Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gerookte Porter  (gelezen 17157 keer)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Gerookte Porter
« Reactie #125 Gepost op: 20-12-2016 18:23 u »
Links en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

Heb nu net een sterk blond met peated mout (chateau peated ) op de fles. Heb in de stort 10%  van de mout gedaan. Dit was heel intens tijdens het koken. Qua smaak zou ik het duidelijk aanwezig noemen maar niet extreem. In een porter kan ik me niet voorstellen dat het meer dan een lichte rooktoets zou geven.
Ben benieuwd om de mout weer te gebruiken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #126 Gepost op: 27-12-2016 19:09 u »
Update: Heb over de Kerst het SG gemeten nadat het waterslot tot rust was gekomen, en is mooi uitvergist tot 1.011.
Heb daar 50/50 nog wat Cascade en Aurora bij gedrooghopt.
Plan voor nu is om morgenavond de vergist-koelkast omlaag te zetten naar 3~4ºC voor de cold-crash, en bottelen met Oudjaar.
Heb al mooie 5 0cl flessen klaar staan, zodat ik ze als fatsoenlijke 'pints' kan drinken binnenkort. :proost:

Natuurlijk bij het SG meten weer even geproefd en ben er al héél blij mee. Op het hoparoma van de drooghop na was het bier qua smaak al erg dicht bij het doel van een Jopen Oost-Indië kloon.  ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #127 Gepost op: 28-12-2016 11:07 u »
Links en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz.

Alle rookmouten kun je gewoon tot 100% in je stort gebruiken. En dat levert heerlijke rookbieren op... Je moet er wel van houden... :biersmile: :proost:

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #128 Gepost op: 01-01-2017 22:19 u »
En sinds de vorige update zit het inmiddels in een fles en ook al avondje etiketjes geplakt.  :brouwen:
Bij deze dan, de op Oudjaar gebottelde smoked porter 'Auld Lang Syne'.
Naar het traditionele gedicht/lied waarmee het oude jaar wordt uitgeluid, leek me toepasselijk.  ;D

En allemaal nog een gelukkig nieuwjaar ook.  :proost:

Offline André_84

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #129 Gepost op: 10-02-2018 14:51 u »
Spoedvraagje: ik wil vandaag dit recept opnieuw brouwen. Ik weet niet meer of en hoeveel suiker er voor de hoofdgisting moet worden toegevoegd, of is dat helemaal niet nodig?

Zijn daar richtlijnen voor?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 10-02-2018 21:36 u »
Spoedvraagje: ik wil vandaag dit recept opnieuw brouwen. Ik weet niet meer of en hoeveel suiker er voor de hoofdgisting moet worden toegevoegd, of is dat helemaal niet nodig?

Zijn daar richtlijnen voor?

Je hoeft geen suiker toe te voegen.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #131 Gepost op: 10-02-2018 21:47 u »
Ik heb momenteel een klassiek rookbier in de vergistkast staan. Daar heb ik ongeveer 50% rookmout in. Dan kan ik in een eventuele volgende batch wel een beetje "tunen". Ik heb nog niet geproefd, maar de geur is erg goed.

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #132 Gepost op: 22-02-2018 09:44 u »
Sorry, n00bvraag: Mijn SG meter is stuk gevallen, hoelang zou de hoofdgisting er ongeveer over moeten doen en wat doe ik daarna? Moet ik het bier daarna kouder zetten? Nieuwe SG meter wordt aan gewerkt :-)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #133 Gepost op: 22-02-2018 10:35 u »
Sorry, n00bvraag: Mijn SG meter is stuk gevallen, hoelang zou de hoofdgisting er ongeveer over moeten doen en wat doe ik daarna? Moet ik het bier daarna kouder zetten? Nieuwe SG meter wordt aan gewerkt :-)
Indien genoeg gist toegevoegd duurt de hoofdgisting 3-5 dagen en de nagisting 3-7 dagen.
Ik kies er tegenwoordig voor om mijn bier gewoon te bottelen na 2-3 weken zonder over te hevelen of te coldcrashen. Maar er zijn mensen die er anders over denken.

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #134 Gepost op: 26-02-2018 12:57 u »
Het bier staat nu 2 weken, helaas is de eind sg hoger dan dat de bedoeling was (zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36136.0.html). Ik heb de temperatuur  hierbij tussen 21 en 19 graden gehouden. Nu nog een weekje iets kouder zetten en dan volgend weekend bottelen? Ik heb evt en 2e gistemmer, maar ik wil het gewoon in 1 laten zitten. 

Tags: rookmout