Gerookte Porter

Gestart door TimWillebrands, 17-01-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Citaat van: Johannesdeloper op 19-12-2016  11:34 uLinks en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

Heb nu net een sterk blond met peated mout (chateau peated ) op de fles. Heb in de stort 10%  van de mout gedaan. Dit was heel intens tijdens het koken. Qua smaak zou ik het duidelijk aanwezig noemen maar niet extreem. In een porter kan ik me niet voorstellen dat het meer dan een lichte rooktoets zou geven.
Ben benieuwd om de mout weer te gebruiken.

zilver_brouwer

Update: Heb over de Kerst het SG gemeten nadat het waterslot tot rust was gekomen, en is mooi uitvergist tot 1.011.
Heb daar 50/50 nog wat Cascade en Aurora bij gedrooghopt.
Plan voor nu is om morgenavond de vergist-koelkast omlaag te zetten naar 3~4ºC voor de cold-crash, en bottelen met Oudjaar.
Heb al mooie 5 0cl flessen klaar staan, zodat ik ze als fatsoenlijke 'pints' kan drinken binnenkort. :proost:

Natuurlijk bij het SG meten weer even geproefd en ben er al héél blij mee. Op het hoparoma van de drooghop na was het bier qua smaak al erg dicht bij het doel van een Jopen Oost-Indië kloon.  ;D

Oscar

Citaat van: Johannesdeloper op 19-12-2016  11:34 uLinks en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz.

Alle rookmouten kun je gewoon tot 100% in je stort gebruiken. En dat levert heerlijke rookbieren op... Je moet er wel van houden... :biersmile: :proost:

zilver_brouwer

En sinds de vorige update zit het inmiddels in een fles en ook al avondje etiketjes geplakt.  :brouwen:
Bij deze dan, de op Oudjaar gebottelde smoked porter 'Auld Lang Syne'.
Naar het traditionele gedicht/lied waarmee het oude jaar wordt uitgeluid, leek me toepasselijk.  ;D



En allemaal nog een gelukkig nieuwjaar ook.  :proost:

André_84

Spoedvraagje: ik wil vandaag dit recept opnieuw brouwen. Ik weet niet meer of en hoeveel suiker er voor de hoofdgisting moet worden toegevoegd, of is dat helemaal niet nodig?

Zijn daar richtlijnen voor?

Jacques

Citaat van: André_84 op 10-02-2018  14:51 uSpoedvraagje: ik wil vandaag dit recept opnieuw brouwen. Ik weet niet meer of en hoeveel suiker er voor de hoofdgisting moet worden toegevoegd, of is dat helemaal niet nodig?

Zijn daar richtlijnen voor?

Je hoeft geen suiker toe te voegen.

Arjendv

Ik heb momenteel een klassiek rookbier in de vergistkast staan. Daar heb ik ongeveer 50% rookmout in. Dan kan ik in een eventuele volgende batch wel een beetje "tunen". Ik heb nog niet geproefd, maar de geur is erg goed.

André_84

Sorry, n00bvraag: Mijn SG meter is stuk gevallen, hoelang zou de hoofdgisting er ongeveer over moeten doen en wat doe ik daarna? Moet ik het bier daarna kouder zetten? Nieuwe SG meter wordt aan gewerkt :-)

Brouwers

Citaat van: André_84 op 22-02-2018  09:44 uSorry, n00bvraag: Mijn SG meter is stuk gevallen, hoelang zou de hoofdgisting er ongeveer over moeten doen en wat doe ik daarna? Moet ik het bier daarna kouder zetten? Nieuwe SG meter wordt aan gewerkt :-)
Indien genoeg gist toegevoegd duurt de hoofdgisting 3-5 dagen en de nagisting 3-7 dagen.
Ik kies er tegenwoordig voor om mijn bier gewoon te bottelen na 2-3 weken zonder over te hevelen of te coldcrashen. Maar er zijn mensen die er anders over denken.

André_84

Het bier staat nu 2 weken, helaas is de eind sg hoger dan dat de bedoeling was (zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36136.0.html). Ik heb de temperatuur  hierbij tussen 21 en 19 graden gehouden. Nu nog een weekje iets kouder zetten en dan volgend weekend bottelen? Ik heb evt en 2e gistemmer, maar ik wil het gewoon in 1 laten zitten. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.