Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weckketel - maar dan niet elektrisch  (gelezen 1678 keer)

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Weckketel - maar dan niet elektrisch
« Gepost op: 29-01-2016 13:30 u »
Hallo brouwers,

Wanneer ik informatie opzoek vind ik vooral elektrische wekketels met thermostaat.
Nu ben ik op zoek naar iets om in te brouwen (BIAB of Brouw in een zak) en leek een weckketel me wel geschikt.
In het mum van arme student ben ik echter van plan een ouderwetse te kopen, voor op het fornuis.
Ik denk dat dit gewoon gaat? Ik ga koken op inductie, maar daar zou emaile wel op moeten werken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
Re: weckketel - maar dan niet elektrisch
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2016 13:35 u »
Werkt prima. Gebruik dit al jaren. Heb een kleine pan ernaast voor het spoelwater,

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
Re: weckketel - maar dan niet elektrisch
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2016 14:02 u »
Werkt bij mij ook prima, ook op inductie. Even zoeken op marktplaats of in een kringloopwinkel en je hebt voor weinig een mooie brouwpan.
Wel opletten of de bodem nog mooi vlak is, soms is dat niet meer het geval door eerder gebruik op gas. Hoe vlakker de bodem hoe beter de warmteoverdracht is bij inductie.
Ook opletten dat de pan van binnen niet beschadigd is, de kale plekjes gaan roesten, dat is niet lekker in je bier.

Pas wel op met de belastbaarheid (gewicht) van de inductiekookplaat, een volle weckketel met een liter of 25 wort er in is iets anders dan een pannetje groente of aardappelen...

Ik gebruik een los enkel inductie-kookplaatje en laat mijn pan er een fractie boven hangen in mijn brouwrack.
Op die manier rust er geen gewicht op de kookplaat.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
Re: Weckketel - maar dan niet elektrisch
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2016 19:30 u »
Goed idee voor mijn spoelwater heb nog zo'n inductieplaatje van de Lidl. Die waren spotgoedkoop.

Tags: brouwketel