FastFermenter problemen

Gestart door knookia, 23-01-2016 17:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knookia

Ik wil graag een topic starten over de FastFermenter. Recent hebben we een FastFermenter aangeschaft bij Brouwland. Inmiddels hebben we een batch of 4 ermee gewerkt, maar eigenlijk alleen maar problemen gehad met de afdichting. We hebben al een nieuw deksel gehad van Brouwland, maar het blijft tobben. We dichten het deksel nu met gastape, maar is ook niet ideaal. Zijn er mensen die dit eveneens hebben en er inmiddels al een goede oplossing voor gevonden hebben?

Eric v B

Bekend probleem! Mijn deksel dichte ook niet af. Ik heb met een klein vijltje de "bramen" uit de schroefdraad van het vat gevijld. Op het vat zit een randje van de mal waarin deze is gevormd. In het schroefdraad zit een randje dat zorgt dat je deksel er niet ver genoeg op gedraaid kan worden. Even weg vijlen dus. Ook heb ik een paar druppeltjes olijfolie op de schroefdraad gedaan (na het vijlen) zodat de deksel soepeler loopt. Zelf ben ik heel tevreden over de Fast Fermenter maar dat schroefdraad issue vind ik wel heel slordig van de fabrikant!

Succes!

P.S. vandaag nog bij jou in de buurt geweest: Oosterhout  :)

knookia

Eric, bedankt. Wij hebben nog niet gevijld. Wel hebben we op advies van de fabrikant de pakking met witte vaseline ingesmeerd. Hij dicht daardoor beter af, maar is ook een stuk "gladder" waardoor hij er al eens tussen uit geschoten is tijdens het dichtdraaien. Ook niet wat je wilt na een dagje brouwen...

Groeten uit Brabant  :biersmile:,

Robin

Rene Haring

Silicone place mat bij de Action kopen, hierop de dichtingsring leggen en eentje aftekenen en uitknippen. Deze ring dan samen met afdichtingsring toepassen. Lekdicht en meermaals bruikbaar. Kosten? Minder dan 2 euro...

knookia

Als onderlegring. Klinkt goed en voor dat bedrag het proberen waard.

Petertje

Citaat van: Rene Haring op 23-01-2016  19:36 uSilicone place mat bij de Action kopen, hierop de dichtingsring leggen en eentje aftekenen en uitknippen. Deze ring dan samen met afdichtingsring toepassen. Lekdicht en meermaals bruikbaar. Kosten? Minder dan 2 euro...

Hoe dik is deze place mat? Een bakmatje (2mm of zo)heb ik al wel geprobeerd maar dat werkte voor geen meter. Een nieuwe deksel heb ik ook mogen ontvangen van Brouwmarkt, maar ik plak de deksel inmiddels extra af met plakband.

Henkw

Al langere tijd zoek ik iets beters voor de vergisting van mijn bier. Nu gebruik ik de standaard emmer die ik nog heb vanuit een start pakket. De Fastfermentor zou een goed alternatief zijn, maar ik schrik steeds van de commentaren die ik lees. Ik ben echter van mening dat deze discussies eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. De Fastfermentor wordt op de markt gebracht en verkocht door professionals. Van een dergelijk product en voor die prijs mag je verwachten dat het goed werkt. Zowel de producent als de verkoper heeft toch zijn kwaliteitscontrole. Veel te vaak lees ik hier dat kopers / gebruikers problemen hebben en zich in allerlei bochten wringen om het (productie)probleem op te lossen. Het is toch heel erg raar dat je met siliconen matjes van de Action, witte vaseline of een vijltje moet gaan rommelen. Zeker als de leverancier dit soms ook nog een adviseert. Zou je ook een batterij lampje bij de Action kopen als de koplamp van je nieuwe fiets het niet doet? Dan ga je toch ook terug naar de fietsenwinkel? In mijn ogen moet je de niet functionerende aankoop retourneren op kosten van de leverancier en een goed werkend exemplaar eisen.Als men dat niet kan dan maar het geld terug vragen.
Voorlopig koop ik nog maar geen Fastfermentor.

Eric v B

Citaat van: Henkw op 23-01-2016  21:49 uAl langere tijd zoek ik iets beters voor de vergisting van mijn bier. Nu gebruik ik de standaard emmer die ik nog heb vanuit een start pakket. De Fastfermentor zou een goed alternatief zijn, maar ik schrik steeds van de commentaren die ik lees. Ik ben echter van mening dat deze discussies eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. De Fastfermentor wordt op de markt gebracht en verkocht door professionals. Van een dergelijk product en voor die prijs mag je verwachten dat het goed werkt. Zowel de producent als de verkoper heeft toch zijn kwaliteitscontrole. Veel te vaak lees ik hier dat kopers / gebruikers problemen hebben en zich in allerlei bochten wringen om het (productie)probleem op te lossen. Het is toch heel erg raar dat je met siliconen matjes van de Action, witte vaseline of een vijltje moet gaan rommelen. Zeker als de leverancier dit soms ook nog een adviseert. Zou je ook een batterij lampje bij de Action kopen als de koplamp van je nieuwe fiets het niet doet? Dan ga je toch ook terug naar de fietsenwinkel? In mijn ogen moet je de niet functionerende aankoop retourneren op kosten van de leverancier en een goed werkend exemplaar eisen.Als men dat niet kan dan maar het geld terug vragen.
Voorlopig koop ik nog maar geen Fastfermentor.
Je hebt helemaal gelijk. Het is zeker een slechte zaak dat een artikel niet vanuit de doos werkt zoals het zou moeten werken en dat de werking afhankelijk is van de handigheid van de koper. Als ik het niet zelf had kunnen verhelpen had ik hem inderdaad teruggestuurd.
Dat er in het begin een braampje in de schroefdraad zit kan gebeuren maar dat er ruim een jaar nadat ik de FastFermentor heb aangeschaft, nog steeds FastFermentors met slechtwerkende schroefdraad worden verkocht vind ik niet kunnen. Niet alleen van de fabrikant maar ook van de verkopers!

Rene Haring

Citaat van: Petertje op 23-01-2016  20:01 uHoe dik is deze place mat? Een bakmatje (2mm of zo)heb ik al wel geprobeerd maar dat werkte voor geen meter. Een nieuwe deksel heb ik ook mogen ontvangen van Brouwmarkt, maar ik plak de deksel inmiddels extra af met plakband.

Oei, ik denk minder als 2 mm. Het is een felgroene, gewoon de meest eenvoudige. Van belang is dat het soepel is dus een beetje samen te drukken. Overigens vind ik het ook een kwalijke zaak dat ze nog steeds met braampjes de fastfermentor verkopen zeg. Trouwens, hebben jullie de loze ruimte al gezien bij het volledig demonteren van de kogelkraan?  Ook een leuke verrassing wat ik zag....

knookia

Klopt inderdaad; vind het een vreemde zaak dat ze nog steeds die gistvaten verkopen met dat probleem, maar wil er ook niet TE negatief over doen. Het deksel is inderdaad een probleem, maar verder vind ik hem wel handig in gebruik en de conische vorm is perfect mbt gist. De kraan heb ik nog niet uit elkaar gehad.

Eric v B

Citaat van: knookia op 24-01-2016  00:04 uKlopt inderdaad; vind het een vreemde zaak dat ze nog steeds die gistvaten verkopen met dat probleem, maar wil er ook niet TE negatief over doen. Het deksel is inderdaad een probleem, maar verder vind ik hem wel handig in gebruik en de conische vorm is perfect mbt gist. De kraan heb ik nog niet uit elkaar gehad.
De rode handel van de kraan kun je met wat moeite van de kraan trekken. De twee nokjes passen in de twee gaatjes van de kraan. Je kunt dan de kraan uit elkaar draaien en reinigen/ontsmetten. In een van de twee standen, ik meen open, gaat hij makkelijker los. Ondanks de braampjes en de kraan, ben ik best tevreden met de FastFermenter.

knookia

Bedankt voor de info Eric. Gaan het proberen.

Petertje

Citaat van: Eric v B op 24-01-2016  00:37 uDe rode handel van de kraan kun je met wat moeite van de kraan trekken. De twee nokjes passen in de twee gaatjes van de kraan. Je kunt dan de kraan uit elkaar draaien en reinigen/ontsmetten. In een van de twee standen, ik meen open, gaat hij makkelijker los. Ondanks de braampjes en de kraan, ben ik best tevreden met de FastFermenter.

Dit werd een tijdje terug hier op het forum gepost, daarna heb ik dit geprobeerd en toen besloten de kogelkraan elke keer schoon te maken. Er zaten namelijk best wat aangekoekte gistresten in de kogelkraan. Verder ben ik buiten het afdichten van de deksel ook best tevreden over de fastferment. Binnenkort wil ik nog een extra kraantje gaan plaatsen om samples te kunnen nemen en om te gebruiken bij het bottelen. Dit bottelen doe ik altijd rechtstreeks uit de fastferment. 

Eric v B

Citaat van: Petertje op 24-01-2016  11:53 uDit bottelen doe ik altijd rechtstreeks uit de fastferment.
In het begin heb ik ook rechtstreeks vanuit de FF gebotteld. De opgeloste bottelsuiker voegde ik toe aan het bier waarna ik roerde. Ik merkte dat er toch nogal wat gist en resten van de vergisting (hopharsen?) tijdens het roeren in het bier kwamen.
Nu hevel ik over met zo'n pomphevel naar een bottelvat waarin de suikeroplossing zit.Even roeren en dan bottelen via het kraantje en een bottelpijpje.

knookia

Wij hevelen ook eerst over naar een grote pan met daarin de bottelsuiker. We hebben in het verleden gemerkt dat de suiker niet goed vermengt en roeren in de FF zorgt voor depot resten in het bier. Daarna vanuit de pan bottelen met de beergun.

lambicus

Gegroet,
Ik ben ook een bezitter van een Fastfermenter die ik aankocht bij Brouwland. Ik dacht mijn ervaringen hier later eens te posten nadat ik zelf meer ervaring had opgedaan, maar aangezien het topic nu warm is, hier toch reeds enkele zaken.

Tot nu toe heb ik de Fastfermenter 1 maal gebruikt en heb ik niets dan problemen gehad:

-   Zoals in de handleiding beschreven, had ik alles geïnstalleerd en de waterdichtheid getest van de schroefdraadkoppelingen (met uitzondering van het deksel). Echter, tijdens het vullen van de Fastfermenter met wort begon de thermowellkoppeling te lekken. Uiteindelijk heb ik deze in totaal 3 keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, telkens met meer teflonband en meer kracht (terwijl de handleiding duidelijk zegt dat deze niet te veel kracht mag vastgedraaid worden om beschadiging van de schroefdraad te vermijden). Na de 4 de maal de thermowell vast te draaien bleek deze uiteindelijk dicht te zijn, maar ik had hierbij zoveel teflon en kracht gebruikt dat de schroefdraad beschadigd was  en dat ik de thermowell na reiniging niet meer op de normale manier lekdicht geïnstalleerd krijg.

Voor degene die het zich afvragen hoe ik de thermowell kon verwijderen terwijl het vat gevuld was: dit lukte door de Fastfermenter schuin in een pompbak te plaatsen zodat het vloeistofniveau onder de thermowellkoppeling bleef.
-   Tijdens het bottelen van het bier bleek het deksel niet luchtdicht af te sluiten (bij toeval ontdekt) en bleek de kraan door de fabrikant slecht in elkaar gestoken te zijn zodat deze niet goed afsloot nadat ik deze dicht gedraaid had en de bol met gist verwijderde. Gevolg: een deel van het bier liep weg voordat ik de heveldarm aangesloten had. Dit bleek achteraf wel gemakkelijk op te lossen door de kraan uit elkaar te halen en daarna opnieuw te installeren.

Na het melden van deze problemen bij Brouwland hebben ze me (zonder dat ik hier uitdrukkelijk naar vroeg) bijzonder royaal vergoed en me beloofd dat ze de problemen met de fabrikant zouden bespreken (dit laatste had ik wel expliciet gevraag). Eén van de problemen bij mijn Fastfermenter was dat ze de oude dichtingsring voor het deksel geleverd hadden (dun in een soort kunststofschuim), terwijl tegenwoordig de deksels van een dikkere ring in siliconen voorzien zijn.

Een belangrijk nadeel van de Fastfermenter vind ik echter dat de verschillende schroefdraadkoppelingen gedicht worden met teflontape. Dit is allerminst handig wanneer je de koppelingen losmaakt voor grondige reiniging. Om dit te vermijden heb ik siliconendichtingsringen besteld om de teflon te vervangen, maar deze zijn nog niet geleverd. Eens dat ik deze heb doe ik een tweede test en deel ik mijn ervaringen. Voorlopig heb ik de laatste 2 brouwsels terug in mijn oude vaten vergist.

De uitvoering vind ik dus ondermaats, maar het concept vind ik wel zeer geslaagd. Los van de hier gegeven problemen heb ik een lekker bier verkregen waarbij hoofd- en nagisting in hetzelfde vat plaatsvonden. De bol heb ik hierbij niet vervangen en de kraan heeft heel de tijd open gestaan. Net voor botteling de kraan dichtgedraaid (bleek achteraf niet helemaal waar te zijn :-)) en bottelsuiker onder het bier geroerd. Bij botteling was het bier helder (gebruikte gist: S33)

Groeten,
Jonas

RuudB

Ik ben zelf niet in het bezit van een Fastfermentor, een forumloze brouwkennis wel. Hij moest de Fastfermentor pas geleden verplaatsen en daarbij brak zijn bol af. Schijnbaar kon de smalle hals de druk niet aan bij beweging, de bol is niet ergens tegen aan gestoten. Conclusie: volgende keer gaat de kraan dicht als we er mee gaan wandelen....

Ruud

knookia

Citaat van: RuudB op 24-01-2016  21:14 uIk ben zelf niet in het bezit van een Fastfermentor, een forumloze brouwkennis wel. Hij moest de Fastfermentor pas geleden verplaatsen en daarbij brak zijn bol af. Schijnbaar kon de smalle hals de druk niet aan bij beweging, de bol is niet ergens tegen aan gestoten. Conclusie: volgende keer gaat de kraan dicht als we er mee gaan wandelen....

Ruud
Dank je voor deze tip Ruud. Gaan wij ook op letten  :)

knookia

Citaat van: lambicus op 24-01-2016  20:45 uGegroet,
Ik ben ook een bezitter van een Fastfermenter die ik aankocht bij Brouwland. Ik dacht mijn ervaringen hier later eens te posten nadat ik zelf meer ervaring had opgedaan, maar aangezien het topic nu warm is, hier toch reeds enkele zaken.

Tot nu toe heb ik de Fastfermenter 1 maal gebruikt en heb ik niets dan problemen gehad:

-   Zoals in de handleiding beschreven, had ik alles geïnstalleerd en de waterdichtheid getest van de schroefdraadkoppelingen (met uitzondering van het deksel). Echter, tijdens het vullen van de Fastfermenter met wort begon de thermowellkoppeling te lekken. Uiteindelijk heb ik deze in totaal 3 keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, telkens met meer teflonband en meer kracht (terwijl de handleiding duidelijk zegt dat deze niet te veel kracht mag vastgedraaid worden om beschadiging van de schroefdraad te vermijden). Na de 4 de maal de thermowell vast te draaien bleek deze uiteindelijk dicht te zijn, maar ik had hierbij zoveel teflon en kracht gebruikt dat de schroefdraad beschadigd was  en dat ik de thermowell na reiniging niet meer op de normale manier lekdicht geïnstalleerd krijg.


Voor degene die het zich afvragen hoe ik de thermowell kon verwijderen terwijl het vat gevuld was: dit lukte door de Fastfermenter schuin in een pompbak te plaatsen zodat het vloeistofniveau onder de thermowellkoppeling bleef.
-   Tijdens het bottelen van het bier bleek het deksel niet luchtdicht af te sluiten (bij toeval ontdekt) en bleek de kraan door de fabrikant slecht in elkaar gestoken te zijn zodat deze niet goed afsloot nadat ik deze dicht gedraaid had en de bol met gist verwijderde. Gevolg: een deel van het bier liep weg voordat ik de heveldarm aangesloten had. Dit bleek achteraf wel gemakkelijk op te lossen door de kraan uit elkaar te halen en daarna opnieuw te installeren.

Na het melden van deze problemen bij Brouwland hebben ze me (zonder dat ik hier uitdrukkelijk naar vroeg) bijzonder royaal vergoed en me beloofd dat ze de problemen met de fabrikant zouden bespreken (dit laatste had ik wel expliciet gevraag). Eén van de problemen bij mijn Fastfermenter was dat ze de oude dichtingsring voor het deksel geleverd hadden (dun in een soort kunststofschuim), terwijl tegenwoordig de deksels van een dikkere ring in siliconen voorzien zijn.

Een belangrijk nadeel van de Fastfermenter vind ik echter dat de verschillende schroefdraadkoppelingen gedicht worden met teflontape. Dit is allerminst handig wanneer je de koppelingen losmaakt voor grondige reiniging. Om dit te vermijden heb ik siliconendichtingsringen besteld om de teflon te vervangen, maar deze zijn nog niet geleverd. Eens dat ik deze heb doe ik een tweede test en deel ik mijn ervaringen. Voorlopig heb ik de laatste 2 brouwsels terug in mijn oude vaten vergist.

De uitvoering vind ik dus ondermaats, maar het concept vind ik wel zeer geslaagd. Los van de hier gegeven problemen heb ik een lekker bier verkregen waarbij hoofd- en nagisting in hetzelfde vat plaatsvonden. De bol heb ik hierbij niet vervangen en de kraan heeft heel de tijd open gestaan. Net voor botteling de kraan dichtgedraaid (bleek achteraf niet helemaal waar te zijn :-)) en bottelsuiker onder het bier geroerd. Bij botteling was het bier helder (gebruikte gist: S33)

Groeten,
Jonas

Lambicus; waar heb jij de siliconendichtingsringen besteld? Origineel? Kun je me laten weten of het iets is als je ze ontvangen en gebruikt hebt?

Mvg,

Robin

Brouwland.com

Citaat van: knookia op 23-01-2016  17:13 uIk wil graag een topic starten over de FastFermenter. Recent hebben we een FastFermenter aangeschaft bij Brouwland. Inmiddels hebben we een batch of 4 ermee gewerkt, maar eigenlijk alleen maar problemen gehad met de afdichting. We hebben al een nieuw deksel gehad van Brouwland, maar het blijft tobben. We dichten het deksel nu met gastape, maar is ook niet ideaal. Zijn er mensen die dit eveneens hebben en er inmiddels al een goede oplossing voor gevonden hebben?

Beste Robin

Dit probleem is bij ons bekend; we hadden inderdaad problemen met de afdichting van de schroefdop van de FastFerment bij de eerste levering. We hebben dit destijds met de leverancier opgenomen en dit werd intussen opgelost. Bij de recentere leveringen toonden steekproefsgewijze kwaliteitscontroles dan ook geen problemen meer.

Het spijt ons om te horen dat de aangeboden oplossing de problemen niet heeft opgelost en je nog niet helemaal tevreden bent met dit product. Wij vragen jou om onze klantendienst opnieuw te contacteren (info@Brouwland.com), zij helpen je graag verder om het probleem definitief op te lossen, zodat je nog lang kunt genieten van je FastFerment!

Met vriendelijke groet
Het Brouwland Team

knookia

Bedankt Brouwland team. Ik heb inmiddels een e-mail gestuurd. In afwachting van de oplossing.
Mvg,
Robin

knookia

Ik wil even melden dat Brouwland alles netjes heeft afgehandeld.

tinuske

Ik heb hier ook problemen me gehad. Maar bij mij lag het aan het vat zelf. Je ziet dat het vat uit 2 helften bestaat leg er maar eens een plankje op dan zul je zien dat bovenkant niet mooi vlak is. Ik heb dus de bovenkant mooi vlak gemaakt en het probleem was bij mij opgelost :)

Reineken

Sinds kort heb ik ook een Fastfermenter in huis. Nu net klaar met de hoofdvergisting van het 1e brouwsel, een Munchener Helles met S-23 ondergist (hoge flocculatie). In 1e instantie bol niet gemonteerd om niet meteen 0,75 liter kwijt te zijn. Toch voor de 1e maal maar gedaan zoals voorgeschreven.
Probleem: bolletje eronder om gist af te tappen, met rubber hamer zachtjes getikt op de conus om gist los te maken, kraan open... niks. Ja uiteindelijk een bolletje vol bier. Maar de gist ligt nog in de conus ipv in het bolletje. Iemand een idee? Ik laat hem nu met bol en kraan open maar een nachtje staan. Hopelijk zakt het toch nog uit...

Maischlepel ontsmetten en roeren of gewoon vanaf blijven en het bolletje weer terug leeg gieten?
Met een klont gist onderin is het hele idee van de cct teniet gedaan.
Schuld aan de gist geven?

Rene Haring

Hoi,

Om de bol afgesloten te houden, doe je hopelijk maar 1 x  ;) Het is juist de bedoeling dat de gistkoek / slurrie zich in de bol verzameld.
Probeer met een ontsmette lange pin met een kleine verdikking  aan einde om door de gistkoek heen te prikken zodat het door het gat omlaag blubt als de lucht uit de bol omhoog schiet door het gat wat je prikt. De gist kan inderdaad een koek vormen dus de volgende keer de bol open houden. Verlies van bier door de bol is in het algemeen net zoveel als verlies van een gistkoek / slurrie op de bodem van een vat. Dat hevel je ook niet over in een ander vat of in flesjes. Ik laat de bol er tijdens hoofd- en nagisting gewoon onder zitten en pas bij overhevelen voor het bottelen haal ik de bol eraf. Vaak is deze dan voor 3/4 gevuld met slurrie.

Succes, komt goed!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.