Gerookte Porter

Gestart door TimWillebrands, 17-01-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  20:33 uPrecies, vandaar mijn verbazing / voorgaande discussie. :P

Brouw het bier met de kleine hoeveelheid die je in gedachten had. Proef het en proef het na een aantal weken nog een keer en kom dan tot een conclusie.

Eigen ervaring is een veel betere adviseur dan het internet af te speuren.
Je bent een liefhebber van rooksmaak. Dus wat heb je te verliezen als je een grotere hoeveelheid peated mout gebruikt?

Nog mooier, brouw een paar keer achter elkaar met verschillende hoeveelheden. Brouwen, daar leer je veel van!


Mijn ervaringen en die van de brouwers van Mommerite heb ik hier gedeeld. Het zou mooi zijn als we die van jou over een aantal maanden hier ook kunnen lezen.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 14-12-2016  21:35 uEigen ervaring is een veel betere adviseur dan het internet af te speuren.


Ja, en dan moet je niet vergeten wat ik vond bij het afspeuren van het internet.
De eigen ervaring van een hele groep mensen. Dat is toch het hele punt waarom iets als dit forum er überhaupt is? :weetniet:
Ga me nou niet wijs maken dat informatie zoals dat niet waardevol is, omdat alleen "eigen ervaring" telt.

Bovendien kan niet iedereen maar constant "brouwen brouwen brouwen".
Zowel financieel als met tijd en ruimte niet.
En als je dus maar een aantal/enkele keren kunt brouwen in een jaar, dan wil je toch
graag wat adviezen/zekerheid inwinnen.

Daarnaast heb ik toch al gezegd dat ik dat ga doen: zelf brouwen en dan zien wat er van komt. :weetniet:
Hoeft het niet te blijven herhalen, ik reageerde alleen op Gerb's bericht.

Oscar

Citaat van: Gerb op 11-12-2016  16:47 uVan een peatmout zou ik niet meer dan 5 tot 10 % gebruiken. Dat wordt snel te veel.

Nee hoor, 100% kan prima... :brouwen: :proost:  Je moet er wel van houden... En ik houd ervan  :)

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:15 uNee hoor, 100% kan prima... :brouwen: :proost:  Je moet er wel van houden... En ik houd ervan  :)

Heb je überhaupt gelezen wat voor soort bier op gericht wordt in deze topic?  ???

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:09 uJa, en dan moet je niet vergeten wat ik vond bij het afspeuren van het internet.
De eigen ervaring van een hele groep mensen. Dat is toch het hele punt waarom iets als dit forum er überhaupt is? :weetniet:

En daarom geef ik mijn ervaring. En in die ervaring sta ik niet alleen.

Je woont niet bij mij in de buurt, anders zou ik zeggen kom even langs en proef een paar rookbieren van mij met een behoorlijk aandeel aan peated mout. Daar zit ook een rookporter bij.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 14-12-2016  23:25 uEn daarom geef ik mijn ervaring. En in die ervaring sta ik niet alleen.

Je woont niet bij mij in de buurt, anders zou ik zeggen kom even langs en proef een paar rookbieren van mij met een behoorlijk aandeel aan peated mout. Daar zit ook een rookporter bij.

Ja, en dat is prima, en daarom neem ik je ervaring ook mee in de overweging die ik maak als ik komende week ga brouwen.
Maar als jij  je ervaring deelt met een zekerheid alsof het een feit is, moet je ook niet raar opkijken als er gevraagd wordt om dat te onderbouwen.
Dat is juist het belangrijke deel van ervaringen delen, niet alleen "zo is het, geloof me", maar de uitleg waarom.

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:18 uHeb je überhaupt gelezen wat voor soort bier op gericht wordt in deze topic?  ???

Eigenlijk niet... Hahahaha... Ik zou er dan nog ruim 20% Mroost 900 bij doen (en de rest dus peated rookmout). Vet lekker!  :brouwen: :biersmile:   :proost:

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:32 uEigenlijk niet... Hahahaha... Ik zou er dan nog ruim 20% Mroost 900 bij doen (en de rest dus peated rookmout). Vet lekker!  :brouwen: :biersmile:   :proost:

..Juist. Dit zijn nou precies de soort "eigen ervaring" posts waar je dus niks aan hebt.  ::)

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:41 u..Juist. Dit zijn nou precies de soort "eigen ervaring" posts waar je dus niks aan hebt.  ::)

Als je niet tussen de regels door kunt lezen... Nee dan heb je inderdaad niets aan mijn opmerkingen... ;)

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:48 uAls je niet tussen de regels door kunt lezen... Nee dan heb je inderdaad niets aan mijn opmerkingen... ;)

Nee, het is juist omdat ik tussen de regels precies lees wat je bedoeld, dat ik zeg dat het niet behulpzaam is.

Maar laten we het gewoon voor de verandering on-topic houden? :nut: Voor zover dat hier nog van sprake is.

tdp

Pan op het vuur en brouwen:
-> Resultaat te 'rokerig' -> minder toevoegen de volgende keer
-> Resultaat goed -> Niets veranderen
-> Resultaat niet rokerig genoeg -> Meer toevoegen de volgende keer

Succes :)  :brouwen:

André_84


André_84

Ontopic dan maar: Zilver Brouwer, ga jij jouw brouwsel dryhoppen of niet?  :biersmile:

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 15-12-2016  13:02 uOntopic dan maar: Zilver Brouwer, ga jij jouw brouwsel dryhoppen of niet?  :biersmile:

Ben het wel van plan ja. Moet alleen nog even uitvogelen hoe.  ;D :P

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:29 uJa, en dat is prima, en daarom neem ik je ervaring ook mee in de overweging die ik maak als ik komende week ga brouwen.
Maar als jij  je ervaring deelt met een zekerheid alsof het een feit is, moet je ook niet raar opkijken als er gevraagd wordt om dat te onderbouwen.
Dat is juist het belangrijke deel van ervaringen delen, niet alleen "zo is het, geloof me", maar de uitleg waarom.

Je kunt dit soort zaken alleen uitleggen op basis van ervaringen. En mijn ervaring is anders dan vaak beweerd wordt.  Een laag percentage aan rookmout/peated mout proef je minder snel terug proeft in een porter met veel andere donkere mouten en caramouten. In een licht gekleurd bier is het een ander verhaal. Vaak wordt dergelijke relevante informatie niet gegeven bij reacties. Of realiseer men niet dat een mout heel verschillend kan uitpakken afhankelijk van de andere mouten in de stort.
Het samenstellen van een recept is net als het componeren van een muziekstuk. In een rustig en langzaam gedeelte een muziekstuk kan een trompet alles overstemmen. Wanneer echter alle instrumenten vol volume geven komt de trompet meer op de achtergrond. Er moet dan harder geblazen te worden om herkenbaar te zien.

Op een druk forum als het deze komt het niet altijd van om alles uit te schrijven. Dan kan er wel eens een reactie gegeven worden die kort door de bocht is.

Jacques

Citaat van: tdp op 15-12-2016  12:32 uPan op het vuur en brouwen:
-> Resultaat te 'rokerig' -> minder toevoegen de volgende keer
-> Resultaat goed -> Niets veranderen
-> Resultaat niet rokerig genoeg -> Meer toevoegen de volgende keer

Evalueer na een aantal weken op de fles en niet tijdens het brouwen. Menig keer heb ik gedacht dat echt veel te mout met een rooksmaak in het stort had zitten terwijl het uiteindelijk allemaal mee viel.

tdp

Citaat van: Jacques op 15-12-2016  21:53 uEvalueer na een aantal weken op de fles en niet tijdens het brouwen. Menig keer heb ik gedacht dat echt veel te mout met een rooksmaak in het stort had zitten terwijl het uiteindelijk allemaal mee viel.

Ook tijdens het brouwen bepalen, dan kun je de volgende keer al op basis van je wort inschatten wat het uiteindelijke resultaat wordt op fles/fust.

Jacques

Citaat van: tdp op 16-12-2016  08:31 uOok tijdens het brouwen bepalen, dan kun je de volgende keer al op basis van je wort inschatten wat het uiteindelijke resultaat wordt op fles/fust.

Gaat niet werken. Tijdens het brouwen is de rookgeur zeer intens. Je kunt je haast niet voorstellen dat dit niet het geval is met het uiteindelijke bier. Omdat er nog zoveel verdwijnt tijdens het koken en vergisten is geen inschatting te doen.

tdp

Je zult het wel (beter) weten dan ik...

Johannesdeloper

Links en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

André_84

Vervelend dat visualiseren. Ik zie nu een pond paling voor me, die door de schrootmolen gaat  :clownsmile:

Johannesdeloper

Citaat van: André_84 op 19-12-2016  11:50 uVervelend dat visualiseren. Ik zie nu een pond paling voor me, die door de schrootmolen gaat  :clownsmile:
Straks een rij bij de haringkar, allemaal hobbybrouwers die dit forum meelezen  :lol:

Gerb

Ik heb gisteren een bier met onderstaand recept gebotteld.

85%    4975 g Pale alemout                        5.5  EBC   
6%        351 g Caramunich                        123  EBC   
2%        117 g Chocolademout                   900  EBC   
2%        117 g Zwartemout                        1400 EBC   
5%        292 g Whiskymout                          4    EBC   

De geur van het bier en de smaak zijn duidelijk turfachtig. Het is duidelijk aanwezig en ruikt naar mijn mening vrij sterk, de hele keuken rook ernaar. Voor een bier met een turfachtige, maar duidelijk waarneembare toets is 5% genoeg. Voor een rookbier, waar rook de hoofdsmaak is, zal je hoger kunnen gaan, maar dan zou ik niet hoger dan 10-15 % met whiskymout willen gaan. Dit is mijn ervaring.

zilver_brouwer

Citaat van: Gerb op 19-12-2016  12:28 uVoor een bier met een turfachtige, maar duidelijk waarneembare toets is 5% genoeg. Voor een rookbier, waar rook de hoofdsmaak is, zal je hoger kunnen gaan, maar dan zou ik niet hoger dan 10-15 % met whiskymout willen gaan. Dit is mijn ervaring.

Heb zaterdag ook het recept gebrouwen dat ik hier eerder postte, heb tot nu toe dezelfde ervaring.  :brouwen:
Rook was duidelijk aanwezig door het gehele proces, en bij het overhevelen naar het gistvat ook wat opzij gehouden voor de SG meting.
Daarvan geproefd en had een goede smaak.  ^-^

Nu nog kijken hoe het uiteindelijk uitpakt als het is vergist en in de fles zit.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 19-12-2016  11:34 uLinks en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

Dat ik een penetrante rooklucht ervaar heb ik niet geschreven. Wel dat de rookgeur heel sterk kan zijn als je aan het brouwen en koken bent. Maar ook dat die intense smaak minder terug te vinden in je bier.

Overigens is mijn ervaring dat rookbieren minder gevoelig zijn voor veroudering/oxidatie. Waarschijnlijk zijn de polyfenolen die voor de rooksmaak zorgen goede anti-oxidanten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.