Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Broeder Jacob Double Port  (gelezen 2398 keer)

Offline BBA

• WHO Wageningen
  • Vol lid
  • Land: nl
  • Ik brouw al mijn bieren in de Franse stijl
Broeder Jacob Double Port
« Gepost op: 29-08-2015 09:19 u »

Vandaag na hele lange tijd weer eens brouwen  :brouwen:

Het recept is gebaseerd op de Broeder Jacob double port, maar zeker niet bedoeld als exacte kloonpoging. Het idee kwam van een vriend en we willen vooral gewoon een lekker bier brouwen en sinds dat ik verhuisd ben kijken of de installatie het nog doet  ;D

Voor wie het interessant vindt hieronder het recept waar wij op uit kwamen.

Nog ideeŽn over de hoeveelheid port? Wij dachten aan tien procent en dan maar proeven tijdens de vergisting om te zien of we het nog terug vinden.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk014
Naam receptQuadruportel
Brouwdatum29-08-2015
BiertypeQuadrupel
Volume28,0 l
Begin SG1,080 SG
Berekende kleur (Morey)47 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
35,40 lWater uit Water
4,90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l12 mg/l61 mg/l161 mg/l96 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,267 kgPilsmoutDingemans3 EBC75,0 %
1,065 kgCara 120Dingemans120 EBC11,0 %
0,385 kgSpecial BDingemans350 EBC4,0 %
0,968 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
162,0 įC1 min.45 min.4,1 l/kg
262,0 įC10 min.20 min.4,1 l/kg
372,0 įC6 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,3 gCascadepellets5,5%75 min.15,5 IBU
21,1 gStyrian Goldingsbellen3,0%75 min.6,4 IBU
16,9 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%75 min.4,7 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%30 min.2,9 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%5 min.0,5 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3000,00 mlPortanderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Belgian Abbey II (1762)bovengist

[/row]

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
Re: Broeder Jacob Double Port
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2015 09:41 u »
Waarom zou je de port willen laten vergisten? Het is toch al alcohol...
En dus waarom wil je de port dan koken? Dan verdampt de alcohol.

ik denk dat ik het net voor/tijdens het bottelen pas zou toevoegen.

Offline BBA

• WHO Wageningen
  • Vol lid
  • Ik brouw al mijn bieren in de Franse stijl
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2015 10:00 u »
Omdat ik had gelezen dat ze dat bij broeder Jacob ook doen :)

Daarnaast kunnen we dan voor bottelen nog proeven en evt. corrigeren, andersom gaat dat natuurlijk niet. Maar wat wijsheid is weten we natuurlijk nog niet, het is maar wat proberen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2015 10:02 u »
Op zich wel aardig om de port mee te koken. Je krijgt dan wel veel portsmaken (en suikers) maar je raakt de alcohol kwijt (die later tijdens de vergisting weer gevormd word).

Je zou dan wel de hoeveelheid port in mindering moeten brengen op het brouwwater.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2015 10:55 u »
Ik heb toevallig vorige week weer 5 liter port gemaakt. Nu weer een half jaartje wachten....  ^-^
Het recept: 4,4 liter zoete rode wijn, 0,6 liter alcohol, 10 groene walnoten nog in de schil en 560 GRAM SUIKER.
Ik zou het dus zeker mee vergisten, of er rekening mee houden en minder / geen bottelsuiker extra toevoegen.  :brouwen:

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2018 22:50 u »
Ik overweeg ook port toe te voegen aan een quadrupelachtige batch. Hoe was het resultaat?

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2018 12:10 u »
Hoi bba; geef maar paar adviezen om over na te denken.
Cara 120 iets te veel . Zou special B 50/50 doen. Maisch temp is te laag. Zo krijg je een droog bier, bij 69 krijg je een bier met meer body.
Hop soorten: een laag ibu van 30 met zoveel hop? Waarom Cascade in het begin en niet in whirlpool? Het is een nobele hop die je nu stukkookt. Als je hop meekookt kies dan een goedkope hop die bitterheid geeft als Herkules of pilgrim. Voor aroma, wat je niet echt wil bij een quadrupel zou ik een spicey hopsoort kiezen.
Wat de port betreft: bij gebrek aan een portvat is dit een goed alternatief maar drie liter is echt te veel. Daarnaast port toevoegen in secundaire gisting, reken erop dat port suikers bevat die zorgen voor langere vergisting. Ik zou niet de meest dure port nemen want dat proef je toch niet terug.
Dat ze bij BJ de port meekoken heeft volgens mij geen zin, de enige verklaring is dat op papier de accijns betaling anders wordt. Uiteindelijk moet er in Plato gehalte worden betaald voor bier.
Gistsoort is goed, kan nog een combinatie overwegen met Westmalle
Succes

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2018 14:30 u »
bba heeft 'm in 2015 al gebrouwen  :P

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2018 17:19 u »
bba heeft 'm in 2015 al gebrouwen  :P

Inderdaad... en dus al een kleine 3 jaar de tijd gehad om zijn bevindingen met ons te delen.
De bedoeling van dit forum is onder anderen om van elkaar te leren, en dat gaat zo niet lukken  :(
Ben ook erg benieuwd hoe, hoeveel, wanneer de port is toegevoegd en wat het uiteindelijke resultaat was, en wat hij de volgende keer anders zou doen.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2018 18:47 u »
Hoi bba; geef maar paar adviezen om over na te denken.
Cara 120 iets te veel . Zou special B 50/50 doen. Maisch temp is te laag. Zo krijg je een droog bier, bij 69 krijg je een bier met meer body.
Hop soorten: een laag ibu van 30 met zoveel hop? Waarom Cascade in het begin en niet in whirlpool? Het is een nobele hop die je nu stukkookt. Als je hop meekookt kies dan een goedkope hop die bitterheid geeft als Herkules of pilgrim. Voor aroma, wat je niet echt wil bij een quadrupel zou ik een spicey hopsoort kiezen.
Wat de port betreft: bij gebrek aan een portvat is dit een goed alternatief maar drie liter is echt te veel. Daarnaast port toevoegen in secundaire gisting, reken erop dat port suikers bevat die zorgen voor langere vergisting. Ik zou niet de meest dure port nemen want dat proef je toch niet terug.
Dat ze bij BJ de port meekoken heeft volgens mij geen zin, de enige verklaring is dat op papier de accijns betaling anders wordt. Uiteindelijk moet er in Plato gehalte worden betaald voor bier.
Gistsoort is goed, kan nog een combinatie overwegen met Westmalle
Succes

Accijns draag je af over de graden plato van het stamwort. Dus dat wat je gisttank in gaat. Toevoegen van alcohol tijdens de kook kan dit meer verhogen, ondanks dat je een deel afkookt, maar het toevoegen tijdens of na de gisting zou dan logischer zijn. Voor zover ik weet zijn er geen regels die zeggen dat als je een alcohol houdend product, waar al accijns voor zijn afgedragen, toevoegt aan een bier na de vergisting er alsnog accijns voor moet afdragen en of dat niet moet als je het tijdens de kook erbij doet.

Tags: