. Brouwen naar oudere bierstijlen en daar een twist aan geven kan heel verfrissend zijn.

Juindorper

Citaat van: BrouwMout.nl op 08-03-2018  10:16 uVoor een serieuze Weizen zul je met decoctie moeten brouwen. Weizen laat je dus best brouwen bij een brouwerijtje in Beieren, die zijn ingericht voor de juiste brouwtechniek.

Verder is ook alle commerciele Weizen voorzien van cloudifiers, als je bij een lokale kleine brouwerij brouwt wordt dit zeer waarschijnlijk niet gebruikt en krijg je een helder bier met een bepaald andere smaak dan je van Weizen gewend bent.
Regelrechte onzin allemaal.

Gewoon een kwartiertje op 40 ºC en vervolgens een uurtje op 67 ºC. Beslag aanzuren tot pH 5,5 en een beetje calciumchloride in je brouwwater en je krijgt een uitstekende Weizen die niet van de Duitse variant is te onderscheiden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.