Gerookte Porter

Gestart door TimWillebrands, 17-01-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimWillebrands

Ik probeer met mijn recept de Jopen Oost-Indië Porter te benaderen (ik durf het zo geen kloon te noemen), hop/mout-soorten, IBU en alcohol kloppen met wat de fles vermeld in elk geval maar ik ben gewoon te onervaren als brouwen en bierproever om heel zeker te zijn in recepten formuleren en ik heb nog nooit met gerookte mout gewerkt en heb geen idee hoeveel te veel is, kan iemand daar over oordelen? Tevens ben ik nog een beetje onzeker over het hop schema.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptJopen Oost-Indië Porter Clone
Brouwdatum17-01-2016
BiertypePorter (Brown)
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)76 EBC
Berekende bitterheid (Rager)90 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Schoonhovens12,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l10 mg/l82 mg/l163 mg/l88 mg/l56 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,600 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,500 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,350 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,350 kgMedium Peated moutThomas Fawcett and Sons4 EBC6,9 %
0,250 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
51,0 gAurorapellets8,2%60 min.66,6 IBU
10,0 gAurorapellets8,2%30 min.6,7 IBU
5,0 gChinookpellets13,0%30 min.5,3 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen4,9%20 min.2,4 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%20 min.3,2 IBU
10,0 gChinookpellets13,0%5 min.3,5 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%5 min.1,6 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen4,9%5 min.1,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pakjeNottingham (-)bovengist


ThomasM

Ik heb onlangs ook een smoked porter gebrouwen met brown malt en peated mout. Ik gebruikte alleen Admiral en Fuggles voor hop en de w34/70 als gist.
Ik ga het aankomende week bottelen. Als ik een smaaknotitie geef kan ik je er wat meer over vertellen (hoeveelheid peated, enz.).

TimWillebrands

Citaat van: ThomasM op 17-01-2016  18:20 uIk heb onlangs ook een smoked porter gebrouwen met brown malt en peated mout. Ik gebruikte alleen Admiral en Fuggles voor hop en de w34/70 als gist.
Ik ga het aankomende week bottelen. Als ik een smaaknotitie geef kan ik je er wat meer over vertellen (hoeveelheid peated, enz.).

Interessant, hoeveel peated en brown heb jij gebruikt? En wat is de gedachtegang achter een ondergist gebruiken? Ik kijk uit naar je smaaknotities.

ThomasM

Citaat van: TimWillebrands op 17-01-2016  18:41 uInteressant, hoeveel peated en brown heb jij gebruikt? En wat is de gedachtegang achter een ondergist gebruiken? Ik kijk uit naar je smaaknotities,

Ik heb een beetje gesjoemeld aangezien er wat mout verloren is gegaan toen mijn molen omviel, maar ik heb het veranderd in het recept en gebruik om en nabij 20% peated (naar wat ik hier kon vinden op het forum) en 10% brown malt.
De ondergister heb ik gebruikt omdat ik niet ga voor het gistkarakter. Ik wilde een cleane gist die het mout door kon laten schijnen. De hop heb ik gebruikt om 1:ik wilde Engelse hoppen 2: ik had deze nog in mijn vriezer liggen  :biersmile:.
Ik ken de geur van de gisting veelal als fruitig, maar wat ik nu kan ruiken is een flinke peated smaak.

zilver_brouwer

Ik ben zelf ook geen ervaren bierproever, maar heb nu een Jopen OIP in mijn glas zitten en heeft wel heel sterk hoparoma.
Ik zou zeggen probeer misschien te dry-hoppen met de US hop soorten.
Qua geur is het net een IPA met wat rook.

Heb je het recept waarmee je de topic opende al gebrouwen? :brouwen:
Wilde zelf ook een poging doen de Jopen te "klonen", heb nog
Golding (en Fuggles) op voorraad en Cascade voor het "US" deel.

André_84

Aah, dus toch nog een topic over dit bier. Hier een groot liefhebber van dit bier, ik wil hem ook graag proberen te brouwen. Weet wel niet of dat haalbaar is als beginneling... Heb je hem al gebrouwen? Hoe was het en wat zou je anders?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 23-10-2016  16:30 uAah, dus toch nog een topic over dit bier. Hier een groot liefhebber van dit bier, ik wil hem ook graag proberen te brouwen. Weet wel niet of dat haalbaar is als beginneling... Heb je hem al gebrouwen? Hoe was het en wat zou je anders?

Nog niet. Hoopte eigenlijk nog op een reactie met de ervaring van Tim zelf.
Maar ik ga met het recept wel binnenkort aan de slag.
Zal dan in ieder geval het uiteindelijke recept en resultaat hier posten.

Eric v B

Citaat van: zilver_brouwer op 24-10-2016  17:23 uNog niet. Hoopte eigenlijk nog op een reactie met de ervaring van Tim zelf.
Maar ik ga met het recept wel binnenkort aan de slag.
Zal dan in ieder geval het uiteindelijke recept en resultaat hier posten.
Voor een Porter zou ik geen ondergister gebruiken. Als je een cleane bovengister wilt kun je bijv. Danstar Nottingham gebruiken.

zilver_brouwer

Citaat van: Eric v B op 24-10-2016  20:34 uVoor een Porter zou ik geen ondergister gebruiken. Als je een cleane bovengister wilt kun je bijv. Danstar Nottingham gebruiken.

Was ik niet van plan, gewoon een bovengist zoals het OP recept hier boven.
Had zelf in de planning de 1084 Irish Ale.

André_84

E.e.a. ingevuld in BrouwHulp en ook wat afgekeken bij de post onder bovenstaand linkje. Bijgaand de huidige status. Klopt het zo een beetje denken jullie? ik wil uiteindelijk op 2 kratjes uitkomen. Opzich ook niet zo verkeerd om te beginnen met b.v. de helft omdat het een test is. In ieder geval moeten de hoppen nog aangevuld worden en moet er een maischschema komen. Wie helpt me verder?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptJopen Oost indie Porter clone
Brouwdatum20-10-2016
BiertypePorter (Baltisch)
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)83 EBC
Berekende bitterheid (Rager)0 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,085 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,567 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,395 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,395 kgmedium peated moutThomas Fawcett and Sons3 EBC6,9 %
0,286 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte


zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 31-10-2016  19:40 uE.e.a. ingevuld in BrouwHulp en ook wat afgekeken bij de post onder bovenstaand linkje. Bijgaand de huidige status. Klopt het zo een beetje denken jullie? ik wil uiteindelijk op 2 kratjes uitkomen. Opzich ook niet zo verkeerd om te beginnen met b.v. de helft omdat het een test is. In ieder geval moeten de hoppen nog aangevuld worden en moet er een maischschema komen. Wie helpt me verder?

BrouwHulp Recept uitdraai


<...>

Ik heb hem zelf zo aangepast van de OP in deze thread. :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk04
Naam receptOost-Indië Porter
Brouwdatum11-09-2016
BiertypePorter (Robust)
Volume17,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)87 EBC
Berekende bitterheid (Rager)87 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,60 lWater uit Krimpenerwaard
11,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l76 mg/l155 mg/l87 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,720 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,517 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,360 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,360 kgMedium PeatedThomas Fawcett and Sons4 EBC6,9 %
0,261 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
43,4 gAurorapellets8,2%60 min.66,5 IBU
9,2 gCascadepellets5,5%30 min.4,8 IBU
8,5 gAurorapellets8,2%30 min.6,6 IBU
8,5 gFugglebellen4,3%20 min.2,1 IBU
8,5 gE.K. Goldingpellets5,7%20 min.3,0 IBU
8,5 gFugglebellen4,3%5 min.1,0 IBU
8,5 gCascadepellets5,5%5 min.1,5 IBU
8,5 gE.K. Goldingpellets5,7%5 min.1,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,25 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Irish Ale (1084)bovengist


André_84

Ik was even abuis, heb zelf een Jopen oost indie topic bij kloonbrouwsels, en gebruikte dit topic als inspiratie. Ik zit alleen even te kijken naar de hoppen. Voor mij als beginnende brouwer mag het wat simpeler (en goedkoper :')), Als ik 2, max 3 soorten hop wil gebruiken, welke zou ik kunnen gebruiken en in welke hoeveelheden? Ik zou wel op een vergelijkbare bitterheid willen uitkomen.


André_84

Dank overigens Zilver Brouwer!

André_84

Citaat van: André_84 op 03-11-2016 &nbsp;18:42 uik was even abuis, heb zelf een Jopen oost indie topic bij kloonbrouwsels, en gebruikte dit topic als inspiratie. Ik zit alleen even te kijken naar de hoppen. Voor mij als beginnende brouwer mag het wat simpeler (en goedkoper :')), Als ik 2, max 3 soorten hop wil gebruiken, welke zou ik kunnen gebruiken en in welke hoeveelheden? Ik zou wel op een vergelijkbare bitterheid willen uitkomen.
Het hoeft ook geen exacte kloon te worden, hopsoorten als chinook, simcoe of warrior, kom ik er daar ook mee?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 03-11-2016 &nbsp;18:48 uHet hoeft ook geen exacte kloon te worden, hopsoorten als chinook, simcoe of warrior, kom ik er daar ook mee?

De OI-Porter geeft op het flesje zelf aan: Hop (Aurora, Goldings, Bramling cross en USA hop).
Ik zelf heb nog Goldings en Fuggle (ipv Bramling) op voorraad, en Cascade voor de "USA hop".
Maar TimWillebrands geeft zelf al aan Chinook te gebruiken voor het US deel, dus dat zal ook best werken.

Als je bedoeld voor het hele recept twijfel ik. Als je hem brouwt met alleen US hops word het snel een zwarte IPA denk ik.
(Niet dat dat een verkeerd biertje zal zijn.  :proost:)
Maar naar mijn inschatting heb je denk ik wel wat Engelse smaken nodig voor het 'Porter' deel,
en de gerookte mout en aromatischere US hop voor het 'Oost-Indië'.

André_84

Ik moet alles nog inkopen en wil meer een goed biertje brouwen die hierbij in de buurt komt, dan een exacte kopie. Als ik elke soort hop moet inkopen omdat er maar 8 gram in zou gaan wordt ie wat duurder dan gewenst :P.

Ik weet even niet welke bitterhop is en welke aromahop, maar als ik aurora en bv chinook of warrior, zou ik dan het gewenste resultaat kunnen krijgen?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 04-11-2016 &nbsp;18:57 uIk moet alles nog inkopen en wil meer een goed biertje brouwen die hierbij in de buurt komt, dan een exacte kopie. Als ik elke soort hop moet inkopen omdat er maar 8 gram in zou gaan wordt ie wat duurder dan gewenst :P.

Ik weet even niet welke bitterhop is en welke aromahop, maar als ik aurora en bv chinook of warrior, zou ik dan het gewenste resultaat kunnen krijgen?

Bitterhop is de hop die er het langste in gaat, in dit geval de Aurora met 60 min.
Smaaktoevoegingen zijn minder dan 30 min.
Aroma is helemaal aan het eind, onder de 10 min (en dingen zoals vlam-uit en koudhoppen).

Als je het met maximaal 3 soorten wilt doen zou ik gaan voor Aurora, Golding, en een US hop naar keuze.
Dan heb je in ieder geval alle afkomsten 'vertegenwoordigd'.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 05-11-2016 &nbsp;00:18 uBitterhop is de hop die er het langste in gaat, in dit geval de Aurora met 60 min.
Smaaktoevoegingen zijn minder dan 30 min.
Aroma is helemaal aan het eind, onder de 10 min (en dingen zoals vlam-uit en koudhoppen).

Als je het met maximaal 3 soorten wilt doen zou ik gaan voor Aurora, Golding, en een US hop naar keuze.
Dan heb je in ieder geval alle afkomsten 'vertegenwoordigd'.

Het is zeker niet zo dat hopgiften die je doet voor 30 minuten voor het einde van het koken geen invloed hebben op het hoparoma.

Overigens is er steeds veel spraakverwarring over de begrippen bitterhop en aromahop.
Deze aanduidingen zitten vast aan de hopsoort en niet aan het moment van de hopgifte. Sommige hopsoorten worden gebruikt voor de bitterheid en andere voor hun aroma. Het onderscheid is de laatste 10 jaren minder belangrijk geworden omdat er steeds meer hopsoorten op de markt komen die een hoog alfazuurgehalte hebben en ook een verfijnd hoparoma. Deze hopsoorten kun je bij alle hofgiften gebruiken.

Het beste is om te spreken over bittergift en aromagift ondanks het feit dat een vroege hopgifte ook invloed heeft op het hoparoma van een bier.


André_84

Dank voor de uitleg. Finale vraag nu, hoe ziet het hopschema eruit in bovenstaand recept, met de 3 soorten hop: Aurora, Golding en zeg Chinook?

Dus welke hoeveelheid bij welke tijd?

Jacques

Citaat van: André_84 op 06-11-2016 &nbsp;14:39 uDank voor de uitleg. Finale vraag nu, hoe ziet het hopschema eruit in bovenstaand recept, met de 3 soorten hop: Aurora, Golding en zeg Chinook?

Dus welke hoeveelheid bij welke tijd?

Wat ik vaak doe is alle hoppen geven bij de alle hopgiften. Dit komt de complexiteit van de smaak van je bier ten goede. De bitterhoppen (de hoppen met een hoog alfazuurgehalte) worden door mij vooral gebruikt bij de eerste hopgifte. En de aromahoppen hebben het grootste aandeel bij de laatste hopgift.
Aurora is overigens een mooie duale hop. Die kun je goed gebruiken voor zowel de bittergift als de aromagift.

André_84

Projectje is even blijven liggen, maar wil er nu toch werk van gaan maken. Ik loop nog even vast op de hoppen, ik wilde toch alle vier soorten bestellen (aurora, goldings, bramling en een usa hop. De goldings vind ik niet bij Brouwmarkt, de rest wel. Wel zie ik styrian goldings staan en east kent goldings. Is dat (1 van de 2?) hetzelfde? Wat usa hop betreft wilde ik voor Chinook gaan, maar die is niet op voorraad. De Warrior wel. dan maar volstaan met de Aurora, Bramling en Warrior?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 25-11-2016 &nbsp;18:53 uProjectje is even blijven liggen, maar wil er nu toch werk van gaan maken. Ik loop nog even vast op de hoppen, ik wilde toch alle vier soorten bestellen (aurora, goldings, bramling en een usa hop. De goldings vind ik niet bij Brouwmarkt, de rest wel. Wel zie ik styrian goldings staan en east kent goldings. Is dat (1 van de 2?) hetzelfde? Wat usa hop betreft wilde ik voor Chinook gaan, maar die is niet op voorraad. De Warrior wel. dan maar volstaan met de Aurora, Bramling en Warrior?

E.K. Golding, is East Kent Golding ja.  ;)

Nerro

Is 5% zwarte mout niet wat veel? Echt lekker smaakt het niet, het is vooral voor de kleur.

zilver_brouwer

Citaat van: Nerro op 26-11-2016 &nbsp;00:28 uIs 5% zwarte mout niet wat veel? Echt lekker smaakt het niet, het is vooral voor de kleur.

Aangezien zojuist het recept van de ONK kampioen is gepost met 7% zwarte mout, zeg ik... nee. ;D

Nerro

Is dan helemaal niets meer heilig?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.