Gerookte Porter

Gestart door TimWillebrands, 17-01-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimWillebrands

Ik probeer met mijn recept de Jopen Oost-Indië Porter te benaderen (ik durf het zo geen kloon te noemen), hop/mout-soorten, IBU en alcohol kloppen met wat de fles vermeld in elk geval maar ik ben gewoon te onervaren als brouwen en bierproever om heel zeker te zijn in recepten formuleren en ik heb nog nooit met gerookte mout gewerkt en heb geen idee hoeveel te veel is, kan iemand daar over oordelen? Tevens ben ik nog een beetje onzeker over het hop schema.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptJopen Oost-Indië Porter Clone
Brouwdatum17-01-2016
BiertypePorter (Brown)
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)76 EBC
Berekende bitterheid (Rager)90 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Schoonhovens12,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l10 mg/l82 mg/l163 mg/l88 mg/l56 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,600 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,500 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,350 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,350 kgMedium Peated moutThomas Fawcett and Sons4 EBC6,9 %
0,250 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
51,0 gAurorapellets8,2%60 min.66,6 IBU
10,0 gAurorapellets8,2%30 min.6,7 IBU
5,0 gChinookpellets13,0%30 min.5,3 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen4,9%20 min.2,4 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%20 min.3,2 IBU
10,0 gChinookpellets13,0%5 min.3,5 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%5 min.1,6 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen4,9%5 min.1,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pakjeNottingham (-)bovengist


ThomasM

Ik heb onlangs ook een smoked porter gebrouwen met brown malt en peated mout. Ik gebruikte alleen Admiral en Fuggles voor hop en de w34/70 als gist.
Ik ga het aankomende week bottelen. Als ik een smaaknotitie geef kan ik je er wat meer over vertellen (hoeveelheid peated, enz.).

TimWillebrands

Citaat van: ThomasM op 17-01-2016  18:20 uIk heb onlangs ook een smoked porter gebrouwen met brown malt en peated mout. Ik gebruikte alleen Admiral en Fuggles voor hop en de w34/70 als gist.
Ik ga het aankomende week bottelen. Als ik een smaaknotitie geef kan ik je er wat meer over vertellen (hoeveelheid peated, enz.).

Interessant, hoeveel peated en brown heb jij gebruikt? En wat is de gedachtegang achter een ondergist gebruiken? Ik kijk uit naar je smaaknotities.

ThomasM

Citaat van: TimWillebrands op 17-01-2016  18:41 uInteressant, hoeveel peated en brown heb jij gebruikt? En wat is de gedachtegang achter een ondergist gebruiken? Ik kijk uit naar je smaaknotities,

Ik heb een beetje gesjoemeld aangezien er wat mout verloren is gegaan toen mijn molen omviel, maar ik heb het veranderd in het recept en gebruik om en nabij 20% peated (naar wat ik hier kon vinden op het forum) en 10% brown malt.
De ondergister heb ik gebruikt omdat ik niet ga voor het gistkarakter. Ik wilde een cleane gist die het mout door kon laten schijnen. De hop heb ik gebruikt om 1:ik wilde Engelse hoppen 2: ik had deze nog in mijn vriezer liggen  :biersmile:.
Ik ken de geur van de gisting veelal als fruitig, maar wat ik nu kan ruiken is een flinke peated smaak.

zilver_brouwer

Ik ben zelf ook geen ervaren bierproever, maar heb nu een Jopen OIP in mijn glas zitten en heeft wel heel sterk hoparoma.
Ik zou zeggen probeer misschien te dry-hoppen met de US hop soorten.
Qua geur is het net een IPA met wat rook.

Heb je het recept waarmee je de topic opende al gebrouwen? :brouwen:
Wilde zelf ook een poging doen de Jopen te "klonen", heb nog
Golding (en Fuggles) op voorraad en Cascade voor het "US" deel.

André_84

Aah, dus toch nog een topic over dit bier. Hier een groot liefhebber van dit bier, ik wil hem ook graag proberen te brouwen. Weet wel niet of dat haalbaar is als beginneling... Heb je hem al gebrouwen? Hoe was het en wat zou je anders?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 23-10-2016  16:30 uAah, dus toch nog een topic over dit bier. Hier een groot liefhebber van dit bier, ik wil hem ook graag proberen te brouwen. Weet wel niet of dat haalbaar is als beginneling... Heb je hem al gebrouwen? Hoe was het en wat zou je anders?

Nog niet. Hoopte eigenlijk nog op een reactie met de ervaring van Tim zelf.
Maar ik ga met het recept wel binnenkort aan de slag.
Zal dan in ieder geval het uiteindelijke recept en resultaat hier posten.

Eric v B

Citaat van: zilver_brouwer op 24-10-2016  17:23 uNog niet. Hoopte eigenlijk nog op een reactie met de ervaring van Tim zelf.
Maar ik ga met het recept wel binnenkort aan de slag.
Zal dan in ieder geval het uiteindelijke recept en resultaat hier posten.
Voor een Porter zou ik geen ondergister gebruiken. Als je een cleane bovengister wilt kun je bijv. Danstar Nottingham gebruiken.

zilver_brouwer

Citaat van: Eric v B op 24-10-2016  20:34 uVoor een Porter zou ik geen ondergister gebruiken. Als je een cleane bovengister wilt kun je bijv. Danstar Nottingham gebruiken.

Was ik niet van plan, gewoon een bovengist zoals het OP recept hier boven.
Had zelf in de planning de 1084 Irish Ale.

André_84

E.e.a. ingevuld in BrouwHulp en ook wat afgekeken bij de post onder bovenstaand linkje. Bijgaand de huidige status. Klopt het zo een beetje denken jullie? ik wil uiteindelijk op 2 kratjes uitkomen. Opzich ook niet zo verkeerd om te beginnen met b.v. de helft omdat het een test is. In ieder geval moeten de hoppen nog aangevuld worden en moet er een maischschema komen. Wie helpt me verder?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptJopen Oost indie Porter clone
Brouwdatum20-10-2016
BiertypePorter (Baltisch)
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)83 EBC
Berekende bitterheid (Rager)0 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,085 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,567 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,395 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,395 kgmedium peated moutThomas Fawcett and Sons3 EBC6,9 %
0,286 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte


zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 31-10-2016  19:40 uE.e.a. ingevuld in BrouwHulp en ook wat afgekeken bij de post onder bovenstaand linkje. Bijgaand de huidige status. Klopt het zo een beetje denken jullie? ik wil uiteindelijk op 2 kratjes uitkomen. Opzich ook niet zo verkeerd om te beginnen met b.v. de helft omdat het een test is. In ieder geval moeten de hoppen nog aangevuld worden en moet er een maischschema komen. Wie helpt me verder?

BrouwHulp Recept uitdraai


<...>

Ik heb hem zelf zo aangepast van de OP in deze thread. :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk04
Naam receptOost-Indië Porter
Brouwdatum11-09-2016
BiertypePorter (Robust)
Volume17,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)87 EBC
Berekende bitterheid (Rager)87 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,60 lWater uit Krimpenerwaard
11,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l76 mg/l155 mg/l87 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,720 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,517 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,360 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,360 kgMedium PeatedThomas Fawcett and Sons4 EBC6,9 %
0,261 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
43,4 gAurorapellets8,2%60 min.66,5 IBU
9,2 gCascadepellets5,5%30 min.4,8 IBU
8,5 gAurorapellets8,2%30 min.6,6 IBU
8,5 gFugglebellen4,3%20 min.2,1 IBU
8,5 gE.K. Goldingpellets5,7%20 min.3,0 IBU
8,5 gFugglebellen4,3%5 min.1,0 IBU
8,5 gCascadepellets5,5%5 min.1,5 IBU
8,5 gE.K. Goldingpellets5,7%5 min.1,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,25 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Irish Ale (1084)bovengist


André_84

Ik was even abuis, heb zelf een Jopen oost indie topic bij kloonbrouwsels, en gebruikte dit topic als inspiratie. Ik zit alleen even te kijken naar de hoppen. Voor mij als beginnende brouwer mag het wat simpeler (en goedkoper :')), Als ik 2, max 3 soorten hop wil gebruiken, welke zou ik kunnen gebruiken en in welke hoeveelheden? Ik zou wel op een vergelijkbare bitterheid willen uitkomen.


André_84

Dank overigens Zilver Brouwer!

André_84

Citaat van: André_84 op 03-11-2016 &nbsp;18:42 uik was even abuis, heb zelf een Jopen oost indie topic bij kloonbrouwsels, en gebruikte dit topic als inspiratie. Ik zit alleen even te kijken naar de hoppen. Voor mij als beginnende brouwer mag het wat simpeler (en goedkoper :')), Als ik 2, max 3 soorten hop wil gebruiken, welke zou ik kunnen gebruiken en in welke hoeveelheden? Ik zou wel op een vergelijkbare bitterheid willen uitkomen.
Het hoeft ook geen exacte kloon te worden, hopsoorten als chinook, simcoe of warrior, kom ik er daar ook mee?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 03-11-2016 &nbsp;18:48 uHet hoeft ook geen exacte kloon te worden, hopsoorten als chinook, simcoe of warrior, kom ik er daar ook mee?

De OI-Porter geeft op het flesje zelf aan: Hop (Aurora, Goldings, Bramling cross en USA hop).
Ik zelf heb nog Goldings en Fuggle (ipv Bramling) op voorraad, en Cascade voor de "USA hop".
Maar TimWillebrands geeft zelf al aan Chinook te gebruiken voor het US deel, dus dat zal ook best werken.

Als je bedoeld voor het hele recept twijfel ik. Als je hem brouwt met alleen US hops word het snel een zwarte IPA denk ik.
(Niet dat dat een verkeerd biertje zal zijn.  :proost:)
Maar naar mijn inschatting heb je denk ik wel wat Engelse smaken nodig voor het 'Porter' deel,
en de gerookte mout en aromatischere US hop voor het 'Oost-Indië'.

André_84

Ik moet alles nog inkopen en wil meer een goed biertje brouwen die hierbij in de buurt komt, dan een exacte kopie. Als ik elke soort hop moet inkopen omdat er maar 8 gram in zou gaan wordt ie wat duurder dan gewenst :P.

Ik weet even niet welke bitterhop is en welke aromahop, maar als ik aurora en bv chinook of warrior, zou ik dan het gewenste resultaat kunnen krijgen?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 04-11-2016 &nbsp;18:57 uIk moet alles nog inkopen en wil meer een goed biertje brouwen die hierbij in de buurt komt, dan een exacte kopie. Als ik elke soort hop moet inkopen omdat er maar 8 gram in zou gaan wordt ie wat duurder dan gewenst :P.

Ik weet even niet welke bitterhop is en welke aromahop, maar als ik aurora en bv chinook of warrior, zou ik dan het gewenste resultaat kunnen krijgen?

Bitterhop is de hop die er het langste in gaat, in dit geval de Aurora met 60 min.
Smaaktoevoegingen zijn minder dan 30 min.
Aroma is helemaal aan het eind, onder de 10 min (en dingen zoals vlam-uit en koudhoppen).

Als je het met maximaal 3 soorten wilt doen zou ik gaan voor Aurora, Golding, en een US hop naar keuze.
Dan heb je in ieder geval alle afkomsten 'vertegenwoordigd'.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 05-11-2016 &nbsp;00:18 uBitterhop is de hop die er het langste in gaat, in dit geval de Aurora met 60 min.
Smaaktoevoegingen zijn minder dan 30 min.
Aroma is helemaal aan het eind, onder de 10 min (en dingen zoals vlam-uit en koudhoppen).

Als je het met maximaal 3 soorten wilt doen zou ik gaan voor Aurora, Golding, en een US hop naar keuze.
Dan heb je in ieder geval alle afkomsten 'vertegenwoordigd'.

Het is zeker niet zo dat hopgiften die je doet voor 30 minuten voor het einde van het koken geen invloed hebben op het hoparoma.

Overigens is er steeds veel spraakverwarring over de begrippen bitterhop en aromahop.
Deze aanduidingen zitten vast aan de hopsoort en niet aan het moment van de hopgifte. Sommige hopsoorten worden gebruikt voor de bitterheid en andere voor hun aroma. Het onderscheid is de laatste 10 jaren minder belangrijk geworden omdat er steeds meer hopsoorten op de markt komen die een hoog alfazuurgehalte hebben en ook een verfijnd hoparoma. Deze hopsoorten kun je bij alle hofgiften gebruiken.

Het beste is om te spreken over bittergift en aromagift ondanks het feit dat een vroege hopgifte ook invloed heeft op het hoparoma van een bier.


André_84

Dank voor de uitleg. Finale vraag nu, hoe ziet het hopschema eruit in bovenstaand recept, met de 3 soorten hop: Aurora, Golding en zeg Chinook?

Dus welke hoeveelheid bij welke tijd?

Jacques

Citaat van: André_84 op 06-11-2016 &nbsp;14:39 uDank voor de uitleg. Finale vraag nu, hoe ziet het hopschema eruit in bovenstaand recept, met de 3 soorten hop: Aurora, Golding en zeg Chinook?

Dus welke hoeveelheid bij welke tijd?

Wat ik vaak doe is alle hoppen geven bij de alle hopgiften. Dit komt de complexiteit van de smaak van je bier ten goede. De bitterhoppen (de hoppen met een hoog alfazuurgehalte) worden door mij vooral gebruikt bij de eerste hopgifte. En de aromahoppen hebben het grootste aandeel bij de laatste hopgift.
Aurora is overigens een mooie duale hop. Die kun je goed gebruiken voor zowel de bittergift als de aromagift.

André_84

Projectje is even blijven liggen, maar wil er nu toch werk van gaan maken. Ik loop nog even vast op de hoppen, ik wilde toch alle vier soorten bestellen (aurora, goldings, bramling en een usa hop. De goldings vind ik niet bij Brouwmarkt, de rest wel. Wel zie ik styrian goldings staan en east kent goldings. Is dat (1 van de 2?) hetzelfde? Wat usa hop betreft wilde ik voor Chinook gaan, maar die is niet op voorraad. De Warrior wel. dan maar volstaan met de Aurora, Bramling en Warrior?

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 25-11-2016 &nbsp;18:53 uProjectje is even blijven liggen, maar wil er nu toch werk van gaan maken. Ik loop nog even vast op de hoppen, ik wilde toch alle vier soorten bestellen (aurora, goldings, bramling en een usa hop. De goldings vind ik niet bij Brouwmarkt, de rest wel. Wel zie ik styrian goldings staan en east kent goldings. Is dat (1 van de 2?) hetzelfde? Wat usa hop betreft wilde ik voor Chinook gaan, maar die is niet op voorraad. De Warrior wel. dan maar volstaan met de Aurora, Bramling en Warrior?

E.K. Golding, is East Kent Golding ja.  ;)

Nerro

Is 5% zwarte mout niet wat veel? Echt lekker smaakt het niet, het is vooral voor de kleur.

zilver_brouwer

Citaat van: Nerro op 26-11-2016 &nbsp;00:28 uIs 5% zwarte mout niet wat veel? Echt lekker smaakt het niet, het is vooral voor de kleur.

Aangezien zojuist het recept van de ONK kampioen is gepost met 7% zwarte mout, zeg ik... nee. ;D

Nerro

Is dan helemaal niets meer heilig?

William

Citaat van: Nerro op 26-11-2016 &nbsp;00:28 uIs 5% zwarte mout niet wat veel? Echt lekker smaakt het niet, het is vooral voor de kleur.

Om dat te omzeilen kun je de zwarte mout op het einde van de maisch toevoegen: wel de kleur veel minder de smaak.

Ook kun je een koud extract maken om dezelfde reden.

André_84

Ok, laatste vraag, gist. Wyeast 1056 leek mij passend. Goed idee?

zilver_brouwer

Citaat van: William op 27-11-2016 &nbsp;09:55 uOm dat te omzeilen kun je de zwarte mout op het einde van de maisch toevoegen: wel de kleur veel minder de smaak.

Ook kun je een koud extract maken om dezelfde reden.

Precies, ik ben aan het overwegen om koud te extraheren.
Heb Foz nog even een PM gestuurd voor advies daar over icm dit recept.

Moet je trouwens schroten als je 't koud laat trekken? Of laat je de zwarte mout gewoon heel?

William

Citaat van: zilver_brouwer op 27-11-2016 &nbsp;10:05 uMoet je trouwens schroten als je 't koud laat trekken? Of laat je de zwarte mout gewoon heel?

Ik doe dat wel.

Het is dan zo fijn dat een nacht koud extraheren in de koelkast voldoende is. Daarna door een koffiefilter.

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 27-11-2016 &nbsp;10:02 uOk, laatste vraag, gist. Wyeast 1056 leek mij passend. Goed idee?

Ja hoor, kan prima. Ligt aan de soort porter die je wilt.
1056 is de Amerikaanse gist en geeft een "cleaner" resultaat.
1084 is Iers, en die zal zoals met Engelse ales ook een wat complexere smaak geven.

zilver_brouwer

Citaat van: William op 27-11-2016 &nbsp;10:07 uDaarna door een koffiefilter.

En dan 's ochtends met je slaperige hoofd het per ongeluk in je koffiemok gieten en opdrinken.  ;D :nut:


Maar serieus, ik ga het eens proberen. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 26-11-2016 &nbsp;22:57 uAangezien zojuist het recept van de ONK kampioen is gepost met 7% zwarte mout, zeg ik... nee. ;D

Wel even kijken hoe de mout gebruikt is.
CiteerDe zwarte mout heb ik 24 uur koudgetrokken met 2 liter water, afgegoten en 10 minuten voor einde kook toegevoegd.

Dat is even heel wat anders dan 7% zwarte mout meemaischen.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 27-11-2016 &nbsp;12:18 uWel even kijken hoe de mout gebruikt is.
Dat is even heel wat anders dan 7% zwarte mout meemaischen.

Ik nam aan dat de smiley face duidelijk genoeg aangaf dat ik niet 100% serieus was.
Natuurlijk is dat anders. Daarom zie je ook in de bovenstaande berichten dat ik ook
niet mee ga maischen waarschijnlijk.

André_84

Eerst alle ingrediënten maar besteld, zien we nog wel even hoe of wat er precies gaat gebeuren met het zwarte mout. meest logische leek mij om het pas aan het eind van de maisch toe te voegen voor de kleur. Uiteindelijk zijn het overigens toch de 4 hopsoorten geworden (Aurora, Goldings, Bramling en Warrior, allemaal pellets)

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 28-11-2016 &nbsp;08:47 uEerst alle ingrediënten maar besteld, zien we nog wel even hoe of wat er precies gaat gebeuren met het zwarte mout. meest logische leek mij om het pas aan het eind van de maisch toe te voegen voor de kleur. Uiteindelijk zijn het overigens toch de 4 hopsoorten geworden (Aurora, Goldings, Bramling en Warrior, allemaal pellets)

Laat maar weten hoe je het uiteindelijk doet. Ik ga in ieder geval de zwarte mout koud extraheren, en dan het vocht toevoegen aan de kook.

Oh!  :o Nu schiet mij ineens te binnen; als ik de zwarte mout koud laat trekken los van de maisch. Trek ik de hoeveelheid water die ik daarvoor gebruik gewoon af van mijn totaal maisch+spoelwater? ???
Lijkt me logisch, maar misschien denk ik te makkelijk. :weetniet:

Nerro

Afhankelijk van je brouwsoftware kun je dat invullen bij "water in de gisttank". Je zult er weinig van verdampen dus is het in feite een deel van je totaalvolume bij de vergisting.

zilver_brouwer

Citaat van: Nerro op 28-11-2016 &nbsp;12:40 uAfhankelijk van je brouwsoftware kun je dat invullen bij "water in de gisttank". Je zult er weinig van verdampen dus is het in feite een deel van je totaalvolume bij de vergisting.

Dat is waar ook, had er even geen rekening mee gehouden dat je er weinig van verdampt omdat het pas aan het eind van de kook erbij gaat.

Dan nog misschien een domme vraag, maar krijg je met koud trekken ook suikers uit de mout of voegt het helemaal niks toe aan je SG?
(En moet ik dus het recept even overnieuw berekenen exclusief de zwarte mout om het geplande SG te krijgen?)

Nerro

Je voegt vast wel iets aan suikers toe, die lossen immers ook wel op in koud water. Je maischt de zetmeelketens die nog in de zwarte mout zitten echter niet mee dus veel suikers zal het niet opleveren. Misschien eens een testje doen met de hydrometer of de refractometer?

zilver_brouwer

Citaat van: Nerro op 28-11-2016 &nbsp;20:00 uJe voegt vast wel iets aan suikers toe, die lossen immers ook wel op in koud water. Je maischt de zetmeelketens die nog in de zwarte mout zitten echter niet mee dus veel suikers zal het niet opleveren. Misschien eens een testje doen met de hydrometer of de refractometer?

Als ik het niet vergeet zal ik het SG meten voordat ik het in de pan giet.

André_84

Ik heb inmiddels dus alle ingrediënten in huis. Ik denk volgend weekend te brouwen. Ik ben helaas nog niet zo behendig met BrouwHulp. Ik wil graag het maisch en hop schema nog even duidelijk hebben. Zouden jullie gaan voor een eenstaps maisch op 67 graden (60 minuten?) of ook nog uitmaischen op 78 graden en waarom het een of het ander?


Jacques

Citaat van: André_84 op 02-12-2016 &nbsp;11:19 uZouden jullie gaan voor een eenstaps maisch op 67 graden (60 minuten?) of ook nog uitmaischen op 78 graden en waarom het een of het ander?

Ik zou gaan voor eenstapsmaischen bij 67 ºC gedurende 60 tot 90 minuten en vervolgens rustig spoelen met water van 92 - 94 ºC.

Het heet spoelen zorgt voor verhoging van de temperatuur van het beslag. Je maisch wordt hierdoor verder opgewarmd, maar komt niet boven de 80 ºC is mijn ervaring.
Voor uitloging van ongewenste stoffen (de reden waarom traditioneel geadviseerd wordt te spoelen met water van maximaal 80 ºC) hoef je niet bang te zijn.

Het voordeel is dat:
- je het beslag niet eerst hoeft op te warmen naar 78 ºC;
- spoelen snel gaat, je door het beter oplossen van de suikers een het hete water een beter rendement hebt;
- je sneller aan het koken bent na de laatste maischstap.

André_84

Tot slot nog het hopschema. Ik heb alle 4 soorten dus besteld: Aurora, Goldings, Bramling en Warrior. Uitgaande van een uiteindelijke hoeveelheid van 2 kratten (hier staat steeds 17 L, maar volgens mij zijn 2 kratten uiteindelijk iets van 15,84, afgerond 16 L?)

In welke hoeveelheden en op welke tijdstippen in het kookproces zou welke hop moeten worden toegevoegd? Evt. Ook dryhoppen?

André_84

Dus, aanstaande zaterdag brouwdag. Nog 1 probleem... We komen nog een pan te kort van pak hem beet 20 liter. Ik heb 1 weckketel van 24 liter. Deze is bedoeld als masschpan, de filter is ook gemaakt om in deze pan te passen. Echter hebben we op dit moment nog geen pan om het wort in te koken daarna. Is het te doen om b.v. het maischbeslag te filteren, het wort eerst in een grote emmer op te vangen, snel de maischpan leeg te kieperen en dan het wort weer over te gooien in dezelfde pan?


ArneSmits

Dat is precies wat ik doe bij het brouwen. We hevelen naar een brouwemmer na het maischen, kieperen daarna de bostel weg, spoelen de weck-ketel om en gebruiken die daarna om te koken. Duurt even voordat ie warm is, maar het werkt allemaal goed.

André_84

Bedankt, dan hoeft het in ieder geval niet over te gaan als we geen 2e pan vinden.

André_84

Het worden misschien wat veel vragen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft de zwarte mout. Wat zeggen jullie, koud extraheren of b.v. de laatste 10 minuten mee maischen?

En de gist, ik heb een smackpack Wyeast 1056 besteld. Deze zo in de emmer storten of zou een giststarter of zo aan te bevelen zijn (totaal geen ervaring mee...)

Johannesdeloper

Koud extraheren werkte bij mij niet zo. Ik heb goede ervaringen met het toevoegen van zwarte mout bij de 2e maischstap en dan 15min op 72gr meemaischen.

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 07-12-2016 &nbsp;10:20 uHet worden misschien wat veel vragen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft de zwarte mout. Wat zeggen jullie, koud extraheren of b.v. de laatste 10 minuten mee maischen?

En de gist, ik heb een smackpack Wyeast 1056 besteld. Deze zo in de emmer storten of zou een giststarter of zo aan te bevelen zijn (totaal geen ervaring mee...)

Voor 20 liter met een begin SG van 1.065 geeft de Mr. Malty rekenhulp aan dat je 238 billion gistcellen nodig hebt, in een smackpack heb je er 100 billion.
Dus starter maken of meerdere packs gebruiken is wel aan te raden.

André_84

Ow crappy, dat wordt of nog snel eentje bestellen, of dus die giststarter maken. Dat ga ik niet meer redden voor zaterdag denk ik (met 0,0 ervaring of middelen...). De hoeveelheid na koken moet overigens 17 liter zijn.

André_84

Brouwdag vandaag! Dit moet het maar gaan worden, last minute tips / opmerkingen zijn welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptJopen Oost indie Porter clone
Brouwdatum20-10-2016
BiertypePorter (Baltisch)
Volume17,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)84 EBC
Berekende bitterheid (Rager)88 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,60 lWater uit Zutphen
11,05 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,525 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,489 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,341 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,341 kgmedium peated moutThomas Fawcett and Sons3 EBC6,9 %
0,247 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,0 gAurorapellets8,2%60 min.47,6 IBU
10,0 gWarriorpellets15,0%30 min.15,9 IBU
8,0 gAurorapellets8,2%30 min.7,0 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%20 min.4,8 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%20 min.5,0 IBU
10,0 gWarriorpellets15,0%5 min.4,1 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%5 min.1,7 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%5 min.1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

De zwarte mout wordt gestort bij het uitmaisschen. Hij komt zo uit op een ibu van 88. Beoogd was 90. Ik kan natuurlijk een een van de hopsoorten een gram of 2 verhogen, maar aangezien het allemaal met keukenweegschaaltjes e.d. gaat zal de nauwkeurigheid misschien te wensen over laten en is het makkelijker met ronde getallen te werken? Eventueel kan er nog gedryhopt worden.


André_84

Zo, inmiddels staat er 16 liter bier te gisten. Brouwproces was redelijk dramatisch. Het schroten met een oude koffiemolen had ik me wat handiger uitgedacht, dat viel tegen. De mout werd ook wel erg fijn vond ik zelf. Het filteren verliep overigens prima.

Voor het bijhouden van de temperatuur gebruik ik een ikea fantast 'bak'thermometer. Dat werkt normaal gesproken prima, maar helaas sloeg die halverwege de maisch op hol en was het vanaf daar een beetje gissen. We vonden nog ergens een oude aquariumthermometer, maar de nauwkeurigheid daarvan hadden we nogal onze twijfels bij. Ook het spoelwater was een kwestie van aan de kook brengen en dan maar laten staan afkoelen, aangezien we niet meer konden meten.

Uiteindelijk netjes uitgekomen op een begin sg van 1.066, inmiddels staat het waterslot flink te borrelen. Ik ben heel benieuwd wat het eindresultaat gaat worden, ik laat het in dit topic weten.

Ondertussen maar uitkijken naar een schrootmolen en een fatsoenlijke thermometer voor de volgende keer...

Nerro

De thermometers van de ikea kunnen er niet tegen als er vocht op de draad komt. Zolang je dat voorkomt slaat hij niet op hol.

zilver_brouwer

Ik heb inmiddels ook alle ingrediënten binnen.
Nu nog even wat tijd in plannen om mijn schrootmolen goed in te stellen
en dan een brouwdag. :brouwen:
Dus zal je over een weekje waarschijnlijk opvolgen met mijn porter.

Ik heb overigens ook besloten te wisselen naar de 1056 American Ale.
Uit principe brouw ik een porter of stout het liefst met Irish Ale gist, maar aangezien
de hop, rook en gebrande mout al vrij complex word, wilde ik daarboven op niet
ook nog een complexere gist hebben. :)

André_84

Citaat van: Nerro op 11-12-2016 &nbsp;12:40 uDe thermometers van de ikea kunnen er niet tegen als er vocht op de draad komt. Zolang je dat voorkomt slaat hij niet op hol.

Je bedoeld op de draad als in de verbinding tussen het kastje en de voeler? Of het mini-jackje? Wel redelijk beperkend als je de draad niet nat mag laten worden. Zijn er betere (betaalbare) alternatieven?

André_84

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016 &nbsp;13:45 uIk heb inmiddels ook alle ingrediënten binnen.
Nu nog even wat tijd in plannen om mijn schrootmolen goed in te stellen
en dan een brouwdag. :brouwen:
Dus zal je over een weekje waarschijnlijk opvolgen met mijn porter.

Ik heb overigens ook besloten te wisselen naar de 1056 American Ale.
Uit principe brouw ik een porter of stout het liefst met Irish Ale gist, maar aangezien
de hop, rook en gebrande mout al vrij complex word, wilde ik daarboven op niet
ook nog een complexere gist hebben. :)


En dan het recept zoals je poste op pagina 1? Ik ben zelf erg benieuwd wat er van de rokerigheid overeind blijft. Ik las elders dat er soms tot ruim 20% rookmout gebruikt wordt. Tijdens het brouwen kwam het niet meer naar boven, ik denk haast dat het te weinig is geweest...

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 11-12-2016 &nbsp;16:24 uEn dan het recept zoals je poste op pagina 1? Ik ben zelf erg benieuwd wat er van de rokerigheid overeind blijft. Ik las elders dat er soms tot ruim 20% rookmout gebruikt wordt. Tijdens het brouwen kwam het niet meer naar boven, ik denk haast dat het te weinig is geweest...

20%? :o Waar heb je dat gelezen dan? Wat ik vooral zie zijn hoeveelheden van ~5%.
(En een hoop chagrijnigerds die zeggen 0% >:( ...  :weetniet: )
 
Bovendien zou ik niet teveel hechten aan wat er van 'terugkwam' tijdens het brouwen.
Het schijnt dat de rook-smaak zich vooral laat zien als het goed op smaak is in de fles.
Als het bier nog te jong is word het nog overmeesterd door andere (bij)smaken.

Als voorbeeld, reacties op een thread van BeerAdvocate:
CiteerI brewed a smoked porter a month ago. I am trying the second bottle of it today. It is quite good, but VERY smokey! I make small batches, so with 2oz (2% of the grist) it gives an intense smoke flavor.
CiteerMy smoked porter had 4 ounces (1.9%) of peated malt for a 5 gallon batch. For good measure I bittered with Simcoe. It's very smokey (pleasantly so to me)
Citeer0%
I do not like the phenolics from pleated malt. Not at all.

Gerb

Van een 'gewone' rookmout kan je rustig 20% gebruiken. Van een peatmout zou ik niet meer dan 5 tot 10 % gebruiken. Dat wordt snel te veel.

Jacques

Citaat van: Gerb op 11-12-2016 &nbsp;16:47 uVan een 'gewone' rookmout kan je rustig 20% gebruiken. Van een peatmout zou ik niet meer dan 5 tot 10 % gebruiken. Dat wordt snel te veel.

Nee hoor. Pas een brouwsel gedaan met 25% en die vind ik zeer aangenaam.

5% proef je haast niet.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 11-12-2016 &nbsp;17:14 uNee hoor. Pas een brouwsel gedaan met 25% en die vind ik zeer aangenaam.

5% proef je haast niet.

Met een beetje rond zoeken vindt je meerdere berichten van mensen die al een erg rokerig bier hebben bij ~2%, en van mensen die bij 8~9% een bier hebben wat (vrij vertaald) "smaakt alsof er een bosbrand in geblust is".
Dan mag je toch wel met wat meer uitleg zeggen waarom je 5% (haast) niet proeft, en makkelijk 25% kan. :weetniet:

Brouwers

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016 &nbsp;17:40 uMet een beetje rond zoeken vindt je meerdere berichten van mensen die al een erg rokerig bier hebben bij ~2%, en van mensen die bij 8~9% een bier hebben wat (vrij vertaald) "smaakt alsof er een bosbrand in geblust is".
Dan mag je toch wel met wat meer uitleg zeggen waarom je 5% (haast) niet proeft, en makkelijk 25% kan. :weetniet:
Heb een bier met 35% rookmout gebrouwen (rauch märzen). Deze was mooi rokerig, totaal niet bosbrand. Heb nu een rauch weizenbock in het gistvat met 30% rookmout. Heb nog niets van de rookmout geroken. Bij rookmout is de leeftijd van de mout heel belangrijk, de rooksmaak zit alleen op de zemel en vervliegt heel snel.
Ik zou zonder problemen 20% rookmout durven te gebruiken, peated is een ander verhaal. Had Oscar niet ooit de dampende liefde gebrouwen van 100% peated mout?

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016 &nbsp;17:40 uMet een beetje rond zoeken vindt je meerdere berichten van mensen die al een erg rokerig bier hebben bij ~2%, en van mensen die bij 8~9% een bier hebben wat (vrij vertaald) "smaakt alsof er een bosbrand in geblust is".
Dan mag je toch wel met wat meer uitleg zeggen waarom je 5% (haast) niet proeft, en makkelijk 25% kan. :weetniet:

Ik verbaas mij regelmatig als verhalen lees waarbij beweerd wordt dat je een sterk rokerige smaak krijgt bij zulke kleine hoeveelheden. Die proevers zijn kennelijk geen echte rookbieren gewend.

Afgelopen PINT bokbierfestival in Amsterdam viel de Mommeriete Rookbock in de prijzen. Ik sprak nog even met de brouwer en ook die is met mij van oordeel dat een aandeel van 10% nauwelijks is te proeven in een donker bier.

Bij een bier dat ik vorige maand gebrouwen heb bestond 25% van de storting uit Castle malting peated malt 5 ppm. Dat is een moursoort met een heel veel rooksmaak. Gisteren een flesje van gedronken. In de smaak zit een rookaccent die niet de overhand heeft. Ook mijn vrouw waardeerde het bier terwijl ze geen liefhebster is van echt rookbier (ben ik wel).
De storting bestond overigens voor het overige uit 49% pilsmout, 10% caramunich, 15% carapilsmout en 1% geroosterde gerst. Heerlijk bier geworden.

Gerb

Het is volgens mij ook een kwestie van definitie. Is een rookporter een rookbier of is het een porter met een rooksmaak? Ik denk dat jij met jouw zeer ontwikkelde smaak het met mij eens moet zijn dat dit van een andere orde is? Rookmout heeft naar mijn ervaring minder snel de overhand dan peatmout.

Daarnaast heb ik meerdere bieren met rookmout en peatmout gebrouwen en er lijkt soms geen lineair verband te bestaan in de hoeveelheid rook/peatmout en de uiteindelijke rokerigheid. Misschien versheid van de mout, watersamenstelling, andere moutsoorten, ik weet het niet. Om nu maar te beweren dat het aan ons onderontwikkeld smaakorgaan ligt, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan.

Met die lichtst rokerige 5 ppm peatmout is het trouwens nog een ander verhaal dan met 20 ppm of 35 ppm peatmout.

Jacques

Citaat van: Gerb op 11-12-2016 &nbsp;20:56 uMet die lichtst rokerige 5 ppm peatmout is het trouwens nog een ander verhaal dan met 20 ppm of 35 ppm peatmout.

Rookmout van Weyermann is niet zo rokerig dan peatmout. Die heeft een waarde van 2 tot 3 ppm.
Ik neem aan dat zilver_brouwer gewone rookmout in huis heeft.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 11-12-2016 &nbsp;20:28 uDie proevers zijn kennelijk geen echte rookbieren gewend.

No True Scotsman

Citaat van: Gerb op 11-12-2016 &nbsp;20:56 uHet is volgens mij ook een kwestie van definitie. Is een rookporter een rookbier of is het een porter met een rooksmaak?

[...]

Met die lichtst rokerige 5 ppm peatmout is het trouwens nog een ander verhaal dan met 20 ppm of 35 ppm peatmout.

Zoals in de opening van het topic te lezen is, is het recept waar ik en André_84 mee bezig zijn ontstaan als "kloon"/benadering van de Jopen Oost-Indië Porter.
Dat is een hoppige porter met een rooksmaak, inderdaad geen rookporter.
Heb deze zomer van een lokale brouwer in Stockholm een rookporter geproefd, en dat is inderdaad véél meer 'vloeibaar kampvuur' gehalte.

De peated malt die ik ga gebruiken is die van Thomas Fawcett, die aangeven 15-25ppm. Wel heel wat meer dus dan de 5ppm.  ;) :brouwen:


Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016 &nbsp;21:11 uNo True Scotsman

Het is een kwestie van gewenning. Als je nooit rookbieren drinkt is elke vleugje rook al snel veel.
Wanneer je in Bamberg bij Schenkela een avondje rauchbier hebt gedronken is je smaakdrempel voor rooksmaak in bier een stuk lager geworden.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 11-12-2016 &nbsp;21:17 uHet is een kwestie van gewenning. Als je nooit rookbieren drinkt is elke vleugje rook al snel veel.
Wanneer je in Bamberg bij Schenkela een avondje rauchbier hebt gedronken is je smaakdrempel voor rooksmaak in bier een stuk lager geworden.

Vind ik toch een rare stelling. Als ik een hele avond Pliny the Elders en andere 100+ IBU Imperial IPA's drink, dan kan je toch ook niet zeggen dat je vanaf dan de hop in een Pilsener niet meer proeft?  :weetniet:
Of dat een 50 IBU IPA geen "echte IPA" is.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016 &nbsp;21:24 uVind ik toch een rare stelling. Als ik een hele avond Pliny the Elders en andere 100+ IBU Imperial IPA's drink, dan kan je toch ook niet zeggen dat je vanaf dan de hop in een Pilsener niet meer proeft?  :weetniet:
Of dat een 50 IBU IPA geen "echte IPA" is.

Als je een hele avond heel hoppige bieren drinkt en op het einde van de avond nog een pils drinkt zul het hoppige van pils niet meer terugvinden.

Feit is dat je rustig wat meer rookmout mag gebruiken dan wel eens beweerd wordt. Heel wat brouwers die zo nu en dan een rookbier brouwen bevestigen dat. Wees daarom niet verbaasd als je maar heel weinig rooksmaak proeft als je onder de 10% rookmout in je storting hebt.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 11-12-2016 &nbsp;22:12 uAls je een hele avond heel hoppige bieren drinkt en op het einde van de avond nog een pils drinkt zul het hoppige van pils niet meer terugvinden.

Feit is dat je rustig wat meer rookmout mag gebruiken dan wel eens beweerd wordt. Heel wat brouwers die zo nu en dan een rookbier brouwen bevestigen dat. Wees daarom niet verbaasd als je maar heel weinig rooksmaak proeft als je onder de 10% rookmout in je storting hebt.

Even ter verduidelijking, je zei eerder aan te nemen dat ik "gewone rookmout" heb; zoals ik daarna in een reactie naar Gerb aangaf, ik heb TF&Sons peated malt van 15~25 ppm.
(Niet de 2~3 / 5 ppm die jij aangaf als "gewone rookmout".)
Bovendien zit er naast de (bijna) 7% peated malt in het recept nog 5% zwarte mout die ook een rooksmaak meebrengt.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016 &nbsp;22:41 uEven ter verduidelijking, je zei eerder aan te nemen dat ik "gewone rookmout" heb; zoals ik daarna in een reactie naar Gerb aangaf, ik heb TF&Sons peated malt van 15~25 ppm.
(Niet de 2~3 / 5 ppm die jij aangaf als "gewone rookmout".)
Bovendien zit er naast de (bijna) 7% peated malt in het recept nog 5% zwarte mout die ook een rooksmaak meebrengt.

Ok, dan heb je een rookmout die redelijk veel rooksmaak geeft. Maar dan nog is 7% bescheiden.
Overigens geeft zwarte mout geen rooksmaak maar een gebrande smaak. Dat is een heel andere smaakbeleving. De zwarte mout zorgt er overigens voor dat je de rookmout minder proeft. De zwarte mout maskeert de rookmout.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 11-12-2016  22:57 uOverigens geeft zwarte mout geen rooksmaak maar een gebrande smaak. Dat is een heel andere smaakbeleving. De zwarte mout zorgt er overigens voor dat je de rookmout minder proeft. De zwarte mout maskeert de rookmout.

Van de mouterij zelf:
CiteerBlackSwaen© Black is our darkest roasted malt. Brings special character for your beer. Enhances the aroma of beers by producing a more determinative flavour than other coloured malts. Imparts a slight burnt or smoky flavour.

Jacques

Gebrand ja. Rooksmaak nee.
En dat zeg ik op basis van jarenlange ervaring.

Maar het kan zijn dat bij sommige proevers de gebrande smaak geassocieerd wordt met een rokerige smaak. Onze hersenen doen soms vreemde dingen. Ik heb die associatie niet.

Verder raad ik ja aan om het bier te brouwen en zelf te evalueren. Het is de beste manier om grondstoffen te leren.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 11-12-2016  23:18 uGebrand ja. Rooksmaak nee.
En dat zeg ik op basis van jarenlange ervaring.

Maar het kan zijn dat bij sommige proevers de gebrande smaak geassocieerd wordt met een rokerige smaak. Onze hersenen doen soms vreemde dingen. Ik heb die associatie niet.

Verder raad ik ja aan om het bier te brouwen en zelf te evalueren. Het is de beste manier om grondstoffen te leren.

Tsja, dan moet je de discussie toch echt met de mouterij gaan houden, hun proevers/mouters geven die smaak aan.  ;)

En dat je met ervaring leert ben ik het helemaal mee eens; ik vond alleen jou uiting dat je 5% niet proeft en makkelijk 25% kan gebruiken echter interessant / het uitleggen waard, als ik op verscheidene fora en in tal van kloon recepten van smoked porters vrijwel unaniem het advies, en de hoeveelheid van 2~6% tegen kom.
Met bijvoorbeeld opmerkingen van mensen die door hun lokale hobbybrouw winkel zelfs sterk afgeraden worden boven de 10% te gaan. (Zoals ook hier eerder in het topic werd gedaan.)

Maar ik ga het op de brouwdag sowieso nog even aankijken. Moet ook nog even mijn neus in de zak peated malt steken.
Als de 'rokigheid' heel subtiel is, en de 7% er een beetje triest uit ziet, dan gooi ik er misschien zomaar wel wat meer bij. :proost:

André_84

Als fervent islay whisky drinker zullen mijn maatstaven misschien ook wat anders zijn. Bij whisky drinken werkt het in ieder geval ook zo dat wanneer je begint met een pittige rokerige whisky, je van mildere whisky's daarna niets meer proeft. Ik heb het wel eens gehad dat ik even wat vaker rokerige whisky dronk en de geur op een gegeven moment soort en met van kwijt was. Wat Jacques aangeeft over gewenning kan ik wel in mee gaan.


André_84

Ik heb overigens de Medium peated malt van Fawcett, met 10-16 ppm aan phenolen. Ik vond het zo in de zak best een stevige rookgeur.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 11-12-2016  23:32 uTsja, dan moet je de discussie toch echt met de mouterij gaan houden, hun proevers/mouters geven die smaak aan.  ;)

En dat je met ervaring leert ben ik het helemaal mee eens; ik vond alleen jou uiting dat je 5% niet proeft en makkelijk 25% kan gebruiken echter interessant / het uitleggen waard, als ik op verscheidene fora en in tal van kloon recepten van smoked porters vrijwel unaniem het advies, en de hoeveelheid van 2~6% tegen kom.
Met bijvoorbeeld opmerkingen van mensen die door hun lokale hobbybrouw winkel zelfs sterk afgeraden worden boven de 10% te gaan. (Zoals ook hier eerder in het topic werd gedaan.)

Maar ik ga het op de brouwdag sowieso nog even aankijken. Moet ook nog even mijn neus in de zak peated malt steken.
Als de 'rokigheid' heel subtiel is, en de 7% er een beetje triest uit ziet, dan gooi ik er misschien zomaar wel wat meer bij. :proost:

Dat rokerige van zwarte mout is echt heel erg ondergeschikt aan de gebrande smaak. Omdat onze smaakbeleving met associaties werkt kan het een gebrande smaak verbonden worden aan rook. Dit is echter echt een andere smaakbeleving dan die je krijgt bij het gebruik van rookmout. Daarbij heb je een echte rooksmaak.

Als je rookmout gebruikt dan heb je tijdens het maischen snel een sterke rooksmaak. De smaak is namelijk behoorlijk vluchtig en tijdens het maischen komt veel geur vrij. Ook tijdens het koken gebeurt dit. Ook tijdens het vergisten verdwijnen vluchtige stoffen die verantwoordelijk zijn voor de rooksmaak. Het resultaat is dat in het uiteindelijke bier het allemaal reuze meevalt.

Ik raad je aan om gewoon te brouwen. En het zelf te ervaren. Terwijl het bier staat te gisten kun je misschien een paar flesjes Schenkela Rachbier drinken die via een internet slijterij gekocht hebt.
Overigens heb ik gisteren nog een zelfgebrouwen rookporter gedronken met 20% rookmout 5 ppm. De rooksmaak was daar subtiel in aanwezig.

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  08:56 uAls fervent islay whisky drinker zullen mijn maatstaven misschien ook wat anders zijn. Bij whisky drinken werkt het in ieder geval ook zo dat wanneer je begint met een pittige rokerige whisky, je van mildere whisky's daarna niets meer proeft. Ik heb het wel eens gehad dat ik even wat vaker rokerige whisky dronk en de geur op een gegeven moment soort en met van kwijt was. Wat Jacques aangeeft over gewenning kan ik wel in mee gaan.

Het punt is dat het niet relevant is, en ook niet echt gewenning is.
Natuurlijk, als je een hele avond je smaakvermogen aanvalt met extreme rookbieren of whiskey of 100+IBU Imperial IPAs, dan proef je direct daarna minder van een subtieler bier. Maar de volgende dag heb je daar geen last meer van.
Het is niet zo dat je na het drinken van sterke rookbieren of bittere IPAs nooit meer een subtielere smaak kan proeven of waarderen. :nut:

Dus als het punt is "5% peated rookmout proef je niet (als je daar vooraf een hele avond zware rauchbieren drinkt)" dan heb je gelijk.
Maar hoop dat het duidelijk is waarom dat niet relevant is; de smoked porter die ik maak drink ik op zichzelf, niet alleen aan het eind van een sessie rauchbieren.

André_84

Gelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.

Hoe dan ook, gerommel in de marge, het gaat om jouw beleving en volgens mij vinden jij en ik allebei dat het origineel, Jopen Oost Indie Porter in de smaak valt :P

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  15:00 uGelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.

Hoe dan ook, gerommel in de marge, het gaat om jouw beleving en volgens mij vinden jij en ik allebei dat het origineel, Jopen Oost Indie Porter in de smaak valt :P

Als je gewenning op die manier bedoeld gaat het om een subjectieve mening; of je het "lekker" vindt, of dat het "te veel rook" heeft of niet.
Maar wat ik bedoel is dat, dat niks te maken heeft met de objectieve stelling; "X% proef je niet".

Stel dat ik bijvoorbeeld vorige week een smoked porter dronk en dacht: wat een lekker rook smaakje.
En dan afgelopen weekend Jacques' aanbevolen rauchbieren gedronken heb.
Dan is het gewoon niet zo dat ik vandaag bij diezelfde smoked porter opeens denk: wat gek, ik proef helemaal geen rook.

Als je sterker gerookte bieren hebt gedronken zul je (misschien) meer tolerantie hebben voor de smaak, en het minder snel "te veel" of "vies" vinden.
Maar dat veranderd niks aan de smaak drempel.

En als meerdere mensen rook proeven bij <1% en 1~2% en 'sterke' rooksmaak bij 5~6%,
dan verbaas ik mij over de opmerking: "<5% proef je niet en <10% is te weinig".

Maar goed, voor we hier eindeloos over blijven heen en weer gaan, we merken het vanzelf met onze biertjes. :brouwen:
Jij hebt de ongeveer 7% aangehouden, ik heb dat ook in de planning maar hou me nog open tot het brouwen zelf, en besluit dan misschien iets meer te nemen.
En als mijn eerste flesje open gaat komt hier vanzelf een reactie.

Johannesdeloper

Wat voor gerookte Porter zeker ook geldt is, hoeveel donkere en aroma mouten er gebuikt zijn.
Als er een onderstaande moutstort is, zit er dik 20% rookmout in maar zit het er niet in overmaat in:

2.25 kg   Maris Otter Pale                    47.1%
1 kg           Weyermann Rookmout        20.9%
550 g   Crystal                               11.5%
175 g   Chocolate                             3.7%
300 g   Munich Light                         6.3%
250 g   Belgian Candi Sugar -            5.2%
250 g   Carafa III                              5.2%

Zou je 80% Pilsmout en 20% rookmout storten dan zou je denk ik een asbak smaak hebben.

Johannesdeloper

Om overigens het verhaal nog complexer te maken, heb ik 2x hetzelfde Smoked Porter recept gebrouwen.
Dus zelfde gist, zelfde mout, zelfde hop.

De eerste batch had een veel minder uitgesproken rooksmaak dan de 2e.

Het enige verschil dat er toe deed was dat de Weyermann Rookmout 2 verschillende batches waren,
ze waren door mij vrijwel direkt na bestellen gebruikt. Kennelijk is rookmout niet consistent,
of doet het er veel toe hoelang de mout bij de leverancier op voorraad is geweest.
(de Rauchmalz van Brouwmarkt had meer rookaroma dan de een half jaar eerder bestelde Rauchmalz van van der Kooy)

zilver_brouwer

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016  16:36 uOm overigens het verhaal nog complexer te maken, heb ik 2x hetzelfde Smoked Porter recept gebrouwen.
Dus zelfde gist, zelfde mout, zelfde hop.

De eerste batch had een veel minder uitgesproken rooksmaak dan de 2e.

Het enige verschil dat er toe deed was dat de Weyermann Rookmout 2 verschillende batches waren,
ze waren door mij vrijwel direkt na bestellen gebruikt. Kennelijk is rookmout niet consistent,
of doet het er veel toe hoelang de mout bij de leverancier op voorraad is geweest.
(de Rauchmalz van Brouwmarkt had meer rookaroma dan de een half jaar eerder bestelde Rauchmalz van van der Kooy)

Let er wel op dat het in het topic steeds gaat over 'peated malt' niet 'rauchmalz/rookmout'.  :biersmile:

Johannesdeloper

Citaat van: zilver_brouwer op 12-12-2016  16:41 uLet er wel op dat het in het topic steeds gaat over 'peated malt' niet 'rauchmalz/rookmout'.  :biersmile:

Sorry, ondanks dat het Smoked Porter blijft, zijn deze moutsoorten denk ik vergelijkbaar als appels met peren.

zilver_brouwer

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016  16:46 uSorry, ondanks dat het Smoked Porter blijft, zijn deze moutsoorten denk ik vergelijkbaar als appels met peren.

Precies, en als je probeert appelcider te maken met alleen peren krijg je een heel gek resultaat.  ::)

André_84

Citaat van: zilver_brouwer op 12-12-2016  15:32 uStel dat ik bijvoorbeeld vorige week een smoked porter dronk en dacht: wat een lekker rook smaakje.
En dan afgelopen weekend Jacques' aanbevolen rauchbieren gedronken heb.
Dan is het gewoon niet zo dat ik vandaag bij diezelfde smoked porter opeens denk: wat gek, ik proef helemaal geen rook.


Verklaar mij maar voor gek, maar iets dergelijks ervaar ik bij whisky's af en toe toch daadwerkelijk zo. Als je een poosje wat vaker flink geturfde (peated) whisky's hebt gedronken, en je pakt daarna eentje met wat minder rooksmaak, dan kun je het ervaren alsof het er misschien helemaal niet in zit. Terwijl je misschien eerder met precies dezelfde fles een hele andere ervaring hebt gehad.

André_84

Even iets meer ontopic. Ik heb gehopt met pellets die ik in een hopkookzakje heb gedaan. Deze zakjes heb ik vrij strak dicht geknoopt. Ik dacht dat lost wel een beetje op e.d., maar achteraf was het geweld en zat het helemaal strak in dat zakje. Zou de bitterheid/aroma afgift wel naar behoren zijn geweest op deze manier? zijn daar ervaringen mee hier? Ik was een beetje bang dat de binnenste pellets in zon zakje misschien veel midner met water in aanraking komen...

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  18:14 uEven iets meer ontopic. Ik heb gehopt met pellets die ik in een hopkookzakje heb gedaan. deze zakjes heb ik vrij strak dicht geknoopt. Ik dacht dat lost wel een beetje op e.d., maar achteraf was het geweld en zat het helemaal strak in dat zakje. Zou de bitterheid/aroma afgift wel naar behoren zijn geweest op deze manier? zijn daar ervaringen mee hier? Ik was een beetje bang dat de binnenste pellets in zon zakje misschien veel midner met water in aanraking komen...

Als je het echt strak als een balletje hebt dichtgeknoopt kan het zijn dat je wort niet bij het midden is gekomen.
Net als losse thee in een ei/zakje, moet je hop de ruimte hebben om wat op te wellen en met het vocht in contact te komen.
In hoeverre dat het geval is is moeilijk te zeggen. Was het midden droog?

André_84

Zakjes zo weggegooid, dus helaas niet uitgezocht, maar dat gevoel bekruipt me wel een beetje.

Bitterheid toevoegen zal wel niet meer lukken, maar ik zat wel te overwegen om nog te gaan dryhoppen. Dat een idee? Wat voor hoeveelheden zou ik moeten denken?

Serge VL

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  18:59 uZakjes zo weggegooid, dus helaas niet uitgezocht, maar dat gevoel bekruipt me wel een beetje.

Bitterheid toevoegen zal wel niet meer lukken, maar ik zat wel te overwegen om nog te gaan dryhoppen. Dat een idee? Wat voor hoeveelheden zou ik moeten denken?
Bitterheid kan je toch nog toevoegen gewoon geïsomeriseerd hopextract toevoegen net voor het bottelen!!
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/hopextract-geisomeriseerd-6-30ml?gaCategory=search#.WE7n9ObhCUk
https://www.Brouwmarkt.nl/hopextract-6-geisomeriseerd-100-ml.html
En hoparoma kan net zo makkelijk toevoegen bij het bottelen als je wil met aroma extracten.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/hop-kruiden/hop-specials.html

zilver_brouwer

Citaat van: Serge VL op 12-12-2016  19:16 uEn hoparoma kan net zo makkelijk toevoegen bij het bottelen als je wil met aroma extracten.

Of drooghoppen later in de vergisting.  ;D

André_84

Ik zit in ieder geval serieus te overwegen om te dryhoppen. Hoeveel van elke soort zou ik daarvoor moeten gebruiken (0,0 ervaring). 10 gram van elke soort realistisch?

heb ook nog een oud zakje hopbellen, chinook. is ongeveer driekwart jaar oud en heeft in een luchtdicht zakje gezeten. Is dat nog te gebruiken, of gewoon niet doen? 

Jacques

Citaat van: André_84 op 12-12-2016  15:00 uGelukkig is dat niet helemaal het geval dat je nooit meer subtielere smaken kan proeven of waarderen, maar gewenning gaat in mijn beleving zeker wel verder dan 'de volgende dag heb je daar geen last meer van'. Als je rooksmaak bent gewend, dan is je beleving anders dan wanneer je dat totaal niet bent gewend en is het niet gek dat de rooksmaak van een biertje als mild ervaart, terwijl een ander deze als heel heftig ervaart.

Helemaal mee eens. Als je nog nooit een rauchbier gedronken hebt (en hebt weten te waarderen) is al een klein beetje rooksmaak meteen een bosbrand.

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016  16:24 uWat voor gerookte Porter zeker ook geldt is, hoeveel donkere en aroma mouten er gebuikt zijn.
Als er een onderstaande moutstort is, zit er dik 20% rookmout in maar zit het er niet in overmaat in:

2.25 kg   Maris Otter Pale                    47.1%
1 kg           Weyermann Rookmout        20.9%
550 g   Crystal                               11.5%
175 g   Chocolate                             3.7%
300 g   Munich Light                         6.3%
250 g   Belgian Candi Sugar -            5.2%
250 g   Carafa III                              5.2%

Zou je 80% Pilsmout en 20% rookmout storten dan zou je denk ik een asbak smaak hebben.

Ook hier helemaal mee eens. In een bier waarbij een flink aandeel caramouten en donkere mouten zit wordt de rooksmaak door die mouten naar de achtergrond gedrukt.

Citaat van: Johannesdeloper op 12-12-2016  16:36 uOm overigens het verhaal nog complexer te maken, heb ik 2x hetzelfde Smoked Porter recept gebrouwen.
Dus zelfde gist, zelfde mout, zelfde hop.

De eerste batch had een veel minder uitgesproken rooksmaak dan de 2e.

Het enige verschil dat er toe deed was dat de Weyermann Rookmout 2 verschillende batches waren,
ze waren door mij vrijwel direkt na bestellen gebruikt. Kennelijk is rookmout niet consistent,
of doet het er veel toe hoelang de mout bij de leverancier op voorraad is geweest.
(de Rauchmalz van Brouwmarkt had meer rookaroma dan de een half jaar eerder bestelde Rauchmalz van van der Kooy)

Dat rookmout en peated mout behoorlijk kunnen fluctueren qua intensiteit klopt. De ppm waarde zegt niet alles.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 13-12-2016  21:32 uAls je nog nooit een rauchbier gedronken hebt (en hebt weten te waarderen) is al een klein beetje rooksmaak meteen een bosbrand.

Sorry.. maar hoe kan je in een ander thread dingen zeggen als "Over smaak valt niet te twisten", en dan met zulke uitspraken komen?  :o :weetniet:
Dat is gewoon compleet niet waar.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 13-12-2016  23:03 uSorry.. maar hoe kan je in een ander thread dingen zeggen als "Over smaak valt niet te twisten", en dan met zulke uitspraken komen?  :o :weetniet:
Dat is gewoon compleet niet waar.

Beleving van biersmaken is heel erg complex. Ik ben daar ruim 40 jaar mee bezig.
Ik weet dat veel mensen die weinig of nooit een rookbier hebben gedronken een lage hoeveelheid rooksmaak al als intens beleven.

Dit is overigens heel wat anders dan dat voor de een proever een bepaald bier een top bier is en voor een ander een teleurstellend bier. Dat heeft alles met verwachtingspatronen te maken. En ook met de rijkdom van je proefervaringen. Het zijn vaak minder ervaren bierproevers die teleurgesteld worden bij het drinken van een gerenommeerd bier omdat anderen (al dan niet terecht) het bier de hemel in geprezen hebben.

André_84

Iemand een antwoord hierop..?

Citaat van: André_84 op 13-12-2016  08:59 uIk zit in ieder geval serieus te overwegen om te dryhoppen. Hoeveel van elke soort zou ik daarvoor moeten gebruiken (0,0 ervaring). 10 gram van elke soort realistisch?

heb ook nog een oud zakje hopbellen, chinook. is ongeveer driekwart jaar oud en heeft in een luchtdicht zakje gezeten. Is dat nog te gebruiken, of gewoon niet doen?

Gerb

Ik zou een gerookte porter niet drooghoppen, zelfs geen of heel weining late hoppen in de kookketel. Het past naar mijn mening niet bij de bierstijl of de rokerigheid.

Gerb

CiteerEn ook met de rijkdom van je proefervaringen.

Nu moet de topicstarter nog bepalen hoe rijk zijn smakenpalet is...

André_84

Citaat van: Gerb op 14-12-2016  08:39 uIk zou een gerookte porter niet drooghoppen, zelfs geen of heel weining late hoppen in de kookketel. Het past naar mijn mening niet bij de bierstijl of de rokerigheid.

Nu ben ik een beginnende brouwer, maar het betreft een Oost Indië Porter. In mijn beleving kent die (zoals de naam ook aangeeft) duidelijke ipa achtige bitterheid en aroma (IBU 90 ook). Ik vind het persoonlijk een hele fijne combinatie :D.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 13-12-2016  23:23 uBeleving van biersmaken is heel erg complex. Ik ben daar ruim 40 jaar mee bezig.
Ik weet dat veel mensen die weinig of nooit een rookbier hebben gedronken een lage hoeveelheid rooksmaak al als intens beleven.

Het punt hier is dat "veel mensen", niet gelijk staat aan "alle mensen".
En daarom dus onzin om een absolute stelling te zetten als: "als je geen rauchbier hebt gedronken is een klein beetje meteen intens."
Bij zowel mijn eerste glas whiskey en mijn eerste rookbier/gerookt bier was ik meteen fan van de rook en turf smaak, niks intens.
De hele reden dat ik een collectie whiskey uit de Highlands en vanaf Islay heb staan, en nu een gerookte porter ga brouwen is omdat ik meteen
verkocht was aan die smaak.

Citaat van: Gerb op 14-12-2016  08:39 uIk zou een gerookte porter niet drooghoppen, zelfs geen of heel weining late hoppen in de kookketel. Het past naar mijn mening niet bij de bierstijl of de rokerigheid.

Zoals André al aangaf, probeer eens een Oost-Indië Porter van Jopen, met de 90 IBU en Amerikaanse hop zit er toch echt wel een flink hoparoma aan ook.
Naar mijn smaak beleving werkt dat juist prima samen.
De hopsmaak/beleving (vooral ook door het aroma) heb je vooraf, en in de afdronk komt juist de gebrande mout en rook naar voren.

Gerb

CiteerZoals André al aangaf, probeer eens een Oost-Indië Porter van Jopen, met de 90 IBU en Amerikaanse hop zit er toch echt wel een flink hoparoma aan ook.
Naar mijn smaak beleving werkt dat juist prima samen.

Sorry, ik was de aanleiding voor de draad even kwijt. Maar goed, als het bier toch meer een IPA-Porter is met een toefje rook, zou ik zeker oppassen met de hoeveelheid rookmout, jarenlang superontwikkeld smaakpalet of niet.

zilver_brouwer

Citaat van: Gerb op 14-12-2016  20:28 uSorry, ik was de aanleiding voor de draad even kwijt. Maar goed, als het bier toch meer een IPA-Porter is met een toefje rook, zou ik zeker oppassen met de hoeveelheid rookmout, jarenlang superontwikkeld smaakpalet of niet.

Precies, vandaar mijn verbazing / voorgaande discussie. :P

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  20:33 uPrecies, vandaar mijn verbazing / voorgaande discussie. :P

Brouw het bier met de kleine hoeveelheid die je in gedachten had. Proef het en proef het na een aantal weken nog een keer en kom dan tot een conclusie.

Eigen ervaring is een veel betere adviseur dan het internet af te speuren.
Je bent een liefhebber van rooksmaak. Dus wat heb je te verliezen als je een grotere hoeveelheid peated mout gebruikt?

Nog mooier, brouw een paar keer achter elkaar met verschillende hoeveelheden. Brouwen, daar leer je veel van!


Mijn ervaringen en die van de brouwers van Mommerite heb ik hier gedeeld. Het zou mooi zijn als we die van jou over een aantal maanden hier ook kunnen lezen.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 14-12-2016  21:35 uEigen ervaring is een veel betere adviseur dan het internet af te speuren.


Ja, en dan moet je niet vergeten wat ik vond bij het afspeuren van het internet.
De eigen ervaring van een hele groep mensen. Dat is toch het hele punt waarom iets als dit forum er überhaupt is? :weetniet:
Ga me nou niet wijs maken dat informatie zoals dat niet waardevol is, omdat alleen "eigen ervaring" telt.

Bovendien kan niet iedereen maar constant "brouwen brouwen brouwen".
Zowel financieel als met tijd en ruimte niet.
En als je dus maar een aantal/enkele keren kunt brouwen in een jaar, dan wil je toch
graag wat adviezen/zekerheid inwinnen.

Daarnaast heb ik toch al gezegd dat ik dat ga doen: zelf brouwen en dan zien wat er van komt. :weetniet:
Hoeft het niet te blijven herhalen, ik reageerde alleen op Gerb's bericht.

Oscar

Citaat van: Gerb op 11-12-2016  16:47 uVan een peatmout zou ik niet meer dan 5 tot 10 % gebruiken. Dat wordt snel te veel.

Nee hoor, 100% kan prima... :brouwen: :proost:  Je moet er wel van houden... En ik houd ervan  :)

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:15 uNee hoor, 100% kan prima... :brouwen: :proost:  Je moet er wel van houden... En ik houd ervan  :)

Heb je überhaupt gelezen wat voor soort bier op gericht wordt in deze topic?  ???

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:09 uJa, en dan moet je niet vergeten wat ik vond bij het afspeuren van het internet.
De eigen ervaring van een hele groep mensen. Dat is toch het hele punt waarom iets als dit forum er überhaupt is? :weetniet:

En daarom geef ik mijn ervaring. En in die ervaring sta ik niet alleen.

Je woont niet bij mij in de buurt, anders zou ik zeggen kom even langs en proef een paar rookbieren van mij met een behoorlijk aandeel aan peated mout. Daar zit ook een rookporter bij.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 14-12-2016  23:25 uEn daarom geef ik mijn ervaring. En in die ervaring sta ik niet alleen.

Je woont niet bij mij in de buurt, anders zou ik zeggen kom even langs en proef een paar rookbieren van mij met een behoorlijk aandeel aan peated mout. Daar zit ook een rookporter bij.

Ja, en dat is prima, en daarom neem ik je ervaring ook mee in de overweging die ik maak als ik komende week ga brouwen.
Maar als jij  je ervaring deelt met een zekerheid alsof het een feit is, moet je ook niet raar opkijken als er gevraagd wordt om dat te onderbouwen.
Dat is juist het belangrijke deel van ervaringen delen, niet alleen "zo is het, geloof me", maar de uitleg waarom.

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:18 uHeb je überhaupt gelezen wat voor soort bier op gericht wordt in deze topic?  ???

Eigenlijk niet... Hahahaha... Ik zou er dan nog ruim 20% Mroost 900 bij doen (en de rest dus peated rookmout). Vet lekker!  :brouwen: :biersmile:   :proost:

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:32 uEigenlijk niet... Hahahaha... Ik zou er dan nog ruim 20% Mroost 900 bij doen (en de rest dus peated rookmout). Vet lekker!  :brouwen: :biersmile:   :proost:

..Juist. Dit zijn nou precies de soort "eigen ervaring" posts waar je dus niks aan hebt.  ::)

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:41 u..Juist. Dit zijn nou precies de soort "eigen ervaring" posts waar je dus niks aan hebt.  ::)

Als je niet tussen de regels door kunt lezen... Nee dan heb je inderdaad niets aan mijn opmerkingen... ;)

zilver_brouwer

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:48 uAls je niet tussen de regels door kunt lezen... Nee dan heb je inderdaad niets aan mijn opmerkingen... ;)

Nee, het is juist omdat ik tussen de regels precies lees wat je bedoeld, dat ik zeg dat het niet behulpzaam is.

Maar laten we het gewoon voor de verandering on-topic houden? :nut: Voor zover dat hier nog van sprake is.

tdp

Pan op het vuur en brouwen:
-> Resultaat te 'rokerig' -> minder toevoegen de volgende keer
-> Resultaat goed -> Niets veranderen
-> Resultaat niet rokerig genoeg -> Meer toevoegen de volgende keer

Succes :)  :brouwen:

André_84


André_84

Ontopic dan maar: Zilver Brouwer, ga jij jouw brouwsel dryhoppen of niet?  :biersmile:

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 15-12-2016  13:02 uOntopic dan maar: Zilver Brouwer, ga jij jouw brouwsel dryhoppen of niet?  :biersmile:

Ben het wel van plan ja. Moet alleen nog even uitvogelen hoe.  ;D :P

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 14-12-2016  23:29 uJa, en dat is prima, en daarom neem ik je ervaring ook mee in de overweging die ik maak als ik komende week ga brouwen.
Maar als jij  je ervaring deelt met een zekerheid alsof het een feit is, moet je ook niet raar opkijken als er gevraagd wordt om dat te onderbouwen.
Dat is juist het belangrijke deel van ervaringen delen, niet alleen "zo is het, geloof me", maar de uitleg waarom.

Je kunt dit soort zaken alleen uitleggen op basis van ervaringen. En mijn ervaring is anders dan vaak beweerd wordt.  Een laag percentage aan rookmout/peated mout proef je minder snel terug proeft in een porter met veel andere donkere mouten en caramouten. In een licht gekleurd bier is het een ander verhaal. Vaak wordt dergelijke relevante informatie niet gegeven bij reacties. Of realiseer men niet dat een mout heel verschillend kan uitpakken afhankelijk van de andere mouten in de stort.
Het samenstellen van een recept is net als het componeren van een muziekstuk. In een rustig en langzaam gedeelte een muziekstuk kan een trompet alles overstemmen. Wanneer echter alle instrumenten vol volume geven komt de trompet meer op de achtergrond. Er moet dan harder geblazen te worden om herkenbaar te zien.

Op een druk forum als het deze komt het niet altijd van om alles uit te schrijven. Dan kan er wel eens een reactie gegeven worden die kort door de bocht is.

Jacques

Citaat van: tdp op 15-12-2016  12:32 uPan op het vuur en brouwen:
-> Resultaat te 'rokerig' -> minder toevoegen de volgende keer
-> Resultaat goed -> Niets veranderen
-> Resultaat niet rokerig genoeg -> Meer toevoegen de volgende keer

Evalueer na een aantal weken op de fles en niet tijdens het brouwen. Menig keer heb ik gedacht dat echt veel te mout met een rooksmaak in het stort had zitten terwijl het uiteindelijk allemaal mee viel.

tdp

Citaat van: Jacques op 15-12-2016  21:53 uEvalueer na een aantal weken op de fles en niet tijdens het brouwen. Menig keer heb ik gedacht dat echt veel te mout met een rooksmaak in het stort had zitten terwijl het uiteindelijk allemaal mee viel.

Ook tijdens het brouwen bepalen, dan kun je de volgende keer al op basis van je wort inschatten wat het uiteindelijke resultaat wordt op fles/fust.

Jacques

Citaat van: tdp op 16-12-2016  08:31 uOok tijdens het brouwen bepalen, dan kun je de volgende keer al op basis van je wort inschatten wat het uiteindelijke resultaat wordt op fles/fust.

Gaat niet werken. Tijdens het brouwen is de rookgeur zeer intens. Je kunt je haast niet voorstellen dat dit niet het geval is met het uiteindelijke bier. Omdat er nog zoveel verdwijnt tijdens het koken en vergisten is geen inschatting te doen.

tdp

Je zult het wel (beter) weten dan ik...

Johannesdeloper

Links en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

André_84

Vervelend dat visualiseren. Ik zie nu een pond paling voor me, die door de schrootmolen gaat  :clownsmile:

Johannesdeloper

Citaat van: André_84 op 19-12-2016  11:50 uVervelend dat visualiseren. Ik zie nu een pond paling voor me, die door de schrootmolen gaat  :clownsmile:
Straks een rij bij de haringkar, allemaal hobbybrouwers die dit forum meelezen  :lol:

Gerb

Ik heb gisteren een bier met onderstaand recept gebotteld.

85%    4975 g Pale alemout                        5.5  EBC   
6%        351 g Caramunich                        123  EBC   
2%        117 g Chocolademout                   900  EBC   
2%        117 g Zwartemout                        1400 EBC   
5%        292 g Whiskymout                          4    EBC   

De geur van het bier en de smaak zijn duidelijk turfachtig. Het is duidelijk aanwezig en ruikt naar mijn mening vrij sterk, de hele keuken rook ernaar. Voor een bier met een turfachtige, maar duidelijk waarneembare toets is 5% genoeg. Voor een rookbier, waar rook de hoofdsmaak is, zal je hoger kunnen gaan, maar dan zou ik niet hoger dan 10-15 % met whiskymout willen gaan. Dit is mijn ervaring.

zilver_brouwer

Citaat van: Gerb op 19-12-2016  12:28 uVoor een bier met een turfachtige, maar duidelijk waarneembare toets is 5% genoeg. Voor een rookbier, waar rook de hoofdsmaak is, zal je hoger kunnen gaan, maar dan zou ik niet hoger dan 10-15 % met whiskymout willen gaan. Dit is mijn ervaring.

Heb zaterdag ook het recept gebrouwen dat ik hier eerder postte, heb tot nu toe dezelfde ervaring.  :brouwen:
Rook was duidelijk aanwezig door het gehele proces, en bij het overhevelen naar het gistvat ook wat opzij gehouden voor de SG meting.
Daarvan geproefd en had een goede smaak.  ^-^

Nu nog kijken hoe het uiteindelijk uitpakt als het is vergist en in de fles zit.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 19-12-2016  11:34 uLinks en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

Dat ik een penetrante rooklucht ervaar heb ik niet geschreven. Wel dat de rookgeur heel sterk kan zijn als je aan het brouwen en koken bent. Maar ook dat die intense smaak minder terug te vinden in je bier.

Overigens is mijn ervaring dat rookbieren minder gevoelig zijn voor veroudering/oxidatie. Waarschijnlijk zijn de polyfenolen die voor de rooksmaak zorgen goede anti-oxidanten.

Haagse Wouter

Citaat van: Johannesdeloper op 19-12-2016  11:34 uLinks en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz. Jacques zit daar volgens mij boven.
Hij ervaart een penetrante rooklucht. Mijn ervaring (met dus minder rookmout) is dat het "lekker rokerig" ruikt.
Tijdens het schroten rook het alsof je een verpakking met een pondje paling openmaakt.

Heb nu net een sterk blond met peated mout (chateau peated ) op de fles. Heb in de stort 10%  van de mout gedaan. Dit was heel intens tijdens het koken. Qua smaak zou ik het duidelijk aanwezig noemen maar niet extreem. In een porter kan ik me niet voorstellen dat het meer dan een lichte rooktoets zou geven.
Ben benieuwd om de mout weer te gebruiken.

zilver_brouwer

Update: Heb over de Kerst het SG gemeten nadat het waterslot tot rust was gekomen, en is mooi uitvergist tot 1.011.
Heb daar 50/50 nog wat Cascade en Aurora bij gedrooghopt.
Plan voor nu is om morgenavond de vergist-koelkast omlaag te zetten naar 3~4ºC voor de cold-crash, en bottelen met Oudjaar.
Heb al mooie 5 0cl flessen klaar staan, zodat ik ze als fatsoenlijke 'pints' kan drinken binnenkort. :proost:

Natuurlijk bij het SG meten weer even geproefd en ben er al héél blij mee. Op het hoparoma van de drooghop na was het bier qua smaak al erg dicht bij het doel van een Jopen Oost-Indië kloon.  ;D

Oscar

Citaat van: Johannesdeloper op 19-12-2016  11:34 uLinks en rechts lees je een max van 5% voor peated mout en 20% voor Rauchmalz.

Alle rookmouten kun je gewoon tot 100% in je stort gebruiken. En dat levert heerlijke rookbieren op... Je moet er wel van houden... :biersmile: :proost:

zilver_brouwer

En sinds de vorige update zit het inmiddels in een fles en ook al avondje etiketjes geplakt.  :brouwen:
Bij deze dan, de op Oudjaar gebottelde smoked porter 'Auld Lang Syne'.
Naar het traditionele gedicht/lied waarmee het oude jaar wordt uitgeluid, leek me toepasselijk.  ;D



En allemaal nog een gelukkig nieuwjaar ook.  :proost:

André_84

Spoedvraagje: ik wil vandaag dit recept opnieuw brouwen. Ik weet niet meer of en hoeveel suiker er voor de hoofdgisting moet worden toegevoegd, of is dat helemaal niet nodig?

Zijn daar richtlijnen voor?

Jacques

Citaat van: André_84 op 10-02-2018  14:51 uSpoedvraagje: ik wil vandaag dit recept opnieuw brouwen. Ik weet niet meer of en hoeveel suiker er voor de hoofdgisting moet worden toegevoegd, of is dat helemaal niet nodig?

Zijn daar richtlijnen voor?

Je hoeft geen suiker toe te voegen.

Arjendv

Ik heb momenteel een klassiek rookbier in de vergistkast staan. Daar heb ik ongeveer 50% rookmout in. Dan kan ik in een eventuele volgende batch wel een beetje "tunen". Ik heb nog niet geproefd, maar de geur is erg goed.

André_84

Sorry, n00bvraag: Mijn SG meter is stuk gevallen, hoelang zou de hoofdgisting er ongeveer over moeten doen en wat doe ik daarna? Moet ik het bier daarna kouder zetten? Nieuwe SG meter wordt aan gewerkt :-)

Brouwers

Citaat van: André_84 op 22-02-2018  09:44 uSorry, n00bvraag: Mijn SG meter is stuk gevallen, hoelang zou de hoofdgisting er ongeveer over moeten doen en wat doe ik daarna? Moet ik het bier daarna kouder zetten? Nieuwe SG meter wordt aan gewerkt :-)
Indien genoeg gist toegevoegd duurt de hoofdgisting 3-5 dagen en de nagisting 3-7 dagen.
Ik kies er tegenwoordig voor om mijn bier gewoon te bottelen na 2-3 weken zonder over te hevelen of te coldcrashen. Maar er zijn mensen die er anders over denken.

André_84

Het bier staat nu 2 weken, helaas is de eind sg hoger dan dat de bedoeling was (zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36136.0.html). Ik heb de temperatuur  hierbij tussen 21 en 19 graden gehouden. Nu nog een weekje iets kouder zetten en dan volgend weekend bottelen? Ik heb evt en 2e gistemmer, maar ik wil het gewoon in 1 laten zitten. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.