Weckketel - maar dan niet elektrisch

Gestart door Torben, 29-01-2016 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Torben

Hallo brouwers,

Wanneer ik informatie opzoek vind ik vooral elektrische wekketels met thermostaat.
Nu ben ik op zoek naar iets om in te brouwen (BIAB of Brouw in een zak) en leek een weckketel me wel geschikt.
In het mum van arme student ben ik echter van plan een ouderwetse te kopen, voor op het fornuis.
Ik denk dat dit gewoon gaat? Ik ga koken op inductie, maar daar zou emaile wel op moeten werken.

Sjaak_Deventer

Werkt prima. Gebruik dit al jaren. Heb een kleine pan ernaast voor het spoelwater,

Fripel

Werkt bij mij ook prima, ook op inductie. Even zoeken op marktplaats of in een kringloopwinkel en je hebt voor weinig een mooie brouwpan.
Wel opletten of de bodem nog mooi vlak is, soms is dat niet meer het geval door eerder gebruik op gas. Hoe vlakker de bodem hoe beter de warmteoverdracht is bij inductie.
Ook opletten dat de pan van binnen niet beschadigd is, de kale plekjes gaan roesten, dat is niet lekker in je bier.

Pas wel op met de belastbaarheid (gewicht) van de inductiekookplaat, een volle weckketel met een liter of 25 wort er in is iets anders dan een pannetje groente of aardappelen...

Ik gebruik een los enkel inductie-kookplaatje en laat mijn pan er een fractie boven hangen in mijn brouwrack.
Op die manier rust er geen gewicht op de kookplaat.

Biertje1985

Goed idee voor mijn spoelwater heb nog zo'n inductieplaatje van de Lidl. Die waren spotgoedkoop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.