Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2016  (gelezen 81335 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Hopoogst 2016
« Gepost op: 28-01-2016 13:24 u »
28 januari, mijn hop loopt al uit, scheuten van ~1 cm.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
Re: Hopoogst 2016
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2016 13:26 u »
Hier zijn de eerste scheuten ook al een tijdje weer zichtbaar  :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2016 13:27 u »
Zag 2 weken terug ook al knoppen in mijn hopplant zitten, zal vanavond eens kijken hoe deze er bij staat.

Is het wijsheid om de hopplant nu al terug te snoeien dan (oude 'ranken' van vorig jaar?)

Groet,
de TDP

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2016 15:10 u »
Is het wijsheid om de hopplant nu al terug te snoeien dan (oude 'ranken' van vorig jaar?)

Normaal laat je na de oogst een paar scheuten van ongeveer een meter staan en knipt die weg als het blad er af gevallen is. Meteen na de oogst radicaal snoeien kan ook.

Als je nu nog ranken van vorig jaar hebt dan kun je die snoeien.

Ingo

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2016 15:11 u »
Oud ranken kun je gelijk na de oogst snoeien dus, dat kan nu zeker wel.

Geen idee hoe m`n hopplanten erbij staan. Ze liggen nog onder een laag bladmateriaal wat ik erop heb gedumpt. Ik merk het vanzelf wel als ze erdoorheen komen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2016 20:08 u »
Normaal laat je na de oogst een paar scheten van ongeveer een meter staan en knipt die weg als het blad er af gevallen is. Meteen na de oogst radicaal snoeien kan ook.

Als je nu nog ranken van vorig jaar hebt dan kun je die snoeien.

Ingo

Had nog geen oogst, dus alles gewoon gelaten zoals het was. Net maar ff teruggesnoeid. Er zitten al wel knoppen aan de 'stam', benieuwd of ik dit jaar kan oogsten :D

Bedankt voor de reactie!

Groet,
de TDP

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 06-03-2016 19:07 u »
Ingo, geen foto's dus is het niet waar... ;)

In mijn tuin vandaag:

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
Starten met hopplanten
« Reactie #7 Gepost op: 07-03-2016 14:46 u »
Hallo,

Ik wil dit jaar hop gaan planten. Nu is mijn vraag het volgende:
Ik wil starten met 2 planten. Welke kan ik nu het beste gaan planten en zijn er mensen die hier stekken voor hebben?

Ik brouw op dit moment veel dubbel, tripel, blond dus er moet wel wat mee te doen zijn.

Alle tips welkom.

Offline LeBo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Starten met hop planten.
« Reactie #8 Gepost op: 07-03-2016 16:01 u »
Hoi,

Ik heb anderhalve week geleden 3 soorten hopzaden gekocht, Saaz Hallertau en Cascade. Dit via Ebay. We willen wat meer gaan aanplanten, zijn misschien hier en daar iets te enthousiast sinds we bier aan het brouwen zijn.  ;D We zijn er op attent gemaakt dat hop groeit als de ziekte dus om dit in onze eigen, te kleine tuinen, te planten zien we niet zitten. Binnen ons netwerk hebben we toegang tot de stadslandbouwgrond waar we wellicht wel kunnen gaan verbouwen anders trekken we de natuur in en planten het in het plaatselijke bos.
iI kan je dus helaas geen antwoord geven op jou vraag. Ik weet wel dat het aanschaffen via Ebay een goedkope oplossing is voor meerdere planten en verschillende soorten. Het laten groeien van de hop kan namelijk overal en er hoeft volgens mij niet te veel gekeken te worden naar welk soort waar het beste groeit. Voldoende zon en een goede voedingsbodem is de truc.

gr leon en bob

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-03-2016 16:09 u »
Wees voorzichtig met zaad. Je hebt dan ook een reŽle kans dat je mannelijke planten krijgt, wat dan weer kan leiden tot bevruchtte hopbloemen bij je vrouwelijke planten (wat je niet wil hebben). Bovendien is het nooit exact hetzelfde als de plant waar het zaad vanaf kwam. Daarom wordt hop ook vermeerderd via de wortelstok. Je maakt dan als het ware een kloon van de donorplant.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 07-03-2016 16:43 u »
Wees voorzichtig met zaad. Je hebt dan ook een reŽle kans dat je mannelijke planten krijgt, wat dan weer kan leiden tot bevruchtte hopbloemen bij je vrouwelijke planten (wat je niet wil hebben). Bovendien is het nooit exact hetzelfde als de plant waar het zaad vanaf kwam. Daarom wordt hop ook vermeerderd via de wortelstok. Je maakt dan als het ware een kloon van de donorplant.

Inderdaad, als je hop zaait wordt ongeveer de helft mannelijk, en de helft vrouwelijk.  En mannetjes willen wij niet.

Je kunt hopplanten bestellen bij:  www.eickelmann.de deze verzend ook naar NL. Hallertau tradition was nog beschikbaar evenals de mittelfruh. En vast nog een paar andere.

Onlangs ook besteld en geplant (kan van Sinterklaas tot de paashaas zolang er geen vorst in de grond zit)

Offline LeBo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 07-03-2016 16:46 u »
Klopt. Wat dat betreft is hop qua arbeid een veeleisende plant. Streven is daarom ook om zsm alle mannelijke onderdelen te castreren.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-03-2016 16:56 u »
Hallo,

Ik wil dit jaar hop gaan planten. Nu is mijn vraag het volgende:
Ik wil starten met 2 planten. Welke kan ik nu het beste gaan planten en zijn er mensen die hier stekken voor hebben?

Ik brouw op dit moment veel dubbel, tripel, blond dus er moet wel wat mee te doen zijn.

Alle tips welkom.

Met Saazer hop kom je een heel eind denk ik.
En de Hallertrau Tradition. (Mijn mening)

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #13 Gepost op: 07-03-2016 20:31 u »
Ok dank voor de antwoorden. Dus Saazer, Mittelfruh en Hallertrau Tradition. Zijn daar in nl ook al stekken voor beschikbaar of moet ik die in Duitsland bestellen?

Offline LeBo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 07-03-2016 21:34 u »
Als je voor stekkies gaat dan eickelmann.de

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #15 Gepost op: 07-03-2016 21:52 u »
Ok dank voor de antwoorden. Dus Saazer, Mittelfruh en Hallertrau Tradition. Zijn daar in nl ook al stekken voor beschikbaar of moet ik die in Duitsland bestellen?
Er zijn diverse pagina's met hopbeschrijvingen te vinden. Zowel in het Engels als Duits. Je kunt je beter even in lezen voordat je planten aanschaft. Als je ze eenmaal hebt, dan ben je ze niet zomaar kwijt. Het groeit als... hop!

Vooral ook kijken naar de "substitutes". Probeer te voorkomen dat je hoppen koopt die op elkaar lijken.

http://www.hopslist.com/

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #16 Gepost op: 08-03-2016 10:57 u »
Ik heb zojuist bij Eickelmann twee hopstekken gekocht. Target en Gimmli. Ik heb niet heel veel ruimte, dus een Gimmli variant sprak me wel aan.
De hopstekken wil ik planten in een ingegracven speciekuip. Volgens mij moet dit de verspreiding door de tuin wat tegengaan? Ik ben zeer benieuwd, heb er zin in en zal misschien af en toe wat vragen in dit topic en natuurlijk ervaringen delen.  :brouwen:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Starten met hopplanten
« Reactie #17 Gepost op: 08-03-2016 11:13 u »
Voor wie het interessant vindt is er aanstaande donderdag 10 maart een workshop 'Leg je eigen hopveld aan' bij Brouwland. Daar leer je alles over zelf hop kweken. Er zijn nog plaatsen vrij. Inschrijven via de website.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 08-03-2016 11:18 u »
En zojuist heeft Basic Brewing Radio een interessante podcast geplaatst over zelf hop kweken. Wat moet je in het voorjaar doen en laten? Je vindt de podcast HIER.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #19 Gepost op: 08-03-2016 11:29 u »
Ik heb zojuist bij Eickelmann twee hopstekken gekocht. Target en Gimmli. Ik heb niet heel veel ruimte, dus een Gimmli variant sprak me wel aan.
De hopstekken wil ik planten in een ingegracven speciekuip. Volgens mij moet dit de verspreiding door de tuin wat tegengaan? Ik ben zeer benieuwd, heb er zin in en zal misschien af en toe wat vragen in dit topic en natuurlijk ervaringen delen.  :brouwen:
Dan is First Gold ook een optie. Dat is ook een dwerghop.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #20 Gepost op: 08-03-2016 11:53 u »
Dan is First Gold ook een optie. Dat is ook een dwerghop.

Dat wist ik niet. En volgens mij is die ook niet te koop bij Eickelmann. Ach je moet ergens beginnen he  8)

Offline 026

• Boven 10 berichten
  • *
  • De dorstigen laven
« Reactie #21 Gepost op: 08-03-2016 17:08 u »
Hou dr wel rekening mee dat je zeker de eerste 2 jaren, als je van stek opkweekt, je een kleine oogst hebt. Pas een derde jaar, wanneer je plant een grote wortelkluit heeft gevormd, zal deze veel meer hop geven.
Succes dr mee!
 :brouwen:

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-03-2016 20:38 u »
Dat hangt heel erg van hoe sterk de wortelstok is die je ontvangt van de leverancier. Ik had vorig jaar een wortelstok van Kent Golding via Willingham Nurseries gekocht. Hier had ik gelijk al circa 450 gram hop van (na droging).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 08-03-2016 20:41 u »
Voor wie het interessant vindt is er aanstaande donderdag 10 maart een workshop 'Leg je eigen hopveld aan' bij Brouwland.

Gegeven door jou Jasper?  :)  :duimop:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 08-03-2016 22:42 u »
Gegeven door jou Jasper?  :)  :duimop:

Jij bent een slimmerik  ;)

Tags: hopteelt