Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Snelle hoofdvergisting, nu navergisten. Wat is wijsheid?!  (gelezen 2957 keer)

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • HopHop
Snelle hoofdvergisting, nu navergisten. Wat is wijsheid?!
« Gepost op: 28-01-2016 13:56 u »
Afgelopen zaterdag een Pale Ale gebrouwen met Earl Grey.
Afgelopen maandag avond leek de hoofdvergisting al weer tegen zijn eind te lopen.
Dinsdag een SG van 1016 gemeten (begin SG was 1054). Dinsdag heb ik overgeheveld naar een kleiner vat.
Het jongbier leek vrij troebel. Is het verstandig om het nu op de kleinere fles op kamertemperatuur te laten staan met waterslot. Of evt buiten.. (Ik heb geen koelkast of kelder waar het kouder kan staan)
Bottelen is nog te vroeg lijkt me? Of kan ik bottelen? (Als de SG nog niet gedaald is tenminste)

Veel vragen, maar ik weet dat jullie veel weten ;)

Dank alvast weer!

Mike

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Snelle hoofdvergisting, nu navergisten. Wat is wijsheid?!
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2016 14:38 u »
Gewoon nog een week op kamertemperatuur laten staan, daarna optioneel koelen tot een graad of 5. Meestal kun je 2 weken na het brouwen bottelen.
Heb je bepaald of je de vergistingsgraad van de betreffende gist hebt gehaald? Belangrijk is dat er nog wat koolzuur wordt gevormd in de lagerfles, zodat er een beschermende koolzuurdeken over het bier komt. Het risico op kaam wordt groter wanneer het bier aan zuurstof bloot staat.  Blubt ie nog een beetje? Anders een lepeltje suiker toevoegen.

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2016 15:57 u »
Hij blubt niet meer.. En vergistingsgraad niet bepaald. (Vanavond eens opzoeken hoe we dat doen ;))
Voor het suiker toevoegen eerst kijken of het SG is gedaald?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2016 16:01 u »
Als ie niet meer blubt, kan je er sowieso wat suiker bij doen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2016 18:21 u »
Wijsheid is geduld hebben.  Waarom moet het allemaal zo snel vooruit gaan? Waarom zo snel overhevelen? Laat de gist asjeblief zijn ding doen.

Offline abroeders

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2016 19:20 u »

Voor het suiker toevoegen eerst kijken of het SG is gedaald?
Bedoel je bottelsuiker, of suiker uit het recept?
Als het suiker uit het recept is had je het m.i. beter kunnen toevoegen in het 1e vat dus voordat je overgeheveld had.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2016 22:58 u »
Wijsheid is geduld hebben.  Waarom moet het allemaal zo snel vooruit gaan? Waarom zo snel overhevelen? Laat de gist asjeblief zijn ding doen.

Om gist kwijt te raken en geen last te hebben van oxidatie is er niets mis mee om over te hevel als er nog wat gisting is.

Als je ruim voldoende gist gent hebt zal de vergisting niet stilvallen maar gewoon doorgaan. Het is de inactieve gist op de bodem van het gistvat die je kwijt wilt.

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2016 09:44 u »
Van mij hoeft het niet snel, maar wanneer er niets meer gebeurd met het waterslot... Lijkt mij dat je verder kan naar de volgende stap?

Bedoel je bottelsuiker, of suiker uit het recept?
Als het suiker uit het recept is had je het m.i. beter kunnen toevoegen in het 1e vat dus voordat je overgeheveld had.
In het recept geen suiker gebruikt. Zie de opmerking hierboven om nog een beetje activiteit te krijgen in het vat..

Om gist kwijt te raken en geen last te hebben van oxidatie is er niets mis mee om over te hevel als er nog wat gisting is.

Als je ruim voldoende gist gent hebt zal de vergisting niet stilvallen maar gewoon doorgaan. Het is de inactieve gist op de bodem van het gistvat die je kwijt wilt.

De inactieve gist op de bodem is blijven liggen in het 'grote' vergistingsvat. Ik heb 1 gram US Safale per liter gebruikt, dus dat zou voldoende moeten zijn. (0,5 - 1 g per liter volgens de verpakking)

Echter staat het waterslot nu volledig stil en in het midden, dus geen druk vanuit de fles. Is dit erg?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2016 16:04 u »
Van mij hoeft het niet snel, maar wanneer er niets meer gebeurd met het waterslot... Lijkt mij dat je verder kan naar de volgende stap?
In het recept geen suiker gebruikt. Zie de opmerking hierboven om nog een beetje activiteit te krijgen in het vat..

De inactieve gist op de bodem is blijven liggen in het 'grote' vergistingsvat. Ik heb 1 gram US Safale per liter gebruikt, dus dat zou voldoende moeten zijn. (0,5 - 1 g per liter volgens de verpakking)

Echter staat het waterslot nu volledig stil en in het midden, dus geen druk vanuit de fles. Is dit erg?

Als je 1 g gist per liter wort hebt gebruikt heb je royaal gist gent. Mr Malty calculator adviseert 5 g gist voor 10 liter wort met een begin SG van 1054. Jij hebt het dubbele gebruikt.
Dat betekent dat de vergisting snel verloopt. Waarschijnlijk was de vergisting zo goed als helemaal voorbij toen je overhevelde.
Dat het waterslot nu niet meer werkt duidt op het feit dat de vergisting nu helemaal klaar is. Daar is niets mis mee. Zeker gezien de vergistingsgraad van minstens 75%.

Als het SG niet meer daalt over een periode van 3 dagen kun je in principe bottelen. Door het bier nadat er geen gisting meer plaatsvindt nog een week te laten staan klaart het bier verder en heb je minder gist in het bier na het bottelen. Dat komt de smaak ten goede. Wel duurt het wat langer voordat de hergisting op de fles helemaal is voltooid.

Offline Miss Beertje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Net begonnen. Boek Adrie Otte helemaal opgegeten.
« Reactie #9 Gepost op: 14-07-2021 07:29 u »
Even dit topic weer naar boven gehaald, ik zit met dezelfde onzekerheid.

Mijn eerste batch was gelijk pils, en was gelijk heerlijk! Ongelooflijk. ik heb de batch precies na willen brouwen en heb alles geprobeerd zo hetzelfde mogelijk te doen. Dat is behoorlijk gelukt, alleen heb ik de eerste batch in mei gebrouwen en toen had de kelder nog een temperatuur van ca 12 graden. Eind juni had de kelder een temperatuur van ca 17 graden.

Het recept (dat door een forumlid bij BrouwHulp was ingevoerd voor een groter volume) had behoorlijk wat gist (twee zakjes op ca 13,5 liter). Dat had ik al begrepen van andere forumleden, maar omdat het pils zo lekker was geworden heb ik het toch weer met twee zakjes gedaan. De vergisting verliep (met die hogere temperaturen) als een malle! Ik heb het waterslot wel tien keer moeten bij vullen. Dit hoefde de eerste keer niet. Zelfde aantal dagen (12) laten staan, maar het waterslot deed al helemaal niets meer. Overgeheveld naar een gistfles en n dag op kamertemperatuur laten staan.

Volgens het recept moet de SG dalen tot 1004
Vorige keer was het begin SG 1035 en bij bottelen 1008.
Dit keer was begin SG 1035 en nu 1014....

Wat kan ik het beste doen om het nog iets te laten doorgisten? Iets suiker toevoegen? Ik heb hem in de koelkast (1 graden) staan. Of beter iets warmer zetten? Of kan ik over een paar dagen (zelfde als eerste batch) bottelen en dan iets minder suiker toevoegen?

Ik weet nog niet zo goed hoe ik een batch kan bijsturen...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 14-07-2021 09:03 u »
Even dit topic weer naar boven gehaald, ik zit met dezelfde onzekerheid.

Mijn eerste batch was gelijk pils, en was gelijk heerlijk! Ongelooflijk. ik heb de batch precies na willen brouwen en heb alles geprobeerd zo hetzelfde mogelijk te doen. Dat is behoorlijk gelukt, alleen heb ik de eerste batch in mei gebrouwen en toen had de kelder nog een temperatuur van ca 12 graden. Eind juni had de kelder een temperatuur van ca 17 graden.

Het recept (dat door een forumlid bij BrouwHulp was ingevoerd voor een groter volume) had behoorlijk wat gist (twee zakjes op ca 13,5 liter). Dat had ik al begrepen van andere forumleden, maar omdat het pils zo lekker was geworden heb ik het toch weer met twee zakjes gedaan. De vergisting verliep (met die hogere temperaturen) als een malle! Ik heb het waterslot wel tien keer moeten bij vullen. Dit hoefde de eerste keer niet. Zelfde aantal dagen (12) laten staan, maar het waterslot deed al helemaal niets meer. Overgeheveld naar een gistfles en n dag op kamertemperatuur laten staan.

Volgens het recept moet de SG dalen tot 1004
Vorige keer was het begin SG 1035 en bij bottelen 1008.
Dit keer was begin SG 1035 en nu 1014....

Wat kan ik het beste doen om het nog iets te laten doorgisten? Iets suiker toevoegen? Ik heb hem in de koelkast (1 graden) staan. Of beter iets warmer zetten? Of kan ik over een paar dagen (zelfde als eerste batch) bottelen en dan iets minder suiker toevoegen?

Ik weet nog niet zo goed hoe ik een batch kan bijsturen...

Op 1 graad doet de gist niet veel, ik zou hem op 10/15 graden zetten nu, of op keldertemperatuur in jouw geval.

Offline Miss Beertje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Net begonnen. Boek Adrie Otte helemaal opgegeten.
« Reactie #11 Gepost op: 14-07-2021 09:17 u »
Op 1 graad doet de gist niet veel, ik zou hem op 10/15 graden zetten nu, of op keldertemperatuur in jouw geval.

Dankjewel. Hij staat inmiddels in de kelder. Over twee weken sg weer meten? Kan ik hem nu ook te lang laten staan?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 14-07-2021 12:56 u »
Dankjewel. Hij staat inmiddels in de kelder. Over twee weken sg weer meten? Kan ik hem nu ook te lang laten staan?

De meeste brouwers bottelen te snel ;). Ik zou volgende week eens meten. Je gaat nu, door het temperatuurverschil wel activiteit in het waterslot zien waarschijnlijk.

Tags: