Ik vroeg me af of er nog verschil in de flesjes zit qua kans op breuk. De longnecks (33 cl)van Brouwland wegen 300 gram. en die van Brouwmarkt 216 gram. Had gisteren een flesje waar de bodem uit was geklapt en dit was een Brouwmarkt-flesje waarvan het glas op het oog ook wat dunner is. Hoofdoorzaak was overigens vrijwel zeker te vroeg bottelen, enkele andere flesjes vertoonden (vier weken na bottelen) na openmaken al een begin van gushing (kwam nog net niet uit de fles) en teveel schuim bij inschenken. Is er uit de praktijk bekend of de lichtere versie misschien minder druk aan kan of heeft dit daar niets mee te maken?
Longnecks zijn gemaakt voor eenmalig gebruik. Maar wel onder bepaalde voorwaarden. De dikte van het glas is dunner omdat ze bestemd zijn voor eenmalig gebruik. Daardoor kunnen ze ook minder hebben qua druk.
Ik mis wel wat aanvullingen op de antwoorden (keuzes). Ik heb in het begin wel een aantal gushers gehad. Deze waren zowel gerelateerd aan de gist soort en de vergistingstemperatuur. Sinds ik de vergistingstemperatuur kan bijsturen heb ik met hetzelfde recept, handelwijze en gist geen spuiters meer gehad en een beter bier, niet alleen persoonlijk maar ook gewoon 8 punten hoger gescoord bij een open kampioenschap, helaas nog altijd te laag voor een podium plaats, maar wel al boven de 80 punten.
Daarnaast ook wel eens een zwak flesje gehad. 70 flesjes zonder problemen en toch een geklapte die je weken op je hoede houdt.