Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ik ben Jack en brouw bier met zeer wisselend gevolg.  (gelezen 4409 keer)

Offline Jack

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik ben Jack en brouw bier met zeer wisselend gevolg.
« Gepost op: 30-09-2005 14:19 u »
Aangenaam.
Voorheen volgde ik dit forum als gast, maar nu wil ik mij graag voorstellen en tegelijk ook een vraag stellen.

Totaal met tussenposen brouw ik nu 5 jaar.( 40 brouwsels). Dit met zeer wisselend gevolg. Reeds een 7-tal bieren zijn vanwege infecties in de gootsteen verdwenen. Nu brouw ik alleen nog in RVS echter nog steeds met een openvergistingskuip. Laatste brouwseizoen geen problemen meer gehad. Zomers brouw ik niet vanwege een overvloed aan fruitvliegjes hier in de regio. (Zuid-Oost Brabant).

Begonnen ben ik met de cursus van Marin Hofhuis. Ben +/- 4 jaar lid geweest van de Roerstok in Tilburg maar door familieomstandigheden was mijn bezoek aan de clubavonden zo onregelmatig dat ik nu alleen nog abonnee ben van het blad. Dit voorjaar heb ik de zaterdagmorgenseminars van Prof Baetsle gevolgd en deze heb ik als erg waardevol ervaren.

Mijn vraag aan dit forum is als volgt:

Hoeveel suiker moet ik toevoegen bij het bottelen???
Uiteraard is dit reeds veel vaker besproken ECHTER,

Is de vergistingsgraad voor het bottelen van invloed op de te gebruiken hoeveelheid ??
In het verleden kwam ik op Sg's van +/- 1018, nu kom ik uit op +/- 1011.
Dit moet toch invloed hebben???

Waarom voegen amateurs in Belgie wel gist toe bij het bottelen en wij niet???
(Tenminste dit heb ik begrepen vanuit Gent)
Hoeveel gist moet je dan toevoegen??

Nu voeg ik 9 g/L toe (per fles), maar oordelend naar het geluid van ontsnappend gas tijdens het openen van mijn flesen =, vergeleken met commerciele bieren zou dit meer kunnen - moeten zijn.
Mijn bieren schuimen redelijk, maar opstijgend koolzuur vind ik matig. De schuimkragen zakken dan ook vrij snel in.

Is helderheid(of juist niet) van invloed op de koolzuurstroom in het glas ???

Graag Uw reactie 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Ik ben Jack en brouw bier met zeer wisselend gevolg.
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2005 14:31 u »
Ha Jack,

Welkom op het forum. Er is over jouw onderwerp inderdaad al heel veel geschreven. De vergistingsgraad heeft in principe geen invloed op de hoeveelheid toe te voegen bottelsuiker mits het bier volledig is uitgegist. In dat geval is 6 tot 8 gram suiker per liter bier voldoende om een mooie druk op je bier te krijgen.

Lukt dat niet, dan heb je waarschijnlijk te lang gelagerd, waardoor er te weinig levende en actieve gist in je bier aanwezig is. Korter lageren is dan het devies. Meestal is 1 tot 3 weken lang genoeg. Je moet de flessen ook een week of drie warm wegzetten (20 graden of meer) om de koolzuurdruk op te bouwen. Soms duurt het nog iets langer, vooral bij zware bieren. De helderheid van het bier heeft geen invloed op de koolzuurstroom. Als er echter veel deeltjes in je bier zitten kan het koolzuur soms in een keer ontsnappen (bier spuit uit de fles).

Offline Jack

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-10-2005 20:33 u »
Adrie bedankt.

Ik blijf toch nog met vragen zitten.

Te lang gelagerd.
Is het mogelijk om te meten of zien of er voldoende actieve gistcellen over zijn.
Zo nee, dan zou gist toevoegen bij het bottelen een mogelijkheid zijn.
Hoeveel gist toevoegen en welke?

Groeten Jack

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-10-2005 21:29 u »
Hoe helderder je bier, hoe minder gistcellen, zo simpel kan het zijn. Je kunt bij helder bier bij het bottelen expres wat bodemgist meenemen. Je kunt ook ongeveer 5 gram gedroogde gist per 10 liter bier toevoegen. Het best is het echter om niet te lang te lageren. Een tot twee weken is vaak genoeg voor bovengistende bieren (bij 15 tot 20 graden gelagerd).

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2005 08:47 u »
Hoi Adrie,

Heb toch enkele vragen over wat je hier schrijft ... 

Citaat
Je kunt ook ongeveer 5 gram gedroogde gist per 10 liter bier toevoegen

Is dit niet wat veel ? Op de verpakking van mijn gist staat 2 3 gr gist per 10 liter. En dat is dan voor de hoofdgisting.

Citaat
bij 15 tot 20 graden gelagerd

Lager jij bij deze temperatuur ? Ik dacht begrepen te hebben dat lageren op 8 10 graden moet gebeuren ?

Ik twijfel niet aan je kennis en ervaring  :groots:  :groots:

Ben als beginnend brouwer gewoon nieuwsgierig en wil zo veel mogelijk bijleren.

Greetz,

Bruyn :pan:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2005 09:06 u »
Ha Bruyn,

Voor de hoofdgisting van een bier heb je, afhankelijk van de dichtheid, tussen 0,5 en 1 gram per liter nodig. Voor de hergisting op fles kan het met wat minder.

Lageren hoeft zeker niet op 8 tot 10 graden, de meeste hobbybrouwers hebben niet de beschikking over koelcapaciteit. Ik lager meestal rond de 15 graden, maar ook dat is niet altijd haalbaar. Het voordeel van wat hogere temperaturen is dat je bier snel klaar is, maar dat ie dan nog niet erg helder is. Klaren gebeurt wel op de fles. Je hebt dan ook nog voldoende actieve gist in je bier voor een snelle en volledige hergisting op fles.

Offline Jack

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 04-10-2005 10:10 u »
Ha Adrie, Ha Bruyn.

Korter lageren geeft minder helder bier. Als het bier klaart op de fles krijg ik meer bezinksel,
wat weer een smaakverandering kan geven. Dus ik zou denken langer lageren, (zo koud mogelijk) en gist toevoegen bij het bottelen.   

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-10-2005 10:37 u »
Na een week lageren bij kamertemperatuur is verreweg het grootste deel van de gist al bezonken, dus voor een dikke laag in je flessen hoef je niet zo bang te zijn. Ook niet voor smaakafwijkingen, zeker niet als je je bier bij keldertemperatuur bewaart.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 04-10-2005 14:23 u »
Korter lageren geeft minder helder bier. Als het bier klaart op de fles krijg ik meer bezinksel,
wat weer een smaakverandering kan geven. Dus ik zou denken langer lageren, (zo koud mogelijk) en gist toevoegen bij het bottelen.

Ha Jack,

Aan lang lageren zijn ook nadelen verbonden. Bij een lange lagering kun je last gaan krijgen van autolyse (uiteen vallen van gistcellen). Hierdoor krijgt het bier een zwavelachtige / rotte smaak. Daarnaast kunnen enzymen die uit de gistcellen zorgen voor een afbraak van de eiwitten waardoor je een verminderde schuimhoudbaarheid krijgt.
Bij en koele lagering heb je daar wat mindder snel last van. Wel moet je oppassen niet te snel af te koelen na de hoofdgisting omdat je dan wel eens een onvoldoende afbraak krijgt van diacetyl waardoor het bier een boterachtige smaak krijgt.

Kortom met een korte iets warme lagering is ten opzichte van een koude lange lagering niet zo veel mis.

Jacques

Offline Jack

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 04-10-2005 16:29 u »
Hallo Jacques, Adrie.

Maar wat is nu "lang"lageren???
Mijn hoofdvergisting vind plaats in een open kuip om voldoende "headspace" te hebben.
Na 2 dagen hoofdvergisting ( schuimlaag begint in te zakken) SG +/- 1015 ga ik lageren on waterslot.
Vertoont dan al bijna geen aktiviteit meer. Na 3 weken lageren geen waterslotaktiviteit meer en bottelen. SG 1012.

Zijn er dan nog voldoende cellen aanwezig (al lang geen "blubs in het waterslot meer)" of
Als ik gist toevoeg wordt het bier dan nog troebeler?

Ik heb zeker 2 maal door de gist een troebel bier gekregen, nadat het wort na het koken er mooi helder uitzag.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 04-10-2005 16:53 u »
Na 2 dagen al 'lageren' is wel erg snel. Op zich is het SG goed om bij te lageren, maar de hoofdvergisting heeft dan wel te snel plaats gevonden. De temperatuur zal wat hoog zijn tijdens de vergisting, wat ook je inzakkende schuim verklaart (hogere alcoholen).

Ik zou dus beginnen om minder gist te gebruiken EN/OF (daardoor) wat koeler te vergisten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-10-2005 20:24 u »
Citaat
Lageren hoeft zeker niet op 8 tot 10 graden, de meeste hobbybrouwers hebben niet de beschikking over koelcapaciteit. Ik lager meestal rond de 15 graden, maar ook dat is niet altijd haalbaar. Het voordeel van wat hogere temperaturen is dat je bier snel klaar is, maar dat ie dan nog niet erg helder is. Klaren gebeurt wel op de fles. Je hebt dan ook nog voldoende actieve gist in je bier voor een snelle en volledige hergisting op fles.

Ik doe het ook volgens bovenstaande omschrijving.
Wel heb ik me laten vertellen hier op het forum, dat bij koud lageren de koudewaas minder is.
Ik merk het ook als ik de flesjes koud ('s winters in de schuur) bewaar.

Citaat
Aan lang lageren zijn ook nadelen verbonden. Bij een lange lagering kun je last gaan krijgen van autolyse (uiteen vallen van gistcellen). Hierdoor krijgt het bier een zwavelachtige / rotte smaak.

Ik wilde laatst gist wassen.
Dat was mislukt.
Ik kreeg later pas de juiste beschrijving te zien hoe dat moest.
Dus dat is dan weer handig voor de volgende keer.
Ik heb mijn starter voor het Velsener blond weer even opgekweekt uit een bokdepotje.
Hoe dan ook, ik was vergeten de gist in water uit de fles te halen.
Daar kwam ik een paar dagen later achter.
De stank was niet te harden. :-X

:degroeten:

Tags: