Toch maar een hevelfilter :D

Gestart door gfeikens, 26-01-2016 01:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gfeikens

Naar aanleiding van mijn eerdere vraag over tips voor een filteremmer/-kuip, ben ik naar aanleiding van de vele adviezen gegeven en te vinden hier, toch begonnen met het maken van een hevelfilter. Alles is uitgevoerd in 12mm koperbuis, met uitzondering van het eindtuutje, dat is een standaardverloop van 12 naar 10 mm.

Losse onderdelen:


Uitgemeten, gesneden en los in elkaar gelegd voor het plaatje ;)
Sleuven moeten nog gezaagd en alles vastgedraaid uiteraard.


Aan het eind heb ik een klein kogelkraantje wat met een schroevendraaier te bedienen is, gevolg door een klein verlooppijpje van 12 naar 10 mm, hierover past met enige moeite precies een siliconenslang die ik al had.


tdp

Ik zou dit kogelkraantje vervangen door een met een hendel, die is makkelijker te bedienen. Vooral omdat je het filter gebruikt om hete vloeistof te filteren. Je zit dan met een schroevendraaier te pielen om het debiet te regelen, lijkt me persoonlijk niet praktisch! Verder een goede keuze om een filter te maken ipv de IKEA bakken te gebruiken ;)

Groet,
de TDP

Houten Hoofd

Ziet er goed uit, gooi er er ook nog een rvs mantel overheen om het filteroppervlak als het ware te vergroten?

Verder zou ik ook gaan voor een iets grotere kogelkraan die je gemakkelijk kunt regelen.

Succes met bouwen!

De HaAn

Ziet er goed uit je kunt ook kiezen voor een (kunststof) kraantje aan het einde van de slang.
 

ciesvandekwis

Geen kunststofkraantjes, met heet wort  = vragen om problemen.

Er zijn kleine kogelkraantjes te koop die passen op standaard siliconeslang (9*13 mm), meestal bij dierenspeciaalzaken, bijvoorbeeld deze
http://neerhof.be/nl/producten/drinksystemen/?id=147

Gerb

Ik weet niet hoe anderen dit doen, maar bij mijn eerste versie zaten er net zo veel haakse bochten in de hevelfilter en die was toch erg moeilijk, bijna niet aan het hevelen te krijgen. Daarna een vloeiende bocht gebogen en dat werkt als een zonnetje.

Houten Hoofd

Zelf heb ik in mijn filterpijp zo rond mogelijk gemaakt. Maar later ook nog uitgebreid met een haaks t-stuk ertussen (in het midden). Die loopt met twee haatte bochtjes naar de hoofdbuis toe en die doet het ook perfect.

Om over de ketelrand te komen heb ik ook haakse bochtjes overigens, maar die hebben bij mij nooit echt problemen opgeleverd.

Ik denk dat als je genoeg zaagsneden hebt, het wel goed komt. Mocht hij nou niet lekker lopen, kan je er altijd nog voor kiezen om de filter uit te breiden.


gfeikens

En hij is af!
Even getest met schoon water, geen lekken en hevelt als een malle!



Volgende stap is het verder verbouwen van een pastamachine tot moutmolen, stay tuned!

Jacques

Citaat van: gfeikens op 28-01-2016  00:26 uEn hij is af!
Even getest met schoon water, geen lekken en hevelt als een malle!

Tip: vervang de stukken pijp met de knelfitting knietjes door koperen pijp aan één stuk stuk. Laat in de pijp een 180 graden bocht buigen bij een loodgieter met een pijpenbuiger. Op dit manier voorkom je dat de hevelfilter niet goed functioneert doordat er een beetje lucht aangezogen via de knelkoppelingen. Dit kan gebeuren als je de knelfittingen te hard aandraait. (Ik spreek uit ervaring...)

gfeikens

Citaat van: Jacques op 28-01-2016  22:40 uTip: vervang de stukken pijp met de knelfitting knietjes door koperen pijp aan één stuk stuk. Laat in de pijp een 180 graden bocht buigen bij een loodgieter met een pijpenbuiger. Op dit manier voorkom je dat de hevelfilter niet goed functioneert doordat er een beetje lucht aangezogen via de knelkoppelingen. Dit kan gebeuren als je de knelfittingen te hard aandraait. (Ik spreek uit ervaring...)

Jouw ervaring ga ik niet in twijfel trekken ;) De boel zit nu al muurvast gedraaid, dus binnenkort even testdraaien. Ik ben nu begonnen met een tweede exemplaar voor het wortfilteren, rond met RVS mantel. Mocht het inderdaad op niets uitdraaien, dan is het onderste stuk zo te vervangen. Omdat de volgende batch weer met de Hema-kit gaat gebeuren, heb ik voor nu nog een standaard navulling gehaald. Vooral ook om het beter in de vingers te krijgen en bepaalde "fouten" van de vorige keer te voorkomen. Ik ben nog een groentje, maar dankzij mijn biotechnologische achtergrond, kick ik alleen maar op "trial & error" :D

ciesvandekwis

Je slang onderaan ziet er mij pvc uit. Vervang dat door een silicone exemplaar. Die pvc geeft -zeker bij heet wort- weekmakers af en zal gaan vervormen. Je krijgt die ook niet deftig ontsmet. Silicone slangen kunnen zo in de vaatwas of in de waterkoker.

Jacques

Citaat van: gfeikens op 29-01-2016  00:22 uJouw ervaring ga ik niet in twijfel trekken ;) De boel zit nu al muurvast gedraaid ...

Dat was bij mij ook het geval. Juist door de knelkoppelingen te hard aan te draaien gaan ze lekken. Na een paar keer de knelkoppelingen te hebben moeten vervangen was ik het beu. Door de pijp te buigen was het probleem opgelost en heb ik nog jaren lang veel plezier gehad van de hevelfilter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.