Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een goed idee als volgende stap  (gelezen 7037 keer)

Offline JKburger

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Een goed idee als volgende stap
« Gepost op: 29-01-2016 16:11 u »
Hallo allemaal,

Ik ben zowel op dit forum als op bierbrouwgebied een nieuweling. Ik heb nu twee keer met een blik gebrouwen en wil eigenlijk wel een stapje verder gaan. Nou zat ik te kijken naar het graan brouwen starterspakket van Brouwmarkt. Dit lijkt me heel leuk omdat je alle kanten op gaan maar ik vind het toch nog wel een beetje prijzig.

Brouw met moutextract lijkt me ook een goede stap maar ik heb het idee dat je qua materiaalkosten bijna evenveel kwijt bent wanneer je met moutextract gaat brouwen als wanneer je gaat moutbrouwen.

Heeft iemand tips over wat een goede volgende stap zou zijn en weet iemand of mijn idee over de kosten tussen moutextract brouwen en moutbrouwen klopt?

Groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
Re: Een goed idee als volgende stap
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2016 16:18 u »
Moutbrouwen hoeft niet zoveel meer te kosten. Het enige wat je dan nodig hebt is een schrootmolen en een (hevel)filter die heel gemakkelijk zelf kunt maken.

Offline JKburger

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2016 16:54 u »
Oke dankje.
Ja ik zag dat het starterspakket voor moutextract brouwen ook al 295 euro kosten, wat ik ook nog wel duur vind. Is er ook een meer budget vriendelijke optie waarbij je al meer moet doen dan enkel water opwarmen en gist toevoegen?

Groetjes

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2016 17:39 u »
Als low-budget je uitgangspunt is zou ik opzoek gaan naar een DE wandkoffiemolen zoals deze; http://tiny.cc/ry9n8x voor het schroten van de mout.

Ik zou een hevelfilter maken van koper zoals hier ook gedaan is: http://tiny.cc/7z9n8x

Als je nog geen pan hebt zou kunnen kiezen voor deze: http://tiny.cc/k29n8x

Een Sondethermometer is redelijk essentieel: http://tiny.cc/p39n8x

Hetzelfde geldt voor een hydrometer: http://tiny.cc/x49n8x

Als vergistingsvat kun je heel goed een schone 20ltr jerrycan zoals deze: http://tiny.cc/d99n8x gebruiken. icm met een waterslotje van een euro. (wel donker wegzetten)

Dan nog een aantal meter siliconen slang voor het hevelen en de grondstoffen (mout/hop/gist) om te brouwen en je kan los. Dat moet voor rond de 150 euro klaar zijn.

Offline JKburger

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2016 17:46 u »
Heel erg bedankt voor je snelle reactie.
Ik had die pan al gevonden inderdaad, het nadeel is alleen dat we een inductie plaat hebben en deze pannen kunnen daar niet op. Dan heb ik dus een gas brander nodig dat kost ook weer 30 eu exclusief gas natuurlijk. Die hevel is inderdaad wel een goed idee net als die schroot molen.

Ik vroeg me ook af hoe makkelijk het eventueel zou zijn om spullen door te verkopen. Het lijkt me heel tof om vol graan brouwen gewoon te proberen maar de vraag is dan, mocht het toch niks voor mij zijn, heb jij dan een idee hoe makkelijk het is om de spullen kwijt te raken voor zeg driekwart van de prijs?

Groetjes

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2016 18:00 u »
IK vergat de wortkoeler nog in mijn opsomming. Die kun je kant en klaar kopen, maar je kunt ook voor zelfbouw kiezen: http://tiny.cc/wtao8x.

Voor koper en eventueel rvs voor de wortkoeler kun je even bij de oud-ijzer handelaren in de regio langsrijden. Grote kans dat ze daar wel wat hebben liggen.

Wat betreft eventueel doorverkopen, goed materiaal is doorgaans zo verkocht via deze site.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2016 18:17 u »
Ik had die pan al gevonden inderdaad, het nadeel is alleen dat we een inductie plaat hebben en deze pannen kunnen daar niet op. Dan heb ik dus een gas brander nodig dat kost ook weer 30 eu exclusief gas natuurlijk.

Je zou ook kunnen kiezen voor een elektrische weckketel; http://tiny.cc/6fbo8x, ik denk dat je dan goedkoper uit bent dan pan+brander+slang+koppelingen+gas.

Offline JKburger

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2016 19:11 u »
Wat versta je onder goed materiaal? Ik was dus aan het kijken naar deze set: http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/graanbrouwen/startset-graanbrouwen-basic-electra.html Leek mij wel fijn, alles er bij gewoon compleet en geen gedoe

Offline wijmaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2016 19:26 u »
Ben ook aan het opstarten, en hen uiteindelijk niet gekozen voor een dergelijke set, ervaring met andere hobby's is dat je uiteindelijk veel toch weer gaat vervangen omdat het soms toch "net niet" is. Heb niet de ervaring om dat hiervoor te beoordelen, dat kunnen anderen hier denk ik prima :)

Ik heb uiteindelijk veel van het prikbord en van marktplaats gehaald. Pannen, maltmill, etc.

Koeler, filter en stc gemaakt op basis van info van forum.

Investering is misschien iets groter maar dan heb je wel direct spullen waar je tijden mee vooruit kan.

Offline JKburger

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2016 21:00 u »
Hoi wijmaar

Voor mijn idee was die set wel degelijk genoeg voor mij. Zeker gezien de kosten vind ik dit wel een goed start budget, mochten sommige dingen het net niet zijn dan komt dat later wel denk ik haha.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2016 16:13 u »
Als low-budget je uitgangspunt is zou ik opzoek gaan naar een DE wandkoffiemolen zoals deze; http://tiny.cc/ry9n8x voor het schroten van de mout.

Zo'n molen kun je beter niet kopen. Die vermaalt echt de mout. Beter is het wat meer uit te geven voor een echte moutschrootmolen.
Als alternatief kun je mout ook geschroot kopen. Onder andere Brouwmout.nl biedt deze mogelijkheid.

En zoals anderen al schrijven hoeft het brouwen met mout echt niet zo heel veel te kosten. De grootte van de pan is afhankelijk van het aantal liters dat je wilt brouwen. Hoe meer liters je wilt brouwen des te groter de investering zal zijn. Als je niet meer dan 10 liter per keer wilt brouwen kun je erg voordelig uit zijn.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2016 16:29 u »
Zo'n molen kun je beter niet kopen. Die vermaalt echt de mout. Beter is het wat meer uit te geven voor een echte moutschrootmolen.
Als alternatief kun je mout ook geschroot kopen. Onder andere Brouwmout.nl biedt deze mogelijkheid.
Ik heb zo'n koffiemolen 2 jaar gebruikt. Het werkt wel maar ideaal is het zeker niet. Ik ben blij dat ik nu al weer een tijdje een walsenmolen heb, maar ja het is wel een investering

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 30-01-2016 16:52 u »
Ik heb zo'n koffiemolen 2 jaar gebruikt. Het werkt wel maar ideaal is het zeker niet. Ik ben blij dat ik nu al weer een tijdje een walsenmolen heb, maar ja het is wel een investering

Door eerst een koffiemolen te kopen investeer je twee keer.  ;)
Nog even wachten met de aanschaf van een schootmolen en tot die tijd de mout geschroot kopen is een betere optie.

Offline HoppyBrewBoy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2016 17:22 u »
Hoi JKburger,

Let op het verschil tussen dergelijk en degelijk in het bericht van wijmar. Dat kan een redelijk verschillende interpretatie opleveren:
Ben ook aan het opstarten, en hen uiteindelijk niet gekozen voor een dergelijke set, ....
Voor mijn idee was die set wel degelijk genoeg voor mij.

Ik deel wijmars ervaring/mening. De kant en klare set bevat mijns inziens teveel spullen die je snel weer zou vervangen als je het leuk blijft vinden en die je niet goed meer verkocht krijgt als het toch niet wat voor je is. In mijn geval ben ik langzaam aan het opbouwen, nu koop ik nog geschroot mout, maar mijn volgende aankoop zal een goede moutmolen (walsen) zijn. Zo kan je het langzaam opbouwen en al wel bezig zijn met brouwen. In elk geval veel plezier op je ontdekkingstocht.

Offline De HaAn

• Vol lid
  • bierbrouwen is mijn hobby (en drinken)
« Reactie #14 Gepost op: 30-01-2016 18:35 u »
Waar woon je? Zoek een brouwmaat. Mijn brouwmaat heeft 14 dagen geleden de eerste keer gebrouwen.
Hij is bij mij langsgekomen en heeft hier zijn mout geschroot.
Het is vaak een kwestie van elkaar vooruit willen helpen we zijn allemaal besmet met het zelfde virus :brouwen:

Offline knookia

• Vol lid
  • Think for yourself; Question authority!
« Reactie #15 Gepost op: 30-01-2016 19:15 u »
En het welbekende advies; volg een bouwcursus. Je krijgt het hele proces te zien en zo kan je ook perfect bepalen en bespreken wat je zelf kan maken, wat je aan moet schaffen en wat je later kan kopen.
Werkte voor mij perfect.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 30-01-2016 20:15 u »
En het welbekende advies; volg een bouwcursus.

Is dat niet wat overdreven?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 30-01-2016 20:33 u »
Is dat niet wat overdreven?

Als het alleen bij theorie zou blijven wel. Gelukkig is dat bijna nooit het geval. Door dingen te zien en vooral door ze te beleven leer je veel. Brouwen leer je door het te doen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 30-01-2016 20:38 u »
Ik bedoelde eigenlijk: is het niet wat overdeven?

Offline knookia

• Vol lid
  • Think for yourself; Question authority!
« Reactie #19 Gepost op: 31-01-2016 16:18 u »
En ik bedoelde volg een bRouwcursus  :biersmile:

Offline JKburger

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 07-02-2016 19:30 u »
Dank je voor al jullie reacties!
Ik heb besloten om toch nog even met blikken te brouwen en zo te kijken of het inderdaad nog leuk blijf vinden. Ik brouw op dit moment nog bij mijn ouders (in Gouda), op mijn studenten kamertje in Amsterdam heb ik helaas geen ruimte :(.
Ik zou het alleen wel leuk vinden om wat meer invloed te krijgen op het bier in plaats van alleen maar water en suiker toe te voegen, heeft iemand tips?

Groetjes

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #21 Gepost op: 07-02-2016 20:11 u »
Toch met moutextract gaan werken  :D.
Ik heb in het begin de blikken overgeslagen en ben begonnen met moutextractpoeder. Recepten zijn gewoon te vinden op internet, je voegt dan zelf hop toe en kan daar al ervaring mee op doen en mee experimenteren. En wat dacht je van de grote keuze uit gisten? Je hoeft de meegeleverder gist niet te gebruiken, vergist een blik een met een andere gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 07-02-2016 21:34 u »
Dank je voor al jullie reacties!
Ik heb besloten om toch nog even met blikken te brouwen en zo te kijken of het inderdaad nog leuk blijf vinden. Ik brouw op dit moment nog bij mijn ouders (in Gouda), op mijn studenten kamertje in Amsterdam heb ik helaas geen ruimte :(.
Ik zou het alleen wel leuk vinden om wat meer invloed te krijgen op het bier in plaats van alleen maar water en suiker toe te voegen, heeft iemand tips?

Groetjes

Je kunt natuurlijk ook gaan brouwen met een pakket van de Hema. Als je geschrote mout koop heb je niet zo veel spullen nodig. De meeste heb je al in huis als je met blikken gebrouwen hebt.

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • Bulldog brewer, 15-20L
« Reactie #23 Gepost op: 07-02-2016 21:47 u »
Als je niet te veel liters hoeft te brouwen kan je ook best goedkoop opstarten met moutbrouwen. Ik ben gestart met de Hema set, verder had ik al een 8 liter pan. Ik heb daarbij nog gekocht:
Pan om te spoelen van 6 liter van big bazaar voor geloof 8 euro
Groot vergiet van Blokker ook voor zoiets
Extra fles van 5 liter en SG meter (die is wel onmisbaar) van Brouwmarkt
Van een oude pasta molen heb ik een schrootmolen gemaakt (met grote steenboor erin gaat ie prima)
En je kunt aan de slag, inmiddels drie brouwsels gebrouwen!

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • Bulldog brewer, 15-20L
« Reactie #24 Gepost op: 07-02-2016 21:55 u »
Oh ja en een thermometer van de Ikea...

Tags: beginner