Gistopkweken met te weinig wort

Gestart door Zedd, 28-01-2016 18:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zedd

Hello,

Brouwmarkt levert niet op tijd, met als resultaat dat ik nu te weinig moutextract heb om mijn gist op te kweken. Ik heb een klein whitelabs buisje gevuld met slurry van een vorig brouwsel en maar dertig gram extract. Kan dus niet meer dan zo'n 300 ml maken en voor mijn 10 liter van zaterdag wil ik liefst richting de liter slurry.

Tips hoe ik dit kan oplossen? Kan ik gewoon kristalsuiker gebruiken voor mijn starter? En hoe dan?
Dank!

hobbybob

200 g mout schroten en dat met water van 66 graden in een thermosfles voor een uurtje, afgieten door een keukenzeef en koken :biersmile:

Jukkie

Wellicht zijn er behulpzame brouwers woonachtig bij je in de buurt?

Zedd

Citaat van: hobbybob op 28-01-2016  19:01 u200 g mout schroten en dat met water van 66 graden in een termosfles voor een uurtje, afgieten door een keukenzeef en koken :biersmile:

Het is eigenlijk beschamend, dat ik daar zelf niet aan dacht.
Dank!

abroeders

Ik zou zeker geen suiker gebruiken.
Je kunt een koffielepel slurrie in een starter van 300ml opstarten. Als deze bijna uitgegist is, opschalen door 1 liter wort van 1.050 toe te voegen (je giet dan niet af) en verkrijgt dan een starter van 1,3 liter van ongeveer 1.040 De 2e starter gaat dan als een speer verder.
De 'bijvulstarter' kun je dan morgen maken van moutextract, moutstroop(reformwinkel) of van een beetje geschroote pilsmout; 60 min. in een thermosfles gemaischt op 66 graden. Filteren met een theedoek en even opkoken.

Als je komende zaterdag wil brouwen is het wel kort dag. Hopelijk wil je gist snel aan de gang. Tijd voor bezinken en afgieten is er niet echt meer dan. Ik plan mijn starter altijd minimaal 1 week van tevoren. Beter de starter een aantal dagen in de koeling als te weinig gist enten doordat je starter niet op tijd klaar is.

Zedd

Laat dag, zeg dat wel. Had heel andere plannen maar die werden laat afgezegd en ik wil mijn brouwmomentje niet laten schieten...
Dus moet ik wat anders, hiermee heb ik goede hoop dat het gaat lukken. Uiteindelijk is het een eenvoudige Weizen, als het niet lukt met opkweken dan heb ik nog korrelgisten achter de hand.

Dank dank!

Oscar


tdp

Citaat van: hobbybob op 28-01-2016  19:01 u200 g mout schroten en dat met water van 66 graden in een thermosfles voor een uurtje, afgieten door een keukenzeef en koken :biersmile:

Die tip van je gebruik ik nu ook! Werkt perfect. Ik filter het in mijn hopzak (100 micron), werkt fantastisch!

Groet,
de TDP

Zedd

Die filterzak heb ik ook gebruikt, slim.
En die gist heeft het goed gedaan, dat moet wel goed gaan straks.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.