Reinigen gistfles

Gestart door mgwalters, 23-01-2016 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mgwalters

Hallo mensen,

Ik heb een gistfles gekocht, alleen is deze fles van binnen een smerig, aangekoekt vuil etc. Hoe kan ik deze fles het beste reinigen en ontsmetten?

EvdBroek

Met dunbleek opgelost in water. Dan een nachtje laten staan.
Daarna nog eens zien of het nu weg is. Anders ook even een flessen borstel gebruiken

mgwalters

Bedankt, ik had geen dunbleek heb het gedaan met een beetje soda en kokend water. Het is nu allemaal los geweekt.

EvdBroek

Citaat van: mgwalters op 24-01-2016  11:30 u.... en kokend water....

Let hier mee op! Bij mij is zo een mandfles gesneuveld. Het glas kan niet tegen die temperaturen.

mgwalters


EvdBroek

Citaat van: mgwalters op 24-01-2016  11:49 uGeluk gehad dus

Inderdaad. Je kunt de fles ook een paar dagen laten staan met een water met een vaatwastablet.
Als ernog verdere aanslag inzit kun je bijvoorbeeld ook azijn proberen. Het is namelijk altijd maar de vraag wat voor vuil er in zit

mgwalters

Ok, bedankt voor de tip.

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 24-01-2016  11:43 uLet hier mee op! Bij mij is zo een mandfles gesneuveld. Het glas kan niet tegen die temperaturen.
Het is niet zozeer de temperatuur (het ding is immers ooit roodgloeiend geweest toen ze hem maakte), maar de temperatuurgradiënt. Glas zet uit en geeft daardoor spanningen. Ik stoom mijn mandflessen uit voor er wort ingaat door een slang met stoom vanuit het midden van de fles. Dan warmt hij gelijkmatig op van binnenuit.

 3% natronloog (gootsteenontstopperkorrels van het kruidvat, roof flesje) van 80 ºC is het meest effectief om schoon te maken (doen ze in de brouwerij ook zo), maar wel erg gevaarlijk (lost je huid even snel op als de aanslag in je mandfles), dus als je dat doet, rubber handschoenen en veiligheidsbril dragen en de natronloog korrels bij het water en niet andersom en alleen doen als je zeker bent dat je voldoende ervaring hiermee hebt.

mgwalters

Ok, super. Bedankt voor de tips

ciesvandekwis

Even googlen op 'carboy cleaner' en je hebt een DIY projectje  ^-^

http://www.instructables.com/id/Drill-powered-brush-for-carboy-cleaning/?ALLSTEPS

Of je koopt er eentje van deze top seller  >:D


maar simpel easy peasy gaat ook:

Jacques

Een ander goed reinigingsmiddel voor dit soort klussen is PBW. Daar kun veel vuil mee loskrijgen. Ook Chemipro Caustic werkt goed op een stevige verontreiniging. Deze reiniger is wel net als dunne chloor niet erg milieuvriendelijk.

ThomasM

Ik laat mijn flessen ook altijd weken in PBW. Gaat tot nog toe prima

Rich

Hier nog 1 met PBW, fijn spul en veilig(er) voor de huid.

Houten Hoofd

Zelf laatst combinatie gebruikt van het natte doekje erin, daarna nog nachtje met een half vaatwastablet laten staan om het echte aangekoekte weg te krijgen, wow wat werkt dat spul goed haha!

Zijn er nog nadelen aan het gebruik van een vaatwastablet? Of is goed naspelen voldoende?

Serge VL

Citaat van: Houten Hoofd op 30-03-2016  08:45 uZijn er nog nadelen aan het gebruik van een vaatwastablet? Of is goed naspelen voldoende?
Vooral het antischuimmiddel en de parfums in vaatwastabletten vormen een risico, alles hangt af hoe goed je naspoeld. (Leg de link maar met een bierglas dat uit je vaatwasser komt, daar blijft ook geen schuim op staan als je het niet eerst voorspoelt).


DJ

Vaatwastabletten laten teveel residu achter en moet je verdomd goed spoelen wil je die eruit krijgen.
Wil je natuurlijk bezig zijn:
1 kopje natuurazijn

dan los je 2 eetlepels fijne soda op in kokend water en laat dit rustig afkoelen tot 35 graden, dit doe je ook in de fles tot halverwege.
Daarna met een geschikte borstel na 3 uur weken goed schoon maken, leeg kieperen in het toilet en doe je het nogmaals maar dan tot de nek gevuld en laat je het goedje een nachtje staan.
dan weer met de borstel aan de gang en klaar is klara.

Je kunt natuurlijk ook bovenstaande goedjes gebruiken echter en dat geldt voor alles super goed spoelen.
Als je dan na stoomt dan is je fles super schoon en vrij van naverwante artikelen die je niet in je bier wilt.

Rich

Je kan ook vaatwasserpoeder kopen zonder glansmiddel en ontharder (zout), dat laat in mijn ervaring geen laagje achter. Wel enigszins geparfumeerd dus nog steeds goed naspoelen. Ik gebruik het niet op plastic om deze reden, op glas geen probleem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.