Gelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.
Hoe dan ook, gerommel in de marge, het gaat om jouw beleving en volgens mij vinden jij en ik allebei dat het origineel, Jopen Oost Indie Porter in de smaak valt 
Als je gewenning op die manier bedoeld gaat het om een subjectieve mening; of je het "lekker" vindt, of dat het "te veel rook" heeft of niet.
Maar wat ik bedoel is dat, dat niks te maken heeft met de objectieve stelling; "X% proef je niet".
Stel dat ik bijvoorbeeld vorige week een smoked porter dronk en dacht: wat een lekker rook smaakje.
En dan afgelopen weekend Jacques' aanbevolen rauchbieren gedronken heb.
Dan is het gewoon niet zo dat ik vandaag bij diezelfde smoked porter opeens denk: wat gek, ik proef helemaal geen rook.
Als je sterker gerookte bieren hebt gedronken zul je (misschien) meer tolerantie hebben voor de smaak, en het minder snel "te veel" of "vies" vinden.
Maar dat veranderd niks aan de smaak drempel.
En als meerdere mensen rook proeven bij <1% en 1~2% en 'sterke' rooksmaak bij 5~6%,
dan verbaas ik mij over de opmerking: "<5% proef je niet en <10% is te weinig".
Maar goed, voor we hier eindeloos over blijven heen en weer gaan, we merken het vanzelf met onze biertjes.

Jij hebt de ongeveer 7% aangehouden, ik heb dat ook in de planning maar hou me nog open tot het brouwen zelf, en besluit dan misschien iets meer te nemen.
En als mijn eerste flesje open gaat komt hier vanzelf een reactie.