Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Heb je weleens een gusher of een bom gehad?

Ja, een gusher binnen een week op fles
6 (3.9%)
Ja, een bom binnen een week op fles
4 (2.6%)
Ja, een gusher na 1 tot 4 weken op fles
26 (16.9%)
Ja, een bom na 1 tot 4 weken op fles
7 (4.5%)
Ja, een gusher na 1 tot 3 maanden op fles
31 (20.1%)
Ja, een bom na 1 tot 3 maanden fles
17 (11%)
Ja, een gusher na langer dan 3 maanden op fles
12 (7.8%)
Ja, een bom na langer dan 3 maanden op fles
9 (5.8%)
Nee, nog nooit
42 (27.3%)

Totaal aantal stemmen: 118

Auteur Topic: Gushers en bommen: hoe lang duurde het?  (gelezen 8357 keer)

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
Re: Gushers en bommen: hoe lang duurde het?
« Reactie #50 Gepost op: 05-12-2017 23:01 u »
Ik vroeg me af of er nog verschil in de flesjes zit qua kans op breuk. De longnecks (33 cl)van Brouwland wegen 300 gram. en die van Brouwmarkt 216 gram.  Had gisteren een flesje waar de bodem uit was geklapt en dit was een Brouwmarkt-flesje waarvan het glas op het oog ook wat dunner is. Hoofdoorzaak was overigens vrijwel zeker te vroeg bottelen, enkele andere flesjes vertoonden (vier weken na bottelen) na openmaken al een begin van gushing (kwam nog net niet uit de fles) en teveel schuim bij inschenken. Is er uit de praktijk bekend of de lichtere versie misschien minder druk aan kan of heeft dit daar niets mee te maken?

Longnecks zijn gemaakt voor eenmalig gebruik. Maar wel onder bepaalde voorwaarden. De dikte van het glas is dunner omdat ze bestemd zijn voor eenmalig gebruik. Daardoor kunnen ze ook minder hebben qua druk.

Ik mis wel wat aanvullingen op de antwoorden (keuzes). Ik heb in het begin wel een aantal gushers gehad. Deze waren zowel gerelateerd aan de gist soort en de vergistingstemperatuur. Sinds ik de vergistingstemperatuur kan bijsturen heb ik met hetzelfde recept, handelwijze en gist geen spuiters meer gehad en een beter bier, niet alleen persoonlijk maar ook gewoon 8 punten hoger gescoord bij een open kampioenschap, helaas nog altijd te laag voor een podium plaats, maar wel al boven de 80 punten.

Daarnaast ook wel eens een zwak flesje gehad. 70 flesjes zonder problemen en toch een geklapte die je weken op je hoede houdt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bjorri

• Senior lid
  • Land: nl
  • eeuwige beginner
Re: Gushers en bommen: hoe lang duurde het?
« Reactie #51 Gepost op: 06-12-2017 10:13 u »
Een enkele keer dat een batch na het openen zelf uit de fles kruipt. Slechts een keer een krat gehad die echt boven de gootsteen open moest en dan met enige haast inschenken. Die bieren hebben dan natuurlijk wel dat de gist los komt van de bodem. Voor een Weizen is dat niet zo erg.

Wel een aantal keer gehad dat de bodem uit de fles ligt zoals eerder beschreven. Je pakt dus een fles, hey die is wat lichter dan verwacht. De bodem blijft dan onder in het krat liggen of valt er pas op dat moment af. Restanten van het weggelopen bier heb ik nooit kunnen vinden, kennelijk loopt het heel traag weg. Iets plakkerig is het dan wel onder het krat. Ik hield het er zelf op dat ik die flesjes te kort kopruimte heb gegeven.  Bij warmer worden loopt dan de druk heel snel op maar als zo snel er iets glas wijkt is die overdruk weer weg. (Grolsch beugel). Interessant om te horen dat het mogelijk gewoon beschadigingen zijn. In ieder geval dek ik kratten vaak wel af, zeker bij vervoer in de auto.  Een plas bier is tot daar aan toe maar overal glasscherven en bier spetters is erger.

Tags: