Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: BIAB voor 10 liter, wat heb ik nodig?  (gelezen 2501 keer)

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
BIAB voor 10 liter, wat heb ik nodig?
« Gepost op: 21-01-2016 15:52 u »
Hallo brouwers,

Ik wil graag BIAB gaan brouwen.
Ik weet alleen niet zo zeker wat ik allemaal nodig heb.
Het volgende heb ik al:
- Mandfles 25 L
- Fermentatie emmer 25 L (te gebruiken als bottelemmer, of als primaire fermentor als ik secondair wil doen in de mandfles, maar denk dat alleen primair in de mandfles ook prima kan..?)
- Hydrometer
- alles om te bottelen

Wat mis ik dus nog vooral: de pan, de zak, en de schrootmolen.
Nu heb ik gezien dat je je mout kan laten schroten bij 'De Wijkgaard', wat een half uurtje rijden is voor mij. Die schrootmolen is dus geen probleem.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben is de grootte van de pan die ik moet hebben!
Grotere batches dan 10 liter ga ik waarschijnlijk niet maken, want ik vind één grote krat bier al aardig wat, en hiermee heb je zelfs nog wat meer.

Advies, tips?

Alvast bedankt,

Torben

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DanielK

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: BIAB voor 10 liter, wat heb ik nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2016 15:59 u »
Hallo torben,

Ik maak ook alleen 10 liter batches. Ik gebruik daarvoor een 14 liter pan. De pan is dan wel bijna tot het randje gevuld. (Bij een kooktijd van 90 min).Ik heb ook een 50 liter pan maar daarin krijg ik geen rollende kook.

Groeten Daniel

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2016 16:01 u »
Hallo torben,

Ik maak ook alleen 10 liter batches. Ik gebruik daarvoor een 14 liter pan. De pan is dan wel bijna tot het randje gevuld. (Bij een kooktijd van 90 min).Ik heb ook een 50 liter pan maar daarin krijg ik geen rollende kook.

Groeten Daniel

Klinkt goed! Heb op marktplaats al een 15 liter pan op het oog, zal dus voldoende moeten zijn.

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2016 16:13 u »
http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/keuken-potten-en-pannen/m1012878452-te-koop-grote-soeppan-15-liter.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Een filterkuip voor 10 liter is ook zo gemaakt, krijg je volgens mij ook heldere wort.

Maar ieder zijn eigen manier. :brouwen:

In ieder geval succes!

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2016 16:38 u »

Een filterkuip voor 10 liter is ook zo gemaakt, krijg je volgens mij ook heldere wort.

Maar ieder zijn eigen manier. :brouwen:

In ieder geval succes!

Oh, en zo'n filterkuip.
Als ik het goed begrijp kan ik hiervoor een plaatje met gaatjes gebruiken, die ik dan bijvoorbeeld boven op mijn emmer leg, waarna ik het wort door die plaat in de emmer giet, waarna er heldere wort in de emmer zit?

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2016 17:10 u »
Waarom zo sarcastisch? Dit forum is toch bedoeld om elkaar te helpen? Of weten we het allemaal beter... Is wel een beetje het idee wat ik van dit forum krijg. Zal wel aan mij liggen

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2016 17:35 u »
Je zou ook kunnen zoeken naar een 2e hands weckketel. Voor een 15 liter pan heb je een redelijk gasfornuis nodig (die van mij trekt het nauwelijks) of een aparte brander. Wecketels staan vaak voor een klein bedrag te koop. Je hebt dan wat meer ruimte over tijdens het koken. Dat is wel makkelijk, met name als je een wat zwaarder bier hebt. Voorheen kookte ik in een 21 liter pan brouwsels van 15 liter. Dit was met name aan het begin een gedoe met koken. Ik moest rustig beginnen en naar mate het koken vorderde kon de vlam harder.
Als 2e optie zou je even op hobbybrouwshop.nl kunnen kijken. Deze pannen hebben geen sandwichbodem maar zijn verder prima om in te brouwen. Succes met verzamelen van je laatste spulletjes

Offline De HaAn

• Vol lid
  • bierbrouwen is mijn hobby (en drinken)
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2016 17:55 u »
Ik heb geen verstand van Biab maar voor zover  Ik begrijp is de zak in de pan het filter gedeelte waar je nadien ook spoelwater over giet
Dus dan heb je volgens mij geen filterkuip nodig.
Biab berust volgens mij op het zelfde principe als een brouwmaster daar trek je ook de mout ook uit de kookpan.
Hangt wel een ander kosten plaatje aan voor een beginnend brouwer zou ik dit zeker niet aanraden. :degroeten:

Want jij weet nog niet of het blijvend is de besmetting met het brouwvirus.
Succes

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2016 18:43 u »
Waarom zo sarcastisch? Dit forum is toch bedoeld om elkaar te helpen? Of weten we het allemaal beter... Is wel een beetje het idee wat ik van dit forum krijg. Zal wel aan mij liggen

Misschien is het geen sarcasme en weet hij het echt niet :weetniet:

Offline Loek Essers

• Junior lid
  • **
  • Brouwvereniging De Bierkaai
    • Something's Fermenting
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2016 20:22 u »
Ik brouw ook 10 liter biab. Wat ik gebruik:

21 liter 'mennopan' http://wwyyw.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter
zak van de Brouwmarkt http://www.Brouwmarkt.nl/nylon-perszak-filterzak-groot-model-25x25x35-cm.html
schrootmolentje (vraag eens om een tweedehands hier of check marktplaats beter dan iedere keer een half uur rijden) http://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-moutmolen-basic-gietijzer.html

Verder nodig:
thermometer
gistfles plus stoppers en watersloten (je hebt 25 liter, lijkt me uitstekend want dan heb je wat ruimte)
hydrometer plus bijbehorend meetglas
pan kan je gebruiken als bottelvat
flesjes
kroonkurken
kroonkurkapparaat

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2016 11:30 u »
Waarom zo sarcastisch? Dit forum is toch bedoeld om elkaar te helpen? Of weten we het allemaal beter.....is wel een beetje het idee wat ik van fit forum krijg. Zal wel aan mij liggen

Ik weet daadwerkelijk niet wat dit is.
Sorry dat mijn onbenulligheid overkomt als sarcasme, was echt niet de bedoeling!

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2016 11:31 u »
Ik brouw ook 10 liter biab. Wat ik gebruik:

21 liter 'mennopan' http://wwyyw.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter
zak van de Brouwmarkt http://www.Brouwmarkt.nl/nylon-perszak-filterzak-groot-model-25x25x35-cm.html
schrootmolentje (vraag eens om een tweedehands hier of check marktplaats beter dan iedere keer een half uur rijden) http://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-moutmolen-basic-gietijzer.html

Verder nodig:
thermometer
gistfles plus stoppers en watersloten (je hebt 25 liter, lijkt me uitstekend want dan heb je wat ruimte)
hydrometer plus bijbehorend meetglas
pan kan je gebruiken als bottelvat
flesjes
kroonkurken
kroonkurkapparaat

Prachtig, bedankt voor het lijstje!
Ondertussen kan ik al aardig wat dingen wegstrepen gelukkig, die ik eerder inderdaad nog neit genoemd had.

Offline Torben

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2016 11:35 u »
Je zou ook kunnen zoeken naar een 2e hands weckketel. Voor een 15l pan heb je een redelijk gasfornuis nodig (die van mij trekt het nauwelijks) of een aparte brander. Wecketels staan vaak voor een klein bedrag te koop. Je hebt dan wat meer ruimte over tijdens het koken. Dat is wel makkelijk, met name als je een wat zwaarder bier hebt. Voorheen kookte ik in een 21 l pan brouwsels van 15l. Dit was met name aan het begin een gedoe met koken. Ik moest rustig beginnen en naar mate het koken vorderde kon de vlam harder.
Als 2e optie zou je even op hobbybrouwshop.nl kunnen kijken. Deze pannen hebben geen sandwich bodem maar zijn verder prima om in te brouwen. Succes met verzamelen van je laatste spulletjes

Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken naar zo'n weckketel.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2016 11:54 u »
Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken naar zo'n weckketel.

Ik heb ook een aantal weckketels gescoord in de familie waaronder een elektrische voor het maishen. Werkt erg goed. Prima voor 10 liter en het voordeel is, dat als je 15 of 20 liter wilbrouwen dat ook gaat. Ben je dus niet gebonden aan 10 liter. Dus mijn advies is, kijk ff in je familie- en vriendenkring.

Succes met het brouwen.

Jos

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2016 15:52 u »
Ik weet daadwerkelijk niet wat dit is.
Sorry dat mijn onbenulligheid overkomt als sarcasme, was echt niet de bedoeling!

Oh sorry, dan bied ik bij deze mijn excuses aan! :stom:

Tags: biab