Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vierkante conische vergistingsvat  (gelezen 2861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Biertje1985

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 1.445
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Vierkante conische vergistingsvat
« Gepost op: 28-01-2016 22:02 u »
Ik vroeg me af of er veel nadelen zitten aan een vierkant vergistingsvat, anders is het vrij makkelijk om de onderzijde schuin te maken.
Gewoon een aantal rvs platen aan elkaar lassen en klaar. Dan heb je dus wel het genoegen van het aftappen van gist en dus de nagisting zonder hevelen.


Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline nembrionic

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 624
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2016 22:18 u »
Ik vroeg me af of er veel nadelen zitten aan een vierkant vergistingsvat, anders is het vrij makkelijk om de onderzijde schuin te maken.
Gewoon een aantal rvs platen aan elkaar lassen en klaar. Dan heb je dus wel het genoegen van het aftappen van gist en dus de nagisting zonder hevelen.

Op zich zitten er niet heel veel nadelen aan maar (als je op grotere schaal gaat werken kan dat van belang zijn) vierkante constructies zijn over het algemeen niet zo drukbestendig. En drukbestendigheid kan juist handig zijn (bij vergisting met een begrensbaar waterslot of satureren). Maar je kunt je afvragen of dat bij kleine tankjes wel zo speelt.

Verder heb ik me ooit laten vertellen dat gist in de hoeken van de tank onder bepaalde druk(dus stress) kunnen komen te staan wat dan weer invloed zou hebben op de werking van de gist of de bijproducten ervan. In het midden gelaten of dat voordelig of nadelig kan zijn. Klinkt redelijk aannemelijk, maar ook daar weer: als het grotere volumes betreft.

Voorts heb je 8 lasnaden aan de onderkant van je tank zitten waar je bij een CCT maar 2 naden hebt. Theoretisch gezien dus meer risico op beschadiging en dus meer risico op infecties.

Er zijn vast gebruikers met meer inzichten :)

Online Albertus

  • De Roode Toren
  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 3.607
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2016 11:22 u »
Forumlid Anton heeft een "vierkante" cct gemaakt van rvs.

Bert

Offline Paard

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 281
  • Land: 00
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2016 14:24 u »
Als je een vierkante cct kan lassen dan weet je dat een ronde makkelijker en en eenvoudiger is, vergeet daarnaast niet dat je moet formeren, dan is elke las minder direct winst zowel op gas als manuur.

Als je goedkoop een cct wil hebben las je een kegel op een fust en maak je van de bodem de deksel. Klaar voor minder dan 100 euro en ongeveer 65 liter zie plaatje rechts

Offline Anton

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 988
  • Land: nl
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2016 14:42 u »
Forumlid Anton heeft een "vierkante" cct gemaakt van rvs.

Bert

Inderdaad heb ik een vierkante cct gemaakt. Een SCT, Square Conical Tank. Max. 40 ltr, bijna klaar.
Dit op verzoek van een hobbybrouwer die meer efficiŽntie qua ruimte in z'n koelkast wenste. En door de platen te kanten (hoeken buigen) blijft het aantal lassen beperkt.
Als hij helemaal af is zal ik er meer over melden.

Offline tdp

  • Beheerder
  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 3.086
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2016 15:00 u »
Inderdaad heb ik een vierkante cct gemaakt. Een SCT, Square Conical Tank. Max. 40 ltr, bijna klaar.
Dit op verzoek van een hobbybrouwer die meer efficiŽntie qua ruimte in z'n koelkast wenste. En door de platen te kanten (hoeken buigen) blijft het aantal lassen beperkt.
Als hij helemaal af is zal ik er meer over melden.

Ben zeer benieuwd! Heb een maatje wat RVS lasser is en dit eventueel ook wel voor mij wil uitvoeren :)

Groet,
de TDP

Offline Anton

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 988
  • Land: nl
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2016 15:06 u »
Als je een vierkante cct kan lassen dan weet je dat een ronde makkelijker en en eenvoudiger is, vergeet daarnaast niet dat je moet formeren, dan is elke las minder direct winst zowel op gas als manuur.

als je goedkoop een cct wil hebben las je een kegel op een fust en maak je van de bodem de deksel. klaar voor minder dan 100euro en ongeveer 65 liter zie plaatje rechts-

Natuurlijk weet ik dat een ronde cct makkelijker te maken is, heb ik zelf ook al gemaakt, maar in dit topic ging het om vierkante.

Offline Paard

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 281
  • Land: 00
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2016 15:39 u »
Citaat
Natuurlijk weet ik dat een ronde cct makkelijker te maken is, heb ik zelf ook al gemaakt, maar in dit topic ging het om vierkante.

ik reageerde op het " makkelijker te maken" aspect ;).

Maar on topic

Denk dat er iets meer gist op een vlak deel blijft liggen dan op een conisch deel verder zit je met de hoekafwerking en het vervolgens schoonhouden van die hoeken. 

Ook moet je uiteindelijk naar iets ronds voor een kraan, dus ook daar gedoe.
Verder denk ik dat je met 1mm plaat toch wel tot 100 liter vat kan lassen zonder dat dit teveel uitbuigt.

Als je het gaat lassen dan is het wellicht een idee om netjes te knippen en dan een vloeilas te maken en vervolgens de aan binnenzijde even de naad vol te vloeien met foodsafe hardsoldeer.

groet Frank

Offline Anton

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 988
  • Land: nl
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2016 16:18 u »
De hoeken zijn van buitenaf dichtgevloeid met aan de binnenkant tijdens het lassen backinggas. De lassen zijn van binnen net zo glad als aan de buitenkant.
Hoeveel gist er op een al dan niet vlak deel blijft liggen hangt niet van de vlakte af maar van de hoek. Naar de punt toe is die hoek 60 graden, nat als bij een ronde cct.

Offline Biertje1985

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 1.445
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2016 21:33 u »
Het gaat mij meer om het rond maken van de RVS plaat, het lassen kan ik wel een beetje, maar dat laat ik dan doen door een kennis welke een uitstekende lasser is.
Ik heb geen rolbank tot mijn beschikking en ik weet dat het laten doen van dit werk aardig in de papieren loopt.

Offline Paard

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 281
  • Land: 00
Re: Vierkante conische vergistingsvat
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2016 10:49 u »
Citaat
Hoeveel gist er op een al dan niet vlak deel blijft liggen hangt niet van de vlakte af maar van de hoek. Naar de punt toe is die hoek 60 graden, nat als bij een ronde cct.

Ja dat is bij een rond vat wel zo, echter bij een vierkant vat is de hoek op de hoek niet 60 graden maar 74 en een beetje. Met andere woorden er zal hoe meer je richting de hoek in de piramide komt meer gist zal blijven liggen.

@biertje 1985
Als je in de buurt van Amsterdam zit kan je via mij op een plaatwals aan de slag. pb dan maar even.


Tags: