Gerookte Porter

Gestart door TimWillebrands, 17-01-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  08:56 uAls fervent islay whisky drinker zullen mijn maatstaven misschien ook wat anders zijn. Bij whisky drinken werkt het in ieder geval ook zo dat wanneer je begint met een pittige rokerige whisky, je van mildere whisky's daarna niets meer proeft. Ik heb het wel eens gehad dat ik even wat vaker rokerige whisky dronk en de geur op een gegeven moment soort en met van kwijt was. Wat Jacques aangeeft over gewenning kan ik wel in mee gaan.

Het punt is dat het niet relevant is, en ook niet echt gewenning is.
Natuurlijk, als je een hele avond je smaakvermogen aanvalt met extreme rookbieren of whiskey of 100+IBU Imperial IPAs, dan proef je direct daarna minder van een subtieler bier. Maar de volgende dag heb je daar geen last meer van.
Het is niet zo dat je na het drinken van sterke rookbieren of bittere IPAs nooit meer een subtielere smaak kan proeven of waarderen. :nut:

Dus als het punt is "5% peated rookmout proef je niet (als je daar vooraf een hele avond zware rauchbieren drinkt)" dan heb je gelijk.
Maar hoop dat het duidelijk is waarom dat niet relevant is; de smoked porter die ik maak drink ik op zichzelf, niet alleen aan het eind van een sessie rauchbieren.

André_84

Gelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.

Hoe dan ook, gerommel in de marge, het gaat om jouw beleving en volgens mij vinden jij en ik allebei dat het origineel, Jopen Oost Indie Porter in de smaak valt :P

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  15:00 uGelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.

Hoe dan ook, gerommel in de marge, het gaat om jouw beleving en volgens mij vinden jij en ik allebei dat het origineel, Jopen Oost Indie Porter in de smaak valt :P

Als je gewenning op die manier bedoeld gaat het om een subjectieve mening; of je het "lekker" vindt, of dat het "te veel rook" heeft of niet.
Maar wat ik bedoel is dat, dat niks te maken heeft met de objectieve stelling; "X% proef je niet".

Stel dat ik bijvoorbeeld vorige week een smoked porter dronk en dacht: wat een lekker rook smaakje.
En dan afgelopen weekend Jacques' aanbevolen rauchbieren gedronken heb.
Dan is het gewoon niet zo dat ik vandaag bij diezelfde smoked porter opeens denk: wat gek, ik proef helemaal geen rook.

Als je sterker gerookte bieren hebt gedronken zul je (misschien) meer tolerantie hebben voor de smaak, en het minder snel "te veel" of "vies" vinden.
Maar dat veranderd niks aan de smaak drempel.

En als meerdere mensen rook proeven bij <1% en 1~2% en 'sterke' rooksmaak bij 5~6%,
dan verbaas ik mij over de opmerking: "<5% proef je niet en <10% is te weinig".

Maar goed, voor we hier eindeloos over blijven heen en weer gaan, we merken het vanzelf met onze biertjes. :brouwen:
Jij hebt de ongeveer 7% aangehouden, ik heb dat ook in de planning maar hou me nog open tot het brouwen zelf, en besluit dan misschien iets meer te nemen.
En als mijn eerste flesje open gaat komt hier vanzelf een reactie.

Johannesdeloper

Wat voor gerookte Porter zeker ook geldt is, hoeveel donkere en aroma mouten er gebuikt zijn.
Als er een onderstaande moutstort is, zit er dik 20% rookmout in maar zit het er niet in overmaat in:

2.25 kg   Maris Otter Pale                    47.1%
1 kg           Weyermann Rookmout        20.9%
550 g   Crystal                               11.5%
175 g   Chocolate                             3.7%
300 g   Munich Light                         6.3%
250 g   Belgian Candi Sugar -            5.2%
250 g   Carafa III                              5.2%

Zou je 80% Pilsmout en 20% rookmout storten dan zou je denk ik een asbak smaak hebben.

Johannesdeloper

Om overigens het verhaal nog complexer te maken, heb ik 2x hetzelfde Smoked Porter recept gebrouwen.
Dus zelfde gist, zelfde mout, zelfde hop.

De eerste batch had een veel minder uitgesproken rooksmaak dan de 2e.

Het enige verschil dat er toe deed was dat de Weyermann Rookmout 2 verschillende batches waren,
ze waren door mij vrijwel direkt na bestellen gebruikt. Kennelijk is rookmout niet consistent,
of doet het er veel toe hoelang de mout bij de leverancier op voorraad is geweest.
(de Rauchmalz van Brouwmarkt had meer rookaroma dan de een half jaar eerder bestelde Rauchmalz van van der Kooy)

zilver_brouwer

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016 &nbsp;16:36 uOm overigens het verhaal nog complexer te maken, heb ik 2x hetzelfde Smoked Porter recept gebrouwen.
Dus zelfde gist, zelfde mout, zelfde hop.

De eerste batch had een veel minder uitgesproken rooksmaak dan de 2e.

Het enige verschil dat er toe deed was dat de Weyermann Rookmout 2 verschillende batches waren,
ze waren door mij vrijwel direkt na bestellen gebruikt. Kennelijk is rookmout niet consistent,
of doet het er veel toe hoelang de mout bij de leverancier op voorraad is geweest.
(de Rauchmalz van Brouwmarkt had meer rookaroma dan de een half jaar eerder bestelde Rauchmalz van van der Kooy)

Let er wel op dat het in het topic steeds gaat over 'peated malt' niet 'rauchmalz/rookmout'.  :biersmile:

Johannesdeloper

Citaat van: zilver_brouwer op 12-12-2016 &nbsp;16:41 uLet er wel op dat het in het topic steeds gaat over 'peated malt' niet 'rauchmalz/rookmout'.  :biersmile:

Sorry, ondanks dat het Smoked Porter blijft, zijn deze moutsoorten denk ik vergelijkbaar als appels met peren.

zilver_brouwer

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016 &nbsp;16:46 uSorry, ondanks dat het Smoked Porter blijft, zijn deze moutsoorten denk ik vergelijkbaar als appels met peren.

Precies, en als je probeert appelcider te maken met alleen peren krijg je een heel gek resultaat.  ::)

André_84

Citaat van: zilver_brouwer op 12-12-2016 &nbsp;15:32 uStel dat ik bijvoorbeeld vorige week een smoked porter dronk en dacht: wat een lekker rook smaakje.
En dan afgelopen weekend Jacques' aanbevolen rauchbieren gedronken heb.
Dan is het gewoon niet zo dat ik vandaag bij diezelfde smoked porter opeens denk: wat gek, ik proef helemaal geen rook.


Verklaar mij maar voor gek, maar iets dergelijks ervaar ik bij whisky's af en toe toch daadwerkelijk zo. Als je een poosje wat vaker flink geturfde (peated) whisky's hebt gedronken, en je pakt daarna eentje met wat minder rooksmaak, dan kun je het ervaren alsof het er misschien helemaal niet in zit. Terwijl je misschien eerder met precies dezelfde fles een hele andere ervaring hebt gehad.

André_84

Even iets meer ontopic. Ik heb gehopt met pellets die ik in een hopkookzakje heb gedaan. Deze zakjes heb ik vrij strak dicht geknoopt. Ik dacht dat lost wel een beetje op e.d., maar achteraf was het geweld en zat het helemaal strak in dat zakje. Zou de bitterheid/aroma afgift wel naar behoren zijn geweest op deze manier? zijn daar ervaringen mee hier? Ik was een beetje bang dat de binnenste pellets in zon zakje misschien veel midner met water in aanraking komen...

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 12-12-2016 &nbsp;18:14 uEven iets meer ontopic. Ik heb gehopt met pellets die ik in een hopkookzakje heb gedaan. deze zakjes heb ik vrij strak dicht geknoopt. Ik dacht dat lost wel een beetje op e.d., maar achteraf was het geweld en zat het helemaal strak in dat zakje. Zou de bitterheid/aroma afgift wel naar behoren zijn geweest op deze manier? zijn daar ervaringen mee hier? Ik was een beetje bang dat de binnenste pellets in zon zakje misschien veel midner met water in aanraking komen...

Als je het echt strak als een balletje hebt dichtgeknoopt kan het zijn dat je wort niet bij het midden is gekomen.
Net als losse thee in een ei/zakje, moet je hop de ruimte hebben om wat op te wellen en met het vocht in contact te komen.
In hoeverre dat het geval is is moeilijk te zeggen. Was het midden droog?

André_84

Zakjes zo weggegooid, dus helaas niet uitgezocht, maar dat gevoel bekruipt me wel een beetje.

Bitterheid toevoegen zal wel niet meer lukken, maar ik zat wel te overwegen om nog te gaan dryhoppen. Dat een idee? Wat voor hoeveelheden zou ik moeten denken?

Serge VL

Citaat van: André_84 op 12-12-2016 &nbsp;18:59 uZakjes zo weggegooid, dus helaas niet uitgezocht, maar dat gevoel bekruipt me wel een beetje.

Bitterheid toevoegen zal wel niet meer lukken, maar ik zat wel te overwegen om nog te gaan dryhoppen. Dat een idee? Wat voor hoeveelheden zou ik moeten denken?
Bitterheid kan je toch nog toevoegen gewoon geïsomeriseerd hopextract toevoegen net voor het bottelen!!
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/hopextract-geisomeriseerd-6-30ml?gaCategory=search#.WE7n9ObhCUk
https://www.Brouwmarkt.nl/hopextract-6-geisomeriseerd-100-ml.html
En hoparoma kan net zo makkelijk toevoegen bij het bottelen als je wil met aroma extracten.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/hop-kruiden/hop-specials.html

zilver_brouwer

Citaat van: Serge VL op 12-12-2016 &nbsp;19:16 uEn hoparoma kan net zo makkelijk toevoegen bij het bottelen als je wil met aroma extracten.

Of drooghoppen later in de vergisting.  ;D

André_84

Ik zit in ieder geval serieus te overwegen om te dryhoppen. Hoeveel van elke soort zou ik daarvoor moeten gebruiken (0,0 ervaring). 10 gram van elke soort realistisch?

heb ook nog een oud zakje hopbellen, chinook. is ongeveer driekwart jaar oud en heeft in een luchtdicht zakje gezeten. Is dat nog te gebruiken, of gewoon niet doen? 

Jacques

Citaat van: André_84 op 12-12-2016 &nbsp;15:00 uGelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.

Helemaal mee eens. Als je nog nooit een rauchbier gedronken hebt (en hebt weten te waarderen) is al een klein beetje rooksmaak meteen een bosbrand.

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016 &nbsp;16:24 uWat voor gerookte Porter zeker ook geldt is, hoeveel donkere en aroma mouten er gebuikt zijn.
Als er een onderstaande moutstort is, zit er dik 20% rookmout in maar zit het er niet in overmaat in:

2.25 kg   Maris Otter Pale                    47.1%
1 kg           Weyermann Rookmout        20.9%
550 g   Crystal                               11.5%
175 g   Chocolate                             3.7%
300 g   Munich Light                         6.3%
250 g   Belgian Candi Sugar -            5.2%
250 g   Carafa III                              5.2%

Zou je 80% Pilsmout en 20% rookmout storten dan zou je denk ik een asbak smaak hebben.

Ook hier helemaal mee eens. In een bier waarbij een flink aandeel caramouten en donkere mouten zit wordt de rooksmaak door die mouten naar de achtergrond gedrukt.

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016 &nbsp;16:36 uOm overigens het verhaal nog complexer te maken, heb ik 2x hetzelfde Smoked Porter recept gebrouwen.
Dus zelfde gist, zelfde mout, zelfde hop.

De eerste batch had een veel minder uitgesproken rooksmaak dan de 2e.

Het enige verschil dat er toe deed was dat de Weyermann Rookmout 2 verschillende batches waren,
ze waren door mij vrijwel direkt na bestellen gebruikt. Kennelijk is rookmout niet consistent,
of doet het er veel toe hoelang de mout bij de leverancier op voorraad is geweest.
(de Rauchmalz van Brouwmarkt had meer rookaroma dan de een half jaar eerder bestelde Rauchmalz van van der Kooy)

Dat rookmout en peated mout behoorlijk kunnen fluctueren qua intensiteit klopt. De ppm waarde zegt niet alles.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 13-12-2016 &nbsp;21:32 uAls je nog nooit een rauchbier gedronken hebt (en hebt weten te waarderen) is al een klein beetje rooksmaak meteen een bosbrand.

Sorry.. maar hoe kan je in een ander thread dingen zeggen als "Over smaak valt niet te twisten", en dan met zulke uitspraken komen?  :o :weetniet:
Dat is gewoon compleet niet waar.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 13-12-2016 &nbsp;23:03 uSorry.. maar hoe kan je in een ander thread dingen zeggen als "Over smaak valt niet te twisten", en dan met zulke uitspraken komen?  :o :weetniet:
Dat is gewoon compleet niet waar.

Beleving van biersmaken is heel erg complex. Ik ben daar ruim 40 jaar mee bezig.
Ik weet dat veel mensen die weinig of nooit een rookbier hebben gedronken een lage hoeveelheid rooksmaak al als intens beleven.

Dit is overigens heel wat anders dan dat voor de een proever een bepaald bier een top bier is en voor een ander een teleurstellend bier. Dat heeft alles met verwachtingspatronen te maken. En ook met de rijkdom van je proefervaringen. Het zijn vaak minder ervaren bierproevers die teleurgesteld worden bij het drinken van een gerenommeerd bier omdat anderen (al dan niet terecht) het bier de hemel in geprezen hebben.

André_84

Iemand een antwoord hierop..?

Citaat van: André_84 op 13-12-2016 &nbsp;08:59 uIk zit in ieder geval serieus te overwegen om te dryhoppen. Hoeveel van elke soort zou ik daarvoor moeten gebruiken (0,0 ervaring). 10 gram van elke soort realistisch?

heb ook nog een oud zakje hopbellen, chinook. is ongeveer driekwart jaar oud en heeft in een luchtdicht zakje gezeten. Is dat nog te gebruiken, of gewoon niet doen?

Gerb

Ik zou een gerookte porter niet drooghoppen, zelfs geen of heel weining late hoppen in de kookketel. Het past naar mijn mening niet bij de bierstijl of de rokerigheid.

Gerb

CiteerEn ook met de rijkdom van je proefervaringen.

Nu moet de topicstarter nog bepalen hoe rijk zijn smakenpalet is...

André_84

Citaat van: Gerb op 14-12-2016 &nbsp;08:39 uIk zou een gerookte porter niet drooghoppen, zelfs geen of heel weining late hoppen in de kookketel. Het past naar mijn mening niet bij de bierstijl of de rokerigheid.

Nu ben ik een beginnende brouwer, maar het betreft een Oost Indië Porter. In mijn beleving kent die (zoals de naam ook aangeeft) duidelijke ipa achtige bitterheid en aroma (IBU 90 ook). Ik vind het persoonlijk een hele fijne combinatie :D.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 13-12-2016 &nbsp;23:23 uBeleving van biersmaken is heel erg complex. Ik ben daar ruim 40 jaar mee bezig.
Ik weet dat veel mensen die weinig of nooit een rookbier hebben gedronken een lage hoeveelheid rooksmaak al als intens beleven.

Het punt hier is dat "veel mensen", niet gelijk staat aan "alle mensen".
En daarom dus onzin om een absolute stelling te zetten als: "als je geen rauchbier hebt gedronken is een klein beetje meteen intens."
Bij zowel mijn eerste glas whiskey en mijn eerste rookbier/gerookt bier was ik meteen fan van de rook en turf smaak, niks intens.
De hele reden dat ik een collectie whiskey uit de Highlands en vanaf Islay heb staan, en nu een gerookte porter ga brouwen is omdat ik meteen
verkocht was aan die smaak.

Citaat van: Gerb op 14-12-2016 &nbsp;08:39 uIk zou een gerookte porter niet drooghoppen, zelfs geen of heel weining late hoppen in de kookketel. Het past naar mijn mening niet bij de bierstijl of de rokerigheid.

Zoals André al aangaf, probeer eens een Oost-Indië Porter van Jopen, met de 90 IBU en Amerikaanse hop zit er toch echt wel een flink hoparoma aan ook.
Naar mijn smaak beleving werkt dat juist prima samen.
De hopsmaak/beleving (vooral ook door het aroma) heb je vooraf, en in de afdronk komt juist de gebrande mout en rook naar voren.

Gerb

CiteerZoals André al aangaf, probeer eens een Oost-Indië Porter van Jopen, met de 90 IBU en Amerikaanse hop zit er toch echt wel een flink hoparoma aan ook.
Naar mijn smaak beleving werkt dat juist prima samen.

Sorry, ik was de aanleiding voor de draad even kwijt. Maar goed, als het bier toch meer een IPA-Porter is met een toefje rook, zou ik zeker oppassen met de hoeveelheid rookmout, jarenlang superontwikkeld smaakpalet of niet.

zilver_brouwer

Citaat van: Gerb op 14-12-2016 &nbsp;20:28 uSorry, ik was de aanleiding voor de draad even kwijt. Maar goed, als het bier toch meer een IPA-Porter is met een toefje rook, zou ik zeker oppassen met de hoeveelheid rookmout, jarenlang superontwikkeld smaakpalet of niet.

Precies, vandaar mijn verbazing / voorgaande discussie. :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.