Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CCT en aftappen trub  (gelezen 1411 keer)

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
CCT en aftappen trub
« Gepost op: 22-01-2016 19:22 u »
Ik heb het ergens eens voorbij zien komen maar kan het niet meer terugvinden:
Blijkbaar wordt bij professionele brouwerijen na het koelen trub afgetapt vanuit de CCT. Weet iemand na hoeveel tijd je dit het beste kunt doen? Dat is neem ik aan ook nog voor het toevoegen van de gist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: CCT en aftappen trub
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2016 23:29 u »
Het gaat vooral om grove delen. Ik weet dat het gebeurt maar kan niet zeggen na hoeveel minuten.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2016 17:17 u »
Ik heb zaterdag gebrouwen en na ca 1 uur afgetapt. Er kwam nog best wat rommel mee maar het was geen dikke koek. Na tappen de gist toegevoegd. Ik blijf er nu even een paar dagen vanaf.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2017 12:45 u »
Ik vind dit ook interessant en ingewikkeld. Dat met pH stijgen en dalen en zo. Volgens mij moet ik er gewoon meer mee gaan experimenteren en over lezen. Al doende leert men...

Op de website van Brouwland wordt reclame gemaakt voor een vergistingssysteem. Daar zit een filmpje bij van hoe je trub en dode gist kunt aftappen. Dus zonder reclame voor het systeem te willen maken wil ik je wel even op dat filmpje wijzen:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/plastiek-vaten-emmers/d/the-catalyst-fermentation-system

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-12-2017 13:17 u »
Is lastige materie inderdaad, ik had gisteren namelijk aardig wat trub mee in het vergistingsvat.
Dat was niet helemaal de bedoeling overigens, maar goed het zat er in. Normaal koel ik verder in de brouwketel voordat
ik het wort naar het vergistingsvat pomp waardoor de boel wat kan bezinken maar het water was zo koud dat ik eerder naar het gistvat pompte via de koeler.

Resultaat dat de cold break dus in mijn gistvat plaats vond.

Ik heb daarna het geheel even laten bezinken, en toen de gist toegevoegd. Ongeveer 1 liter trub af laten lopen.

Wat blijkt nu, in het donkere bier (Munich Dunkel) was dus nog veel trub in suspensie en dat had ik niet gezien.
Paar uur later dikke laag drap in de fermentasaurus.

Ik durf dit niet goed meer af te hevelen, want ik ben bang dat ik de vergisting om zeep help op deze manier,
Ik vergist met een ondergist (Munich lager yeast) en dat is al gevoeliger dan een bovengist.

Ik wil de discussie over de invloed van de cold break op het bier niet opstarten het gaat mij om het aflaten zelf.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18-12-2017 21:01 u »
Wat blijkt nu, in het donkere bier (Munich Dunkel) was dus nog veel trub in suspensie en dat had ik niet gezien.
Paar uur later dikke laag drap in de fermentasaurus.

Ik durf dit niet goed meer af te hevelen, want ik ben bang dat ik de vergisting om zeep help op deze manier,
Ik vergist met een ondergist (Munich lager yeast) en dat is al gevoeliger dan een bovengist.

Ik wil de discussie over de invloed van de cold break op het bier niet opstarten het gaat mij om het aflaten zelf.

Je kunt rustig de trub aflaten. Ook bij ondergist zweeft de actieve gist door het jongbier.
Als je het laat zitten zul je zien dat de hoeveelheid trub minder wordt. Bij mijn tests zie dat ook steeds gebeuren. Voor een deel komt dit door het inklinken van de trub maar ik sluit zeker niet uit dat dit ook komt door door eiwitsplitsende enzymen die door de gist worden uitgescheiden. Ook door autolyse komen eiwitsplitsende enzymen vrij. Autolyse is een proces dat zelfs al tijdens de hoofdgisting plaatsvindt. Een gistcel heeft nu eenmaal een beperkte levensduur.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-12-2017 21:21 u »
Bedankt Jacques voor het verhelderende antwoord.

De gisting is flink op gang en de trub is nu ook in suspensie, tenminste het grootste deel.
Dat autolyse plaatsvindt direct vanaf het begin dat is mij bekend, leuk om te weten dat er ook eiwitsplitsende enzymen uit voorkomen, dat verklaart inderdaad een hoop.

Tags: