Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Barley & Hops, the Craft Beer Book  (gelezen 4552 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Barley & Hops, the Craft Beer Book
« Gepost op: 24-01-2016 21:49 u »

Klik op het plaatje om het boek bij Bol.com te bestellen voor bovenstaande prijs.

Laatst liep ik een bekende boekhandel in het centrum van Tilburg binnen. Daar zag ik het boek Barley & Hops, the Craft Beer Book, geschreven door de Duitse biersommelier Sylvia Kopp.
Het is een groot dik boek. Bij Bol.com waar ik het boek gekocht heb, kostte het in een aanbieding € 30,99.
Het boek is een beetje een feest van herkenning. De laatste tijd haal ik regelmatig bier bij De Caigny, een grote drankenhandelaar, gevestigd in Essen, net over de grens bij Roosendaal. Ze hebben daar veel bijzondere bieren van craft brouwerijen. Het lijkt er een beetje op dat de eigenaar van De Caigny het boek van Sylvia Kopp in huis heeft. Veel bieren die beschreven zijn in het boek zijn in Essen te koop. Maar in het boek kom ik ook een aantal brouwerijen tegen die ik niet ken van De Caigny of van de bijzondere bierfestivals die ik afgelopen jaar heb bezocht.

Het boek is zeer internationaal. Als ik weer eens op bierreis ga zal ik zeker even kijken of een brouwerij beschreven in het boek in de buurt is. De Nederlandse brouwerijen die in het boek te vinden zijn, zijn De Molen, La Bolleur, Oersoep en Rooie Dop. De Belgen zijn vertegenwoordigd door Alvinne, Bosteels, Brasserie de la Senne en Geuzerie Tilquin. Dat is mooi in evenwicht. De schrijfster is een Duitse. Daarom wekt het bij mij geen verbazing te zien dat er 15 Duitse brouwerijen beschreven zijn. Toch is Duitsland niet het land waar de craft brouwers massaal te vinden zijn. Dat is toch wel de VS. Zij zijn vertegenwoordigd met 10 brouwerijen.
Naast aansprekende foto’s en sfeervolle beschrijvingen van brouwerijen en hun brouwers bevat het boek een uitleg van het brouwproces en beschrijvingen van biertypen die veel door craft brouwers worden gebrouwen. Hierbij valt weer de Duitse invalshoek van de schrijfster op doordat er verhoudingsgewijs veel Duitse biertypen worden genoemd.

Verder veel aandacht voor food pairing. Chefkok Christopher Müller uit Berlijn heeft een 10-tal recepten ontwikkeld met nieuwe bier – eten combinaties. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld groene asperges met een Vlaams rood en gebakken eend met een barley wine. Op de foto’s ziet het er allemaal heerlijk uit.
Alles bij elkaar een mooi boek.

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Barley & Hops, the Craft Beer Book
« Reactie #1 Gepost op: 30-01-2016 23:56 u »
Ben nu Harviestoun Ola Dubh aan het drinken. Een op whiskyvaten gerijpt donker bier. Een afbeelding van de fles staat op de voorkant van het boek Barley & Hops.

Het is een bier met eerlijk gezegd een veel meer belovende geur dan smaak. De geur is vol chocolade, vanille, koffieachtig, licht fruitig. De smaak is jammer genoeg vrij leeg en droog, weinig body voor een bier van 8%. De nasmaak is daarentegen weer complex maar blijft minder lang hangen dan ik zou willen.
Overigens wordt de smaak voller naar mate ik er meer van drink.
Oeps, hij is op...

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2016 10:23 u »
Is dat geen Schots bier? Eerlijk gezegd vind ik dat die Schotse bieren in het algemeen, eerder tegenvallen.

Jan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31-01-2016 14:13 u »
Ja dat is een Schots bier. Naar mate ik er meer van dronk vond ik het steeds beter worden.

In het boek Barley & Hops wordt aan heel wat craft brouwerijen aandacht besteed. Het is ondanks de Duitse oorsprong behoorlijk internationaal.

Tags: