Gebrand ja. Rooksmaak nee.
En dat zeg ik op basis van jarenlange ervaring.
Maar het kan zijn dat bij sommige proevers de gebrande smaak geassocieerd wordt met een rokerige smaak. Onze hersenen doen soms vreemde dingen. Ik heb die associatie niet.
Verder raad ik ja aan om het bier te brouwen en zelf te evalueren. Het is de beste manier om grondstoffen te leren.
Tsja, dan moet je de discussie toch echt met de mouterij gaan houden, hun proevers/mouters geven die smaak aan.

En dat je met ervaring leert ben ik het helemaal mee eens; ik vond alleen jou uiting dat je 5% niet proeft en makkelijk 25% kan gebruiken echter interessant / het uitleggen waard, als ik op verscheidene fora en in tal van kloon recepten van smoked porters vrijwel unaniem het advies, en de hoeveelheid van 2~6% tegen kom.
Met bijvoorbeeld opmerkingen van mensen die door hun lokale hobbybrouw winkel zelfs sterk afgeraden worden boven de 10% te gaan. (Zoals ook hier eerder in het topic werd gedaan.)
Maar ik ga het op de brouwdag sowieso nog even aankijken. Moet ook nog even mijn neus in de zak peated malt steken.
Als de 'rokigheid' heel subtiel is, en de 7% er een beetje triest uit ziet, dan gooi ik er misschien zomaar wel wat meer bij.