Wanneer gistslurrie oogsten

Gestart door Johnny Stardust, 31-01-2016 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnny Stardust

Regelmatig gebruik ik Wyeast (smackpacks) of WhiteLabs (buisjes) gisten. Aangezien deze gisten best prijzig bedacht ik me, mede door een aantal discussies die ik gelezen had op dit forum, dat ik deze gisten ook zou kunnen bewaren door de slurries er van in gesteriliseerde flessen/potten te bewaren in een koelkast.

Inmiddels heb ik dit voor een aantal gisten gedaan. Het bewaren is helemaal niet veel werk. Ik giet een ruimte halve liter slurrie in een schone gesteriliseerde pot en laat de gist mooi tot rust komen in de koelkast. Zodra ik een pot of 4 heb dan her-verpak ik de slurrie door deze te verdelen over kleine jampotjes. Uiteraard ook hier weer, alles steriel. Een stikkertje er op en weer de koelkast in.

Inmiddels heb ik de eerste batch slurrie 'hergebruikt'. Ik maak daarvoor een starter en voeg een klein kampotje (ca 120 ml. Slurrie toe). Vervolgens kweek ik dit getrapt op en pitch daarmee mijn bier. 1 van mijn laatste vergistingen die ik op deze wijze gepitched heb verliep voorspoedig.

Nu mijn vraag,  er zijn grofweg 2 momenten om slurrie te oogsten. Het eerste moment is na de hoofdvergisting het andere moment is na de nagisting. Nu is mijn vraag; op welk moment kan ik het beste de slurrie oogsten? Direct na de hoofdvergisting heeft het voordeel dat de gist wellicht vitaler is maar daarentegen meer hopresten en eiwitneerslag bevat. Gist oogsten na de nagisting bevat mogelijk minder vitale gist, maar de gist is wel 'schoner' in de zin van geen hopresten en neergeslagen eiwitten.

Hoor graag jullie ervaringen qua 'oogsttijdstip' en jullie overwegingen daarachter,

Tuur

Als ik een giststarter heb gemaakt. Doe ik voordat ik de starter bij het wort doe, een klein beetje in een steriel flesje.
deze zet ik direct weg in de koelkast.
als ik die gist later weer nodig hebt, maak ik van dit flesje opnieuw een starter en schaal deze op tot er genoeg gist is aangemaakt om een volgende batch mee te vergisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.